Månedens spiloplevelse - August 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Månedens spiloplevelse - August 2012

Post by Frouvne »

Hvad blev månedens spiloplevelse for dig i august 2012?

---


Min spilleliste så således ud:


Spillet 6 gange:

Würfel Bohnanza


Spillet 3 gange:

Steam
Steam: Map Expansion #2
Yu-Gi-Oh! Trading Card Game



Spillet 2 gange:

Blue Moon
Blue Moon Expansion: The Flit



Spillet 1 gang:

Ascension: Chronicle of the Godslayer
Bezzerwizzer Familieudgave
Breaking Away
Crokinole
Divinare
Dominion
Eclipse
FlowerFall
King of Tokyo
Lords of Waterdeep
Magic: The Gathering
Power Grid: The First Sparks
Trajan
Vegas
Village



Den korte version er, at Steam i den grad blev taget til nåde. Jeg var ikke imponeret over forandringerne fra Age of Steam til denne version efter min første gennemspilning, da spillet kom frem. Tre gennemspilninger indenfor kort tid i denne måned gav dog en bedre forståelse for potentialet i tilpasningerne. Ingen tvivl om at Steam var månedens spiloplevelse for mit vedkommende.

Blandt nyhederne for mig i denne måned var: Würfel Bohnanza og Breaking Away, der begge efterlod et fint indtryk. Lords of Waterdeep var også bedre end forventet men nok ikke lige min kop the, da temaet ikke rigtigt fængede. Village var blandt de mere solide worker placement-spil jeg har prøvet, så absolut en positiv oplevelse. Men dog ikke et spil jeg behøver at eje. Blandt månedens flop var Divinare og Vegas, jeg ikke behøver prøve igen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse - August 2012

Post by Jens_Hoppe »

Jeg spillede stort set ingenting i august, men et par nyheder (for mig, altså) blev det dog til: D-Day Dice, Walnut Grove og MIL (1049).

MIL (1049) havde nogle interessante mekanismer - ikke mindst var det befriende at se et eurogame med rigelige mængder direkte og aggressiv interaktion - men alt i alt var spillet nok alligevel for langt og bøvlet i forhold til hvad jeg fik ud af det.

D-Day Dice har jeg kun lige snuset til, så der voterer juryen stadig.

Walnut Grove har jeg kun prøvet en enkelt gang, men det virkede ok: Det er hurtigt, og den ringe mængde interaktion gør det lidt "puzzle-agtigt", hvis man er til den slags. Af de nye spil var det nok det som gav det bedste første indtryk.

Ellers blev det til gensyn med klassikere som Navegador og The Resistance, og de er jo altid sjove!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - August 2012

Post by Mik »

4x 7 Wonders
4x Small World Realms
3x Borgene i Bourgogne
3x Infiltration
3x Vegas
3x Würfel-Bohnanza
2x Ave Caesar
2x Carcassonne med Tunneller, Korncirkler, Broer, Bazarer og Borge
2x The City

Farmerama
Fortune & Glory: The Cliff-hanger Game:
Ghost Blitz
Haren & Skildpadden
Heckmeck
Montana
Das Motorsportspiel
Robot Wars
Space Mission
Steam: Great Britain
Tournay
Uluru

Kun 3 spil ønsker jeg ikke at spille igen: Robot Wars var der ikke meget spil i, men heller ikke Montana og Uluru behøver jeg at spille igen.

Både Mortorsportspillet og Steam var gode gensyn, men månedens oplevelse må alligevel gå til Fortune & Glory
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Månedens spiloplevelse - August 2012

Post by Brichs »

August har været lidt småsløj for mit vedkommende.

Pickomino x 3
Chaos Marauders x 2
Ghost Blitz x 2
Vegas x 2
7 Wonders x 1
Drachen Wurf x 1
Dungeons & Dragons: Castle Ravenloft Board Game x 1
Letter of Marque x 1
Lords of Scotland x 1
Milestones x 1
Monty Python Fluxx x 1
Mutiny! x 1
Small World Underground x 1
Super Dungeon Explore x 1

Den største øv-oplevelse er for mit vedkommende Mutiny! - et ikke særlig godt bydespil fra FFGs Silver Live, hvor der 90% af tiden kun er et logisk valg at byde på.

Månedens oplevelse må næsten være Ghost Blitz - eller "Blitz" som det hedder på dansk. Ikke ligefrem den type spil, jeg normalt render rundt og spiller mest af, og måske netop derfor er det så skønt. Stor succes herfra.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Månedens spiloplevelse - August 2012

Post by Sir William »

Største spiloplevelse i august må nok være Eclipse, nu når jeg endelig fik prøvet det hele 3 gange og selv med 3 nederlag, stadig en positiv oplevelse.

Ser frem til at prøve det med 3+ spillere, for at se hvordan det fungerer.

Men også et enkelt 4 personers Runebound blev det til og for mig, er det stadig et rigtig godt spil.

Blev også introduceret til Nefarious og det var også ganske fornøjeligt spil som godt kan spilles mere.

Slutteligt, så blev der også tid til at få spillet lidt Innovation som ellers har ligget urørt i et stykke tid. Altid godt.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Månedens spiloplevelse - August 2012

Post by Andrea »

Der var ingen nye spil på programmet i august måned, men der var blandt andet et glædeligt gensyn med Arkham Horror (inkl. Lurkers... udvidelsen), og selvom spillet blev en anelse langt, så var der en fin spændingskurve, hvor vi virkelig ikke troede på sejr - indtil vi til sidst og på et hængende hår hev sejren hjem! Det spil kommer alt, alt for sjældent på bordet...
slinden
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 12
Joined: Tue Aug 07, 2012 11:46 pm

Re: Månedens spiloplevelse - August 2012

Post by slinden »

Månedens spiloplevelse går i mit tilfælde til Mr. Jack Pocket.
Når ens teens dagligt spørger om man gider spille, giver det meget god karma.

--Steen

Edit: Jeg tror minsandten temaet er ved at løbe af med dem ;-) . Modtog følgende via email:

Dear Mr. Holmes,

It appears so that you have failed to serve justice for my sins multiple times, and it seems that I am in the lead.
How unfortunate for you, my friend.
Perhaps you are not giving it your all!
Perhaps you simply think that I am not a worthy enough adversary to one with as high standards as yours?
I do not believe that I deserve such unkind and respectless treatment for my actions, Mr. holmes.
To prove my worth to you, I have taken your eldest daughter with me. Not to worry, Mr. Holmes, I would never dream of harming a young woman
who does not deserve it.
In case you should not believe my choice of actions, I have inlcuded your daughter's birthday wishlist that she wrote just the other day, as a proof that I certainly am not
joking in any possible way regarding this matter.
Perhaps you ought to present it to her mother. I'm sure the two of you have a lot of thinking to do.
I wish a good day to you, Mr. Holmes.

- mR. jAcK
Attachments
mrjack.jpg
mrjack.jpg (85.41 KiB) Viewed 6984 times
Last edited by slinden on Thu Sep 06, 2012 5:37 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Månedens spiloplevelse - August 2012

Post by Robert »

Min høst i August var:

4 Eclipse
3 Nefarious
2 Combat Commander: Mediterranean
1 Belfort
1 Combat Commander: Europe
1 Combat Commander: Resistance!
1 Innovation
1 Runebound (second edition)
1 Ticket to Ride: Nordic Countries

Eclipse er klart det bedste jeg har spillet i lang tid - spilletiden er det eneste minus.
Combat Commander serien stikker også næsen frem - det er et ret godt koncept hvis man kan leve med den vilkårlighed som kortene introducerer.
Belfort indbyder desuden til gensyn. Flotte farver, solidt koncept.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Bostrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 197
Joined: Tue Mar 24, 2009 4:16 pm

Re: Månedens spiloplevelse - August 2012

Post by Bostrup »

Endeavor 2
The Resistance 2
Britannia 1
Eclipse 1
Here I Stand 1
Iron Dragon 1
Mage Knight: Board Game 1
Miskatonic School for Girls 1
Primordial Soup 1
Saint Petersburg 1
Samurai 1
Sid Meier's Civilization: The Board Game 1
Star Wars: Epic Duels 1
Steam 1
Tigris & Euphrates 1
Titan 1

Stadig sommerferie og en del lange spil.

Månedens oplevelse var mit gensyn med Titan. Vi var tre og spillede i ni timer. Undervejs havde Boris (som tilskuer) taget det såkaldt hypotetiske spørgsmål om det var muligt at rekruttere en guardian ved tre engle i et tower op - hvorefter situationen naturligvis opstod et par timer senere. Højdepunktet var dog afslutningen hvor de to stærkeste spilleres titaner dræbte hinanden hvorved tredjemanden vandt.

Here I Stand skal dog også fremhæves som et interessant (og langt) spil. Denne gang skulle vi til at slutte efter otte-ni timers spil hvor vi ville være færdige med tur 4 (ud af 9 mulige) da det faktisk lykkedes mine protestanter at hive en sejr hjem. I øvrigt uden nogensinde at starte reformationen i England da Henrik VIII var så travlt optaget af hele tiden at invadere Frankrig at han aldrig tog sig sammen til at blive skilt fra sin første kone.
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Månedens spiloplevelse - August 2012

Post by chr88 »

Den bedste måned for mig i min "brætspilskarriere", hvis man kigger på antallet af spil (76; over 20 mere end min hidtil bedste måned). Der var dog en del hurtige spil iblandt, især fordi konen (ja, kæresten er blevet udskiftet :lol: ) åbenbart er ret pjattet med Set. Derudover prøvede jeg også på at vinde de 8 spil i træk i Agricola, som man skal som solo, men tabte desværre i 7. runde... Jeg spiller normalt aldrig spil solo, men Agricola er mit yndlingsspil, så det skulle prøves! :)

Udover selve kvantiteten af spil synes jeg også, at kvaliteten var i top med spil som Agricola, Tigris & Euphrates, Eclipse, Samurai, Belfort, Dominant Species osv.! Derfor er det også svært at fremhæve månedens spil, men det må næsten gå til Eclipse, som jeg fik spillet for første gang (endda to gange). Fantastisk spil! Dominant Species var også fedt, selvom det måske lige tog en time for meget (vi var dog også 3 nye spillere). Derudover vil jeg fremhæve Summoner Wars som en positiv overraskelse. Nemt, hurtigt og meget anderledes end de tørre eurogames, jeg elsker.

Endelig vil jeg også lige nævne, at jeg besøgte KBK og har meldt mig ind; på den måde kan jeg altid få stillet lidt af min brætspilssult, når mine normale spillegrupper ikke har tid. Apropros spillegrupper, så fik vi forleden omvendt endnu et par til brætspil; vi fik spillet Bohnanza, Pandemic x 2 og Dominion x 2, og de var helt oppe at køre over spillene - STOR succes! :D Så det var måske i virkeligheden månedens spiloplevelse...


11 x Set
9 x Dominion
8 x Agricola
4 x Agricola: All Creatures Big and Small
4 x Telestrations
3 x The Resistance
3 x Summoner Wars: Master Set
3 x Tigris & Euphrates
2 x 7 Wonders
2 x Blokus
2 x Cities
2 x Code 777
2 x Ingenious
2 x Samurai
2 x Through the Desert
1 x Belfort
1 x Bohnanza
1 x Dominant Species
1 x Eclipse
1 x Endeavor
1 x For Sale
1 x Hive
1 x Industrial Waste
1 x Partners
1 x Pastiche
1 x Puerto Rico
1 x Saint Petersburg
1 x Santiago
1 x Small World
1 x Star Wars: Epic Duels
1 x Time's Up! Deluxe
1 x Uruk: Wiege der Zivilisation
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - August 2012

Post by Larsine »

August var igen en rigtig god spillemåned, ikke mindst pga. Rubi-Con. I alt fik jeg spillet 34 spil fordelt således:

Würfel Bohnanza x13
Ghost Blitz x2
Kingdom Builder x2
The Reef x2
The Resistance x2
Rising Kings x2
San Juan (inkl. Treasure Chest udvidelserne) x2
Vegas x2
Zooloretto Würfelspiel x2
Fresco (inkl. The Bishop's Favor) x1
Lords of Waterdeep x1
Das Motorsportspiel x1
Shadows over Camelot (inkl. Merlin's Company) x1
Settler fra Catan: Europa x1

Det bedst spil må helt klart være Fresco, som kun bliver bedre med de tre udvidelser der medfølger i grundspillet, og Bishop's Favours gør det lige lidt bedre.

Månedens nyhed var Würfel Bohnanza, som jo er et sjovt, hurtigt og hyggelige terningspil.

Men månedens spiloplevelse var helt klart: Rubi-Con, hvor jeg både fik spillet mange spil som jeg kendte, og fik lært et par nye spil, hvor jeg var sammen med ligestillede i 48 timer om noget af det jeg nyder mest. At jeg så også vandt Rubi-Con turneringer er jo bare prikken over i'et.
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - August 2012

Post by Sveinmain »

Endelig tilbake på forumet etter en sommer pause. Fikk spilt følgende i August:
Ligretto Dice 5
High Society 2
Cargo Noir 1
Hochstapler 1
K2 1
Magnum Sal 1
Neuroshima Hex! 1
No Thanks! 1
Thebes 1
Village x1

Vinnerspillet denne måneden ble: Village
Runners up: Thebes som spilles alt for sjelden og Ligretto dice som overrasket positivt med kort spilletid!
10. plass: Neuroshima hex med tropper som var nesten uforståelig og det tok alt for lang tid.

Ellers er det stor aktivitet på http://www.preikestolengamers.no hvor det cirka 3 ganger i uka kommer nye Hva har du spilt i dag? spill...
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
Post Reply