Tema: Imens vi venter på Le Tour

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by Frouvne »

Som en underkategori til de almindelige racing-spil er der de spil, der handler om cykelløb. Det er en mindre kategori end den om motorsportsløb, men værd at overveje, hvis man gerne vil have noget fornuftigt at tage sig til, mens andre slider på landevejene...

Jeg skal straks erkende, at min viden indenfor feltet er mere end sparsom, så jeg hører meget gerne andres tilføjelser og ikke mindst kommentarer til spillene. Min fornemmelse er, at der faktisk kun er to spil, hvor der virkelig er noget at komme efter.

Klassikeren blandt cykelspil er Rob Bontenbals Um Reifenbreite. I Um Reifenbreite skal op til fire spillere forsøge at føre sit cykelhold til sejr i et Tour de France-lignende løb. I spillet er der levnet plads for såvel tilfældigheder som strategiske overvejelser - ja endog mulighed for massestyrt og at snyde... det er jo trods alt en simulering af virkeligheden! :wink:

Der verserer en historie om, at den størstedelen af den oprindelige franske udgave af spillet Um Reifenbreite, der havde titlen Demarrage!, gik til grunde under en brand i en lagerbygning, hvorfor denne udgave er et rigtigt samlerobjekt.

Det andet oplagte bud på et cykelspil er John Harringtons Breaking Away. Breaking Away er et spil uden held: hver spiller har et hold med fire cykelryttere, der kører på en bane. I spillet skal fordelen ved at ligge i slipstrømmen og dermed opnå højere hastighed opvejes mod gevinsten ved at ligge i spidsen af feltet, når startlinjen krydses, så man kan opnå sprint-point.

Der findes yderligere mere end en håndfuld spil, der direkte i titlen har Le Tour... dem har jeg dog ingen viden om, så dem skal jeg afholde mig fra at udtale mig om... Men måske nogle andre har viden om nogle af disse?!

Hvis der er nogen, der har viden om et dansk-produceret spil om 6 dages løb, hører jeg også gerne om dette. Jeg har i min barndom i 70'erne spillet et sådant - spillet var formentlig allerede da at betragte som et spil af ældre dato. Det kunne være interessant at stifte bekendtskab med reglerne og sammenligne dem med dagens målestok...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Post by Frouvne »

Nu har tilbagemeldingerne jo ikke ligefrem været overvældende på dette emne... men jeg prøver alligevel at følge op på det, nu da Tour'en langsomt nærmer sig...

For nylig stødte jeg på titlen Le Tour de France fra Kleo Games, der skulle være et danskproduceret brætspil. På brætspillogens hjemmeside fandt jeg følgende om spillet:
2 af os udviklede spillet 'Le Tour de France', som daværende Kleo Games udgav, men som desværre gik konkurs p.g.a. spillet, da den i for høj en grad henvendte sig til Tour de France-entusiaster istedet for - som håbet - Tour de France-publikum og brætspil-interesserede.
Link:
http://www.ramboduck.esenet.dk/logen.htm

Er der nogen, der ligger inde med yderligere oplysninger om spillet, syntes jeg, at det kunne være meget interessant at høre nærmere om.

På forhånd tak!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Post by Frouvne »

Ja, så er de i fuld gang - i hvert tilfælde nogle af dem!

Jeg har printet reglerne til Um Reifenbreite ud for at kunne komme i den rette stemning og udviklingen i - og ikke mindst før - årets tour gør det vist oplagt at inkludere de avancerede regler, så man kan spille med cheating, der måske retteligt burde hedde doping... :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by Frouvne »

Frouvne wrote:[...] Hvis der er nogen, der har viden om et dansk-produceret spil om 6 dages løb, hører jeg også gerne om dette. Jeg har i min barndom i 70'erne spillet et sådant - spillet var formentlig allerede da at betragte som et spil af ældre dato. Det kunne være interessant at stifte bekendtskab med reglerne og sammenligne dem med dagens målestok...

Og så dukkede spillet op på en QXL-auktion: Det store parløbsspil. 6-dagesløbet. Spillet er formentlig væsentlig ældre og jeg husker det ikke som værende specielt godt. Men temaet var der og i tider, hvor 6-dages løbene blev dyrket i mit hjem, var der mange gode oplevelser med dette spil sammen med min kære broder.

Image

http://www.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?ID ... guageNR=12
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by Frouvne »

Frouvne wrote:
Frouvne wrote:[...] Hvis der er nogen, der har viden om et dansk-produceret spil om 6 dages løb, hører jeg også gerne om dette. Jeg har i min barndom i 70'erne spillet et sådant - spillet var formentlig allerede da at betragte som et spil af ældre dato. Det kunne være interessant at stifte bekendtskab med reglerne og sammenligne dem med dagens målestok...

Og så dukkede spillet op på en QXL-auktion: Det store parløbsspil. 6-dagesløbet. Spillet er formentlig væsentlig ældre og jeg husker det ikke som værende specielt godt. Men temaet var der og i tider, hvor 6-dages løbene blev dyrket i mit hjem, var der mange gode oplevelser med dette spil sammen med min kære broder.

Image

http://www.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?ID ... guageNR=12

Og selv om det godt kan være, at jeg ikke er helt ung længere, var det naturligvis ikke Kay Werner og Evan Klamer, vi kæmpede om at føre til sejr (selvom det nok var dem, der var fremme, da spillet blev produceret) men i stedet: Danny Clark, René Pijnen, Patrick Sercu, Gert Frank, Ole Ritter og Hans-Henrik Ørsted - jo, det var tider! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by Larsine »

I slutfirserne spillede min kone et cykelspil på Fastaval. Det var udviklet af Malik Hyltoft (Dansk Spil-Design, Mafia, Kommune, Viking, Kellogg's Vilde Vestern m.m.), men blev vist aldrig udgivet. Hun kan desværre ikke huske om det var Danmark rundt eller Tour de France.

Lars
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by Larsine »

Lige nu er der et Post Danmark Rundt på QXL.dk.
Og et eksemplar af Cykelspurten samme sted.
Oge et eksemplar af 6-dagsløbet, dog af en nyere version end den du havde længere oppe i tråden.

Ingen garanti for spilkvalitet.

Lars
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by Frouvne »

Så er der et cykelspil uden kort og terninger på vej fra Ghenos Games, der tidligere har udgivet spil som Race the Wind og Bolide. Spillet får ifølge BoardgameNews titlen: Leader 1. De skriver følgende om spillet:
Italian publisher Ghenos Games is releasing a new cycling game in July called Leader 1; Blackrock Editions will distribute the game in France. The designers, Alain Ollier and Christophe Leclercq, have supposedly been working on this game for 16 years, and Ghenos notes that the game includes no dice or cards to determine the movement of the cyclists.
Kilde:
http://www.boardgamenews.com/
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by Frouvne »

Frouvne wrote:Så er der et cykelspil uden kort og terninger på vej fra Ghenos Games, der tidligere har udgivet spil som Race the Wind og Bolide. Spillet får ifølge BoardgameNews titlen: Leader 1. De skriver følgende om spillet:
Italian publisher Ghenos Games is releasing a new cycling game in July called Leader 1; Blackrock Editions will distribute the game in France. The designers, Alain Ollier and Christophe Leclercq, have supposedly been working on this game for 16 years, and Ghenos notes that the game includes no dice or cards to determine the movement of the cyclists.
Kilde:
http://www.boardgamenews.com/
Så er der lidt mere om denne titel på BoardgameNews:
Ghenos Games, along with Blackrock Editions, will release a new bike racing game in July 2008 called Leader 1. “New” might be an odd word in this case as designers Alain Ollier and Christophe Leclercq have been developing the game for 16 years, but since it’s only now coming out in print, new it is!

Leader 1 is for 2-10 players and includes five teams of three riders, along with 21 route hexagons that let you create different tracks each time you play. The color of the route shows you the type of terrain: green is flat ground, orange is a gentle rise, red is mountainous terrain, and black is a descent.

All riders – which come in leader, climber and rouleur varities – start the race as part of the peloton, or pack, and have the same amount of energy. Each turn you’ll move your riders based on their characteristics and the amount of energy you want to spend. Break away at the right moment and you can slipstream to save energy for the future. All movement is controlled by the players, not dice or cards, so good planning and temporary alliances can propel to the finish line before anyone else.
route.jpg
route.jpg (45.49 KiB) Viewed 10647 times
Kilde:
http://www.boardgamenews.com/index.php/ ... cing_game/
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by Andrea »

Nu er et cykelløb temamæssigt ikke noget, der interesserer mig (der er en klar mangel på monstre ;)), men den der bane ser da kewl ud!
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by Stony »

Der er vel ikke noget til hinder for hjemmelavede udvidelser, hvor cykelrytterne bliver overfaldet af den afskyelige snemand på vej op gennem et bjergpas, eller forfølges af et kobbel varulve...?
Sidst spillet:
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by Andrea »

Stony wrote:Der er vel ikke noget til hinder for hjemmelavede udvidelser, hvor cykelrytterne bliver overfaldet af den afskyelige snemand på vej op gennem et bjergpas, eller forfølges af et kobbel varulve...?
Man skulle tro, du kendte mig... ;)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by Frouvne »

For folk der er alvorligt interesseret i spil med dette tema, er der en hjemmeside, det er svært at komme udenom:

http://cyclingboardgames.net/
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by Frouvne »

Så er der en kortspilsversion af Leader 1 med Giro D’Italia som tema: Giro D’Italia Card Game. Der skulle efter sigende også være en bræstpilsversion med samme tematisering på vej: Giro d'Italia: the Game. Sikke fint det stemme overens med, at der jo for tiden bliver kørt... Giro d'Italia! :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by Mik »

Frouvne wrote:Der skulle efter sigende også være en bræstpilsversion med samme tematisering på vej: Giro d'Italia: the Game. Sikke fint det stemme overens med, at der jo for tiden bliver kørt... Giro d'Italia! :wink:
Ja - og derfor er spillet naturligvis også for længst udkommet.
Spillet er magen til Leader 1 med to tilføjelser: regler for tidskørsel samt 15 'special' kort.
Har dog svært ved at se at disse kort skulle gøre spillet bedre (sjovere måske?) da spillets styrke jo ellers er den minimale mængde kaos.
Image
Post Reply