Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by Frouvne »

Velkommen til 2012 og forhåbentlig mange gode brætspilsoplevelser! :)
frouvne, administrator

Image
denmyos
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 156
Joined: Sat Mar 07, 2009 3:41 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by denmyos »

I dag har mig og min datter spillede TTr, hun elsker det spil.
Jeg er godt nok ved at kører lidt sur i det, så expansions må meget gerne forslåes:)
Jeg lærte hende også at spille halv 12, så nu kan hun spille black Jack og poker, så venter far bare på hun
BLIver gammel nok så hun kan tjene lidt ekstra til fars pension.:)
Image
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by Oseali »

denmyos wrote:I dag har mig og min datter spillede TTr, hun elsker det spil.
Jeg er godt nok ved at kører lidt sur i det, så expansions må meget gerne forslåes:)
Jeg lærte hende også at spille halv 12, så nu kan hun spille black Jack og poker, så venter far bare på hun
BLIver gammel nok så hun kan tjene lidt ekstra til fars pension.:)
Hvis i spiller to, vil jeg varmt anbefale TtR: Nordic Countries, den er optimeret til 2-3 spillere, så er weapon of choiche hvis vi skal spille det med to spillere.
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 310 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by Jonezy »

denmyos wrote:I dag har mig og min datter spillede TTr, hun elsker det spil.
Jeg er godt nok ved at kører lidt sur i det, så expansions må meget gerne forslåes:)
Jeg lærte hende også at spille halv 12, så nu kan hun spille black Jack og poker, så venter far bare på hun
BLIver gammel nok så hun kan tjene lidt ekstra til fars pension.:)
Jeg har selv lige investeret i de to Map Collections: T2R: India og T2R: Asia, og det pepper T2R gevaldigt op med de nye kort. Især India kortet, som er beregnet til 2-4 spillere er virkelig tight i et spil med 4 spillere. India kortet har endda T2R: Switzerland på bagsiden, som er beregnet til 2-3 spillere. Asia kortet har en team variant på den ene side og et klassisk 2-5 spillere på den anden side kaldet Legendary Asia.

Har kun spillet Legendary Asia én gang med 4 spillere og det var udemærket og dejligt med et nyt kort. India har jeg spillet 3 gange med 4 spillere og det var virkelig en god, intens og tight oplevelse, hvor forskellige strategier vandt i de forskellige spil.
Image
denmyos
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 156
Joined: Sat Mar 07, 2009 3:41 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by denmyos »

Oseali wrote:
denmyos wrote:I dag har mig og min datter spillede TTr, hun elsker det spil.
Jeg er godt nok ved at kører lidt sur i det, så expansions må meget gerne forslåes:)
Jeg lærte hende også at spille halv 12, så nu kan hun spille black Jack og poker, så venter far bare på hun
BLIver gammel nok så hun kan tjene lidt ekstra til fars pension.:)
Hvis i spiller to, vil jeg varmt anbefale TtR: Nordic Countries, den er optimeret til 2-3 spillere, så er weapon of choiche hvis vi skal spille det med to spillere.
Super :) vi er også kun 2. Jeg kigger nærmere på det.
Image
denmyos
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 156
Joined: Sat Mar 07, 2009 3:41 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by denmyos »

Jonezy wrote:
denmyos wrote:I dag har mig og min datter spillede TTr, hun elsker det spil.
Jeg er godt nok ved at kører lidt sur i det, så expansions må meget gerne forslåes:)
Jeg lærte hende også at spille halv 12, så nu kan hun spille black Jack og poker, så venter far bare på hun
BLIver gammel nok så hun kan tjene lidt ekstra til fars pension.:)
Jeg har selv lige investeret i de to Map Collections: T2R: India og T2R: Asia, og det pepper T2R gevaldigt op med de nye kort. Især India kortet, som er beregnet til 2-4 spillere er virkelig tight i et spil med 4 spillere. India kortet har endda T2R: Switzerland på bagsiden, som er beregnet til 2-3 spillere. Asia kortet har en team variant på den ene side og et klassisk 2-5 spillere på den anden side kaldet Legendary Asia.

Har kun spillet Legendary Asia én gang med 4 spillere og det var udemærket og dejligt med et nyt kort. India har jeg spillet 3 gange med 4 spillere og det var virkelig en god, intens og tight oplevelse, hvor forskellige strategier vandt i de forskellige spil.

Ja, har spillet legendary asia http://boardgamegeek.com/boardgameexpan ... -team-asia

Super godt variation af spillet. Pytman og jeg var op imod Larsine og hans tøser, vi endte med at tabe. Jeg var meget positiv overrasket over denne variation, jeg synes ellers at ttr var blevet lidt kedeligt.
Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by chr88 »

Såfremt I kun er to, så bør du afgjort erhverve dig India-mappet, da det er klart bedst til få spillere med Indien (2-4 spillere) på den ene side og Schweiz (2-3 spillere) på den anden side! Jeg tror, I vil få super meget glæde ud af det, for det er virkelig to kort, der krydrer hele TtR-oplevelsen - også selvom Schweiz-kortet er en smule broken, da det lader til, at man kan vinde størstedelen af tiden ved at lave en linje fra Zürich til Bern og så tage den derfra... Men det er jo så bare op til folk at blokere, så folk ikke kan gøre det! Indien-kortet er spændende og fungerer imo rigtig godt med både 2, 3 og 4 spillere.

TtR Nordic Countries er et spil i sig selv, som er designet til 2-3 personer, men det er dyrere end Indien-udvidelsen (da man skal eje og bruge enten TtR USA eller TtR Europa for at kunne spille TtR Indien/Schweiz), og derfor vil jeg foreslå, at du køber Indien, som jeg garanterer, vil give et friskt pust, og som din datter vil nyde. :)
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by Mik »

Årets første spil fik jeg heldigvis selv lov til at vælge, så det blev mit favoritspil fra sidste år: Hawaii. Uheldigvis havde jeg to ungersvende som konkurrenter, og deres hjerner er desværre alt for skarpe. Så opfangede lynhurtigt hver deres gode strategi, som holdt hele vejen hjem (selvom naturligvis kun en af dem kunne vinde). Så jeg måtte tage mig til takke med trediepladsen. :oops: 9/10

Derefter havde vi lige tid til at haste igennem et spil Quarriors, hvor jeg røg helt ned på fjerdepladsen. Men her kan jeg trods alt skyde skylden på terningerne! 7/10
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by Jens_Hoppe »

I en hyggelig og stille aften i KBK (hvis man ser bort fra skænderiet ved A Game of Thrones-bordet ;) ) kom jeg først med i et spil Evo - den nye version. Jeg har aldrig spillet den gamle version, men gameplayet her imponerede mig ikke specielt, og det bliver vist aldrig et Jens-spil. Jeg har efterfølgende kunne læse at der er en del forskelle i reglerne mellem de to versioner, men hvad der fungerer bedst skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige. Til gengæld kan jeg langt bedre lide det mere tegneserie-agtige artwork i den gamle version: Den nye version har nogle flotte illustrationer, men det passer ligesom ikke til et så letbenet spil som dette, og usability af komponenterne er heller ikke god.

Dernæst blev det til et første forsøg med Kingdom Builder. Og det var faktisk meget sjovt: Hver spiller placerer huse på et bræt opdelt i hexes. Bygges hen til de specielle lokationer kan man få en brik der giver ekstra muligheder i spillet og bygges hen til et slot gives ekstra points til slut. Fra start har man tilfældigt udvalgt 3 af 10 kort, som specificerer hvad man får points for. Når en spiller placerer sit sidste hus køres runden færdig, og spillerne tæller points: Dels de points som de tre kort giver en, og dels de points man har fået for at bygge hen til slottene.

Første indtryk: Hurtigt, underholdende, ret letbenet, men stadig med en del af tænke over. Da brættet i hvert spil opbygges af fire tilfældige segmenter, og da man bruger tre tilfældige VP kort hvert spil, virker det som om alle spil bliver forskellige.

Til sidst tog vi så lige tre spil King of Tokyo, hvor samme spiller til vores andres store ærgelse vandt alle tre spil. Ak... :D
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by Mik »

Tirsdagen startede med et 3-mands spil und noch ein Zivilisationsspiel - det sidste Martin Wallace-spil i spielboxserien. Som ventet er det også det bedste - selvom der stadig er problemer med mangelfulde regler..!

Der var også et andet problem med spillet, idet det er dyrt at bygge byer, og for let for modstanderne at rive dem ned igen. Så man skal ikke sikre sig point for tidligt. På den anden side er det også vanskelligt af planlægge slutspillet på en sådan måde at man kan nå at bygge dem inden det er for sent. Så helt godt er spillet ikke. Nå, men man kan jo ikke forvente sig så meget af et gratis spil, så trods alt: 6/10
Eivind vandt netop som jeg troede at jeg havde vundet, da Martin mødte op og påpegede hvordan han kunne vinde. :?

Næste spil blev Santiago de Cuba, som er et letbenet udgave af Cuba. Næsten lidt for ensformigt, men virkede ellers udmærket. Kan formentlig bedre lide det end forgængerne, men nok ikke pengene værd. 6/10

Vi sluttede af med et garanteret højdepunkt: Hawaii. det var Martins første spil, så der var ikke noget at sige til at han ikke vandt. han forsøgte sig med et par lange landsbyer og masser af frugter. Eivind byggede alle fem landsbyer, men fik ikke fat på en eneste Kahuna, og havde ikke rigtig nogle scoringsbrikker i landsbyerne. Jesper vandt sit første spil på sidste Consimmøde, og denne gang gik han igen målrettet efter Tikis og Kahunas. Så han fik faktisk scores 50+ point på 5 små landsbyer som kun var nogle få brikker lange. Og han vandt igen med 100+ point.
Selv gik jeg efter guder, hytter som gav ekstra resources samt både til at komme ud på øerne. det gik rigtig godt under de første tre runder, men jeg kunne ikke rigtig få point i de sidste to runder. Og jeg endte op med præcis 3 færdige hytter med Kahunas uden brug af Tikis. Troede at jeg var langt bagud, men endte op kun 1 point bag Jesper! :cry: Genialt spil! 9/10
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by Stony »

Der skete noget helt surrealistisk på spilleaftenen i denne uge... Vi spillede TO mellemlange spil, og vi havde alle sammen prøvet begge spil før. Jeg tror næsten det er første gang det er oergået os. :D

Vi lagde ud med Puerto Rico, og bagefter blev det Tigris & Euphrates.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by Helle »

Stony wrote:Der skete noget helt surrealistisk på spilleaftenen i denne uge... Vi spillede TO mellemlange spil, og vi havde alle sammen prøvet begge spil før. Jeg tror næsten det er første gang det er oergået os. :D

Vi lagde ud med Puerto Rico, og bagefter blev det Tigris & Euphrates.
wow ... har du så abstinenser efter noget nyt nu eller kan du overleve helt til næste uge?
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by akwlinka »

Fik testet King of Tokyo i går, men må konstatere at det ikke er et spil for kun to personer. Har dog helt sikkert takter, som en let filler.

Derefter kom Rapa Nui på bordet, men da cellofanet først blev pillet her, så tog det lige lidt tid at komme igang.

Efter at have spillet et kvart spil, måtte vi konstatere at vi havde lavet en fejl omkring scoringen i hver runde, så vi valgte at stoppe, men håber på at kunne gentage succesen, måske i aften, og denne gang efter de rigtige regler.
Lader til at være et udemærket spil for 2-4 spillere.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by Frouvne »

Stony wrote:Der skete noget helt surrealistisk på spilleaftenen i denne uge... Vi spillede TO mellemlange spil, og vi havde alle sammen prøvet begge spil før. Jeg tror næsten det er første gang det er oergået os. :D

Vi lagde ud med Puerto Rico, og bagefter blev det Tigris & Euphrates.
Gode eksempler på spil, der stadig er værd at spille, selvom de er nogle år gamle; elegant designede rent mekanisk og knivskarpe... sidstnævnte var jeg desværre ikke, men det kunne på ingen måde komme på tværs af min fornøjelse. :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by Stony »

Frouvne wrote:elegant designede rent mekanisk og knivskarpe... sidstnævnte var jeg desværre ikke
Men det første er du så åbenbart... Elegant designet... Mekanisk...?
Sidst spillet:
Image
Post Reply