Hvilken fordelsfunktion har "Gaten" i Caylus?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Hvilken fordelsfunktion har "Gaten" i Caylus?

Post by Helle »

Har netop - langt om længe - fået spillet Caylus. Den første bygning, som kan aktiveres, er "gaten". Hvilken fordel er der i at spille denne? Det lyder, som om, at man efterfølgende kan flytte sin arbejder til en ledig plads, men hvorfor ikke bare i første omgang sætte arbejderen på den ledige plads?
User avatar
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon May 01, 2006 4:12 pm
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle
Location: Århus C
Contact:

Post by Helvard »

Vi har også diskuteret dette i min spillegruppe og er nået frem til den konklusion, at hvis man er usikker på hvilke bygninger der bliver aktivieret (pga. af Provosten) kan man sætte en arbejder på Gaten. Efter alle spilleres valg, kan man derefter sætte den på en ledig bygning der bliver aktiveret..

Men jeg vil give dig ret i af den ikke er særlig effektiv. Jeg kan ikke mindes at den bliver brugt de gange vi har spillet Caylus. Specielt når man er mange spillere gælder det jo virkelig om at sætte arbejderne så effektivt som muligt da der er mange om buddet. Og så virker Gaten ikke særlig effektiv

Jeg spiller en del på BrettSpielWelt med kæresten (der i et par måneder endnu arbejder i Dublin) og der bruger vi den aldrig.
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hej

Tak, for svaret... Det undrede mig netop, at der var et felt, som virkede så ineffektivt, men jeg er altså ikke den eneste, der har haft den oplevelse.

I har ikke haft lavet en særregel af en slags, der gjorde den mere attraktiv...?
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Gaten - en bygning man går udenom?!

Post by Frouvne »

Lidt research på BoardGameGeek fører til et resultat, der ligner det, du skriver, Helvard. Hvis Gaten bruges er det for at gardere sig imod den position, man forventer Provosten vil indtage. Man håber ved at vinde lidt tid, at være blevet klogere på baggrund af de arbejdere ens modspillere i mellemtiden har placeret.

Det lyder dog også som om, denne mulighed stort set aldrig bliver anvendt. Det mest interessante bud på en anvendelse er nok den, at man ser tiden an og enten placerer sin arbejder i slottet for at snuppe førstepladsen fra ham, der i forvejen er placeret her, ved at bygge to huse, hvor du kan se, han kun kan komme til at bygge et eller at være den eneste der bygger i slottet og snupper hele gevinsten selv.

Alt i alt ser det ud til, at Gaten er en utrolig svag bygning - men ligefrem at ændre dens funktion på baggrund heraf ved at indføre varianter er måske en smule dramatisk efter min målestok.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Lige et par kommentarer ekstra:

ja, bygningen er vel oftest ubrugelig; og jo flere spillere desto værre ser det ud, da alle bygninger vil være fyldt op.

Snig-angrebet på slottet er dog en mulighed - også hvis man ser muligheden for at kunne aflsutte et afsnit af slottet og / eller være den første til at bygge i et nyt afsnit af slottet.

Selv en ubrugelig bygning kan være bedre end ingen bygning, hvis man kan få den rimelig billigt. At man får placeret endnu en arbejder og dermed er med endnu en runde kan betyde at man får lov til at rykke Provosten senere end sine modstandere og dermed kan reagere på hvordan de har rykket ham.

Muligheden for at kunne reagere på de øvriges udspil er vel det, der i sidste ende skulle kunne berettige Gaten: har man få dinarer og ens valg er afhængige af de øvriges, kan den være interessant - men det forudsætter selvfølgelig stadig, at noget interessant er tilbage, når man så endelig får lov til at rykke sin arbejder ud af Gaten.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Altså alt i alt stadig en meget tynd bygning med mange hvis'er....!
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Det er givetvis en noget svag bygning, men det er (som jeg ser det) en konsekvens af at Caylus er et spil fra et lille firma, som reelt er skabt af en amatør-designer. Den afsluttende 'development' som sikrer at alt i spillet virker perfekt (og som vi nærmest forventer af designere som Knizia og de større firmaer som Kosmos eller Hans Im Glück) mangler ofte i de små firmaers spil.

I KBK regi er Gaten nu ofte blevet brugt i vores Caylus-spil, og min erfaring er at det oftest er i forbindelse med snigangreb på slottet. I byen er den mindre god, for godt nok får man lov til at se, hvor langt fremme ad vejen de andre placerer deres arbejdere (hvilket giver en idé om hvad de vil gøre med provosten), men til gengæld er de gode steder så alligevel taget når det bliver Gatens tur...
User avatar
krasch
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 180
Joined: Sun Apr 30, 2006 9:53 pm
Location: København N

Post by krasch »

Det-var-da-også-på-tide at i fik spillet Caylus :)

Gaten bliver rigtigt nok ikke brugt så ofte, men mener alligevel ikke at man skal undervurdere dens betydning..

Ja, den kan bruges til at sætte en worker i slottet, hvis der ikke er andre der placerer nogen der, og derved få en billig favour + point..

Den anden mulighed er at snupper både gate + den bygning som tillader at flytte provst 3 frem eller tilbage..Derved kan man placere sin gate-worker foran provst, og derefter rykker provst frem. Er man samtidig den sidste som skal betale for at flytte provst (ved broen), så er det svært for de andre at forhindre én i at få udbytte af den bygning gate-workeren er flyttet til.

Gaten er lidt tricky, men har set den blive brugt fornuftigt.
Image
User avatar
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon May 01, 2006 4:12 pm
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle
Location: Århus C
Contact:

Post by Helvard »

I forbindelse med et spil-orgie i St. Bededagsferien, brugte jeg Gaten særdelens effektiv.

Min modstander og jeg havde hver 1 worker tilbage. Han havde i forvejen Merchant's Guild (der flytter Provosten) og jeg kunne fornemme at han var interesseret i en bygning der lå 1 felt foran Provosten. Det var dog min tur først, og jeg var interesseret i en bygning der var 1 felt bag Provosten. Men hvis jeg stillede en worker på denne bygning kunne det gøre at han flyttede Provosten imod mig.

Derfor brugte jeg Gaten, så jeg kunne afvente hans valg, og da han ganske rigtigt valgte den bygning efter Provosten, kunne jeg sikkert placere min worker fra Gaten på min ønskede bygning.

Efter en del spil har jeg ændret opfattelse af Gaten. Den er bestemt ikke meningsløs, og kan i kringlede situationer være meget afgørende. Det er en bygning der ikke bruges så tit, men når den bruges (og vel at mærke med omtanke :) ) kan den have en stor effekt.

Så jeg tror ikke nødvendigvis den er et udtryk for mangelfuld playtestning /development..
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
Hans
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 25
Joined: Mon May 29, 2006 2:34 pm
Location: København, Amager

Gate

Post by Hans »

Vi har faktisk ikke haft problemer med at se gatens fordel. Har man sat en arbejder på det felt hvor man kan flytte den hvide brik kan man tit med fordel bruge gaten. Så er der sandsynlighed for at folk ikke tør placere arbejdere på felter foran eller tæt på den hvide brik. Og så kan man selv gøre det hvis ingen andre har gjort det.
Havde man derimod blot placeret arbejdere foran den hvide brik tør folk godt gøre det samme da de er ret sikre på at den hvide brik så bliver rykket frem.
Og omvendt, sætter folk alligevel arbejdere foran den hvide brik kan man med gaten placere sin arbejder et helt andet sted og brænde nogle modstandere ved at rykke den hvide brik bagud.
Håber det giver mening selvom det lyder kringlet.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hej Hans

Det lyder fuldstændigt logisk!

Har I oplevet nogle forskelle i forhold til antallet af spillere? Bliver den mere eller mindre brugt med færre eller flere spillere? Jeg forstår nemlig godt din intention, men tænker, at arbejderen stadig skal placeres før spillerne hver især har mulighed for at rykke på den hvide brik. Derfor kan de øvrige spillere jo stadig forhindre dig i at få det, du gerne vil have... derfor tænker jeg, at det måske er en større fordel med færre spillere, hvor man har procentuelt flere trin at rykke gratis (hvis man har sat på den med ryk tre skridt) + der vil være flere gode felter at vælge, hvis man alligevel ikke tror på, at det ønskede felt bliver aktiveret... Hvor med 5 spillere kan det virke mere meningsfuld (jf. flere tager chancen for at bruge de sidst placerede felter) men også mere usikkert, da flere kan rykke den hvide brik tilbage foruden, at der vil være få felter tilbage at sætte arbejderen på...

Mon spørgsmålet giver mening? Jeg har endnu ikke spillet Caylus 10 gange, så for mig er strategierne endnu ikke klart udviklet... som det sikkert fremgår :D
Hans
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 25
Joined: Mon May 29, 2006 2:34 pm
Location: København, Amager

Post by Hans »

Hej Helle.

Det lyder sandsynligt at den beskrevne taktik har meget forskellig virkning afhængig af antallet af spillere, men jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed; heller ikke jeg har spillet Caylus ret mange gange endnu.

Men det har jeg tænkt mig, jeg synes det er et rigtig godt spil.
Post Reply