Månedens spiloplevelse - Maj 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Månedens spiloplevelse - Maj 2012

Post by Frouvne »

Hvilket spil leverede månedens spiloplevelse for dit vedkommende?

---

For mit vedkommende var der tale om en relativt ringe brætspilsmåned. De spillede spil var følgende:

Summoner Wars: Master Set
Summoner Wars: Jungle Elves Faction Deck
The City
Hemloch
Dungeon Run
Onirim
Blue Moon City
Confusion: Espionage and Deception in the Cold War
Defenders of the Realm
Hawaii
San Juan
Shogun
Verflixxt kompakt
YINSH


Udgiveren Plaid Hat Games var klart overrepræsenteret på denne måneds liste over spillede spil og Summoner Wars og Dungeon Run var nok også de bedste og mest underholdende spiloplevelser. Dungeon Run er nok det sjoveste mens Summoner Wars nok er den mest langtidsholdbare spiloplevelse. I det lys bliver det sidstnævnte, der løber med prisen for mit vedkommende.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2012

Post by Brichs »

Det var også en sløv Maj måned for mit vedkommende...

Tsuro x 4
Pickomino x 3
Dixit Jinx x 2
Zeus on the Loose x 2
Zombie Dice x 2
Alien Frontiers x 1
Bohnanza x 1
Catacombs x 1
Conquest of Planet Earth: The Space Alien Game x 1
Guillotine x 1
Lords of Waterdeep x 1
Martian Dice x 1
The Message: Emissary Crisis x 1
Risk Legacy x 1
Sid Meier's Civilization: The Board Game (inkl. Fame and Fortune expansion) x 1
Thunderstone Advance: Towers of Ruin x 1


Lad mig starte med at gøre helt klart hvad månedens stinker var det kinesiske spil The Message: Emissary Crisis. En ting er, at reglerne er oversat på det dårligste Engrish jeg nogensinde har oplevet (Ordet "Expatitation" bliver brugt gentagne gange, og efter 10 minutters forvirring blev vi enige om at det betød "Explanation") og at komponenterne dårligt er de 10 euro, spillet kostede på Essen værd - noget helt andet er, at spillet i sig selv er så drønende kedeligt, at jeg gennem hele seancen havde lyst til at være alle andre steder. Hold jer fra The Message: Emissary Crisis, folkens!

Jeg fik dog også prøvet nogle nye spil i måneden - Martian Dice, Zeus on the Loose, Catacombs, Dixit Jinx! og Tsuro.

Tsuro må være min favorit af den bunke - spillet tager 15 minutter at lære og spille færdigt, men alligevel er der mere dybde end man lige forventer - og det er et spil, alle kan være med til. Helt klart et spil, jeg er lykkelig over er i min samling
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2012

Post by Gunness »

Bedre sent end aldrig - da jeg aldrig havde prøvet War of the Ring før, var det virkelig en øjenåbner :)
Men onsdagens spil Confusion var bestemt også en positiv oplevelse og noget, jeg meget gerne prøver igen.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2012

Post by Larsine »

Jeg havde en helt god måned, hvor jeg stadig holder mig over gennemsnittet for de forrige år:


Memoir '44 & Memoir '44: Eastern Front x19
Kahuna x3
Ticket to Ride Map Collection: Volume 1 - Team Asia x3
Partners x2
Ticket to Ride: Nordic Countries x2
San Juan (incl. Treasure Chest) x2
Battlestar Galactica (inkl. diverse udvidelser) x1
bodyIQ - Premium x1
Elk Fest x1
Five Crowns x1
The Resistance x1

Månedens nyheder, Partners & bodyIQ - Premium, er nok ikke blandt mine favoritspil, så månedens spil må blive en god gamme klassiker: Memoir'44, som jeg for første gang har prøvet med Eastern Front udvidelse. Jeg har været en smule loren ved nogle af udvidelserne til M'44, da jeg synes at de har tendens til at bryde den lighed der var i det oprindelige spil (sejere englændere, sejeren US Marines, sejere japanere), men jeg synes at russernes specielle regler, som jo er et handicap, er en udfordring at spille, uden at det bliver en stor fordel for modstanderen.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2012

Post by Jens_Hoppe »

Den helt store (og nye) spiloplevelse for mig i maj måned var uden tvivl Paris Connection, som jeg da også fik spillet 7 gange. Det var et spil hvor jeg på forhånd, til trods for omfattende research, var meget i tvivl om det overhovedet var noget for mig: Spillet er hurtigt og letvægtsagtigt, der er næsten ingen regler, og det har fået blandede ord med på vejen på BGG. Så jeg håbede der var noget at komme efter, men var forberedt på at det kunne være en kæmpe forbier.

Men det var det heldigvis ikke! Bag de minimalistiske regler gemmer der sig en imponerende lille dans af et multiplayer-spil, hvor man hele tiden prøver at deducere ud fra de andre spilleres handlinger hvad deres intentioner er, og hvor man tilsvarende forsøger (ud fra sine egne handlinger) at guide modspillerne i den rigtige retning. Fascinerende! Spillet er blevet et instant hit i KBK, hvilket jeg jo kun kan være glad for. :)

Jeg kan i øvrigt varmt anbefale denne anmeldelse af spillet på BGG, som forklarer meget mere om dybden i spillet.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
BACON!
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 375
Joined: Sun May 30, 2010 5:33 pm
Location: Odense
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2012

Post by BACON! »

For en gang skyld har jeg haft en spiloplevelse som skiller sig ud! Det var en aften hvor jeg havde samlet 5 mand til Space Alert, 3 af dem havde ikke spillet det før. Igennem 12-13 spil fik alle brutalt knust deres moral igen og igen, mens skibet sprang i luften mellem hænderne på os. Efter vores første, og eneste win, hvor alle spillere var slået ud og vi vandt med massive 0 point, trak jeg udvidelsen frem og fik folk til at udfylde deres achivement ark. Jeg var bange for at det ville gøre spillet for kompliceret for de nye folk, men heldigvis fik det bare alle til at synes at spillet var endnu mere genialt.
Da folk endelig skulle hjem var deres eneste klage at vi ikke kunne blive ved med at spille resten af weekenden. Alt i alt en kæmpe success, især fordi flere af spillerne hader coop spil.
I virkeligheden hedder jeg Janeck.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2012

Post by Mik »

7x The City
6x 23
6x Vegas
5x Quarriors
4x Carrara - Kramer/Kiesling prototype
3x Sentinels of the Multiverse
3x Würfel-Bohnanza
2x Dominion Cornucopio/Hinterlands
2x MIL
2x Nefarious
2x Puerto Rico Jubilæumsudgaven
2x Village

Barons
Carcassonne: Drageflyveren
Carcassonne, Kureren
Discworld
Eschnapur

Farmarama
Terra-X Queens ikke-udgivne udgave af Expedition.
Hawaii m/udvidelse
Speicherstadt m/udvidelse
Last Will,
Powergrid: First Sparks
Steam
Warriors & Traders


i alt 57 spil.
Der er 4 spil jeg ser tilbage på som særlige oplevelser:

Vegas som bedste spil
Carrara som mest spændene prototype
Terra-X fordi der kun findes ganske få eksemplarer af dette spil, hvis titel er taget fra en tysk TV-serie, men i sidste øjeblik fortrød Queen, og valgte at udsende spillet med en ændret titel, for at undgå at skulle betale royalties.

Og endelig Puerto Rico, jubilæumsudgaven, hvor jeg havde den store ære at spille sammen med Karen og Andreas Seyfarth. Det har såmænd gjort flere gange, men jeg har faktisk aldrig før spillet hans eget storspil sammen med ham - han blev næstsidst, lige foran mig :mrgreen:
Last edited by Mik on Sat Jun 02, 2012 9:20 am, edited 1 time in total.
Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2012

Post by chr88 »

Her er, hvad jeg fik spillet i maj:

9 x Dominion
5 x At the Gates of Loyang
4 x Telestrations
3 x Lords of Waterdeep
3 x Shadow Hunters
1 x 20th Century
1 x 7 Wonders
1 x Bohnanza
1 x Carcassonne: The City
1 x Cyclades
1 x Ghost Stories
1 x Le Havre
1 x In the Year of the Dragon
1 x Kakerlakensalat
1 x Metropolys
1 x Nefarious
1 x Puerto Rico
1 x Santiago de Cuba
1 x The Speicherstadt
1 x Steam
1 x Timeline: Inventions
1 x Yggdrasil

Det blev til et par gode gensyn med nogle af de spil, jeg har ratet pænt (særligt Puerto Rico, Ghost Stories, 7 Wonders, Lords of Waterdeep og Dominion), og samtidig fik jeg også spillet en del nye spil, hvor især At the Gates of Loyang, Shadow Hunters og Telestrations skilte sig positivt ud! Førstnævnte er meget multiplayer solitaire, mens de to sidstnævnte er meget interaktive!

Loyang er langt mere held-baseret end Uwes to andre design i harvest-trilogien (ikke et godt navn, når Ora et Labora også er udkommet...), men det er nu et fint nok spil, hvor man kan pusle lidt om sine egne customers og prøve at få serviceret dem så godt som muligt. Der er lidt downtime, hvis man skal vente på, at en spiller før en selv skal bruge en helper, der påvirker, hvad du selv kan gøre, men alt i alt et ok spil, som jeg synes, er bedst med 2, når interaktionen alligevel er minimal.

Jeg kunne ret gode lide, hvordan man prøvede at finde frem til, hvem man var på hold med i Shadow Hunters, og hver enkelt spillers special power gør spillet meget interessant. Har spillet det med 6 og 7, og jeg vil afgjort ikke prøve det med færre.

Telestrations fik jeg prøvet 4 gange med 5 personer, hvilket vel ikke tog mere end en halv time, og der blev grinet højlydt gennem det meste af spillet! Det er ekstra sjovt, når man er elendig til at tegne... Jeg skal faktisk besøge familien i morgen, så der får jeg det prøvet med 8 personer, hvilket jeg er ret sikker på, gør spillet endnu sjovere.

Grundet to eksamener i juni frygter jeg, at den kommende måned bliver lidt trist på brætspilsfronten, men lige så snart eksamenerne er overstået, står den på ferie og MASSER af brætspil! :D
User avatar
Bostrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 197
Joined: Tue Mar 24, 2009 4:16 pm

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2012

Post by Bostrup »

Nexus Ops 2
Agricola 1
Axis & Allies 1
Battlestar Galactica: Exodus Expansion 1
Blokus 1
Commands & Colors: Ancients 1
For Sale 1
A Game of Thrones: The Board Game (Second Edition) 1
Innovation: Echoes of the Past 1
Lancaster 1
Letters from Whitechapel 1
Lords of Waterdeep 1
Lost Temple 1
Mag·Blast (Third Edition) 1
Mykerinos 1
Nefarious 1
Paris Connection 1
Railways of Europe 1
Saint Petersburg 1
Sitting Ducks Gallery 1
Small World 1
Steam 1
Stone Age: Style is the Goal 1
Village 1


Tjah, mange ok spil, men ikke noget der var helt fantastisk. Jeg tror det må blive A Game of Thrones: The Board Game (Second Edition). Jeg syntes egentlig undervejs det var kedsommeligt statisk da diplomatiet ikke fungerede ved bordet og jeg blot sad og ventede på at en af mine to naboer ville blotte sig, mens det mest underholdende var som tilskuer at se Greyjoy og Lannister kæmpe, men det er et spil jeg gerne vil kunne lide og efter at have begyndt et pbf-spil på bgg synes jeg nok at det har sine kvaliteter - det skal dog nok bare spilles med en mulighed for hemmelig kommunikation.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2012

Post by Mik »

chr88 wrote:Loyang er langt mere held-baseret end Uwes to andre design i harvest-trilogien (ikke et godt navn, når Ora et Labora også er udkommet...)
Så lad være med at bruge det. En "trilogi" er et værk som af 3 dele, der hver for sig er afsluttede, men som sammen udgør en helhed.
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2012

Post by Robert »

Jeg har opdaget at At the gates of Loyang egner sig fortræffeligt som solo spil.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2012

Post by Frouvne »

Robert wrote:Jeg har opdaget at At the gates of Loyang egner sig fortræffeligt som solo spil.
Det kan jeg kun istemme. Da jeg skulle lære spillet, startede jeg med solo-varianten for at få det lidt under huden. Og den oplevelse gentog jeg et par gange siden, da det fungerede så godt som sådan.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2012

Post by Andrea »

Hm... jeg tror, det er Hawaii, der løber med æren denne gang. Rigtig hyggeligt spil med en del valgmuligheder og sommerligt tema. Spillet konkurrerede med The Horned Rat-udvidelsen til CotOW, som umiddelbart gav et fint førstehåndsindtryk, men som jeg også bliver nødt til at spille et par gange, før jeg har vænnet mig til det.
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2012

Post by Sveinmain »

Kun 15 spillsesjoner denne måneden...
Chess X 3
LunaX 2
Ascension: Chronicle of the Godslayer
Boomtown
Can't Stop
Discworld: Ankh-Morpork
High Society
Pickomino
Qwirkle
Sushizock im Gockelwok
Zombie Dice
Zombie! Run for your lives!

Månedens spillopplevelse var helt klart Qwirkle på toppen og tuppen av Preikestolen, en høy fjellklippe som stuper rett ned i fjorden. Valgte Qwirkle på toppen så ikke brikkene skulle blåse 600 meter ned i fjorden :D
Sjakk på en god 2. plass. Guttungen på 9 har endelig lært spillet!

Ellers var det kjekt å prøve Luna 6/10 og Discworld 4/10, uten at jeg springer til butikken å kjøper de. Likte de bare sånn passe...
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2012

Post by Frouvne »

Sveinmain wrote:[...] Månedens spillopplevelse var helt klart Qwirkle på toppen og tuppen av Preikestolen, en høy fjellklippe som stuper rett ned i fjorden. [...]
Det lyder virkelig cool! Er det en tradition I har, at skulle forbi Preikestolen og spille?
frouvne, administrator

Image
Post Reply