Tema: Racer-spil

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Tema: Racer-spil

Post by Frouvne »

Når Formel 1-sæsonen går i gang, er det lidt lettere for nogen af os, at leve os ind i denne sportsgren, når vi først har varmet op med et solidt racer-spil. Og når man nu endlig har fået samlet drengene, hvorfor så ikke lade fjernsynet været slukket og fortsætte med et par solide brætspil og lade Formel 1 være Formel 1?!

En oplagt kandidat til opvarmningsrunder til overværelse af Formel 1 er Formula Dé, da der er et utal af baner og man derfor - som oftest - kan køre på den dagsaktuelle bane. Spillet appellerer såvel til ens analytiske sans som til gambleren i én, når man skal afgøre hvilken terning, man skal kaste med. Formula Dé findes også i en Formula Dé Mini-version, som jeg ikke har nogen erfaringer med.

Kongen over dem alle er for mig PitchCar, der er et færdighedsspil, hvor bilerne knipses rundt på banen. PitchCar er en genudgivelse af spillet Carabande, der var uopdriveligt i en årrække. PitchCar kan spilles af alle aldersgrupper og baserer sig på såvel færdigheder, som sans for hvor man skal placere sig. Spillet kan med fornøjelse spilles som såvel turneringsspil som i teams. PitchCar har en udvidelse - PitchCar Extension - der tilføjer specialbanelegemer, der sætter lidt mere kolorit på spillet men som absolut ikke er nødvendig. PitchCar finde ligesom Formula Dé i en mini-version: PitchCar Mini med en PitchCar Mini Extension. Jeg har ikke selv erfaringer med denne udvidelse og det lader til at meningerne er delte rækkende fra at det er præcis det samme spil som originalen til at alt i den grad er mini ved spillet... Man skal være opmærksom på at PitchCar kræver et ret stort bord.

Das Motorsportspiel udmærker sig ved at være styret af en timer, der giver fornemmelsen af at blive spillet real-time del, der gør spillet meget medrivende.

Blandt voksenspillene findes der endvidere højt estimerede titler som: Daytona 500, Ave Caesar og den mindre heldbaserede version Ausgebremst, Speed Circuit og Wolfgang Kramers Top Race. Disse spil har jeg dog ingen erfaringer med, så det overlader jeg til andre at følge op på! :wink: Til manges glæde kan det i øvrigt bemærkes, at Ave Caesar langt om længe er ved at blive genoptrykt - så der er noget at se frem til!

Har drengene ikke tid til dig, kan du varme op med sønnike. Her er PitchCar igen et solidt bud. Alternativt kan Haba-spillet Monza anbefales, hvor der slåes med farvede terninger og man skal kunne udvælge den rute på banen, der bringer én længst frem eller alternativt i den mest fordelagtige position. Et andet udmærket lokalpatriotisk bud på et racer-spil til de yngste er Lego Racers, hvor man som i PitchCar kan samle mange forskellige baner af spillets bane-elementer. Også med børn er PitchCar den ukronede konge for mig...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Post by Frouvne »

Nu er jeg for nyligt stødt på en interessant titel, der snart vil blive udgivet via Rio Grande Games: Bolide. Det ser ud som et spil, jeg en gang spillede med vektorer på et ternet ark papir... så der kan umuligt være nær så meget held i dette spil som i de spil man i øvrigt normalt finder indenfor genren. Mere udholdende sjæle vil selv kunne vurdere ved at tage et kig på reglerne:

http://www.bolide.it/giochi-da-tavolo/b ... -rules.pdf

Så er jeg i øvrigt også faldet over et børnespil, der kunne være en god konkurrent på det marked, nemlig spillet: Von 0 auf 100. Spillet ser ud til at være meget inspireret af Royal Turf... og det er jo ingen skam!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Post by Frouvne »

Siden denne tråd blev oprettet, er der kommet flere nye udvidelser til PitchCar. Selvom jeg har udvidet mit spil med det meste, mener jeg sagtens, at grundspillet kan holde i sig selv. Spiller man spillet meget, giver udvidelserne dog noget krydderi ved at tilbyde mere variation og muligheden for at bygge større baner.

Bolide er nu også blandt de racerspil, jeg har fået prøvet. Bolide er et udmærket spil. Som udgangspunkt spiller man fuldkommen uden terninger, hvilket er en alvorlig kontrast til Formula Dé. Alligevel vil jeg tro, at de to spil kan appellere til stort set den samme gruppe af spillere. Som udgangspunkt kan jeg på mange måder bedre lide den terningløse Bolide end det terningsmættede spil Formula Dé. I specielle situationer såsom når man presser sin bil udover evne, anvender man dog en ti-sidet terning. Resultatet anvender man til et tabelopslag, der fortæller hvad der sker med bilen. Denne del bryder jeg mig til gengæld ikke om. For mig passer det ikke særlig godt ind i et spil, hvor man ellers kan regne sig frem til alle mulige træk.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Jeg tror snart vi vil se alternative tabeller, som ikke er nær så voldsomme som de originale. Og så kan det være at de bliver helt spiselige. Det kunne være at bilen "bare" skrider ud, når man forsøger at lave en hård opbremsning el.lign. Og hvis man forsøger at presse motoren ud over det rimelige, kan tabellen f.eks. specificere at man resten af løbet kun må køre ulige hastigheder p.g.a. gearproblemer el.lign. Som tabellerne er nu er de lidt voldsomme.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Post by Frouvne »

Det er dog nok ikke indholdet af tabellerne, jeg har et problem, snarere at de overhovedet er der. Jeg har oprindelig udelukkende spillet spillet i en helt ren form, hvor man slet ikke kunne presse bilen og så bliver det et spørgsmål om optimering i en situation, hvor alle parametre er kendte. Det kunne også være sjovt, tror jeg, hvis bare man har en timer, der stiller kort nok tid til rådighed. Jeg tror i al sin simpelhed, at min anke går på kombinationen af det helt rene med det meget tilfældige. Det er lidt ligesom når Colovini laver spil og tilføjer abstrakte spil et sæt terninger. Nogle elsker det, andre hader det. Med Colovini fungerer det for mig, med Bolide gør det måske ikke... det kan dog godt være at mit syn på elementet mildnes, når oplevelsen har fået lidt tid til at sætte sig.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Så søger du en abstrakt gengivelse af et formel 1 løb. Ikke en tilnærmet simulation af virkeligheden. For nogle gange sker der uventede ting i et ræserløb. Nogle gange fordi du presser udstyret. Nogle gange fordi du presser modstandere. Nogle gang uden at du gør noget som helst. :)

Jeg synes tabellerne er okay. De er bare for voldsomme.
Post Reply