Månedens spiloplevelse - november 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Månedens spiloplevelse - november 2012

Post by chr88 »

Hvad fik du spillet i november, og hvad var det bedste spil/den bedste spiloplevelse? :)

Selv fik jeg spillet en masse spil, men igen var en del af dem altså små fillere, så 88 spil er trods alt ikke SÅ slemt, når 3 af de 4 mest spillede spil var spil som Tsuro, Ligretto og For Sale, der vel har en spilletid på 10 minutter i gennemsnit.

Agricola 17
Tsuro 10
Ligretto 6
For Sale 5
Aton 4
Summoner Wars: Master Set 4
Friday 3
Terra Mystica 3
Agricola: All Creatures Big and Small 2
Dominion 2
Fjords 2
Jaipur 2
Kakerlakensalat 2
Taluva 2
Ticket to Ride Map Collection: Volume 2 - India & Switzerland 2
WiseMan: Beyond Luck 2
YINSH 2
7 Wonders 1
Clash of Cultures 1
Cold War: CIA vs KGB 1
Cuba 1
Geistesblitz 2.0 1
Ghost Blitz 1
Le Havre 1
Jungle Speed 1
The Manhattan Project 1
Mr. Jack 1
Navegador 1
Onirim 1
Race for the Galaxy 1
Ricochet Robots 1
Samurai 1
San Marco 1
Shadows over Camelot: The Card Game 1
Sheepdogs of Pendleton Hill 1

Månedens spil(oplevelse) tror jeg, må tilfalde Terra Mystica skarpt forfulgt af Clash of Cultures, som jeg begge har ratet 9! TM vinder dog, da jeg har fået spillet det tre gange i november - med 2, 3 og 5 spillere, mens det kun er blevet til CoC en enkelt gang. TM fungerer ok med færre spillere, men jeg vil tro, det er allerbedst med 4. Jeg kunne lide alle aspekter af spillet, og det er fedt, at der ikke er noget held med i spillet (udover opsætningen og ens startende race etc).

CoC er et ret godt civilisationsspil, selvom det var lidt irriterende efter 3+ timers spil, at jeg havde vundet, hvis det sidste terningeslag i spillet havde været et hit og ikke et miss! :D Jeg blev også lukket meget inde, så kom aldrig i kamp, hvilket jeg gerne ville have prøvet for at få en bedre følelse af spillet som helhed - men det må næste spil ændre på! Der er også randomness i hvilke kort og landskab, man trækker, men der er jo også rigtig mange tilfældigheder i Eclipse, som er et andet spil, jeg har ratet 9. CoC er et super godt spil, som jeg afgjort skal have erhvervet mig til jul eller i det nye år!

En anden rigtig god spiloplevelse var at spille Agricola 4 gange i KBK - 2 gange 2 tirsdage i træk! To af gangene spillede vi 5 spillere, hvilket jeg ikke havde prøvet før, og jeg må sige, at det fungerede glimrende! Jeg fik tre andenpladser (i et af spillene endda med 58 point), så det var fedt også at vinde et af spillene - hvilket blev det tætteste spil, jeg nogensinde har prøvet: 48-47-46-44 point! Men det er sgu ikke så vigtigt, om jeg vinder eller taber i det spil - jeg er bare glad for, at jeg fik spillet mit yndlingsspil så meget i november! Jeg fik nemlig også spillet det med to andre spillegrupper og som en solosession.

Alt i alt en fin spillemåned, hvor jeg også fik spillet nogle af de lidt nemmere spil med familien, hvilket altid er hyggeligt. :)
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Månedens spiloplevelse - november 2012

Post by netsapiens »

Warhammer: Invasion 7
Blokus Duo 5
Innovation 5
Quarriors! 3
Aliens: This Time It's War 2
King of Tokyo 2
Sewer Pirats 2
Zombicide 2
Among the Stars 1
Battlestar Galactica 1
Cyclades 1
Galaxy Trucker 1
Mage Wars 1
Star Fluxx 1
Yomi 1


Mage Wars er klart det mest interessante i denne måned, men mest fordi det er nyt, og nærmest indeholder hver eneste mekanisme jeg kan lide i en temapakke som jeg kan lide. Jeg har fået umådeligt meget fornøjelse af Invasion, som jeg har siddet flere aftener og deckbuildet på, så jeg kan smadre de forbandede Empire-hunde. Så målt i gode oplevelser, så løber Invasion med sejren, men kun fordi jeg ikke har spillet Mage War lige så meget, og jeg ejer ikke selv spillet, så jeg har ikke kunne sidde og deckbuilde for mig selv i det :)
Nu mangler jeg bare flere Invasion modstandere, så kom nu ud af busken.

Among the Stars og Innovation ligger begge på en "bobler" position. Jeg kan se hvor de bærer hen, og jeg er overbevist om at med mere spilletid, så kommer de til at stå højt på en månedsliste på et tidspunkt.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - november 2012

Post by Larsine »

November var en rigtig god spillemåned. Det blev til 50 spil:

Briefcase (inkl. alle 3 udvidelser) 9 (Nyhed)
Würfel Bohnanza 7
Kingdom Builder (inkl. Capitol) 6
Lords of Waterdeep 5
Castle Panic 4 (Nyhed)
Ginkgopolis 3 (Nyhed)
Memoir '44 3
San Juan (inkl. Treasure Chest udvidelse) 3
Dominion: Seaside 2
Uchronia 2 (Nyhed)
Innovation 1 (Nyhed)
Monster Mayhem 1
Power Grid: The First Sparks 1 (Nyhed)
String Railway 1 (Nyhed)
Suburbia 1 (Nyhed)
Takenoko 1

Man kan tydeligt se at Wurfel Bohnanza har fast plads ved siden af vores sofa, og det er både nemt og hurtigt. Men ellers var det en måned med en masse gode spil, og det er svært at vælge hvilket spil der skal være månedens oplevelse. Det må dog blive et at de spil jeg ikke har spillet før, og derfor vælger jeg... Innovation. Ja jeg ved godt at det er et gammelt spil, men jeg er bare langsom nogle gange.

Til gengæld er jeg slet ikke i tvivl om hvad månedens skuffelse er: Ginkgopolis. Magen til kedelige abstraket spil skal man lede længe efter. Kan ikke anbefales, men det er sikkert bare mig.
Last edited by Larsine on Tue Dec 04, 2012 12:24 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - november 2012

Post by Mik »

chr88 wrote:CoC er et ret godt civilisationsspil, selvom det var lidt irriterende efter 3+ timers spil, at jeg havde vundet, hvis det sidste terningeslag i spillet havde været et hit og ikke et miss! :D Jeg blev også lukket meget inde, så kom aldrig i kamp, hvilket jeg gerne ville have prøvet for at få en bedre følelse af spillet som helhed - men det må næste spil ændre på!
Tja. Det kræver blot at du bygger dig en havn ud til den store verden...
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse - november 2012

Post by Jens_Hoppe »

Jeg fik spillet nogle gode spil i november:

Tzolk'in: The Mayan Calendar virkede som et godt, solidt og spændende worker placement eurogame. Jeg fik kun spillet det én gang, men det skyldtes især at jeg ugen efter dette første spil i stedet kastede mig over...

Terra Mystica, som viste sig at være helt fantastisk. Langt, tungt, meget at tænke over, opbygning af et produktionsapparat, unikke faktioner, osv. Wow! To spil er det blevet til indtil videre.

Escape: Curse of the Temple var også sjovt, på sådan en hektisk og stressende måde. Spilmekanisk er der ikke så meget i det, men der er alligevel noget fascinerende over det...

Jeg fik også spillet en blandet omgang af andre spil, bla. Love Letter, Coup, Tweeet, Snowdonia, The Resistance: Avalon og Hanabi.


Der kan vist ikke være tvivl om at månedens spil er Terra Mystica.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - november 2012

Post by Mik »

Kun 16 spil i November, til gengæld 12 forskellige:

3x Galaxy Trucker
3x Nieuw Amsterdam
samt
7 Wonders med det hele
Gingkopolis
Oddville
Palaces of Carrara
Powerboats

Ragami
Snowdonia
Suburbia
Western Town

Zombie! Run for your Lives!

Zombie-spillet kommer aldrig på bordet igen.
Alle de grønne var alle værdige til førstepladsen, og jeg glæder mig rigtig meget til at spille dem igen. Men der kan jo kun være en vinder, og det kommer nok ikke som en overraskelse at jeg har valgt Nieuw Amsterdam.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - november 2012

Post by Larsine »

Mik, hvad er det der gør at Gingkopolis ikke er med på din liste over potientielle "månedens spiloplevelse", medens Suburbia er?

Ud fra dine tidligere skriverier skulle man ikke tro at Suburbia var højere på din liste end Gingkopolis.
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Månedens spiloplevelse - november 2012

Post by Brichs »

Efter en meget sløv Oktober, blev November lidt bedre.

King of Tokyo (med Power Up!) x 4
Alien Frontiers x 2 (den ene gang med Factions)
Love Letter x 2
A la carte x 1
Bang! The Bullet! x 1
Curling Table Game x 1
Dungeons & Dragons: Castle Ravenloft Board Game x 1
Elder Sign x 1
A Game of Thrones: The Board Game (Second Edition) x 1
Lost Cities x 1
Myrmes x 1
OddVille x 1
Heck Meck x 1
Samurai Sword x 1
Sentinels of the Multiverse: Enhanced Edition x 1

En rigtig god måned, hvis jeg selv skal sige det. Gensynet med Game of Thrones var rigtig dejligt. Det er alt for længe siden jeg har spillet grundspillet, til at jeg kan huske reglerne godt nok til at kunne genkende forskellene på de to udgaver.

Love Letter var også et skønt spil, som var lettere end jeg havde regnet med.

Månedens oplevelse tror jeg dog går til myre-worker placement spiller Myrmes. Dejlig, tight design, og masser af svære valg. Jeg glæder mig til, at min egen kopi dukker op i posten snarest.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - november 2012

Post by Mik »

Larsine wrote:Mik, hvad er det der gør at Gingkopolis ikke er med på din liste over potientielle "månedens spiloplevelse", medens Suburbia er?

Ud fra dine tidligere skriverier skulle man ikke tro at Suburbia var højere på din liste end Gingkopolis.
Tja...
Måske er det fordi jeg ejer førstnævnte, men ikke sidstnævnte?
I hvert fald har jeg af uransagelige årsager lyst til at spille Suburbia igen, medens at jeg måske er ved at blive 'mæt' af Gingkopolis. Hvorfor jeg også har solgt sidstnævnte igen.
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Månedens spiloplevelse - november 2012

Post by Robert »

November blev mindre aktiv end jeg helst ville.

5x Nefarious - hurtigt, varieret og underholdende
3x Hey, That's My Fish! - Blev lidt skuffet første gang, men de sidste to omgange var gode.
2x Combat Commander: Battle Pack #2 - Stalingrad - CC er en solid oplevelse hver gang
2x Puerto Rico - på arbejde - et godt valg til gruppen
1x Clash of Cultures - skal helt klart spilles igen og formentlig også købes
1x Hansa Teutonica og 1x med East Expansion - der var ikke så meget nyt og interessant her - kan sagtens undværes
1x Resident Evil Deck Building Game - er ved at nå grænsen for interesse her
1x Runebound (second edition) - som sædvanlig en god oplevelse
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Bostrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 197
Joined: Tue Mar 24, 2009 4:16 pm

Re: Månedens spiloplevelse - november 2012

Post by Bostrup »

The Resistance: Avalon 3
The City 2
Clash of Cultures 1
Coup 1
DVONN 1
Eclipse 1
Escape: The Curse of the Temple 1
Hex Hex 1
Kingdoms 1
Letters from Whitechapel 1
Neuroshima Hex! 1
Ninjato 1
Race for the Galaxy 1
Railways of the Western U.S. 1
Samurai 1
Shadows over Camelot: The Card Game 1
Terra Mystica 1
Tigris & Euphrates 1

Clash of Cultures var nok den største nye spiloplevelse, mens både Ninjato og Terra Mystica også var interessante at få prøvet.

The Resistance: Avalon er altid underholdende, men jeg er ikke sikker på at jeg egentlig synes spillet fungerer. Mit indtryk er at det grundlæggende er for svært at være Merlin (og for nemt at være Assassin). Jeg foretrækker derfor nok det oprindelige Resistance.
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - november 2012

Post by Sveinmain »

November er en fin måned for brettspill. Har spilt følgende:
Enigma x3
Chess x2
Escape: The Curse of the Temple x2
Monopoly Deal Card Game x2
Mord im Arosa x2
Paris Connection x2
Turbo Taxi x2
Basilica x1
Boomtown x1
Carson City x1
The Cave x1
Fantasy Pub x1
Hamsterrolle x1
Hands Up x1
Hey, That's My Fish! x1
Kolejka x1
Manila x1
Message to the Czar x 1
Ouga Bouga x1
Panic Station x1
Powerboats x1
Riff Raff x1
Saboteur x1
Sun, Sea & Sand x1
Top Race x1
Trans Europa x1

Denne måneds vinner må være spillene fra Rebel.pl: Kolejka, et meget godt historisk spill fra kommunismens glanstid på 80 tallet i Polen hvor alle hadde penger men ingen hadde varer. Utrolig mye moro selv med litt randomfaktor underveis!
Runners up: The Cave. Utforsk gruven og ha med telt fult av utstyr. Kjekt!!!
3. Plassen går til: Mord im Arosa(Mystery hotel) Et lyttespill ulikt alt annet jeg har spilt!
Bottom 3:
24. plass: Hamsterrolle, nok et balansespill som ikke er kjekt. Riff Raff derimot må prøves av samtlige!!!
25. plass: Escape, Ligretto dice on steroids. Trill terningene så mange ganger du klarer på 10 minutter med noen taktiske valg underveis.
26. plass: Panic station. Spilte feil og alt ble bare trist. Må prøves igjen for å se om det er mye bedre!
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - november 2012

Post by Frouvne »

November så for mit vedkommende således ud:

Keyflower (4)
Escape: The Curse of the Temple (3)
D-Day Dice (2)
Escape: The Pit (2)
Time's Up! (2)
The Adventurers: The Temple of Chac
Castle Panic
Citadels
Innovation
P.I.
Plato 3000
Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island
Thurn and Taxis


Keyflower var for mig månedens oplevelse. Jeg har svært ved ikke at tænke på det som en (på en rigtig god måde) forsimplet udgave af Roads & Boats kombineret med en forfriskende ny bud-mekanisme.

Bemærkelsesværdigt i denne måned var endvidere Time's Up!, som jeg nu altid vil have i baghovedet, hvis jeg skal spille noget i en selskabelig sammenhæng, P.I. som var en forfriskende måde at gribe et deduktionsspil an på, så det ikke blev nær så hovedpine-fremkaldende som spil i den genre ellers kan være og så Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island, som jeg kun nåede et forkortet prøvespil af men som oser af tema!
frouvne, administrator

Image
Post Reply