Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by Brichs »

Jeg var til julefrokost i går, og i den anledning blev der hevet et par brætspil frem.

Vi startede med et spil Kakerlak Salat. Det er et virkelig dumt spil, der kunne underholde langt mere end jeg havde forventet. I spillet skal man lægge et kort, og sige hvilket af 4 symboler, der er på det. Og ikke noget med "øøøøh....salat!" Det hedder jo ikke øh-salat. Hvis det kort, du får, allerede er øverst i bunken, må du ikke sige hvad der er på, men skal sige et af de andre 3 typer. Den sidste type kort er Kakkerlakken; han holder en grøntsag man så ikke må sige fremover; der skal man så igen vælge en af de 3 andre typer. Når man fejler tager man alle de kort der er spillet - og vinderen er den, der sidst slipper af med alle sine kort. 6/10, men sjovt - specielt efter øl.

Efter det, tog vi et spil Citadels. Mit første (og hidtil eneste) møde med Citadels var ikke positivt, så det var med forsigtighed i mit hjerteblod at jeg gik i gang med spillet. Vi hyggede os rigtig meget, selvom folk også denne gang brugte meget tid på udenomssnak, der sløvede spillet en del. Det må man nok bare finde sig i. Jeg endte med at gå fra spillet med en sejr - 25 point over 24 til nummer to. Sjovt spil, men ikke et jeg vil ønske at have i min samling ~ mest på grund af de grupper, jeg har spillet det i. 6/10
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by Larsine »

Lørdag aften var der Melodi Grand Prix, og traditionen tro så vi det hos min søster. Dvs. nogen så det, og andre spillede spil.

Min niece Katrine, min svoger Michael, min datter Larna og jeg fik spillet to spil Forbidden Island. Min svoger har haft det siden sidste sommer, men alligevel var det første gang jeg og Larna fik prøvet det. Vi startede på det normale niveau, og vi havde ingen problemer med at finde de fire skatte og flyve hjem i helikopteren. I det sidste spil var vi dog oppe på 5 brikker hver tur, men det virkede nu ikke som om det var et problem. Som samarbejdsspil synes jeg det mangler lidt, men det synes jeg jo ofte om samarbejdsspil hvor vi ved at alle holder med hinanden (f.eks. Lord of the Rings & Pandemic). Nej så vil jeg heller spille samarbejdsspil med skurke (f.eks. Shadows over Camalot og Battlestar Galactica), eller muligheden for at røvrende de andre (Red November).

Vi sluttede af med et spil Small World, men da vi var færdige med runde 5, sagde den øvrige del af familien at nu ville de hjem, så vi stoppede tidligt. På daværende tidspunkt havde Larna 55 point, Katrine 45, jeg 36 og Michael 33.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by Frouvne »

Søndag spillede jeg Revolver: The Wild West Gunfighting Game med Severin og det faldt i god jord. Jeg mener stadig, at der ikke er særlig mange interessante valg, men jeg blev dog lidt mildere stemt og prøver det gerne igen.

Mandag havde Severin en legekammerat med hjemme og de blev udfordret med Black Box +, der nok mere er et pusleri end et spil - men et udmærket et af slagsen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by glorn »

i søndags fik jeg prøvet civilization med udvidelsen med en af de andre her fra siden og det var en rigtig sjov oplevelse! spillet er blevet mere komplekst men samtidig også endnu mere som computerspillet. hvis de tager chancen og udgiver endnu en udvidelse så vil den i hvert fald finde vej til min hylde.
tak til henrik og martin for invitationen.

i dag blev det til nightfall, dog uden udvidelse selvom jeg faktisk har den. Det er et deckbuilding der passer mit temperament rigtig godt, ja der er visse problemer med at den der er bedst til at whine måske er den der vinder... men den tvungne aggresivitet gør spillet utrolig sjovt.
David.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by netsapiens »

Jeg spillede Mage Knight med en ven i går.

Uden forudgående kendskab, åbnede vi æsken kl. ca. 19 og gik i gang med at læse Walkthrough bogen og stille spillet op.
Kl. 01.00 var vi færdige med walkthrough scenariet, og jeg må sige at jeg har sjældent oplevet at et så relativt komplekst spil kunne læres på så elegant en måde. Det er KNALDgodt fundet på, og noget som jeg synes Vlaada Chvatil er eminent til.

Selve spillet er altså også skide godt, og jeg glæder mig enormt til at spille det med tre og fire, og alene, og med variant rules, og med scenarier, og......
Dejligt spil at komme ud af brætspils-hi på :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by Gunness »

2x Onirim - meget hyggeligt lille kortspil.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 377
Joined: Tue Jun 30, 2009 1:20 pm
Location: Frederiksberg

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by Caniggia »

Spillede Castle Panic sammen med udvidelsen i går. Først med sønnike og derefter med den bedre halvdel. Hvis man syntes, at grundspillet var ok, er det blevet markant bedre med udvidelsen. Både sværhedsgraden samt variationen er blevet noget bedre (ift. sværhedsgraden, læs sværere). Så en klar anbefaling af udvidelsen skal der komme herfra.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by Mik »

Tirsdag var der endelig mulighed for at Jesper kunne lære The City at kende. Jeg advarede ham om at det nok ville være svært at vinde spillet indtil at man havde lært kortene at kende, hvorefter han naturligvis brillierede ved at vælge vinde stort over Eivind og mig - og ovenikøbet ved hjælp af "inkøbsvognene", som jeg ellers mente var den ringeste scoringsmulighed! :oops:

Så i andet spil gik Evind naturligvis efter den strategi - og vandt. Medens Jesper to revanche ved at vinde tredie spil.
Så kom Martin heldigvis og reddede mig fra yderligere ydmygelser fra dette spil som jeg vandt så ofte i starten... 8/10

Aftenens hovedspil skulle være Paperclip Railways, som Morten L. lærte mig at kende. Et noget kaotisk, men rimeligt underholdende togspil som kræver god plads. Helst 1x1 meter, så det kniber lidt på mit bord som måler 80x140cm - og hvor der også gerne skulle være plads til drikkevarer. Der så ikke ud til at være megen plads efter at spillet var sat op, men pladsen viste sig faktisk at passe fint, så da spillet sluttede var der stadig mulighed for at bygge flere steder - med lidt omveje.

Spillet er nok for kaotisk som et regulært strategi-togspil, men hvis man kan acceptere at en vis potion held med stationskortene er det såmænd ganske underholdene. Efter at have ført igennem det meste af spillet gik gassen af ballonen henimod slutningen, og jeg endte på en sidsteplads med martin som den store vinder. 7/10

Aftenen sluttede af med 2x Space Mission, hvor jeg klarede mig rimelig godt, dog uden at vinde. 7/10
Image
Slapz
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 78
Joined: Sun Jan 15, 2012 6:05 pm
Location: Aarhus, Denmark

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by Slapz »

Idag kom min ven forbi i et par timer... Vi startede med et spil Small World (Første gang jeg spille 2 personer, og han havde prøvet spillet 1-2 gange før). Spillet slutter med at jeg vinder med 30 mønter over ham, yay... Det var fint at prøve at spille 2 personer, men savnede en extra spiller eller to.
Bagefter fandt vi Carcassonne frem, og synes det bliver sjovere og sjovere for hver gang. Vi endte med at slås om et stort castle, og jeg fik 3 guys ind i det, imens han kun havde 2... Så havde han lige 5-6 heldige træk hvorefter han havde fået 4 guys ind, og lukket det. Dette resulterede i at han fik 40 point, også kunne jeg ellers være træt af at være så greedy. Han vandt 125-75'ish... Øv øvøv!

Glæder mig meget til næste gang jeg finde Carcassonne frem igen.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by Frouvne »

netsapiens wrote:Jeg spillede Mage Knight med en ven i går.

Uden forudgående kendskab, åbnede vi æsken kl. ca. 19 og gik i gang med at læse Walkthrough bogen og stille spillet op.
Kl. 01.00 var vi færdige med walkthrough scenariet, og jeg må sige at jeg har sjældent oplevet at et så relativt komplekst spil kunne læres på så elegant en måde. Det er KNALDgodt fundet på, og noget som jeg synes Vlaada Chvatil er eminent til.

Selve spillet er altså også skide godt, og jeg glæder mig enormt til at spille det med tre og fire, og alene, og med variant rules, og med scenarier, og......
Dejligt spil at komme ud af brætspils-hi på :)
Dejligt med lidt entusiasme - nu bliver jeg nødt til at få det på bordet snarest! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by Larsine »

Tirsdag modtog jeg min Drum Roll: Ringmaster fra BGG, og den skulle naturligvis afprøves onsdag aften da Eik og Jens kom for at spille. Udvidelsen gør at hver spiller starter med en Ringmaster/Sprechstalmeister. Han endte med at have stor indflydelse på spillet, idet vi stort set ikke købte nogle investeringskort, for vi kunne hurtigt få flere kuber, og billigt får flere artister og ansatte. Spillet blev i hvert fald anderledes, men på trods af at vi både kunne få flere kuber, og sparede penge, endte vi rent faktisk ikke med at få flere point end i et spil uden denne udvidelse. Jeg vandt, Eik på anden pladsen og Jens sidst.

Vi sluttede vanen tro af med en gang San Juan med udvidelse. det blev et spil med store point. Jeg selv nåede at få bygget både City Hall (med 11 lilla bygninger), Residence (med 2 sæt), og Cathedral (med 4 6'er bygninger hos Eik og Jens). Jens havde City Hall, Guild Hall og Palace, medens Eik måtte nøjes med en Guild Hall og en Havn han havde haft fra runde 2. Jeg endte på 44 point, Eik på 43 og Jens på 38.

En rigtig god aften :D
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by Frouvne »

I aftes fik vi spillet Tribune: Primus Inter Pares og det er jo alt for længe siden, det har været på bordet. Bagefter kom 7 Wonders på bordet - og det behøver det ikke gøre igen foreløbig. Det er i den grad et spil, jeg finder vildt overvurderet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by Brichs »

Jeg fik prøvet Eclipse i går. Nam nam, det kan jeg lide. På trods af hvor mange muligheder der egentlig er, er spillet overraskende simpelt. Jeg forstår godt hypen, og kan dårligt vente til i morgen, hvir der skal Eclipses igen. 9/10
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by Jens_Hoppe »

I tirsdags i KBK blev det for tredie gang i træk til et møde med Mage Knight Board Game. Ligesom sidst spillede vi Blitz conquest scenariet, om end vi denne gang kun var tre spillere (vi var to som havde prøvet det før, og en ny). Ligesom sidste uge kom jeg rigtigt hurtigt i gang, og halvvejs (efter 2 af de 4 runder) førte jeg stort på fame, men i anden halvdel af spillet tabte jeg ligesom pusten (en uovervejet kamp gjorde at jeg måtte bruge alt for lang tid på at komme mig igen), og blev til sidst overhalet af en modstander. Vi nåede at opdage en af de tre byer, men ingen var i nærheden af at kunne indtage den.

Tre spillere er bedre end fire, men det er stadig et langt spil. For langt, måske? Efter regelforklaring var vi klar til at starte omkring kl. 19, og vi var først færdige kl. 23 - og det var som sagt med tre spillere i et af de "korte" scenarier. Med fire spillere og et "full conquest" scenarie, havde vi sikkert kunnet fordoble spilletiden.

Problemet med at spille et "blitz" scenarie er at karaktererne i spillet har en helt bestemt udvikling, hvor man med fornuftigt spil går fra at være en lille newbie der netop kan klare en af de orker man møder fra start, til at være en supersej kriger, med adskillige kampenheder under sin kommando, som er i stand til at tage kampen op mod en af de store byer i spillet. Men denne udvikling kræver tid/ture, og i vores blitz-scenarier er en spiller kun i et enkelt tilfælde nået at komme derop hvor angreb på byer er muligt. Min fornemmelse er, at man med de hurtige scenarier ligesom kun har opbygningsfasen med, men mister hele slutspillet.

Hvad spillerinteraktionen angår, skal det siges at vi hidtil har valgt lidt en middelvej: Vi spiller et kompetitivt scenarie, og i princippet spiller vi også med player-vs-player combat, men det er nu ikke noget vi i praksis har gjort det i endnu, så effekten er at hver spiller i høj grad "passer sig selv". For at øge spillerinteraktionen kunne man forestille sig to veje; enten kunne man øge player-vs-player elementet (der er scenarier der er karakteriseret som meget kompetitive), men det er jeg nu ikke sikker på ville være så populært (det er mit indtryk at det trods alt er det med at opdage og indtage spilverdenen som er den store attraktion ved spillet). Alternativt kunne man spille et af de kooperative scenarier, hvor man i sagens natur ville blive involveret i alle spilleres ture. Jeg tør dog slet ikke tænke på hvad den sidste mulighed ville gøre ved spilletiden, hvis alle spilleres handlinger skal diskuteres. :)

Tag ikke fejl: Jeg kan vældigt godt lide MKBG. Det er et fantastisk design og vældigt sjovt at spille. Men spilletiden, nedetiden mellems ens ture, samt elementet af multiplayer-solitaire, trækker alligevel lidt ned. Som det er blevet nævnt på BGG: Måske MKBG i virkeligheden gør sig bedste som solitairespil, da dette både resulterer i kortere spilletid, og i sagens natur eliminerer de andre anker jeg har? På den anden side, hvis man alligevel er alene, ville det nok være mere oplagt bare at sætte sig ind og spille Skyrim på computeren. ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by Foppwin »

Brichs wrote:Jeg fik prøvet Eclipse i går. Nam nam, det kan jeg lide. På trods af hvor mange muligheder der egentlig er, er spillet overraskende simpelt. Jeg forstår godt hypen, og kan dårligt vente til i morgen, hvir der skal Eclipses igen. 9/10
Efter 2 spil er jeg også ret hooked på Eclipse. sidste spil var et 3 personers som tog 2 timer, med masser af spænding og masser af valg.
Danny

Image
Post Reply