Månedens spiloplevelse - November 2011

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Månedens spiloplevelse - November 2011

Post by Frouvne »

I november syntes jeg, jeg har fået spillet et meget broget udvalg af spil. Det er desværre ikke blevet til så mange spilaftener med min faste spilgruppe til gengæld er der blevet spillet i flere andre sammenhænge.

Det var en fornøjelse at få fundet A Few Acres of Snow frem. Det er et fremragende spil! Eminent Domain er endnu lidt af en joker. Jeg syntes, det indeholder lovende momenter - det skal blive interessant om det bliver ved med lige at være lidt for langt og om det iøvrigt kan forblive interessant. Jeg er på ingen måde afklaret med det spil, men jeg tror nu nok, at det gemmer på en del spiloplevelser - om det vil blive spillet om et år, er det, tiden må vise. Backseat Drawing er et niche-spil i forhold til de spil, der normalt spilles af spillere her på forum. Jeg syntes, det er værd at nævne i denne sammenhæng, da jeg fandt det har en del kvaliteter, der for mig gør det attraktivt at have i forbindelse med at kunne spille i mere familiære sammenhænge.

For mig blev månedens spiloplevelse Crokinole, som jeg tror er et spil, jeg ville elske at dyrke og som er et spil, da det var fremme ved et selskabeligt arrangement tiltrak sig stor opmærksomhed og som var i brug det meste af tiden.

Månedens største skuffelse var Klickado, som jeg ikke før har prøvet og havde en forhåbning om ville fungere bedre. Komponenterne levede heller ikke op til mine forventninger, så alt i alt et flop. Øv. Det virkede ellers som en interessant idé og et spil det kunne være værd at hive frem med en flok unger.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 132 times

Re: Månedens spiloplevelse - November 2011

Post by Andrea »

Vi fik spillet flere gode spil i løbet af november, men det var nok udvidelsen til 7 Wonders - Leaders - der løb med titlen som mest positive oplevelse. Gears of War har også potentiale, som vi forhåbentlig snart får udforsket, mens jeg desværre hurtigt kedede mig, da vi prøvede Mondo. Det var ellers et spil, jeg gerne ville kunne lide.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse - November 2011

Post by Jens_Hoppe »

Med over 20 registrerede spil (alle sjove) i løbet af måneden, er månedens spiloplevelse for mig uden tvivl King of Tokyo. Som spil betragtet er der ikke så meget i det, bevares, men det er aldeles underholdende alligevel! RAWWRR!!

Ellers var november også måneden hvor jeg fik spillet Bios Megafauna nogle gange. Selv uden at kræve at det skal kunne leve op til High Frontier, skuffede det lidt. For meget kaos, simpelthen, hvilket sikkert er fint fra et simulations-synspunkt, men som normalt ikke er specielt godt for gameplay (en person på BGG har bemærket det paradoksale i, at et evolutionsspil hvor spillerne faktisk træffer beslutninger om noget som helst, reelt bliver til et spil om intelligent design :) ). Heldigvis er der mange der har meldt tilbage om problemerne med gameplay, og Phil Eklund har modificeret spillets regler med et par options som umiddelbart virker meget lovende. Det er i hvert fald et spil jeg ikke er færdig med.

Det er jeg til gengæld med Panic Station, som var jævnt skuffende. I flere omgange er det blevet demonstreret at spillet ikke hænger rigtigt godt sammen, hvis spillerne forsøger at spille det kompetitivt - hvis de altså rent faktisk forsøger at vinde. Designerens svar har igennem flere tråde blot været "Det er ikke i spillets ånd", når folk beskriver hvad de gør. Bare ærgerligt, forræder-spil er meget populære i KBK, men et spil hvor man skal spille suboptimalt for at spillet virker, dur bare ikke for os...

Eminent Domain var lidt skuffende, Last Will var OK, men sådan lidt ordinært, Colonial: Europe's Empires Overseas var ret godt - jeg har kun fået det spillet en enkelt gang, men det inspirerede en gruppe spillere i KBK så meget, at det nu er blevet spillet tre tirsdage i træk.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Månedens spiloplevelse - November 2011

Post by chr88 »

Månedens spil for mig er et gammelt spil; men da jeg er ny i "branchen", har jeg ikke prøvet dette spil for alvor før nu... Jeg snakker om El Grande. Det er simpelthen et genialt spil - afgjort et af mine favoritspil! Det er rigtigt, at det ikke spiller godt med 2 spillere, og 3 er so-so, men med 4 og 5 spillere er det virkelig et godt spil, hvor der skal gøres mange overvejelser omkring, hvilket af sine powerkort man skal spille hvornår - og det er svært, når man ikke ved, hvilke kort der kan komme næste gang, og hvad de andre måske vil spille. Og når man så har besluttet sig for et kort, skal man så beslutte sig for, hvor ens caballeros skal hen, hvilket selvfølgelig er altafgørende for spillet. Fin interaktion i et eurogame, synes jeg (men så igen, jeg synes også, der er meget interaktion i Stone Age og andre eurogames, hvilket mange andre ikke synes). Selve area control-mekanikken er en fed mekanik, som jeg også kan lide i andre spil, men den findes sjældent bedre end i El Grande! Jeg fik spillet El Grande 3 gange i november (og prøvede det første gang i september eller oktober), og det spil bliver bare bedre og bedre for hvert spil.

Reef Encounter er også et spil, jeg synes, har en rigtig god - og unik - mekanik. Jeg fik spillet 4 spil i november, og det er en tæt runner-up til El Grande i titlen om månedens spiloplevelse. Jeg har ikke prøvet andre eurogames, der minder om det, og det er jo et stort plus, nu hvor mange eurogames godt kan minde lidt om hinanden med cubes og victory points... Alle fans af eurogames skylder i hvert sig selv at prøve spillet (og det ser ud til, at man kan få chancen på søndag til Consim ;))

(Nå ja, og så fik jeg vist prøvet Bohnanza en masse gange for første gang i november, og det er et rigtig fedt spil, der skalerer pænt for 3-7 spillere! Det er lige stadiet over en filler pga. spiltiden, men det er et sjovt spil, hvor man skal trade indbyrdes, og alle jeg har introduceret det for, har kunnet lide det).
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - November 2011

Post by Mik »

Det blev til 14 forskellige spil i november, og 38 spil i alt:

6x The City
6x Nefarious
6x Quarriors!

5x Dominion Hinterlands inkl. 1x Governor

3x PAX
3x Potion-Making: Practice

2x Emminent Domain

1x Colorado Midland
1x Discworld: Ankh-Morpork
1x Hawaii
1x Last Will
1x Pergamemnon
1x Poseidon's Kingdom
1x Powergrid: The First Sparks

Som altid, lige efter Essen, har der været et væld af nye interessante spil, og det har derfor været svært at vælge.
Der er ingen tvivl i mit sind, at Hawaii er det bedste nye strategispil jeg har spillet, men eftersom jeg vidst det siden april, kan jeg næppe kalde det "månedens spil".

Martin Wallaces Discworld-spil var jeg så overbevist at jeg ikke ville kunne lide, at jeg aldrig gad spille prototypen, og da Eivind købte et eksemplar ville jeg ikke være bekendt at tage imod et gratis-eksemplar fra Treefrog. Det fortrød jeg, da jeg først fik det spillet - naturligvis aftenen efter at Messen var lukket (!). Og ja, jeg nemt købe et eksemplar, men nu vil jeg hellere have deluxe-udgaven, som der er en kilometerlang ventetid på. Så jeg venter stille og roligt på at et af de reserverede eksemplarer bliver udbudt til salg, da dette kaotiske spil ved Gud ikke er for enhver. Men jeg nyder det hver gang jeg spiller det - selvom man ikke kan høre det på mine ærgelsesudbrud under spillet!

Men titlen som månedens spil må alligevel gå til Emminent Domain. Ikke at det nødvendigvis er mit favoritspil, men mest fordi jeg trods alt blev meget positivt overrasket over spillets kvaliteter. Vi havde kamp til stregen i vores to første spil, og der ser ud til at være masser at opdage endnu.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - November 2011

Post by Larsine »

For mig er månedens spiloplevelse helt klart Drum Roll. Jeg faldt for temaet allerede da der var en konkurrence om at vinde spillet på BGG, og da jeg ikke vandt spillet her, blev jeg nødt til at købe det. Stor tak til Annemette for at tage det med hjem fra Essen.
User avatar
Bostrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 197
Joined: Tue Mar 24, 2009 4:16 pm

Re: Månedens spiloplevelse - November 2011

Post by Bostrup »

Jens_Hoppe wrote:Colonial: Europe's Empires Overseas var ret godt - jeg har kun fået det spillet en enkelt gang, men det inspirerede en gruppe spillere i KBK så meget, at det nu er blevet spillet tre tirsdage i træk.
Bortset fra at den første tirsdag var en onsdag. ;)
Jeg spillede Colonial to af gangene og det er da interessant nok undervejs, men slutspillet bryder jeg mig tilstrækkeligt lidt om til at jeg næppe spiller det igen foreløbigt.

Mit højdepunkt for måneden var vel Last Will, men det er nok mest udtryk for at det var en sløj måned uden de helt store spiloplevelser.
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Månedens spiloplevelse - November 2011

Post by Brichs »

31 sessions blev det til for mig i November måned, fordelt ud på følgende:

7x King of Tokyo
5x Eaten By Zombies!
3x Heck Meck
2x Dungeon Fighter
2x Get Bit!
2x Zombie in my Pocket
1x Battlestar Galactica (m. Exodus og Pegasus Expansion)
1x Junta: Viva el Presidente!
1x Lancaster
1x Lost Temple
1x Nightfall
1x Panic Station
1x Runebound: Mists of Zanaga
1x Wiraqocha

Toppen af poppen mht antal sessions er King of Tokyo, der overbeviste familien om at spil også kan være sjove når vi mødes til vores faste aftaler et par gange om måneden. King of Tokyo er dog ikke månedens spil, da det er ved at være en gammel kending. Det er dog godt på vej til at være mit mest spillede, og derfor en klar kandidat til Årets Spil 2011.

Eaten by Zombies er en rigtig god variation på Deck Building mekanikken som designeren er glad for at kalde "Deck Depletion", og et spil jeg er rigtig glad for at have fået fingrene i - og at det har zombier i, hjælper helt sikkert også på min glæde over det. Der er dog nogle huller i reglerne (der udover det nok er den dårligst skrevede regelbog siden Space Hulk Death Angel) jeg lige skal have ind under min hud. Samtidig synes jeg ikke nødvendigvis det scaler så godt fra 2-4 som de gerne vil have vi tror det gør.

Dungeon Fighter er mit første dexterity game, og et rigtig sjovt af slagsen. I Dungeon Fighter påtager du rollen som en helt der skal ned i en dungeon (surprise surprise) for at slås med monstre af forskellig art. So far, so cliche. Man skal slås mod monstre ved at ramme en spil-plade, der mest af alt minder om en dartskive. Man skal så rulle terningen ind over pladen, for at kunne give skade. Finten kommer så ved, at flere forskellige monstre, rum og stykker udstyr kræver, at man skal slå terningen på en bestemt måde; eksempelvis skal du kaste terningen under dit ben, eller lægge den på næsen og rulle derfra. Et rigtig sjovt spil, der dog kræver den helt rigtige gruppe. Men det er hjeller ikke månedens spil for mig...

Månedens spil må for mig gå til spillet Wiraqocha. Wiraqocha er et Area Control/Dice Allotment spil. Der er nogle rigtig gode idéer i spillet, og jeg synes at de er rigtig godt gennemført alle sammen. Spillet minder mig om Alien Frontiers, men med et mere gennemført Area Control-element. Spillet har samtidig 3 forskellige måder at vinde på, og masser af spiller interaktion - op til flere elementer jeg normalt ikke er super glad for, men på en eller anden måde skinner dette spil igennem. Jeg har desværre ikke fået spillet det nok, da vores halv-faste spillegruppe er på 5, og spillet "kun" kan håndtere 4 spillere, men alligevel må det være månedens spil for mig.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Post Reply