Gode to-spillers spil der kan spilles på en halv time

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Gode to-spillers spil der kan spilles på en halv time

Post by Frouvne »

Med familieliv eller en presset hverdag er de lejligheder der byder sig til at få spillet et godt spil ofte begrænset til mindre og måske pludseligt opståede huller i kalenderen. Her melder behovet sig for relativt lettilgængelige spil, der kan spilles med hvem der nu måtte være til stede indenfor en relativt overskuelig tidsramme.

Blandt de spil jeg i den type sammenhæng har haft størst succes med, tror jeg, at kortspillet Lost Cities må være den ukronede konge. Det har en intensitet, som få spil og en spilhastighed der øges imod spillets afslutning, hvor man skal slippe af med de sidste kort. Spillet appellerer til mange forskellige spillertyper og selvom det på papiret f.eks. ikke burde appellere til mig, lader jeg mig også rive med og er straks klar til et spil mere... Nok et af de mest spillede spil i vores spilsamling.

Skal der lidt mere kød på, er det typisk Yinsh, jeg kan finde på at tage frem. Det har gentagne gange overrasket mig, at jeg kan få så mange forskellige mennesker til at holde af et abstrakt strategispil. Spillet er ikke min egen favorit i Gipf-serien, men den lidt kaotiske struktur, hvor det er svært at overskue brætet blot få træk fremme og den udjævnende effekt med at den førende spiller skal fjerne en af sine brikker, der giver øget kontrol til den spiller, der ellers er bagud, bidrager til et spil, hvor man sjældent bliver helt ydmyget... og alligevel tror jeg stadig på, at den bedste spiller som regel vinder! :D Yinsh har også den fordel frem for andre tyske brætspil - ligesom de øvrige spil i Gipf-serien - at det er visuelt stimulerende. Det øger folks nysgerrighed, hvilket dels trækker folk til og dels er en nydelse, når man sidder og drejer brikkerne i hånden, mens man spiller!

Jeg vil meget gerne høre om andres to-spiller præferencer til inspiration - og vender selv tilbage med flere af mine!

God fornøjelse!

Læs mere om Lost Cities:
http://www.germangames.dk/Beskrivelser/ ... Cities.htm

Læs mere om Yinsh:
http://www.germangames.dk/Beskrivelser/Yinsh.htm
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Hive!

Post by Helle »

Bare lige en kort kommentar - spillet Hive er altså også ganske genialt indenfor den kategori, som du der har fat i.

Med sine forskelligt rykkende brikker og totale fravær af held, og relativt enkle og meget intuitive regler ... altså man skal jo lige lære de forskellige insekter at kende, men det er jo ikke tilfældigt at græshoppen kan hoppe... så er Hive klart et godt bud i kategorien.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Post by Frouvne »

Jeg kan til fulde tilslutte mig din kommentar - spillet kan dog nok ikke anbefales til dem, der har tendens til at få myrekryb, når de ser en edderkop! :lol:

I øvrigt kan jeg om Hive sige, at det for nyligt er kommet i en ny udgave. Selv syntes jeg rigtig godt om første-udgaven, hvor brikkerne er i træ. Der var dog en del problemer med, at brikkerne blev ridset og for nogle skete der endda det, at klistermærkaterne krøllede helt sammen. De problemer er en saga blot med den nye version, hvor brikkerne, så vidt jeg ved, er lavet i bakelit. Så nu er der ingen undskyldning for ikke at tage det med i skoven eller at spille det på kanten af swimmingpoolen...

Hive på GermanGames.dk:
http://www.germangames.dk/Beskrivelser/Hive.htm

Hive på BoardGameGeek.com:
http://www.boardgamegeek.com/game/2655
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Nye brikker...

Post by Helle »

jeg har set billeder af de nye brikker - og jeg synes altså bedst om de gamle... men de er ganske rigtigt sårbare. Der er sorte fingeraftryk på klistermærkerne på min version...Og de dur ikke til kanten af en pool eller i sandet :wink:
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Nye kontra gamle brikker

Post by Frouvne »

Umiddelbart tiltaler ideen om træbrikker også mig mest - men mange har faktisk været meget begejstrede for de nye, så min endelige dom må vente, til jeg selv har haft dem i hænderne...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

En anden favorit! LotR: The Confrontation

Post by Frouvne »

En anden af mine favoritter er: Lord of the Rings: The Confrontation. Det var meget overraskende for mig, at dette spil tiltalte mig, da jeg er en af dem, der aldrig har kunnet afslutte en læsning af Tolkiens bøger, da jeg ikke har været i stand til at leve mig ind i hans univers.

Lord of the Rings: The Confrontation udmærker sig ved at have en meget høj grad af intensitet og selvom de to sider er meget forskellige at spille, syntes jeg altid, at man føler sig presset! For mig at se, er det en af Knizias små geni-streger - men dem er der jo efterhånden nogle stykker af!

Angående Lord of the Rings: The Confrontantion Deluxe, så har jeg aldrig prøvet den udgave. Selvom den ser lækker ud, så må jeg indrømme, at jeg med mit forhold til Tolkiens univers ikke har følt trang til at rode mig ud i at skulle vælge mellem de mange nye figurer i spillet. Måske bliver jeg klogere en dag, men lige nu syntes jeg faktisk, at kompleksiteten af den originale udgave er fin for mig. Retfærdigvis skal nævnes, at man med den nye udgave jo bare kan vælge at spille med de oprindelige figurer - men når nu muligheden er til stede, kan de jo nok være svært at begrænse sig... :twisted:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon May 01, 2006 4:12 pm
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle
Location: Århus C
Contact:

Post by Helvard »

Kingdoms af Reiner er ganske udemærket til 2 spillere, det er en lægge-sammen-og-trække-fra spil ligesom Lost Cities, men ganske underholdende.

Ellers kan jeg varmt anbefale Cæsar og Kleopatra, der er et fremragende 2 mands spil der kan overstås på 30-40 minutter
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Kingdoms har jeg også spillet, men på grund af en fejl i læsningen af reglerne har vi faktisk altid spillet med, at man altid har en brik liggende foran sig, og at man selv vælger om man vil lægge den ned, som man har foran sig eller den man trækker... Om det er smart eller ej ved jeg ikke, men jeg synes, at man får lidt mere kontrol... Har dog kun prøvet de rigtige regler få gange.

Odin's Ravens kan bestemt også anbefales, men andre af Kosmos' to-spiller spil er mindre vellykkede. Eksempelvis virker DruidenWalzer helt forkert på mig, fordi jeg slet ikke føler at jeg kan finde ud af at få kontrol i spillet... men indrømmet: Lidt flere forsøg ville måske hjælpe.

Min favorit indenfor de kortere to-spiller spil er dog stadig Yinsh :D
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Post by Frouvne »

Kingdoms har jeg også gode erfaringer med, omend det er ved at være nogen tid siden, det har været nede fra hylden. Jeg ved også, at vi med fornøjelse har spillet det som to-spillers spil, men syntes at erindre at det først rigtigt foldede sig ud som tre-spillers spil... Jeg er ikke skråsikker, så I skal være meget velkomne til at korrigere mig! :roll:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Jeg har ikke selv været så vild med spillene i Kosmos' 2-spillers serie, men der er dog undtagelser: Lost Cities, Hera & Zeus og Blue Moon er alle superspil.

I KBK er jeg ikke den der dyrker hurtige to-personers spil meget, men disse er altid populære dernede: Einfach Genial, Travel Blokus, St. Petersburg (på det seneste inkl. udvidelsen), Zertz og Battle Line.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Blue Moon

Post by Frouvne »

Blue Moon er et af de spil, jeg ofte har vaklet ved. Hvor meget CCG er der over det? Nogle siger, at man sagtens kan nøjes med grundspillet mens andre mere end antyder, at grundspillet ikke i sig selv er et fuldt spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon May 01, 2006 4:12 pm
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle
Location: Århus C
Contact:

Post by Helvard »

Helle wrote:Kingdoms har jeg også spillet, men på grund af en fejl i læsningen af reglerne har vi faktisk altid spillet med, at man altid har en brik liggende foran sig, og at man selv vælger om man vil lægge den ned, som man har foran sig eller den man trækker... Om det er smart eller ej ved jeg ikke, men jeg synes, at man får lidt mere kontrol... Har dog kun prøvet de rigtige regler få gange.
I starten af hver runde tager man en hemmelig brik som man må bruge istedet for at trække en brik (eller lægge et slot). Når den er brugt, trækker man dog ikke en før næste runde...så i følge reglerne har man en brik liggende foran sig..
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Ja, men så vidt jeg har forstået - i følge de rigtige regler, så har man netop kun valget mellem to brikker én gang i runden. I vores udgave har vi det jo hver gang vi trækker en brik ... Det fungerer fint, det virker ikke forkert mens man spiller ... så det var nærmest et tilfælde, at jeg opdagede det - og desværre har jeg vist fået lært reglerne forkert videre ... Såh ...
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Blue Moon

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Blue Moon er et af de spil, jeg ofte har vaklet ved. Hvor meget CCG er der over det? Nogle siger, at man sagtens kan nøjes med grundspillet mens andre mere end antyder, at grundspillet ikke i sig selv er et fuldt spil.
Spillet bliver afgjort mere afvekslende når man tager de forskellige udvidelses-racer med, og de kan derfor klart anbefales for "the full experience". Så ja, på den ene side er grundspillet med sine to racer et "komplet" spil - man behøver ikke andet for at spille - men den fulde rigdom i spillet kommer først til udtryk når man har udvidelserne. Grundspillet alene svarer jo til kun at spille Magic med de samme to pre-constructed decks hele tiden: Sikkert sjovt nok, men spillet er mere end det.

I Blue Moon er de enkelte decks desuden karakteriseret ved at de opfører sig meget forskelligt, og skal spilles meget forskelligt, afhængigt af, hvilket andet deck de er oppe imod. Så bare fordi jeg er god til at spille Hoax imod Vulca, betyder det ikke at jeg er god til at spille dem imod Mimix. Konsekvensen er at der er utrolig stor afveksling i spillet, pga. de mange måder at kombinere decks på.

Og det ovenstående er alt sammen under forudsætning af, at man spiller med deckene som de kommer i pakkerne: Der er jo desuden et væsentligt deck-building aspekt i spillet (som jeg ikke har prøvet endnu), hvilket uvægerligt må lede til endnu større variation.

Konklusionen er at ja, Blue Moon er ret CCG-agtigt, sålænge man holder sig for øje at det faktisk ikke er collectible (dvs. du ved hvad du får når du køber noget, og du ved hvor meget du skal investere i alt)!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Post by Frouvne »

Tak for dit afklarende indlæg, Jens. Det er rart at vide, hvad det er, man går ind til!
frouvne, administrator

Image
Post Reply