Gode to-spillers spil der kan spilles på en halv time

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Nye brikker...

Post by Helle »

Helle wrote:jeg har set billeder af de nye brikker - og jeg synes altså bedst om de gamle... men de er ganske rigtigt sårbare. Der er sorte fingeraftryk på klistermærkerne på min version...Og de dur ikke til kanten af en pool eller i sandet :wink:
Jeg har netop erhvervet mig den nye udgave af spillet, selvom jeg faktisk allerede har spillet, netop fordi de nye brikker så ud til at kunne klare lidt af hvert. Og det kan de også... trykket på brikkerne er en farvede, således at hver af insekterne har samme farve.. så overskueligheden er fin.

Stadig synes jeg dog, at de gamle brikker af træ med klistermærker er mere charmerende og også netop fordi insekterne er langt mere detaljerede.

Men fordelen ved at have et så godt to-spiller-spil uden bræt, hvor der ikke er kort, som flyver væk - og hvor brikkerne kan tåle lidt af hvert opvejer nok det æstetiske.
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2963
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 212 times
Been thanked: 1 time

Post by Kanzler »

Af 2-personers spil har min kæreste og jeg været meget glade for "Blitz und Donner". Spillet minder lidt om stratego men er en del mere taktisk. Spillet kan tage op til 45 min, men kan dog også afsluttes efter måske 5-10 min i form af en hurtig sejr og for modpartens vedkommende et svigende nederlag.

Lords of the Ring - confrontation er også et spil jeg i høj grad kan anbefale. Det er genialt godt lavet og der er virkelig forskel på om man er Frodo og Co. eller om man er Sauron's horder. De onde er styrkemæssigt langt overlegne, mens de gode kan lidt mere magi og er mere flexible.
Jeg er ALTID klar til et spil i hvert fald!

Af andre spil jeg kan anbefale er også Odins Raben, samt Hellas og Pyramiden des Jaguar
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Er Schotten Totten slet ikke noget der spilles?

Post by Helle »

Et spil jeg også gerne spiller indenfor to-spillers spillene er Schotten Totten - der er lige lidt flere valg, der skal tages end i Lost Cities... men jeg kan godt lide, at der er flere muligheder for at lave kombinationer i rækkerne - samtidig med at man netop som i Lost Cities skal holde muligheder åbne længst muligt - men at man skal handle.

Men det er klart, som jeg har hørt mine medspillere kritisere det for, temoet tages ud af spillet mod slutningen, fordi der kan være en tendens til, at der skal regnes lidt mere på, hvad der er muligt... Stik modsat af Lost Cities. Imidlertid har jeg fået anbefalet BattleLine, som værende bedre endnu ...

Eventuelle kommentarer til ligheder / forskelle mellem Schotten Totten og BattleLine skal være meget velkomne :D
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Battle Line er jo et 'remake' om man vil af Schotten Totten, så de to spil er i det store hele identiske i deres grundprincipper. Temaet er selvfølgelig ændret i BL til at handle om krigsførelse i antikken.

Ændringer jeg lige kan huske er

- BL har 10 kort i hver kulør, isf. ST's 9.
- Muligvis starter man med flere kort på hånden i BL end i ST.
- BL har en række taktikkort, som giver spillet en del variation, men som muligvis også gør det mindre "rent", betragtet som abstrakt spil.
- Reglerne for præcist hvornår man kan kræve et flag, er vist ændret i BL.

Personligt foretrækker jeg klart Lost Cities frem for BL, hvis jeg absolut skal spille lette 2-personers kortspil. :)
Hans
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 25
Joined: Mon May 29, 2006 2:34 pm
Location: København, Amager

Quarto

Post by Hans »

Prøv Quarto. Det er er 4-på-stribe spil med et twist, ganske tricky. De indledende træk er lidt svære at finde hoved og hale i, men halvt henne i spillet skal der virkelig tænkes. Quarto skulle nok kunne overståes på en halv time. Brug evt. skakur.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Post by Frouvne »

Er man den sproglige og deduktive type, der f.eks. er til Scrabble og deslige kan man nå et par spil Jotto på en halv time! :)
Jotto er et deduktionsspil, hvor man skal gætte et ord som modspilleren har noteret ned. Hver spiller noterer et ord på fem bogstaver. Som udgangspunkt er reglerne, at ordet skal forefindes i ordbogen og at der gerne må være gengangere af det samme bogstav. Man kan naturligvis aftale andre regler. På skift kommer spillerne med et test-ord. Modspilleren skal så fortælle, hvor mange bogstaver i test-ordet der også optræder i det hemmelige ord. Den der hurtigst finder modstanderens hemmelige ord har vundet. Man kan også spille til et givent antal point. I nedenstående hjælpeark er det noteret, hvor mange point man får, når man har gættet det rigtige ord.

Link til Jotto på Boardgamegeek:
http://www.boardgamegeek.com/game/11821

Link til hjælpeark:
http://www.boardgamegeek.com/fileinfo.php?fileid=8411
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Post by Frouvne »

To spillere, der har en halv time, og som gerne vil bryde hjernen lidt, kunne kaste sig over My Word! 8)
Frouvne wrote:My Word! er ligesom Jotto et ord- og deduktionsspil. My Word! er beregnet for to spillere og kan spilles med blyant og papir. Spillerne skal på skift gætte hinandens ord, der afhængigt af hvilken runde man er i er på seks eller syv bogstaver.

Den ene spiller finder på et ord, den anden spiller skal gætte. Dette skrives øverst på siden. Den anden spiller har nu til opgave at gætte det rigtige ord. Han får point for hvert gæt: 250 point for hvert bogstav, der også indgår i det rigtige ord, men som er forkert placeret. Og 1000 point for de bogstaver der er korrekt placeret.

I alt får spilleren, der skal gætte, 11 gæt. Gættene er dog begrænset på den måde, at det første gæt kun indeholder to bogstaver (når der skal gættes et ord på seks bogstaver). Antallet af bogstaver i det ord man gætter på øges løbende. Når man således i fjerde forsøg skal prøve at gætte, skal ordet man gætter på indeholde tre bogstaver. En ekstra finte er dog, at de tre bogstavers placering svarer til 3., 4. og 5. bogstavs placering i det ord, der skal gættes. For at forstå det, vil det vist hjælpe at se lidt nærmere på nedenstående hjælpeark:

http://www.boardgamegeek.com/fileinfo.php?fileid=13330

Læs mere om My Word! på Boardgamegeek:
http://www.boardgamegeek.com/game/12137
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Post by Andrea »

Hov!

Mr. Jack bør ikke glemmes! Første gang man spiller det, tager det nok over en halv time at spille det, men det fortsætter det ikke med. Selvom det er kort, får man dog rig mulighed for at gruble og planlægge ;)
Post Reply