Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
thomassvan
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 226
Joined: Tue May 08, 2012 11:29 am
Favoritspil: Tunge tunge uforskammede Euros
Location: Præstø

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by thomassvan »

I går aftes blev det til et fremragende spil Risk 2210 AD med 4 gamle gymnasiekammerater. Efter flere timers tovtrækkeri frem og tilbage endte det med en finoptælling før vinderen var fundet. Sidste runde bød på ikke mindre end 6 spillede nuclear kort så magtbalancen blev skiftet indtil flere gange. Selv endte jeg skuffende på en 3. plads efter ikke at have formået at kapitalisere på min gode startposition.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by Larsine »

Onsdag var jeg hjemme igen, så Eik og Jens kom til spil. Jeg hvade fået besøøg af svigermor, og spiste derfor lidt sent, medens Jens og Eik gik i kælderen for at finde spil.

De kom op med Mystic Wood, Smokers Wild, Elasund og San Juan.

Vi startede med Mystic Wood, som jeg ikke har spillet i 5+ år (de år hvor jeg har noteret alle spillede spil på BGG), og som hverken Eik eller Jens havde spillet før. Jens spillede George der skal dræbe dragen, Eik spillede Percival der skal finde gralen og jeg spillede Guyon der skal tilbringe 3 omgange i hulen. Jens startede med at finde springvandet og drak af det, hvorefter han endte i tårnet, og sad der i alt for mange runder. Da han endelig kom ud, fandt han dragen, som han tabte til og røg tilbage til tårnet. Dette skete et par gange, hvorefter det endeligt lykkedes for ham at dræbe dragen, og så blot slentre ud af skoven og erklære sig selv for vinder. I mellemtiden havde jeg næste opdaget hele skoven, snuppet næsten samtlige titler (Ox-slayer, Giant-slayer, Ork-slayer...), og en masse gode ting. Desværre tog det alt for lang tid inden jeg fandt den gyldne gren, som gav adgang til hulen, og i mellemtiden havde jeg fundet en Jomfru, som jeg skulle levere til Dronningen inden jeg kunne fuldføre min quest. Så selvom jeg i lang tid så ud til at skulle vinde var det nærmest umuligt. Eik lå lige imellem, uden dog at finde Gralen på noget tidspunkt.

Spillet bærer præg af at være fra 1980, og i høj grad være held baseret (eller uheld for Jens som tilbragte ca. 3/4 af tiden i tårnet). Jeg tvivler på at det kommer på bordet igen.

Efter denne oplevelse, havde hverken eller Eik lyst til at spille endnu et 80'er spil (Smokers Wild), så vi spillede i stedet for Elasund. Jeg fik en OK start, og troede at jeg hvade en fair chance, men det lykkedes Eik i en runde at score 5 point, og vandt medens Jens og jeg sad og undrede os over hvor det kom fra.

Vi sluttede tratitionen tro med San Juan inkl. udvidelser, hvor både Jens og jeg fik en havn tidligt i spillet. Men Jens producerede ikke, og han solgt heller ikke, så vores chance for at løbe fra Eik forsvandt lige så stille, og da Eik i sidste runde trak en City Hall, vandt han en suveren sejr.
User avatar
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Sun Nov 08, 2009 1:47 pm
Location: Næstved

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by pytman »

Her til aften fik jeg prøvet axis and allies igen..

og min fødselsdagsgave Powergrid.. Begge med 2 personer..

Glæder mig til at få prøvet powergrid med flere personer..
Last edited by pytman on Mon Jul 16, 2012 12:55 pm, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by Helle »

I går 'tvang' jeg min søn til at spille brætspil med mig .... vi fik spillet et enkelt dobble og dernæst Einfach Genial, som det er meget meget længe siden, at jeg har haft på bordet. Så det var hyggeligt nok ....
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by Mikkel »

Jeg introducerede min kæreste til Smallworld og det kvitterede hun med at give mig r'vfuld som aldrig set før...!

Jeg tabte stort, men jeg synes nu alligevel at det er et sjovt spil som vi medbringer i sommerhus her i næste uge :)
Image
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1335
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by Bugge »

maxell wrote:Jeg introducerede min kæreste til Smallworld og det kvitterede hun med at give mig r'vfuld som aldrig set før...!

Jeg tabte stort, men jeg synes nu alligevel at det er et sjovt spil som vi medbringer i sommerhus her i næste uge :)
Hej Mikkel,

Vil du ikke introducere os til Amun-Re i morgen :roll:

S
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by Mikkel »

Bugge wrote:
maxell wrote:Jeg introducerede min kæreste til Smallworld og det kvitterede hun med at give mig r'vfuld som aldrig set før...!

Jeg tabte stort, men jeg synes nu alligevel at det er et sjovt spil som vi medbringer i sommerhus her i næste uge :)
Hej Mikkel,

Vil du ikke introducere os til Amun-Re i morgen :roll:

S
Hej Søren

Jo! Men så bliver det med MINE regler og jeg har som regel-forklarer(hedder det vel) også lov at lave om på reglerne undervejs så de er til min fordel. Det var ihvertfald det jeg burde have gjort i går ;)
Image
Affenberg
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Tue Jan 10, 2012 1:36 am
Location: 2400 København NV

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by Affenberg »

maxell wrote:
Bugge wrote:
maxell wrote:Jeg introducerede min kæreste til Smallworld og det kvitterede hun med at give mig r'vfuld som aldrig set før...!

Jeg tabte stort, men jeg synes nu alligevel at det er et sjovt spil som vi medbringer i sommerhus her i næste uge :)
Hej Mikkel,

Vil du ikke introducere os til Amun-Re i morgen :roll:

S
Hej Søren

Jo! Men så bliver det med MINE regler og jeg har som regel-forklarer(hedder det vel) også lov at lave om på reglerne undervejs så de er til min fordel. Det var ihvertfald det jeg burde have gjort i går ;)
Nu har jeg ikke spillet Amun-Re før, men har fået læst reglerne til i morgen.
Hvordan adskiller dine egne regler sig fra de officielle? Altså udover at du på en eller anden måde vinder spillet... ;)
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by Mikkel »

Affenberg wrote: Nu har jeg ikke spillet Amun-Re før, men har fået læst reglerne til i morgen.
Hvordan adskiller dine egne regler sig fra de officielle? Altså udover at du på en eller anden måde vinder spillet... ;)
Just wait and see ;)
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by Jonezy »

Min kollega og kammerat Jan var forbi idag og vi fik spillet 2 omgange Summoner Wars. Jeg prøvede for første gang at deckbuilde lidt og havde et særligt Vanguards deck klar, da Jan kom. Han ville spille Shadows Elves og han krydrede også det almindelige deck med lidt reinforcements.

Første spil var meget lige og jeg tabte til sidst, da Jan lavede et forrygende bluff nummer, som gjorde min summoner sårbar. Han havde et kort på hånden og lige præcis magic nok til at summone hans sidste champion, hvilket var det kort, som jeg troede, at han havde på hånden. Men det var ikke hans sidste champion, og i forventning om dette havde jeg kommet til at blotte min summoner, som lå død øjeblikket efter. Pokkers.

Jeg ville selvfølgelig have revanche med det samme og andet spil var af en helt anden størrelse. Jeg var heldig med kortene og havde 2 champions ude hurtigt og fik Jan totalt på hælene. I desperation kastede Jan en masse commons på banen, som mine champions hurtigt fik bugt med, hvilket skaffede mig en masse magic. Med ryggen mod muren måtte Selundar, hans summoner, til sidst lade livet.

Summoner Wars bliver som forventet bedre og bedre jo mere man lærer det at kende. Deckbuilding aspektet giver spillet et helt nyt lag af strategiske overvejelser, samt yderligere variation.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by Frouvne »

Sidste uge var vi i sommerhus i Jylland uden netforbindelse, hvorfor jeg har holdt så lav profil her på forum, som jeg har. Selvom vi havde taget nogle spil med, var det dog meget begrænset, hvad vi fik spillet. I løbet af ugen lykkedes det mig sammenlagt at spille tre spil - og de var alle Neuroshima Hex! Alt andet lige har jeg til gengæld været godt tilfreds med, at det så var lige netop det spil, der blev spillet. Det er bestemt et af de mest interessante spil, jeg længe har spillet.

I går havde min søn læst op på reglerne til Yu-Gi-Oh! Trading Card Game og så var der jo ingen vej udenom at spille det. Jeg kende mange bedre spil - men så sandelig også en hel del, der er værre, så det var ikke under protester, jeg deltog i spillet.

Her til aften blev det langt om længe tid til at få prøvet Dominant Species: The Card Game. Det kan naturligvis slet ikke leve op til brætspillet, men det er heller ikke nødvendigt (og næppe muligt), når vi taler et lille kortspil, der skal kunne spilles indenfor en time. Mit førstehåndsindtryk er meget positivt. En del af tematikken syntes jeg, det er lykkedes at bevare via de aktionskort, der er en del af spillet. Og det faktum, at der er flere veje at opnå point på, at den pointandel der uddeles øges igennem spillet, muligheden for at kunne undertrykke andre arter og mange andre små detaljer giver mange interessante valg under valg. Så der er - heldigvis - tale om et spil med potentiale.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by Mik »

Når man bor på Tagensvej i København er man vant til hovedløse billister, så de får næppe en til at løfte øjenbrynene. Men i 1800-tallet var man noget mere bekymrede når der dukkede hovedløse ryttere op. Så det kan næppe undre at indbyggerne i landsbyen Skyggebæk tilkaldte hjælp udefra da de blev hjemsøgt af en sådan spøgelsesrytter.

Vi taler naturligvis om spillet A Touch of Evil og udvidelsen Something Wicked.
Evind i rollen som Captain Hawkins, Martin som Brother Marcus, og jeg som opfinderen Harlow Morgan rejste til Shadowbrook (begrænset til originalbrættet) for sammen at bekæmpe the Spectral Horseman.

Egentlig kan jeg jo bedst lide at konkurrere imod de andre spillere, men Martin ville gerne prøve kooperativt, og da det formentlig ville hurtigere prøvede vi det. Vi brugte de avancerede regler samt husvarianten hvor de lokale beboere render rundt i landsbyen. Men vi fortrød dog hurtigt at bruge de avancerede regler, da vi stort set ikke kunne få fat på nogetsomhelst, og blev bevidstløse den ene gang efter den anden. Så det gik utrolig langsomt fremad. Heldigvis nåede vi dog at samle nok undersøgelsesmateriale sammen til at udfordre gespenstet lige inden mørket faldt på, og det lykkedes os også lige akkurat at vinde inden sidste mand døde. På trods af spillelængden ganske underholdende! 7/10
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by Helle »

Har fået spillet to omgange af kortspilsudgaven af Dominant Species. Udmærket, men også noget afhængig af kortene ... lidt mere end jeg måske synes om (tabte begge omgange til allan efter at det ikke lykkedes mig at få symboler og tal til at gå op i en højere enhed). Det er altid svært for mig at regne på, hvornår noget kan betale sig - det er lidt auktionsagtigt: man lægger kort ned med symboler og tal på, den der har højest tal får point svarende til rundenummeret, den der har fået flest af de symboler, der er udbudt på rundens landskabstype får 1-2-(3) point afhængig af landskabet. Man ved altid at vand er vigtigt til sidst.... Hvornår kan det betale sig at forsøge at kaste flere kort efter gode kort på bordet, og hvornår kan det ikke????

Man har 7 kort på hånden til start - og får derefter 2 kort hver runde. Umiddelbart før sidste runde får man kort op svarende til antallet af runder man har vundet. Det betyder, at der altså ikke kan smides et hav af kort - og samtidig ved man ikke, hvad man får - så selvom der kun er 6 forskellige symboler, kan man få 3 vandsymboler i begyndelsen af spillet - og ikke se flere resten af spillet. Ligesom det heller ikke er urealistisk at man sidder med kort, der i et par runder i træk slet ikke matcher rundernes landskabskort (hvilket ud fra kommentarerne og tænketiden vist skete på begge sider af bordet).
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by Mik »

Tirsdag forsøgt vi os igen med A Touch of Evil i den kooperative form. Denne gang med begge kort - jeg ved ikke helt hvordan jeg skal få plads til det tredie kort på mit bord, når næste udvidelse kommer om kort tid!

Uhyret fra den Sorte Lagune (Bog Fiend) spredte skræk og rædsel, og jeg må med skam at melde erkende at han var en for stor mundfuld for os. Han var egentlig ikke særlig skræmmende, men vi formåede ganske simpelt ikke at anskaffe tilstrækkelig skudkraft til at rydde ham af vejen. Det hjalp naturligvis ikke at han helede flere sår i hver tur end vi kunne nå at give ham!. Bedre held næste år! 7/10
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by Andrea »

I dag havde jeg besøg af en af mine tøsevenner, og efter at vi havde brugt 2½ time på at skyde zombier i Left 4 Dead 2, så spillede vi et par omgange Shanghaien og derefter en enkelt omgang Pickomino.
Post Reply