Månedens spiloplevelse - September 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Månedens spiloplevelse - September 2012

Post by chr88 »

Jeg håber, det er i orden, at jeg lige opretter tråden i stedet for Allan... :)


Igen fik jeg spillet et par nye spil (takket være KBK), men det blev mest til en række gamle spil, som jeg sætter stor pris på, bl.a. Agricola, Le Havre og El Grande. Eclipse fik jeg prøvet et par gange, og jeg glæder mig til at prøve det med både 2-3 spillere og med 6 - og med 9 når udvidelsen kommer! :D Det var fedt at få prøvet Power Grid, som dog var ret "mathy", men jeg synes, det fungerede ret godt - også selvom vi kun var 4.

Månedens spiloplevelse må dog gå til mit favoritspil, Agricola, som jeg endelig fik prøvet to gange med FotM-udvidelsen. Agricola har været mit eneste spil med en perfekt rating på 10, men denne udvidelse lever utroligt nok op til forventningerne og bliver min kun anden 10'er! De få ting udvidelsen indeholder, er ganske enkelt geniale. De tilfører dog spillet lidt længere spilletid og lidt mere randomness, så det er ikke fordi, jeg vil spille med udvidelsen i alle mine spil fremover, men det er en virkelig god udvidelse for fans af grundspillet!

Dominion 6
Pandemic 5
Summoner Wars: Master Set 5
Le Havre 3
Samurai 3
Stone Age 3
7 Wonders 2
Agricola 2
Bohnanza 2
Carcassonne 2
Divinare 2
Eclipse 2
El Grande 2
Mr. Jack 2
Reef Encounter 2
Santa Cruz 2
Taluva 2
Village 2
Code 777 1
Industrial Waste 1
Kakerlakensalat 1
Lords of Waterdeep 1
Milestones 1
Modern Art 1
Power Grid 1
Puerto Rico 1
Ra 1
Rummikub 1
Saint Petersburg 1
Starship Merchants 1
Survive: Escape from Atlantis! 1
Ticket to Ride 1
Trajan 1
World Without End 1
Zombie Dice 1
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - September 2012

Post by Larsine »

I september fik jeg ikke helt spillet så mange spil som nogle af de gode måneder i år. Jeg holder dog stadig et højere gennemsnit end nogle af de andre år hvor jeg har registreret mine spil.

Jeg fik spillet følgende spil:
Lords of Waterdeep x8
Würfel Bohnanza x5
San Juan inkl. Treasure Chest udvidelser x4
Ogallala x3
Kingdom Builder x2
Acquire x1
Battlestar Galactica (inkl. Pegasus & Exodus Expansion) x1
Fresco (inkl. The Bishop's Favor) x1
Rising Kings x1
Shadowrun: The Trading Card Game x1
Smokers Wild x1

Men der er så mange interessant spil, at jeg har svært ved at bestemme mig for hvilket spil jeg skal udråbe til månedens spiloplevelse.

Lords of Waterdeep, San Juan, Würfel Bohnanza, Kingdom Builder, Acquire, Battlestar Galactica og Fresco er allesammen rigtig gode spil, på hver sin måde, men det vidste jeg jo godt i forvejen, og der var ingen af dem der overraskede mig.

Smokers Wild var et sjovt bekendskab med et gammel spil, men det kan under ingen omstændigheder bliver månedens spiloplevelse.

Ogallala var jo Chaos Marauders, med et twist, men igen ikke en speciel oplevelse.

Rising Kings er meget sjovt, men jeg har svært ved at udnævne det til noget som helst. Jeg kan simpelthen ikke se strategien i spillet, og har oplevet at det er meget tilfældig hvem der vinder, hvilket primært afhænger af hvilke kort man er heldige at trække, og primært hvilke man får sidst i spillet.

Tilbage er så Shadowrun: The Trading Card Game, som jeg hermed kommer til at udnævne til månedens spiloplevelse. Jeg kom aldrig med dengang man kunne købe spillet, men har i løbet af de sidste par år fået fat i en del kort. For nylig fik jeg så endelig fat i nogle flere objectives, hvilket betød at jeg kunne lave tre decks, og vi kunne endelig få afprøvet spillet. Jeg nød det, selvom det tog lidt for lang tid, og jeg vil meget gerne spille det igen. Nu håber jeg bare at der er andre der har lyst til at dele dette med mig.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Månedens spiloplevelse - September 2012

Post by netsapiens »

Netrunner!

Jeg kunne skrive hvorfor, men ham herhar gjort det for mig :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - September 2012

Post by Sveinmain »

Tenkte å være tidlig denne måned så her er min liste:
Diamant x 3
Pizza Theory x 3
Africana x2
Ave Caesar x 2
High Society x 2
Paris Connection x 2
Top Race x 2
Dominion x 1
Hey, That's My Fish! x 1
Kakerlakensalat x 1
Lifeboats x 1
Ligretto Dice x 1
London x 1
Ouga Bouga x 1
Piece o' Cake x 1
PitchCar x 1
Saint Petersburg x 1
The Speicherstadt x 1
Tangram Race x 1
Tikal II: The Lost Temple x 1
Village x 1

And the winner is: Top Race, Racingspill med innlagt betting.
Runners up: London, Village, Africana og London
Funny games: Lifeboats og Ouga Bouga, to fantastiske spill med rett besetning rundt bordet.
30th place: Pizza Theory
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Månedens spiloplevelse - September 2012

Post by Brichs »

Det har igen været en lidt sløv måned for mig:

Smash Up x 3
Curling Table Game x 3
Elder Sign x 2
Bananagrams x 1
Dominion: Dark Ages x 1
Ghost Stories x 1
King of Tokyo x 1
Pantheon x 1
The Resistance x 1
Spectaculum x 1
Vegas x 1
Wilderness x 1

Månedens oplevelse har helt klart været Smash Up - spillet, hvor du taget to forskellige faktioner og klasker dem sammen, for at få en ny überfaktion som Zombie Aliens eller Ninja Dinosaurs...eller måske Robot Mages og Pirate Tricksters? Spillet virker lidt som King of Tokyos kortspillende onkel - primærfarver, sjove skrifttyper og forskellige "monstre" som protagonister. Rent gameplamæssigt er de ikke i nærheden af hinanden, dog. Super dejligt spil.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - September 2012

Post by Frouvne »

September måned var jeg nærmest pinagtigt inaktiv på brætspilsfronten. Det blev til:

Android: Netrunner (2 spil)
Dominant Species: The Card Game (2 spil)
Seasons (2 spil)
Alcatraz: The Scapegoat
Caylus
Elder Sign
Vanuatu
Würfel Bohnanza
Yu-Gi-Oh! Trading Card Game


Blandt de spil skilte Vanuatu sig ud som det spil, der umiddelbart gjorde mig mest nysgerrig. Det må jeg prøve kræfter med igen en anden gang - så nu må jeg krydse fingre for at mit Kickstarter-eksemplar ender med at dukke op en dag...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - September 2012

Post by Mik »

Det blev til 30 spil i september:

11x Dominion: Dark Ages
4x 7 Wonders: Cities & Leaders
4x Glory to Rome + BGG-udv.
2x Last Will

20th Century
Aeroplanes Aviation Ascendant
Carcassonne: Schule etc.
The City
Hare & Tortoise
Nefarious
Powerboats
Small World Realms
Village


Og næsten naturligvis var de to nye spil, dem jeg mest interessante.
Største overraskelse er nok hvor lidt begejstret jeg er for de nye Dominion-kort.
Ikke at der noget galt med dem, men jeg føler nok at jeg rigeligt nu.
Image
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Re: Månedens spiloplevelse - September 2012

Post by Marcussen »

kke at der noget galt med dem, men jeg føler nok at jeg rigeligt nu.
Once you pop. you can't stop.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse - September 2012

Post by Jens_Hoppe »

Jeg spillede ufatteligt lidt i september. En rigtig god nyhed blev det dog til, nemlig rum-økonomispillet Starship Merchants som uden de store problemer løber med prisen. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - September 2012

Post by Mik »

Jens_Hoppe wrote:Jeg spillede ufatteligt lidt i september. En rigtig god nyhed blev det dog til, nemlig rum-økonomispillet Starship Merchants som uden de store problemer løber med prisen. :)
Godt at høre. Jeg har sendt dine roser videre til Tom og Joe.
Image
Post Reply