Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by chr88 »

netsapiens wrote:
Mik wrote:
netsapiens wrote:Men "klassikere" som Puerto Rico, Agricola, Caylus, Le Havre har jeg alle sammen prøvet, og ingen af dem gjorde noget særligt for mig og min fornemmelse for morskab.
Puerto Rico har intet med worker placement at gøre!
Så lad os da sige at jeg ikke bryder mig om worker placement eller role selection hvis det kan gøre at du ikke får dit morgenbrød galt i halsen.
Eller at du bare generelt ikke bryder dig om eurogames, men er ameritrasher! ;) Hvilket selvfølgelig også er helt fint, men i så fald er det jo klart nok, at du ikke bryder dig om de spil - jeg synes afgjort, BlueSwan bør prøve dem og se, om han måske i virkeligheden er mere eurogamer end ameritrasher. :)
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by netsapiens »

Det skrev jeg så også i min oprindelige post, men det går jo tabt når man kun bliver citeret for et udsnit. :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by BlueSwan »

Ja, jeg skal da klart have prøvet nogle forskellige ting. Indtil videre er de spil jeg har været mest begejstrede for Dominion (mest spillet på goko.com) og Eclipse (kun prøvet en gang). Man kan se af min "sidst spillede" linje at Ticket To Ride optræder en hel del, men det skyldes mest at det er det eneste spil jeg indtil videre har introduceret min 7-årige datter for.

Prøvede lige India-udvidelsen med hende. Jeg vandt lidt for stort. Det er sværere at svække sig selv på en meningsfuld måde i udvidelsen end i USA udgaven. Jeg synes de er sjovest at spille hvis jeg kan give mig selv nogle handicaps, men så ellers prøve at vinde fra det udgangspunkt. Det er for kedeligt bare at spille dårligt og demotiverende hvis jeg lammetæver hende.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Mik »

netsapiens wrote:Det skrev jeg så også i min oprindelige post, men det går jo tabt når man kun bliver citeret for et udsnit. :)
Du skrev, som svar på en hjælp til BlueSwan om worker placement spil:
netsapiens wrote:Bare for at være på tværs, så vil jeg sige at Worker Placement er den mekanisme som jeg MINDST bryder mig om. Jeg har endnu ikke mødt et worker placement spil som jeg syntes var rigtig godt. Men der er selvf. mange jeg ikke har prøvet endnu.

Men "klassikere" som Puerto Rico, Agricola, Caylus, Le Havre har jeg alle sammen prøvet, og ingen af dem gjorde noget særligt for mig og min fornemmelse for morskab.

Men det er en mekanisme som skal prøves, ingen tvivl om det, og jeg har heller ikke givet op endnu. Jeg har stadig Lords of Waterdeep og Dungeon Petz på "må-prøve" listen. Der er håbe endnu :)
Samtlige spil du nævner er worker placement spil, og dermed relevant for denne del af tråden, undtagen et spil.
Jeg kan ikke se at du skulle være forkert eller mangelfuldt citeret?
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by BlueSwan »

Jeg synes at netsapiens indlæg var fint nok. Jeg er også selv en smule skeptisk overfor om worker placement spil er mig eller ej, men det finder jeg selvsagt kun ud af ved at prøve det. Tzolk'in tiltager mig umiddelbart en del fordi det ser meget indbydende ud. :wink:

Image

:D
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by netsapiens »

Mik wrote:
netsapiens wrote:Det skrev jeg så også i min oprindelige post, men det går jo tabt når man kun bliver citeret for et udsnit. :)
Du skrev, som svar på en hjælp til BlueSwan om worker placement spil:
netsapiens wrote:Bare for at være på tværs, så vil jeg sige at Worker Placement er den mekanisme som jeg MINDST bryder mig om. Jeg har endnu ikke mødt et worker placement spil som jeg syntes var rigtig godt. Men der er selvf. mange jeg ikke har prøvet endnu.

Men "klassikere" som Puerto Rico, Agricola, Caylus, Le Havre har jeg alle sammen prøvet, og ingen af dem gjorde noget særligt for mig og min fornemmelse for morskab.

Men det er en mekanisme som skal prøves, ingen tvivl om det, og jeg har heller ikke givet op endnu. Jeg har stadig Lords of Waterdeep og Dungeon Petz på "må-prøve" listen. Der er håbe endnu :)
Samtlige spil du nævner er worker placement spil, og dermed relevant for denne del af tråden, undtagen et spil.
Jeg kan ikke se at du skulle være forkert eller mangelfuldt citeret?
Du citerede mig ikke for denne del i din første kommentar:
netsapiens wrote:Men det er en mekanisme som skal prøves, ingen tvivl om det, og jeg har heller ikke givet op endnu. Jeg har stadig Lords of Waterdeep og Dungeon Petz på "må-prøve" listen. Der er håbe endnu
Hvorefter chr88 citerede mig i mit respons på dit citat, som dermed stadig var mangelfuldt, og påpegede at BlueSwan burde prøve Worker Placement spil. Hvilket jeg netop havde gjort opmærksom på, men ikke var blevet citeret for.
Derfor førte en mangelfuld citering lynhurtigt til at jeg var modstander af worker placement, hvilket jeg ikke er, jeg har bare ikke mødt et jeg kan lide endnu.
Og så gider jeg egentlig ikke tærske mere langhalm på den.

BlueSwan, hvis du er i nærheden af 3660 en dag, så kom forbi til engang Dungeon Petz. Så er vi begge nybegyndere med åbent sind :)
Tzolk'in trækker i øvrigt også gevaldigt i mig. Jeg tror også det er de der plastichjul :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Foppwin »

Spillede mit syvede-solo-spil Mage Knight og satte personlig record med 241 points. :)

Det spil bliver bare bedre og bedre, jo mere man spiller det.
Danny

Image
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Sveinmain »

Deltok i Haugesund, Norge på Midwinter 6. En brettspillfestival med over 100 deltakere! Fullt referat med bilder kan leses på http://preikestolengamers.no/2013/02/25 ... winter-vi/ Men for dere andre, her er spillene jeg spilte:

Kingdoms – første spill ut av Reiner Knizia - ikke ulikt Beowulf som både Black ant og meg hadde testet tidligere. Thor var grei og lærte oss reglene, mens vi var grei og lærte han å spille spillet på en ny måte. PGs aggressive spillestil overrasket han nok noe og det ble bygget over en lav sko, nesten hele veien. Black ant hadde mest uttelling og fikk sin førte seier. 6/10

Egizia - var et greit ønske på fredagen og meg, Black ant, Terje og Geir Harald/Takras skulle utforske Nilens bredd. Ikke mitt favorittspill, men et spill som er helt ok og kan spilles av og til, så også denne gangen. Spillet ble heller ikke bedre av at jeg vant over Black ant med et fattig poeng, selv om det selvsagt var gøy!!! 4/10

Louis XIV - var med i sekken, et spill både jeg og Black ant liker, så hvorfor ikke kose seg litt med dette en fredagskveld! TerjeL var ikke vanskelig å be 2 ganger så derfor tok vi en tur til Solkongens slott. Spillet er alltid en fryd og skaper alltid en del tette dueller. Black ant bruker å være vanskelig å slå i dette, og TerjeL hadde mer enn nok å følge med på, så derfor ble det en del kniving mellom oss 2, og klarte heldigvis å trekke det lengste strået:-) 8/10

Kolejka - det best tematiske spillet i 2012, et av mine favoritter var Ingmar og TerjeV, klar for å teste. Meg, Black ant og Saulius tok en kjapp tur tilbake til Polen på 1980tallet hvor pengene rådet, mens det ikke fantes varer i butikken. Hva gjør en da, jo stiller seg i kø. Og varene kommer men ingen vet hvor, før det er for sent, men da kan en hoppe til riktig kø, snike eller stenge butikken for de som tror de skal få varer. Black ant klarte å fullføre handlelista si først og ble den nye Lech Walesa. Mye moro og et perfekt spill å avslutte en vellykket fredag på.9/10

Lørdag:

Vi var akkurat ankommet i tide til Hey! Thats my fish-turneringen lørdag kl. 11, men med 16 stk foran i køa var jeg for sent ute. Jeg, Black ant og TerjeV sto der, da det kom en beskjed fra oven: Skal vi spille tullespill, eller skal vi spille noe skikkelig. Hvor det kom fra vet ikke jeg, men straks etterpå satt vi alle 3 rundt et bord og spilte Last will.

Last will - var et spill jeg hadde et stort ønske om å prøve før helga, og TerjeV var flink til å lære dette bort. Her er også temaet fantastisk da en skal bruke opp mest mulig penger på kortest mulig tid. Jeg og Black ant gjorde det vi kunne og jeg følge jeg var godt i gang. Jeg kunne lønne gartneren og kokken min i luksushuset mitt for 10 dollar hver runde, men så måtte jeg selge huset for å lønne de og dermed forsvant de med i hussalget og strategien min døde hen. TerjeV derimot styrte lett mot seier. 7/10

Macao - et flott handelsspill med roundell og det hele skulle jeg endelig få testet ut. Hadde alltid sittet på feil bord tidligere, men nå var jeg på rett plass. Takras, TerjeV og Black ant var klar til en tur med handel og vandel. Selv med mange parametere var dette et helt overkommelig spill uten for mye vondt i hode faktor som en del av de nye WP spillene har. Strategien ble å alltid få et kort unna så en ikke fikk minuspoeng. I tillegg fikk jeg bydeler ved siden av seg som gav poeng på slutten, og prøvde å trekke inn rikelig med kubber hver runde, noe en kunne bestemme selv. På slutten ble det en del seiling og varelevering. Noe gjorde jeg riktig da jeg vant overlegent, men hva vet jeg ikke… 9/10

Souvlaki Wars - ErnaV var klar til å spille sommerens kupp fra de greske øyer. Her skal en servere junkfood til sultne folk som sto i kø. En viss morofaktor var det i spillet hvor tegningene på kortene var festlige og speilet virkeligheten. De muskuløse skulle ha kjøtt, mens de mer runde ville bli servert pommfritz og cola. TerjeL som hadde ankommet tok over plassen til Black ant som ville spille Eclipse resten av kvelden. TerjeV ble dagens helt med noen stygge kort mot Erna, til stor moro for meg og TerjeL, som forøvrig tok hjem seieren, mens Erna stakk og spilte semifinale i Qwirkleturneringen. 5/10

Mexica - et av mine desidert favorittspill var selvsagt med i baggen. TerjeV og TerjeL var klar for en tur til Atzekerenes hovedstad Mexica. Spillet fungerer veldig godt med 3 spillere og måtte være ferdig på 1,5 timer til TerjeV skulle spille poker kl. 22. Mexica sviktet ikke og klokket akkurat inn. TerjeLs monsterbygging i uferdige byer avsluttet spillet og TerjeV ble en verdig vinner. 10/10

Crocinole, Tablecurl og Pitchcar samt Kebab ble testet litt før TerjeV plutselig var tilbake, utslått av Pokeren og var klar for mer spilling. Village var førsteønske men det var opptatt. Men Terje hadde med sitt eksemplar og åpnet lokket for å se alle klistermerkene, for så å lukke det igjen:-) Terje foreslo Kingdoms og Kingdoms ble det.

Kingdoms - en ny kjekk gjennomspilling med TerjeLs dette vil jeg kjøpe etter MW spill. TerjeV bygde friskt men ble straffet hardt av Dragen, og dermed var han ute av dansen. Jeg tok hjem seieren etter mye heldig bygging underveis. Nok en kjekk gjennomspilling. Må hjem å friske opp Beowulfen min som ligger å støver hjemme!!! 8/10

Alchemyst - TerjeV ville lære oss dette. Regler på 4 sider er som regel en fordel, men kan også være en bakdel hvis en har utelatt for mye. Men etter en del streving fikk vi endlig knekt koden, og da hadde også MW Einar ankommet. Spillet var enkelt å forstå og oppskrifter på heksedrikker ble laget og kopiert, med premie til kopieringsmannen og til opphavsmannen. Vanskelig å se noen stragegi i spillet, men de andre likte det. 5/10

Kingdom Builder - såpass enkelt at det kan læres og spilles i løpet av 30 minutter. Det var det jeg lovte, men om vi klarte det er litt usikkert. En gjennomspilling tidligere hadde gjort at jeg syntes spillet var litt skuffende, men TerjeV viste oss hvordan dette skulle gjøres. Han fikk den ene fordelen etter den andre og brukte flyttene sine godt. Jeg prøvde å henge på det jeg klarte og syntes plutselig spillet ble mye dypere og mer strategisk enn tidligere, og det ble en god opplevelse. Slo TerjeV med et poeng også og sent klokkeslett kan manipulere karakteren min: 8/10

Søndag:

Søndagen er alltid den herligste dagen i MidWinter. Mett av spilling går en rundt å suger inntrykkene inn og går over på de praktiske spillene.

Pitchcar - skal alltid prøve å vinnes, og sølvmedalje fra fjoråret skal forsvares. Kvartfinale mot Black ant, så et semifinaleheat mot familien Geir Harald, Kathy + niese. Følelsen av å være svensk i et norsk skispor, var til å ta å føle på, men klarte å sikre 2. plassen og finaleplass. Finalen mot Saulius, Geir Harald og Hjelmevik Senior ble så jevn som fryktet. Alle fulgte hverandre og feilknips eksisterte nesten ikke. Hadde karret meg opp på 2. plass bak Geir Harald i siste hopp ble litt for løs i knipset. Jeg sklei dermed forbi og fikk noen nervøse minutter med svette fingre før jeg kunne gå i mål som vinner. 10/10

Tablecurl - ble en kort affære mot Black ant, han vant 4-0 og dermed ble kursen satt mot Crokinolebordet. Black ant ble forøvrig tapende finalist… 5/10

Crocinole – Nils ventet i 8. delsfinalen, så ble det Kathy i kvartfinalen før Geir Harald som tapende finalist skulle gi meg hard motstand i semien. Til slutt var det bare Ingmar igjen, men makan til spiller med stålfingrer skal en lete lenge etter og han vant suverent og et gavekort på 500 kroner på spillskrinet. Premien var allerede utdelt da finalen måtte spilles i etterkant. 8/10
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Mik »

Mandag blev det til spil nummer fire af Bora Bora, og endelig vandt jeg mit første spil - godt hjulpet af at Eivind valgte at prøve en ny strategi, som han ikke fik rigtig gang i. Tidligere har han skarpt gået efter at bygge alle 12 hytter. Selv havde jeg ikke nogen egentlig plan, men prøvede at spille mere frit. Og det virkede åbenbart i dette tilfælde. Brian var den tredie deltager, og klarede sig rigtig godt på trods af at det var hans første spil. Så han var ikke langt efter os andre. Jeg mener stadig at der er for meget plads med kun 3 spillere, så jeg vil helst spille det med fuld besætning. 9/10
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Jens_Hoppe »

Holy crap, så fik vi prøvet Pax Porfiriana i KBK i går! Og det var den ondtenhyleme en sej banan at sætte sig ind i - under regelforklaringen (hvor jeg som forklarer ofte måtte falde tilbage på "jamen, det står der, jeg ved heller ikke hvad det betyder!") sad vi og jokede med at vi nok hellere måtte nøjes med et af designerens simplere spil, f.eks. High Frontier. :)

Men vi kom igennem regelforklaringen og fik spillet to spil. Og faktisk - efter et stykke tid begyndte det faktisk at give lidt mening, således at vi i andet spil ind imellem faktisk forsøgte at spille for at vinde!

PP er egentlig ikke så svært at forklare idéen bag: Man køber kort som man efterfølgende kan spille, enten i ens eget tableau af kort, eller på en modstander eller et af hans kort. Næh, kompleksiteten kommer primært af at der rundt regnet er en milliard kort, som alle er forskellige, og som alle indeholder et væld af information; illustrationer, ikoner (nogle med andre ikoner inde i), farver, specielle effekter, indkomst, flavour text, "omvendt" trykte ikoner og tekster, og meget mere:

Image

Hvilket betød, at selv efter vi havde forstået de grundlæggende principper i reglerne, blev vi ved med at rende ind i kort som vi ikke var sikre på at vi forstod...

Den anden ting som gør spillet komplekst er måden man vinder på (omend jeg skal prøve at forklare det på en letforståelig måde her): Spillet er hele tiden i en af fire tilstande - kaldet "regimer". Til hver regimetype hører en slags prestige; "Pax" regimet har "Loyalty" prestige, "Anarchy" har "Revolution" prestige, osv. Og de fire typer prestige er noget spillerne opbygger i løbet af spillet, dels fra kort man selv har i spil, og dels fra kort man er blevet offer for. Fire specielle "Topple" kort er blandet ind i bunken, og når de bliver købt, trigger det et sejrscheck, hvor man ser om en spiller har nok af den type prestige der modsvarer det aktuelle regime. Har han det, har han vundet, hvis ikke fortsætter spillet til næste Topple-kort aktiveres! Kommer man igennem alle fire Topple-kort uden at finde en vinder, er det istedet rigeste spiller som vinder.


Men hvordan var det så? På den ene side var PP et ufatteligt bøvlet spil, som til lige virkede ret tilfældigt og kaotisk: Som så ofte med Phil Eklunds spil, inkl. hans sidste udgivelse Bios Megafauna, er der masser af mulighed for at blive smadret uden at kunne gøre det mindste ved det. Men på den anden side var det nu også ret fascinerende: Mekanisk fungerer det udmærket (hvilket er mere end man kan sige om alle hans spil), men som så ofte er det graden af tema der virkelig adskiller et Eklund spil fra andre spil på markedet. Hvis man i PP har overskud til at koncentrere sig om andet end effekt-tekster og -ikoner på sine kort, er der en ufattelig detaljerigdom i kortene.


Såå... En forsigtig anbefaling herfra. Personligt fandt jeg PP utroligt fascinerende og glæder mig til at spille det igen, men jeg kan dårligt klandre en spiller som konkluderer at det er en rodet, kaotisk omgang. 7.5/10 herfra, med mulighed for ændring i begge retninger.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by chr88 »

Jeg var én af de fire spillere, der spillede Pax Porfiriana to gange. Jeg har aldrig prøvet et Phil Eklund-spil før, og det var en interessant oplevelse! Som Jens allerede har skrevet, var det svært helt at forstå reglerne, men jeg havde så heller ikke læst dem på forhånd, hvilket jeg nok burde have gjort... Jeg er klart bedst til selv at læse regler og evt. forklare dem til andre ift., at jeg selv får dem forklaret (og det er ikke regelforklarerens skyld, men alene min egen).

I første spil fattede jeg ikke helt, hvad man egentlig kunne lave af aktioner, og hvordan forskellige typer kort interagerede med hinanden, så det blev et spil op ad bakke... Men sådan var det egentlig for alle spillerne. I andet spil havde vi fået et langt bedre indblik i, hvad man kunne gøre, og vigtigere endnu hvad der rent faktisk ville være smart at gøre i givne situationer. Det blev spillet selvsagt en hel del bedre af! Vi var endda alle sammen lige ved at vinde i samme runde på hver vores ture (jeg tror i øvrigt, at man skal blive bedre til at sabotere hinanden og nuppe point i alle kategorier; det var vi ikke gode nok til). Set i bakspejlet var reglerne egentlig ikke SÅ svære, men ingen af os havde prøvet spillet før, og kun én havde læst dem på forhånd. Og som man kan læse i Jens' indlæg ovenfor, er målet med spillet jo faktisk relativt simpelt, men det forstod jeg ikke i første spil... Så nye spillere skal bestemt ikke lade sig afskrække! :)

På forhånd havde jeg tænkt, at jeg sikkert ville give Pax Porfiriana en rating omkring de 6, da jeg vidste, at spillet ville være meget svært at forstå første gang. Derfor er jeg også glad for, at vi fik spillet det igen, for i første spil havde jeg som sagt ikke helt styr på, hvad man egentlig skulle gøre... Så efter mit første spil var min rating vel omkring 5 og efter andet spil 6-6.5. Det er sådan set ikke noget dårligt spil, det tager bare ret lang tid for, hvad det er (lige over 2 timer), og det trækker min rating lidt ned, da spilletiden betyder, at det ikke er et spil, jeg ofte vil foreslå.
Jeg sad endda og kunne lukke andet spil meget længe, men måtte vente på et topple-kort, før jeg kunne gøre det. Der er selvfølgelig held involveret, når der er tale om et kortspil, men jeg synes faktisk ikke, det var slemt, for der var i hvert fald plads til masser af strategiske og taktiske overvejelser, og så hjælper det jo også, at hele 12 kort er synlige hver runde. Nå ja, og selvom jeg er helt ligeglad med temaer i brætspil og kun kigger på mekanikkerne, så er spillet vel ret tematisk, især ift. at det er et kortspil! Det er garanteret et spil, der bliver bedre og bedre, jo mere man spiller det og sætter sig ind i mekanikkerne og de små 200 unikke kort, men det ved jeg ikke lige, om jeg personligt kan overskue...

Tak fordi du tog det med og introducerede det, Jens! :)

---

Aftenen blev sluttet af med et af KBK's hotteste spil for tiden, Terra Mystica (hvis nogen vil prøve det på tirsdag, så skriv lige, så kan jeg tage det med igen). Vi var kun 3 tilbage i KBK, da vi begyndte at spille det kl. 23:30, og det tog lige under to timer, så det var helt hæderligt. Vi spillede med "ekspertreglerne", hvor vi draftede racer ift. de rundebrikker, der blev vendt. Jeg skulle vælge først, men jeg skævede ikke til rundebrikkerne, men ville bare prøve en af de racer, jeg endnu ikke har prøvet, så jeg tog nomaderne. Det er en solid race, da de kan spare ret mange skovle på at bruge deres special-power. Dermed kan deres indkomst også blive ganske ok ret hurtigt ift. workers, men jeg manglede konstant guld - og det selvom vi endda kun var 3 spillere, så der burde være mulighed for at bruge 4 power på 7 guld. Jeg nåede dog ikke at blive startspiller en eneste gang, så jeg fik vist kun glæde af den power en enkelt gang. Boris spillede Swarmlings og gjorde det ganske fremragende med dem! Det er en race, jeg troede, jeg havde spillet før, men vist ikke har, så dem må jeg snart prøve. Michael spillede Chaos Magicians, og da han skulle vælge sted til sidst, var der kun virkelig dårlige steder tilbage til ham, så det blev en kamp op ad bakke. Alligevel formåede han at spille dem yderst fornuftigt og spredte sig godt, og kun taktisk snilde af Boris gjorde, at Michael ikke fik de 18 point for det største sammenhængende distrikt.

Der var en del plads med kun 3 spillere, men jeg synes ikke, at det gjorde så meget, og jeg var glad for at spille det med 3, hvilket altså giver en lidt bedre muligheder for at planlægge frem, da der er færre spillere til at ødelægge det for en! Jeg har prøvet TM med 2, 3, 4 og 5 spillere, og det spiller ret forskelligt, men alle spillerantal er faktisk ret gode. Foretrækker dog nok umiddelbart 4 spillere. Jeg har ratet Terra Mystica 9, men jeg overvejer, om det skal have 9.5... Nu har jeg spillet det 12 gange siden november, hvor jeg fik det, og jeg synes sgu, at det bliver bedre og bedre! Jeg skal dog passe på med ikke at overspille det, som jeg er lige ved at gøre med Tzolk'in, som jeg har spillet 11 gange siden januar.
Last edited by chr88 on Wed Feb 27, 2013 5:40 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Mik »

Tak til Jens og Chr88 for deres bestrivelse af PP. Som en med ulykkelige kærlighed til Lords of Sierra Madre glæder jeg til engang at få skovlen under reglerne på PP. Men indtil nu har der heldigvis været andre nye spil i bunken :shock:

I går fik vi endelig Keyflower på bordet - og det var så hurtigt og så godt at vi fik det spillet to gange i træk. Vi var 4 deltagere, og første gang havde jeg udvalgt brikkerne, således at vi ikke behøvede at sætte os ind i alle reglerne på een gang. Det gik fint, og Martin vandt naturligvis. I andet spil trak vi så tilfældige brikker, og her kunne jeg trække mig ud som sejrherre. Nu tror jeg snart ikke det kan være muligt at finde flere succesrige worker-placement-spil fra Essen messen. En fantastisk årgang. Keyflower: 9/10
Last edited by Mik on Wed Feb 27, 2013 5:30 pm, edited 1 time in total.
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by JoelP »

Jeg har også tygget mig igennem PP reglerne, og det lykkedes først at fatte mekanismerne efter jeg læste de forskellige gennemgange og player aids på BGG. Derefter gav regelbogen noget mere mening, så det kan helt klart anbefales.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by netsapiens »

Jeg nåede lige at få mast et spil Lords of Vegas og Coney Island ind i går aftes.
En dejlig slutning på en dejlig februar :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
thomassvan
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 226
Joined: Tue May 08, 2012 11:29 am
Favoritspil: Tunge tunge uforskammede Euros
Location: Præstø

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by thomassvan »

På månedens sidste dag blev det i Præstøs onsdagskomsammen til et ekspert-spil RoboRally med ødelagte robotter til højre og venstre samt et spil 7 wonders uden udvidelser.
Altid en god oplevelse.
Post Reply