Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by JoelP »

Fik endelig Polis på bordet (har haft det siden Essen). Puha, av min hjerne. Fik kæmpe klø efter en flyvende start (som Sparta). Det er helt sikkert et dybt resource management spil hvor man skal passe på ikke at blive klemt. Der skal planlægges godt, så man både har soldater, der kan indsamle resourcer, som kan byttes til mad, som skal brødføde byerne, som skal lave 'projekter', som kræver (flere) resourcer, som laver prestige, som skal bruges til at samle resourcer. Tabte efter 3. runde, da jeg kom i klemme med prestige. Og da jeg ikke havde prestige kunne jeg ikke høste korn eller andre resourcer. Og ja, så kan man ikke brødføde så meget som ens hovedstad og så er det game over :D Var dog et meget interessant spil, dog med masser af downtime, dels pga af de lidt kringlede regler, som lige skulle kigges igennem nogen gange under spillet. Når det grundlæggende så først kører bruger man noget tid på at finde muligheder i sin meget stramme økonomi. Hvis man kommer foran er det nemt at holde føringen dog (var mit indtryk), man skal bare være klar over, at det ikke nødvendigvis handler om antallet af byer :) Lærte også at det bestemt kan betale sig at have tropper i mange forskellige byer, så man kan bruge prestige på at høste resourcer i stedet for at skulle flytte rundt med tropperne. Det kostede dyrt i sidste endne.
Kampsystemet fungerede, var hurtigt, flydende og ganske interessant uden at være hovedfokus. Skal lige ha spillet mindst en gang mere for at kunne udtale mig om potentialet, men det virker lovende
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by JoelP »

BlueSwan wrote:
JoelP wrote:
BlueSwan wrote:Har spillet et par spil jeg aldrig havde prøvet før idag.

Først to spil Dungeons And Dragons med Legend Of Drizzt og Wrath Of Arshadalon sammen. Vi "vandt" første spil og tabte det andet. Ganske underholdende, selvom jeg godt kan savne konkurrenceelementet i samarbejdsspil.
Nu ved jeg ikke om du kan udtale dig om det, men bliver spillet ikke for nemt hvis man blander 2 spil sammen? Jeg tænker at der ikke kommer lige så mange monsteraktiveringer hvis sandsynligheden for at der er 2 der sidder med samme monster bliver reduceret?
Som du selv er inde på er jeg bange for at jeg ikke kan sige noget særligt begavet om det. Jeg synes generelt at der var rigeligt med monsteraktiveringer! :)
Heh, har ikke selv vundet en eneste gang i Carsten Ravenloft, så måske det er på tide at blande det med mit Drizzt? :D
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Jesper Amstrup »

JoelP wrote:Carsten Ravenloft
Er det ikke ham værten fra TV Avisen? :D
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Sir William »

Jesper Amstrup wrote:
JoelP wrote:Carsten Ravenloft
Er det ikke ham værten fra TV Avisen? :D
Det må vist være et "Damn You Auto Correct" tilfælde fra enten en tablet eller smartphone. Min tablet kommer også med nogle irriterende forslag, heldigvis ikke nogen af de mere pinlige som man kan se her

http://www.damnyouautocorrect.com/

Hos mig kan min tablet ikke lide mit engelske så er jeg ikke opmærksom, så skriver jeg nogle sjove beskeder på en engelsk chat som kun giver mening for mig :lol:
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Brichs »

Sir William wrote:
Jesper Amstrup wrote:
JoelP wrote:Carsten Ravenloft
Er det ikke ham værten fra TV Avisen? :D
Det må vist være et "Damn You Auto Correct" tilfælde fra enten en tablet eller smartphone. Min tablet kommer også med nogle irriterende forslag, heldigvis ikke nogen af de mere pinlige som man kan se her

http://www.damnyouautocorrect.com/

Hos mig kan min tablet ikke lide mit engelske så er jeg ikke opmærksom, så skriver jeg nogle sjove beskeder på en engelsk chat som kun giver mening for mig :lol:
Tvivler - i den torsdagsgruppe hvor Joel og jeg kommer hedder spillet aldrig andet end "Carsten Ravenloft".
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Larsine »

Februar fik en dejlig start:

Fredag aften var jeg til "Første-fredag-i-måneden" spilleaften.

Jeg havde taget The City og Lords of Waterdeep med, medens Rune havde taget King of Chicago med.

Vi lagde ud med et spil The City, som endte med at blive 3 spil. Jeg vandt de første to, men blev så slået i det sidste.

Derfter tog vi to spil Lords of Waterdeep. I det første tog jeg Recuit the Leiutenant i runde et fra Waterdeep Inn, og allerede i runde to fik jeg aktiveret ham, så jeg nåede at bruge ham i 7 runder. Det blev en gamebreaker, for jeg endte med 156 point, medens min nærmest modstander havde 103 point.

Andet spil gik dog knap så godt, og jeg endte på en 4 plads.

Til sidst sluttede vi af med endnu to spil The City. I det første af dem havde jeg på et tidspunkt 8 kort på hånden, hvoraf en var en Stadtvilla, og en indkomst på 4, og overvejed at bygge den. Det gjorde jeg ikke, hvorefter jeg trak endnu en Stadvilla, og endnu en i runden efter. Det kunne have vundet spillet for mig, men sådan skulle det altså ikke være. Andet spil gik meget bedre, hvor jeg fra starten af havde Park 'n' Ride, som jeg holdt fast i, og som helt klart var med til at sikre mig sejren.

Søndag spillede Larna og jeg to spil Takenoko. Det første vandt jeg med 49 point mod Larnas 43 point. I andet spil fik Larna så endelig hævn, hvor hun endte på 41 point, medens jeg kun havde 33 point.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Mik »

Mandag var vi 6 mand, så vi delte os op i 3 mand som spillede Asgard, medens jeg fik spillet Quarriors Qladiator med 2x Torben. Vi nåede to spil, og d'herrer vandt et spil hver. Jeg nåede hverken det ene eller det andet, og det mest irriterende var at jeg var den eneste som købte et par af de nye Lock-creatures, som bliver låst i Ready-området. Dette kan være både godt og skidt, men ingen terningerne ville lande på et sådant creature, så jeg blev ikke klogere på om de er gode eller ej. Men jeg kan da sige at udvidelsen indeholder nogle nye 'standard' creatures, som er uhyggelig stærke. Faktisk så stærke at vi valgte at fjerne et af dem for at få folk til at købe noget andet.

Så umiddelbart kan jeg ikke sige om udvidelsen er god eller ikke, men jeg ser ikke noget som man absolut må have. Tværtimod. 7/10
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Brichs »

Mik wrote:Så umiddelbart kan jeg ikke sige om udvidelsen er god eller ikke, men jeg ser ikke noget som man absolut må have.
Det er faktisk præcist min holdning. Den næte udvidelse i rækken skal have noget nyt, og spændende, før jeg absolut skal have den.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Sveinmain »

For de som ikke leser Preikestolen Gamers sin blogg, har jeg lyst til å dele mandagens spillkveld fra mitt bord med dere, men uten bilder :wink:

Villa Karoleena innbydde til brettspill, og et nytt medlem av PG så dagens lys, nemlig Kivi. 9 spillere innbød til spilling på 3 bord, og Sveinmain og Takras valgte å gi Kivi en god, men myk start. Kingsburg var i sekken til Takras og lenge siden sist det kom på bordet i PG. Kingsburg er et perfekt nybegynnerspill, hvor det meste står forklart med symboler og mekanikken ikke er alt for vanskelig, men likevel mer utfordrende enn Kivi noen gang hadde spilt. Kivi klarte å brenne inne med noen terninger til å begynne med da handlingene allerede var tatt, mens Sveinmain kjørte fra i kjent stil og satset på de utviklingene som gav mest poeng. Men det kostet, for Takras og Kivi klarte å bygge bygg i nesten hver runde og scoret et ekstra poeng hver runde pga. dette. I tillegg hadde Takras ekstra forsvar som gav et ekstra seierspoeng hvis han vant krigen som var i runde 8 av hver av de 5 rundene spillet varer. Forspranget til Sveinmain ble mindre og mindre og i siste runde klarte Takras å krype forbi på oppløpet og vant siste kamp og fikk dermed 4 bonuspoeng som sikret seieren og halve kongeriket. Mens Sveinmain og Kivi måtte nøye oss med knapper og glansbilder denne gangen. 1. Takras 2. Sveinmain 3. Kivi

Kivi var på vei hjem, men kunne ikke motstå å bli med en tur til Deadwood først! I Deadwood skal vi prøve å bli den rikeste gangsteren i byen, uten å havne ved siden av Wild Bill Hickok og Calamity Jane på kirkegården Boot hill. Mange bygninger som gir fordeler skal inntas, men det er flere gangstere enn bygninger og da blir det dueller. Terninger og innflytelse avgjør, og selvsagt litt flaks er kjekt å ha med seg. Sveinmain ble vel den største duelltaperen i dette spillet. Han skjøt mest mot Kivi, og tapte de fleste gangene, mens Takras fikk stort sett gå i fred og nyte sine late dager i Deadwood. Da går det som det pleier i duellspill. Den som kriger minst vinner. Men hadde han det mest moro? Det sier historien ingenting om...

1. Takras 2. Kivi 3. Sveinmain

Kivi tok kvelden og Sveinmain og Takras tok en lynrask runde Hey! Thats my fish. Tenketiden var enormt kort og pingvinene føyk over brettet. En stund så det ut til å bli en klar Takras-seier, men en avledningsmanører fikk Sveinmain inn i spillet igjen. 3 minutter etter oppstart var brettet tømt og ingen visste hvem som ville vinne duellen. Takras ble den beste fiskeren denne gangen med 50 fisk, mens Sveinmain bare klarte 43!

De andre var ferdige også og som en avslutter på en kjekk kveld tok Sveinmain hele gjengen med til Casa Grande. I Casa Grande har enkle regler: 1. Flytt brikken din 2. Bygg en pilar på rekka brikken din står på. 3. Hvis du kan, sett en blokus-lignende figur oppå pilarene dine der det er uthevet på brikken din og ta penger for antall felt gange hvilken etasje du bygget på. Så enkelt, så greit, men likevel så vanskelig. Like moro hver gang dette skjer i PG, men PG-SYNDROMET herjet igjen i dette spillet. De enkleste spill blir plutselig fryktelig vanskelige. Denne gangen var det Saulius som slet med spillets 3 regler. Vet ikke hva det er, men det skjer ofte!!! Men vi andre fikk sving på byggingen og Casa Grande økte i omfang og høyde etterhvert som spillet skred frem. Det tok ikke lang tid før blokeringer og taktikkeri preget spillet, og en måtte bygge der en ikke ville for å blokkere andre. Etterhvert ble bygget såpass høyt at en måtte stå å spille, uten at det satte en demper på opplevelsen. Etter en snau time var det telling, og det gikk som alle trodde at Sveinmain vant, selv om Takras var utrolig nær å ta rotta på han. 1. Sveinmain 2. Takras 3. Hollender 4. Saulius
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by JoelP »

Jens_Hoppe wrote: Scenarie 6 virkede også sjovt, men jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvad hulen vi skal foretage os, når vi har klaret det? Spille alle scenarierne igen med sværhedsgraden skruet lidt op? Prøve at designe vores egne scenarier? Spille noget andet? Gå i dvale indtil udvidelsen kommer til efteråret?? :)
Eller vente tålmodigt på det her :)

http://boardgamegeek.com/boardgameexpan ... rnenschild

EDIT: Bah, du havde endda selv nævnt det. Jeg gemmer mig i skyggerne igen
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by JoelP »

Og ja, Carsten Ravenloft var ikke en slåfejl (jeg har faktisk slået autocorrect fra på min iPhone da jeg lidt for tit var oppe at slås med den), det ligger bare meget bedre i munden :P
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Larsine »

I går arbejdede jeg hjemme om eftermiddagen, og da jeg var færdig med arbejdet spillede Larna og jeg et spil Innovation. Jeg havde kun prøvet det en gang før, og Larna havde aldrig prøvet det, så det var lidt af et indlæringsspil for os begge. Jeg fik Masonry (igen), og fik den hurtigt udført så jeg fik det første point, og jeg fik også 6 influence point, og scorede derefter mit andet point. Men så gik jeg i stå og Larna scored sine to første point med Age 2 og 3. Men så gik vi begge i stå, og det varede lang tid før vik igen kom i gang med at score influence point. Jeg fik Age 4, Larna fik Age 5, og så fik jeg Age 6, 7 og 8 og vandt derfor spillet. Første gang jeg spillede Innovation var med 3 spillere, og det virkede umiddelbart lidt bedre, specielt med samarbejdsdogmaerne.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Jens_Hoppe »

JoelP wrote:Eller vente tålmodigt på det her :)

http://boardgamegeek.com/boardgameexpan ... rnenschild

EDIT: Bah, du havde endda selv nævnt det. Jeg gemmer mig i skyggerne igen
:mrgreen:

Måske man ikke behøver vente så længe på noget nyt alligevel?

http://boardgamegeek.com/thread/925632/ ... -expansion
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Jake Helms
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 67
Joined: Tue May 24, 2011 9:19 am
Location: Valby, København

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Jake Helms »

I dag blev det til et par digitale runder Settlers of Catan, hvilket er okay - det er bare ikke nær så sjovt som at spille i virkeligheden, desværre. Det bliver nok aldrig helt en succes i mine øjne.

Jeg fik dog sat mig ned med Elder Sign og en kammerat, som jeg har spillet en del Arkham Horror med. Nu har jeg efterhånden haft det liggende længe, og så måtte det altså prøves.

Vi endte med at spille med tilfældige investigators (træk 2, behold 1), hvor jeg endte med Harvey Walters. Vores Great Old One blev tilfældigvis Azatoth, som jo netop er kendt for at være simpel i Arkham Horror, fordi han ikke har nogen effekter og heller ikke nogen kamp, såfremt han vågner.

Det blev dog aldrig rigtig en tæt kamp. Vi fik relativt hurtigt åbnet en Other Dimension, som var R'lyeh - den giver 3 Elder Signs, når man klarer den (man skal have 14, for at besejre Azatoth) - til gengæld er den også ret svær, i og med at den kræver at man bruger minimum 6 terninger, som også er det antal man normalt har.

Og så bevægede vi os ellers stille og roligt igennem kortene, fik åbnet (og lukket) et par Other Dimensions, indtil vi ramte 11 Elder Signs - og så hoppede jeg også lige ind i R'lyeh med 8 Clue Tokens til at re-rolle mine terninger, og både den gule og røde ekstra-terning. Jeg blev ikke engang nødt til at bruge mine Clue Tokens for at klare den - og så resulterede de 3 Elder Signs derfra i, at vi vandt spillet. Azatoth var nået op på 6 ud af 12 af de tokens han skulle have haft, for at vi tabte spillet.

Det føles lidt som om at der mangler en eller anden form for substans. Det virkede utroligt nemt og meget simpelt (hvilket bestemt også kan være en god ting), og selvom jeg til dels godt kan forstå hvorfor jeg har hørt det omtalt som "Arkham Horror lite", så er jeg strengt uenig - to milevidt forskellige oplevelser. Det er ikke fordi at det er et spil, som jeg ikke vil vende tilbage til, jeg tror bare ikke rigtig at situationen melder sig lige med det samme.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Stony »

Så blev der ENDELIG mulighed for lidt brætspil igen. Der er lidt langt mellem snapsene i øjeblikket.

Det blev til Terra Mystica, som jeg til dagens anledning havde fået læst op på. Det virker solidt, og med de mange faktioner er der rigtig god replayability. Jeg tror dog med den "forkerte" spilgruppe og fire-fem spillere, at det vil kunne blive til nogle meget lange spil. Men det må tiden vise, for det satser jeg på at få på bordet igen med den anden spilgruppe.
Sidst spillet:
Image
Post Reply