Månedens spiloplevelse - december 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Månedens spiloplevelse - december 2012

Post by Mik »

Kun 12 spil blev det til i december, selvom de er fordelt på 10 forskellige.
Og 5 af dem blev spillet for første gang:

Card City
Card of the Dead
Colonies
Nieuw Amsterdam
Noblemen
Palaces of Carrera
Pillars of the Earth (2x)
Robinson Cruesoe: Adventures on Cursed Island
Sentinels of the Multiverse Enchanced Ed. (2x)
Snowdonia

Min favorit blandt de nye var helt klart Noblemen, som er endnu et fantastisk spil fra Essen.
Robinson Crusoe får en andenplads for at være et simpelt og logisk opbygget puslespil for 1-4 spillere.
Hvis det ikke er fordi jeg finder krydsord mere intellektuelt stimulerende, ville jeg gerne spille Robinson solitaire.
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Månedens spiloplevelse - december 2012

Post by Brichs »

December lader til at være årets tredje-bedste måned, hvad angår brætspil, for mit vedkommende.

Det blev i alt til:
Descent: Journeys in the Dark (second edition) x 6
No Thanks! x 6
Wazabi x 4
Carcassonne: Winter-Edition x 3
Star Wars: X-Wing Miniatures Game x 3
Ca$h 'n Gun$ x 2
King of Tokyo x 2
Sentinels of the Multiverse: Enhanced Edition (Med Rook City) x 2
Zombie Dice x 2
Carcassonne: Winter-Edition: Honningkagemanden 1
Kingdom Builder x 1

Månedens oplevelse er helt klart Star Wars: X-Wing Miniatures Game, der er mit første miniaturespil, jeg har været totalt verliebt i. Det er simpelthen fantastisk, og hele elementet med "nu skal jeg regne ud hvad min modspiller gør" er et, jeg elsker i mange brætspil - og her er det også med i store bunker. Mums!

Månedens mest triste oplevelse kommer fra Wazabi. Ikke at Wazabi er et dårligt spil - det synes jeg faktisk ikke - men det er alt for simpelt til os brætspillere, der er vant til de mere komplekse spil. Både King of Tokyo og Zombie Dice, jeg begge har spillet i december, er klart bedre terningespil. Men alt i alt en underholdende sag, der nok ender med at blive foræret til svigermor eller lignende, hvor jeg tror, det har mere hjemme end på mine hylder.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - december 2012

Post by Frouvne »

For mit vedkommende forløb december således:

Le Passe-Trappe Grande (9)
Love Letter (8)
Bezzerwizzer (7)
Timeline: Diversity (5)
Agents of SMERSH (3)
Qwirkle (3)
Chess (2)
Myrmes
P.I.
Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island


Denne gang er der bestemt mest eftertryk på oplevelsesdelen i min bedste spiloplevelse men den må til gengæld så også tilfalde Agents of SMERSH, der særligt efter et par gennemspilninger, efterlader et rigtig godt indtryk. Det er ikke noget stort spil, hvis man kigger på de mekaniske dele, men der er basis for en god og medrivende oplevelse, hvis selskabet er i det rette humør.
frouvne, administrator

Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Månedens spiloplevelse - december 2012

Post by chr88 »

I december blev det til 69 spil - men igen med en klar overvægt af kortere spil.

Månedens spiloplevelse må gå til Escape: The Curse of the Temple, som jeg fik spillet for første gang i december. Alligevel nåede jeg op på hele 15 spil, hvilket skyldes, at spillet kun tager 10 minutter. Det har været et stort hit blandt næsten alle, jeg har spillet det med, uanset om det har været venner eller familie, unge som gamle.
Vi har vundet hele 14 af spillene, endda selvom vi ofte har spillet på hard/hardest og med curse-udvidelsen. Det har dog været i absolut allersidste sekund i to af spillene, så der er stadig en stor udfordring i spillet! Det er et relativt dyrt spil ift. antallet af komponenter, men selve spillet er ganske unikt, og med 15 spil på en måned må det siges at have tjent sig ind.

Escape: The Curse of the Temple 15
Kingdom Builder 8
Alias 3
Flash Point: Fire Rescue 3
Terra Mystica 3
Agricola: All Creatures Big and Small 2
Aton 2
The Castles of Burgundy 2
Jaipur 2
The Resistance 2
Tsuro 2
Vikings 2
Werewolf 2
Agricola 1
Cities 1
Dungeons & Dragons: The Legend of Drizzt Board Game 1
Eclipse 1
Endeavor 1
For Sale 1
Guillotine 1
Le Havre 1
Ingenious 1
King of Tokyo 1
Ligretto 1
Macao 1
The Manhattan Project 1
Neuroshima Hex! 1
Nieuw Amsterdam 1
Pit 1
Ricochet Robots 1
San Juan 1
Santa Cruz 1
Telestrations 1
YINSH 1
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - december 2012

Post by Larsine »

December blev ikke den største spillemåned i det forgangne år, Primært fordi jeg ikke kunne deltage i min Første Fredags gruppe, ej heller i min Første Lørdags gruppe, og to af mine Hver Onsdags grupper blev heller ikke til noget. Derudover havde Lilli travlt med at lave månedsopgave, så de små spil der kunne snige sig ind imellem blev det heller ikke til. Vores ferie i England rettede lidt op på det, men ikke så meget som jeg havde håbet på.

Jeg fik spillet:
Mapominoes: Europe x6
Darjeeling x5
Lego Creationary x4
Five Crowns x3
Pickomino x3
Pinguïn Party x3
Briefcase (Incl. Board Game Factory promo) x2
Shadows over Camelot: The Card Game x2
San Juan (incl. Treasure Chest udvidelser) x1
Village x1

Månedens spiloplevelse må blive Mapominoes: Europe som overraskede med at have meget mere strategi og taktik end jeg havde forventet. Det er dog ikke et spil der kommer til at holde i længden idet tilfældigheden af din starthånd er alt for afgørende for udfaldet. Jeg har meget større forventninger til Village, som jeg glæder mig meget til at spille igen i aften.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Månedens spiloplevelse - december 2012

Post by Gunness »

Det er ikke blevet til ret meget her i december, men Agents of SMERSH ville nok også være havnet øverst på listen, selv hvis der havde været flere ting på bordet. Særdeles underholdende.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse - december 2012

Post by Jens_Hoppe »

Det blev ikke til det store i december, men et par spil fik jeg da spillet...

Love Letter x5
The Resistance: Avalon x4
Escape: The Curse of the Temple x3
All Things Zombie: The Boardgame x2
Agricola: All Creatures Big and Small x1
Terra Mystica x1
Winner's Circle x1

Love Letter er jeg ved at få lidt af en overdose af; efterhånden er jeg nået et punkt hvor jeg ikke oplever at der sker noget nyt og sjovt længere. Det er selvfølgelig også begrænset hvor mange spil et så simpelt og minimalistisk koncept kan holde til...

Alle Avalon-spillene var vist fra samme aften, og det er godt nok et godt spil! Med en husregel som nerfer assassin en anelse, oplvede vi sejre til både de gode og de onde.

Escape er også sjovt, men til min store overraskelse har sønnen erklæret at det nærmest er for stressende at spille, så det er ikke let at få på bordet derhjemme.

Mit Terra Mystica var denne gang med kun 2 spillere. Jeg synes faktisk at det fungerer glimrende på denne måde også: Der bliver desværre meget mere plads til at brede sig på brættet, hvilket trækker ned, men til gengæld kører spillet selvfølgelig både hurtigt og med nærmest ingen nedetid, hvilket er et stort plus.

All Things Zombie er et godt spilsystem, hvis man er ude efter noget med det tema, lavet efter en klassisk krigsspils-skabelon. Desværre er der ikke mange scenarier, og dem der er fungerer ikke alle lige godt. I nogle numre af udgiverens husblad Line of Fire findes dog flere scenarier, som jeg skal have prøvet på et tidspunkt.


Sådan lidt arbitrært erklærer jeg Avalon som månedens spil for mit vedkommende. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - december 2012

Post by Sveinmain »

Mye familiespilling denne måneden(10 øverste spillene) da både jul og nyttår faller på mandager når vi er samlet i Preikestolen Gamers.

7 Ate 9 x 5
Super Circles x 5
Monopoly Deal Card Game x 4
Hey, That's My Fish! x 3
Subbuteo Urban Arena x 3
Chess x 2
Connect Four x 2
Dixit x 2
Forbidden Island x 2
Hab & Gut x 2
Balloon Cup x 1
Dice Town x 1
Egizia x 1
Fire & Axe: A Viking Saga x 1
Incan Gold x 1
Manila x 1
Partners x 1
Red November x 1
Santiago de Cuba x 1
Ubongo x 1

Månedens spill ble for meg: Fire and Axe, som er et fantastisk spill med Nordisk tema. Litt mye terningtrilling for enkelte i disse dice tider, men ble for meg et solid spill, med både Danmark og Norge på kartet:-)

Runners up: Red November og Forbidden island. Liker egentlig ikke samarbeidsspill, men disse 2 er et hederlig unntak. Red November er det beste, men tar lengre tid en Forbidden Island som er mer famlilievennlig.

19. plass: Incan Gold, en dårlig erstatning for Diamant som er mye bedre både i utseende og opplevelse når man må slippe gubbene for å komme ut av gruven.
20. plass: Baloon Cup. Et tomann-tautrekkingsspill. Hvor jeg vant da min motspiller fullførte et oppdrag! Jeg kunne dermed bruke brikkene til å fullføre 2. Uforståelig, og ikke veldig moro...
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Månedens spiloplevelse - december 2012

Post by netsapiens »

Der blev godt nok spillet noget X-Wing i denne måned, men det er nu også et underholdende spil, hvis man kan acceptere at tabe i et spil hvor det første terningslag i bogstaveligste forstand kan definere resten af spillet.

Jeg tror månedens pris må gå til Mage Knight som vi langt om længe vandt over, endda med expansion. Det er et spil der handler om victory points, men det er så levende, og så fuld af tema at det opdager man bare slet ikke. Stor underholdning og endnu aldrig det samme spil to gange i træk.

Star Wars: X-Wing Miniatures Game 7
Warhammer: Invasion 4
Mage Knight Board Game 3
Elder Sign 2
King of Tokyo 2
Quarriors! 2
Seasons 2
Castle Panic 1
Castle Panic: The Wizard's Tower 1
Chaos in the Old World 1
Hey, That's My Fish! 1
Jaipur 1
The Lord of the Rings: The Card Game 1
The Lord of the Rings: The Card Game - The Redhorn Gate 1
Mage Knight Board Game: The Lost Legion 1
Scrabble 1
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - december 2012

Post by Mik »

Sveinmain wrote:20. plass: Baloon Cup. Et tomann-tautrekkingsspill. Hvor jeg vant da min motspiller fullførte et oppdrag! Jeg kunne dermed bruke brikkene til å fullføre 2. Uforståelig, og ikke veldig moro...
Du kan da ikke bebrejde et spil at dine modspillere ikke forstår at yde modstand!
Image
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - december 2012

Post by Sveinmain »

Mik wrote:
Sveinmain wrote:20. plass: Baloon Cup. Et tomann-tautrekkingsspill. Hvor jeg vant da min motspiller fullførte et oppdrag! Jeg kunne dermed bruke brikkene til å fullføre 2. Uforståelig, og ikke veldig moro...
Du kan da ikke bebrejde et spil at dine modspillere ikke forstår at yde modstand!
Kanskje det! Får gi det en ny sjanse, men i Desember ble Baloon cups brå avslutning hvor jeg trodd jeg tapte men plutselig vant den dårligste. Synes også spilletiden var litt i overkant for et slikt spill...
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - december 2012

Post by Mik »

Nu er det ikke fordi jeg selv er en stor fan af spillet, men en halv times tid er da meget normalt for et filler-spil...
Image
Post Reply