Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet idag? Februar 2013 :)
frouvne, administrator

Image
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Jesper Amstrup »

Måneden er skudt i gang fredag med:

Summoner Wars
Letters from Whitechapel
The Boss
Glen More
King of Tokyo
Trajan
Notre Dame
Lords of Waterdeep
Libertalia
P.I.

Vi startede op med Summoner Wars ved 13 tiden, og blev færdige med P.I. lidt over kl. 04. Alle spillene var med regelforklaring, da der var mindst en af os der ikke havde spillet hvert enkelt spil før. Halvdelen af dem havde ingen prøvet før, så det gik egentlig meget godt, sådan alt i alt - selvom det blev sent... som sædvanligt.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by BlueSwan »

Jesper Amstrup wrote:Måneden er skudt i gang fredag med:

Summoner Wars
Letters from Whitechapel
The Boss
Glen More
King of Tokyo
Trajan
Notre Dame
Lords of Waterdeep
Libertalia
P.I.

Vi startede op med Summoner Wars ved 13 tiden, og blev færdige med P.I. lidt over kl. 04. Alle spillene var med regelforklaring, da der var mindst en af os der ikke havde spillet hvert enkelt spil før. Halvdelen af dem havde ingen prøvet før, så det gik egentlig meget godt, sådan alt i alt - selvom det blev sent... som sædvanligt.
Det var da ellers lidt af en start på måneden. Respekt! :D
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by JoelP »

Hvordan var Libertalia? Overvejer om det skal på ønskelisten
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Jesper Amstrup »

JoelP wrote:Hvordan var Libertalia? Overvejer om det skal på ønskelisten
Det kan jeg ikke gide et endeligt bud på. Hvis det er temaet der tiltaler dig, er det ikke noget der skinner tydeligt igennem. De forskellige personer og deres funktioner, passer godt nok sammen, men det er ikke specielt piratagtigt. Der er masser at tænke over, selvom man bare skal spille et enkelt kort i hver runde, og det er let at glemme at det guldkort man spillede for nogle runder siden, også sidder i de andre spilleres hænder, og kan komme og straffe dig senere - og det gør det som regel når man mindst venter det.

Det er interessant at man starter med 9 kort, men kun skal spille de 6 i første runde. Der er således 3 kort tilbage til runde to, og der får man 6 nye kort. Selvom alle spillere trækker de samme kort, ender man alligevel med at have vidt forskellige valgmuligheder efter første runde.

Man kan få både positiv og negativ bonus på de kort man har i sin "den" - altså de kort man har spillet. Nogle kort koster dig penge at spille, og andre giver dig penge. Som regel er deres bonus efter man har spillet sine 6 kort modsat. Altså... hvis et kort giver dig 2 penge for hver "booty tile", giver den -10 når "dagen" (6 kort spillet) er slut. Nogle "booty tiles" kan dræbe dine modspilleres personer (kort) i deres "den", mens andre kan dræbe dine egne før de kommer i din "den". Det kræver at man får de rigtige "booty tiles", ellers kan nettoresultatel let blive negativt. Problemet er at det er ualmindeligt svært at få den "booty tile" man vil have, og planen kan meget let kollapse med et brag.

Da du spurgte var det første ord jeg tænkte på "frustrerende", men jeg har lyst til at spille det igen, for det kan da ikke passe at jeg er dårlig til det. Næste gang vil jeg nok ikke lægge så hårdt ud som jeg gjorde. Efter første runde førte jeg stort, men efter tredie runde var jeg håbløst bagud.

Jeg havde regnet med at kunne score 10 lette points (penge). Jeg havde en person som de andre havde brugt, og hun ville give min 2 penge efter hver runde. Da der ingen sabel booty tiles (som gør at man kan dræbe en af modstandernes kort) var tilbage, spillede jeg kortet. Det var det højest rangerede, så jeg skulle vælge tile først. Desværre bliver personernes egenskaber brugt i modsat orden, og da en af de andre kunne kassere to booty tiles, var der kun en tilbage. En spansk kaptajn, som jeg blev nødt til at tage. Kaptajnen dræber dit kort, inden det kommer i din "den", så ingen points til mig ARRRGH!!!

Det skal helt sikkert prøves igen, men den endelige dom må falde senere.
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Jesper Amstrup »

BlueSwan wrote:Det var da ellers lidt af en start på måneden. Respekt! :D
Det er ikke så tit vi mødes, så når det endelig sker, bliver der gået til den ;)
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by digter »

Jesper Amstrup wrote:
JoelP wrote:Hvordan var Libertalia? Overvejer om det skal på ønskelisten
Det kan jeg ikke gide et endeligt bud på. Hvis det er temaet der tiltaler dig, er det ikke noget der skinner tydeligt igennem. De forskellige personer og deres funktioner, passer godt nok sammen, men det er ikke specielt piratagtigt. Der er masser at tænke over, selvom man bare skal spille et enkelt kort i hver runde, og det er let at glemme at det guldkort man spillede for nogle runder siden, også sidder i de andre spilleres hænder, og kan komme og straffe dig senere - og det gør det som regel når man mindst venter det.

Det er interessant at man starter med 9 kort, men kun skal spille de 6 i første runde. Der er således 3 kort tilbage til runde to, og der får man 6 nye kort. Selvom alle spillere trækker de samme kort, ender man alligevel med at have vidt forskellige valgmuligheder efter første runde.

Man kan få både positiv og negativ bonus på de kort man har i sin "den" - altså de kort man har spillet. Nogle kort koster dig penge at spille, og andre giver dig penge. Som regel er deres bonus efter man har spillet sine 6 kort modsat. Altså... hvis et kort giver dig 2 penge for hver "booty tile", giver den -10 når "dagen" (6 kort spillet) er slut. Nogle "booty tiles" kan dræbe dine modspilleres personer (kort) i deres "den", mens andre kan dræbe dine egne før de kommer i din "den". Det kræver at man får de rigtige "booty tiles", ellers kan nettoresultatel let blive negativt. Problemet er at det er ualmindeligt svært at få den "booty tile" man vil have, og planen kan meget let kollapse med et brag.

Da du spurgte var det første ord jeg tænkte på "frustrerende", men jeg har lyst til at spille det igen, for det kan da ikke passe at jeg er dårlig til det. Næste gang vil jeg nok ikke lægge så hårdt ud som jeg gjorde. Efter første runde førte jeg stort, men efter tredie runde var jeg håbløst bagud.

Jeg havde regnet med at kunne score 10 lette points (penge). Jeg havde en person som de andre havde brugt, og hun ville give min 2 penge efter hver runde. Da der ingen sabel booty tiles (som gør at man kan dræbe en af modstandernes kort) var tilbage, spillede jeg kortet. Det var det højest rangerede, så jeg skulle vælge tile først. Desværre bliver personernes egenskaber brugt i modsat orden, og da en af de andre kunne kassere to booty tiles, var der kun en tilbage. En spansk kaptajn, som jeg blev nødt til at tage. Kaptajnen dræber dit kort, inden det kommer i din "den", så ingen points til mig ARRRGH!!!

Det skal helt sikkert prøves igen, men den endelige dom må falde senere.
Jeg har spillet det 2 gange (det ene spil var dog kun med 2 spillere) og jeg kan heller ikke bedømme spillet endnu. Vi var egentlig meget glade for spillet efter første forsøg, men jeg er lidt bange for at man efter flere spil hurtigt finder ud af hvilke 'roller' der er de oplagte at bruge i en given situation og at der ikke er forfærdelig mange strategier at følge. Jeg er ikke sikker, og det kan godt være at jeg tager fejl. Jeg skal helt sikkert også prøve det igen.
Image
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Jesper Amstrup »

Skobbolop wrote:jeg er lidt bange for at man efter flere spil hurtigt finder ud af hvilke 'roller' der er de oplagte at bruge i en given situation og at der ikke er forfærdelig mange strategier at følge.
Kortene man har til rådighed er forskellig hver gang man spiller, og det er kun 21 af de (vist nok) 30 der bliver brugt i et enkelt spil. Alt afhænger også af hvad modspillerne gør, så lige det er jeg ikke bange for.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by digter »

Jesper Amstrup wrote:
Skobbolop wrote:jeg er lidt bange for at man efter flere spil hurtigt finder ud af hvilke 'roller' der er de oplagte at bruge i en given situation og at der ikke er forfærdelig mange strategier at følge.
Kortene man har til rådighed er forskellig hver gang man spiller, og det er kun 21 af de (vist nok) 30 der bliver brugt i et enkelt spil. Alt afhænger også af hvad modspillerne gør, så lige det er jeg ikke bange for.
mjooh jeg synes nu bare det virkede som om at der var ret mange roller der kun fungerede i specifikke situationer i forhold til booty tiles for at udnytte dem bedst muligt. Men som sagt, jeg skal ha spillet det noget mere. Jeg har så også netop fundet ud af, pga. din første post, at vi spillede forkert. Night-action blev kun udført én gang og ikke samtlige runder.
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by BlueSwan »

Har spillet et par spil jeg aldrig havde prøvet før idag.

Først to spil Dungeons And Dragons med Legend Of Drizzt og Wrath Of Arshadalon sammen. Vi "vandt" første spil og tabte det andet. Ganske underholdende, selvom jeg godt kan savne konkurrenceelementet i samarbejdsspil.

Derefter nåede jeg lige at være med til starten af Arkham Horror med Dunwich Horror expansion - så jeg nåede ikke helt at få sat mig ordentligt ind i spillet.

Det bedste var dog at jeg fik et splinternyt, ikke udpakket "1960: The Making Of The President" af min gamle ven der holdt spilarrangementet. Han regnede ikke med at få det spillet, så jeg måtte få det. Jeg er politik-nørd, så det må være lige noget for mig. :D
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Jesper Amstrup »

Skobbolop wrote: Night-action blev kun udført én gang og ikke samtlige runder.
Jeg tror du forveksler night action og "den anden jeg ikke kan huske hvad hedder action". Ikonet er grønt, så vidt jeg husker. Night action bliver udført på kortene i din den, efter hver runde, når man har taget booty tiles - med mindre det er os der har spillet forkert selvfølgelig.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Andrea »

Vi fik spillet to omgange Timeline: Inventions, da vi besøgte et vennepar i går. Nu er Jens og jeg normalt ikke til spil, der bygger på paratviden, men jeg synes, at dette spil kan lidt mere end de traditionelle (Trivial, Bezzerwizzer). For det første er det et spil, hvor emnet er mere interessant (i forhold til spørgsmålsspil, hvor man ikke har en chance, hvis man som os ikke ser fjernsyn og derfor ikke har paratviden inden for (underlødig) tv-underholdning og sport). For det andet er der her en reel mulighed for at deducere sig frem til, hvornår en given opfindelse kom frem - baseret på de opfindelser der allerede er lagt korrekt på tidslinjen i løbet af spillet.

Som afslutning snuppede vi to omgang Archaeology: The Card Game.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by digter »

Jesper Amstrup wrote:
Skobbolop wrote: Night-action blev kun udført én gang og ikke samtlige runder.
Jeg tror du forveksler night action og "den anden jeg ikke kan huske hvad hedder action". Ikonet er grønt, så vidt jeg husker. Night action bliver udført på kortene i din den, efter hver runde, når man har taget booty tiles - med mindre det er os der har spillet forkert selvfølgelig.
Ja præcis. Vi spillede som sagt med at night action kun virkede i den runde hvor kortet blev spillet
Image
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Jesper Amstrup »

Skobbolop wrote:
Jesper Amstrup wrote:
Skobbolop wrote: Night-action blev kun udført én gang og ikke samtlige runder.
Jeg tror du forveksler night action og "den anden jeg ikke kan huske hvad hedder action". Ikonet er grønt, så vidt jeg husker. Night action bliver udført på kortene i din den, efter hver runde, når man har taget booty tiles - med mindre det er os der har spillet forkert selvfølgelig.
Ja præcis. Vi spillede som sagt med at night action kun virkede i den runde hvor kortet blev spillet
Oh... Så misforstod jeg. Det er hvad man får ud af at gå på nettet efter normal sengetid ;)
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Mik »

Andrea wrote:Vi fik spillet to omgange Timeline: Inventions, da vi besøgte et vennepar i går. Nu er Jens og jeg normalt ikke til spil, der bygger på paratviden, men jeg synes, at dette spil kan lidt mere end de traditionelle (Trivial, Bezzerwizzer). For det første er det et spil, hvor emnet er mere interessant (i forhold til spørgsmålsspil, hvor man ikke har en chance, hvis man som os ikke ser fjernsyn og derfor ikke har paratviden inden for (underlødig) tv-underholdning og sport). For det andet er der her en reel mulighed for at deducere sig frem til, hvornår en given opfindelse kom frem - baseret på de opfindelser der allerede er lagt korrekt på tidslinjen i løbet af spillet.
Mit eneste problem med spillet er at det er et plagiat af Anno Domini-serien, som vandt Fairplay's á la Carte pris som bedste kortspil i 1999.
Image
Post Reply