Tema: Fodboldspil

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Tema: Fodboldspil

Post by Frouvne »

Med et VM der nærmer sig med raske skridt, er det ved at være tide at støve æskerne med fodboldspil af, så stemningen kan blive bygget op.

Min personlige favorit er Subbuteo, der første gang udkom i 1947. Selv spillede jeg det med min broder i 70'erne, men givetvis ikke med de korrekte regler. Selvom reglerne er lange og umiddelbart forekommer komplicerede er de i store træk meget intuitive, da de følger de almindelige fodboldregler i videst muligt omfang. Et spil der belønner god teknik!

StreetSoccer er noget så overraskende som et abstrakt spil, der forsøger at simulere fodbold. Og det mest overraskende er, at det faktisk lykkes! Et overraksende godt spil, jeg på det varmeste vil anbefale. Nogle irriteres af terningerne og man kan i stedet spille med hver sin bunke kort (1-6), man trækker fra i stedet. Når bunken er tømt, blandes kortene igen.

Der findes også (mindst) to danskudgivne fodboldspil. Det ene er et abstrakt spil Pila og det andet det nyudgivne Goals and Glory, der efter sigende er en slags Matador, hvor man fungerer som ejer af en dansk fodboldklub.

For nyligt er også bønnespillerne (Bohnanza) blevet tilgodeset med et fodboldtematiseret spil: Bohnkick. Personligt går jeg udenom bønnespillene, men de har bred appel...

Som et kuriosum kan nævnes børnespillet: Schildi Schildkröte. I Schildi Schildkröte findes fem spil, hvoraf det ene er et fodboldspil for skildpadder! Et originalt børnespil der med de fem indbyggede spil giver mulighed for mange forskellige spiloplevelser, hvoraf fodboldspillet nok ikke er det bedste men til gengæld det mest originale. Skildpadderne er i sig selv en meget original spilmekanik: en stor rund trækugle (skildpaddeskjoldet) er placeret ovenpå fire hjul (benene). Man triller kuglen baglæns for at skildpadden bevæger sig fremad... Præcision er altafgørende i dette spil!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Og Tour de France eller håndbold...

Post by Helle »

Ja, men det er jo meget godt at vide, hvordan man varmer op (eller kompenserer for de store begivenheder, hvis man ikke har fjernsyn) til VM eller andre store fodboldturneringer... Men hvordan lige med Tour de France eller Håndbold... Skal deres tilhængere snydes for god og seriøs opvarmning? :(

Kan det lade sig gøre at lave en tilsvarende liste for håndbold og Touren?
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Hej Helle,

i.f.t. Le Tour skulle det vel nok være muligt at lave en liste... håndbold tror jeg, vil være noget mere vanskeligt. Umiddelbart kender jeg ikke nogen titler, der forsøger at simulere denne ædle sport... :wink:

Jeg følger snarest op på Le Tour og / eller cykling generelt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Der findes nu et emne med titlen:

Tema: Imens vi venter på Le Tour.

God fornøjelse!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Regler til Bohnkick

Post by Frouvne »

For dem der gerne vil have et hurtigt lille fodbold-kick, kan jeg se, at de engelske regler til Uwe Rosenbergs Bohnkick nu er lagt op på boardgamegeek.

Link:
http://files.boardgamegeek.com/viewfile ... leid=17080
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Så er fodboldfeberen da for alvor over os! VM er i fuld gang på TV - men er der også nogle, der får spillet brætspilsversioner af fodbold?

Selv må jeg med skam erkende, at det endnu ikke er lykkedes mig, at få hevet disse spil frem... jeg har dog gode intentioner om at nå at få spillet: StreetSoccer og Subbuteo inden VM er overstået...

Er der i øvrigt nogen, der har fået erfaringer med Bohnkick? Endnu er jeg ikke nået dertil... men nu er jeg heller ikke den store tilhænger af Bohnanza i forvejen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Fodboldspil

Post by Helle »

Vores boligforening har netop holdt store oprydningsdag - og da min søn og jeg kommer forbi en ung fyr, der rydder op, spørger han om vi ikke vil have hans gamle fodboldspil. Det er et herligt et af slagsen for børn - spillerne står fast, og der er fordybninger, som bolden triller ned i - fjedrene gør at bolden kan sendes rundt... Det er godt til de små, fordi der er god tid til at lægge bolden til rette og sigte. Når man har bolden er den ens egen...

I en lille match med min 4 årige blev jeg slået 4-2. Det er herligt med spil, hvor man kan spille på lige fod.

Dog er nogle af mændene knækket - hvis nogen i kælderen har et gammelt spil, der kan bruges til reservedele, så er jeg klart interesseret!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

I dagens erhvervstillæg til Jyllands-Posten studsede jeg over følgende linjer:
Lanceringen af et nyt fodbold-brætspil er en af de idéer, som Brian Laudrup og Lars Høgh pusler med i selskabet Laudrup & Høgh ApS.
Der er måske helt nye spil-designere på vej...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Tema: Fodboldspil

Post by Frouvne »

Så er der med det kommende VM en anledning til at genoplive denne tråd. En ting er jo at se noget i tv noget andet at gøre det selv... men man kan vel også nøjes med at spille et brætspil, der handler om det... :wink:

Et spil der efter denne tråd sidst var i live er kommet på min radar (og ind i samlingen) er The World Cup Game. Endnu er det ikke lykkedes mig at få prøvet det, men kortspilsudgaven, der netop handler om dette års VM, The World Cup Card Game 2010, har jeg haft lejlighed til at prøve en enkelt gang og det efterlod et meget fint indtryk.

Mit favoritspil i genren er dog stadig: Subbuteo. StreetSoccer fortjener stadig at blive nævnt som et kvalificeret omend meget abstrakt bud på et spil omhandlende fodbold.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Tema: Fodboldspil

Post by Helle »

Frouvne wrote:Så er der med det kommende VM en anledning til at genoplive denne tråd. En ting er jo at se noget i tv noget andet at gøre det selv... men man kan vel også nøjes med at spille et brætspil, der handler om det... :wink:

Et spil der efter denne tråd sidst var i live er kommet på min radar (og ind i samlingen) er The World Cup Game. Endnu er det ikke lykkedes mig at få prøvet det, men kortspilsudgaven, der netop handler om dette års VM, The World Cup Card Game 2010, har jeg haft lejlighed til at prøve en enkelt gang og det efterlod et meget fint indtryk.

Mit favoritspil i genren er dog stadig: Subbuteo. StreetSoccer fortjener stadig at blive nævnt som et kvalificeret omend meget abstrakt bud på et spil omhandlende fodbold.
Desværre er både vores eget og det lånte 'Streetsoccer' meget meget langt væk i flyttekasser ... ellers ville jeg gerne tage et spil med dig :D. Det eneste sted, hvor jeg kan slå nogen i fodbold!
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Tema: Fodboldspil

Post by Sir William »

Synes at World Cup 2010 Card Game er et rigtig hyggeligt og ligetil spil.

Vi er så begyndt med nogle små variationer når vi er 4, så får vi hver et hold fra hver pulje. Så slipper man lidt for at sidde med 3 hold i nogle puljer mens der er periode hvor man ikke er en del af spillet. Altid forunderligt, når der køres en hetz mod visse lande f.eks. Frankrig, Tyskland og Italien som bare helst ikke skal vinde hvormed de 3 andre i slutspillet gør alt for at genere den der sidder med det hold.

Kunne godt tænke mig at prøve The World Cup Board game og alle udvidelserne:-D
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Tema: Fodboldspil

Post by Mik »

Jeg har et ældgammelt Dreschler-fordboldspil som var udmærket.
Og så var der jo et par danskere som forsøgte sig for præcis 10 år siden med Pila.
De havde fordelen af at brætspilsinteressen på internettet stadig var forholdsvis ny, så de fik faktisk kunder over hele verden - men spillet døde desværre hurtigt alligevel. Faktum er at fodbold egner sig bedre til computeren, hvis man ikke simplificerer spillet fuldstændigt, som med bordfodbold.

Et af de simple, som var rigtig sjovt, er desværre udsolgt fra udgiveren. Men jeg har da ikke givet håbet op endnu: Finger Soccer
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Tema: Fodboldspil

Post by Sir William »

I mine unge dage - starten af 1980erne - spillede vi LEGO fodbold. Ganske simpelt, nemme regler og alle kunne være med.

Man byggede selv sit fodboldhold, 10 markspillere og en målmand, af lego klodser. Ben og hoved var 4-klodser og krop var en 8-klods.

Bolden var så en 4-klods.

Man placerede så sine spillere forskellige steder på banen og skulle så spille sig gennem modstanderens forsvar, dette skete ved at man "passede" bolden mellem sine spillere, ved at svirpe spillere så denne ramte bolden.

Simpelt og sjovt.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Tema: Fodboldspil

Post by Larsine »

Mik wrote:Faktum er at fodbold egner sig bedre til computeren, hvis man ikke simplificerer spillet fuldstændigt, som med bordfodbold.
...og på trods af dette faktum, er der mindste 200 fodbold bræt/kortspil på bgg, på denne geekliste. Jeg har selv kun prøvet:

Fodboldspil for to
Subbotero
StreetSoccer

og jeg er langt fra begejstret for nogen af dem.

Lars
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Tema: Fodboldspil

Post by Mik »

Larsine wrote:
Mik wrote:Faktum er at fodbold egner sig bedre til computeren, hvis man ikke simplificerer spillet fuldstændigt, som med bordfodbold.
...og på trods af dette faktum, er der mindste 200 fodbold bræt/kortspil på bgg, på denne geekliste. Jeg har selv kun prøvet:

Fodboldspil for to
Subbotero
StreetSoccer

og jeg er langt fra begejstret for nogen af dem.

Lars
Der er endnu flere monopoly-kloner. Så beviser vel kun at emnet er populært.
Image
Post Reply