Månedens spiloplevelse - August 2011

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Månedens spiloplevelse - August 2011

Post by Frouvne »

Hvilken spiloplevelse blev den største for dig i august måned? :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - August 2011

Post by Frouvne »

Min liste over spillede spil for måneden ser således ud:

Space Alert (4)
Alien Frontiers (3)
Dragonheart (3)
Omen: A Reign of War (3)
Uluru (3)
Catacombs (2)
Hanabi (2)
King of Tokyo (2)
London (2)
Avanti (1)
Bakugan Battle Brawlers (1)
Barons (1)
Can't Stop (1)
Dominant Species (1)
A Few Acres of Snow (1)
Freitag (1)
Ideology: The War of Ideas (1)
The Little Orchard (1)
Mystery Rummy: Jack the Ripper (1)
Qwirkle (1)
Race for the Galaxy med Race for the Galaxy: The Gathering Storm (1)
San Juan med udvidelsen fra Treasure Chest (1)
Wiraqocha (1)
Yggdrasil (1)

Af de nævnte spil var det særligt følgende, der efterlod indtryk: Space Alert, Omen: A Reign of War, Catacombs, Avanti, A Few Acres of Snow, Freitag og Qwirkle.

Space Alert og Catacombs udgør nogle friske pust og de er alligevel så simple, at regelforklaringen hurtigt kan overstås. Avanti er et af de sjoveste familiespil, jeg længe har prøvet og Qwirkle lægger sig lidt i sammen kategori som et let, abstrakt spil. Freitag er blandt de mest interessante solo-spil, jeg har prøvet og det ser jeg meget frem til at få fat i et eksemplar af. Endelig når vi frem til de tunge drenge i denne måned: Omen: A Reign of War og A Few Acres of Snow. Omen: A Reign of War har potentiale til at være blandt de mest interessante kortspil, jeg længe har prøvet. Oplevelsen overskygges dog af A Few Acres of Snow, som er blandt de spil, jeg har funderet mest over på trods af at det også i denne måned kun blev til et enkelt spil. Men til gengæld månedens bedste spil. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - August 2011

Post by Larsine »

54 spil blev det til august måned, godt hjulpet på vej af Rubi-Con (22 spil), 2 gange "Først fredag i måenden" (5 spil) og to familiesammenkomster (5 spil), og så fik jeg og jens startet på Memoir'44, som i løbet af 3 onsdag stod for 12 af spillene.

Memoir '44: 12
Dragonheart: 9
Small World Underground: 5
Wacky Wacky West: 5
Das Motorsportspiel: 3
San Juan inkl. Treasure Chest udviddelse: 3
7 Wonders: 2
Level X: 2
Shadows over Camelot inkl. Merlin's Company udviddelse: 2
Alien Frontiers: 1
Battlestar Galactica inkl. Pegasus udviddelse: 1
Colosseum: 1
Dracula: 1
Five Crowns: 1
Inkognito: 1
Intrigo: 1
Magic: The Gathering: 1
Qwirkle: 1
Settlers of America: Trails to Rails: 1
Ticket to Ride: Nordic Countries: 1

Det spil som jeg nok havde set mest frem til var Small World Underground, men det har desværre skuffet en del, faktisk så meget af det nu er fjernet fra min "Vant to buy" og rykket ned på en "4: Thinking about this" på min wishlist. Jeg synes at racerne og evnerne er OK, men jeg er ikke vild med Relics og Places. Jeg synes at de bliver for tilfældigt, og selvom jeg synes at tilfældighed i spil er OK, så længe det er nogen man selv kan bestemme over, så virker det ikke helt i SWU.

Alien Frontier fungerede fint, men der er for meget ventetid mellem runderne, hvilket betyder at det nok aldrig kommer hjem til os.

7 Wonders var en positiv overraskelse, men jeg skal nok lige prøve det et par gange mere inden jeg bestemmer mig for om det skal flytte ind i Sorø.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - August 2011

Post by Mik »

8 - Rune Age
7 - Thunderstone m/ udvidelser
4 - 7 Wonders m/ Leaders
4 - San Juan m/udvidelse
3 - Powerboats
2 - Ave Caesar
2 - Dragonheart
2 - Troyes m/udvidelse

Alien Frontiers
Ascension: Cronicle of the Godslayer + Return of the Fallen
Avanti
Die Burgen von Burgund
Earth Reborn
Fiese 15
Freitag
Genesis
(Gigantoskop)
Mansions of Madness
Das Motorsportspiel
Omen: A reign of War
Pergamon
Ponder
Roborally


I alt 47 spil.
Mest interessante nye spil var Ponder, men det siger desværre kun at der ikke var meget nyt.
Jeg er heller ikke sikker på at der som sådan har været en "månedens oplevelse" for mig.
Men skal jeg vælge noget, så bliver det nok Troyes, som jeg helt havde glemt hvor godt er.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse - August 2011

Post by Jens_Hoppe »

Jeg nåede lige at klemme en håndfuld spil A Few Acres of Snow ind i den sidste uge af august. Et aldeles glimrende spil som jeg glæder mig til at spille igen, og uden tvivl månedens spiloplevelse for mig!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - August 2011

Post by ozimek »

Jens_Hoppe wrote:Jeg nåede lige at klemme en håndfuld spil A Few Acres of Snow ind i den sidste uge af august. Et aldeles glimrende spil som jeg glæder mig til at spille igen, og uden tvivl månedens spiloplevelse for mig!
Det er bestemt på radaren.

Hvordan vurderer du indlæringskurven? Kan man spille med én, som har spillet væsentligt flere (eller færre) spil? Hvor hardcore gamer skal man være for at spille det? Hvordan er WAF'en?
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Månedens spiloplevelse - August 2011

Post by Robert »

Det blev til
5 x Thunderstone med tre udvidelser
4 x Memoir 44
2 x Age of Industry expansion
3 x Tiicket to Ride
2 x Cleopatra and the Society of Architects
samt en hel del Yucata (Thunderstone, Black Friday, Saint Petersburg, Stone Age, Thurn & Taxis, Roll Through the Ages, Dragonheart, Luna)

Jeg er ret begejstret for Age of Industry udvidelserne, men Thunderstone tager nok prisen denne måned.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse - August 2011

Post by Jens_Hoppe »

ozimek wrote:
Jens_Hoppe wrote:Jeg nåede lige at klemme en håndfuld spil A Few Acres of Snow ind i den sidste uge af august. Et aldeles glimrende spil som jeg glæder mig til at spille igen, og uden tvivl månedens spiloplevelse for mig!
Det er bestemt på radaren.

Hvordan vurderer du indlæringskurven? Kan man spille med én, som har spillet væsentligt flere (eller færre) spil? Hvor hardcore gamer skal man være for at spille det? Hvordan er WAF'en?
Ved første øjekast kan spillet godt virke lidt intimiderende, men min erfaring er nu at man som spiller bliver rimeligt hurtigt fortrolig med reglerne. Man kan selvfølgelig forstå reglerne blot ved at læse dem, men det at kunne overskue hvordan det fungerer i praksis, tager et halvt spil eller deromkring.

Det virker som om der er meget strategi, og det er et af den slags spil hvor man efterfølgende har det "på hjernen" og overvejer hvad man kunne have gjort anderledes.

Forskellig erfaring med spillet...? Tja, jeg vil forvente at en med mange spils erfaring vil tæve en begynder hver gang - ligesom en Dominion-haj som har en god fornemmelse for de potentielle dræberdecks der findes vil tæve en begynder som bare roder rundt og prøver lidt af alle de tilgængelige kort. I AFAoS skal man vide hvad man har til rådighed af kort, hvilke der vil passe til en given strategi og hvilke der ikke gør. Man skal også lære kortet at kende, for det er langt fra alle de veje der ser ud til at være på kortet, som reelt kan bruges til at føre en offensiv langs med.

Jeg ser det egentligt ikke som et stereotypt, hyggeligt "konespil": Et spil tager måske en times tid hvis begge spillere ved hvad de laver, men potentielt meget længere hvis man mimrer rundt. Det er også uden tvivl et krigsspil - man kan godt bruge sine aktioner i spillet på fredelig empire-building bag egne linjer, men man vinder nok ikke på det alene, hvis ens modstander er anderledes aggressiv.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Månedens spiloplevelse - August 2011

Post by Andrea »

Det er lidt svært at vælge, for der var mange gode spiloplevelser. Jeg vil dog fremhæve Hanabi, King of Tokyo samt Alien Frontiers - alle spil, som vi prøvede hos Helle og Allan, og som nu er på 'dem vil jeg gerne købe på et tidspunkt'-listen :)
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - August 2011

Post by Helle »

Andrea wrote:Det er lidt svært at vælge, for der var mange gode spiloplevelser. Jeg vil dog fremhæve Hanabi, King of Tokyo samt Alien Frontiers - alle spil, som vi prøvede hos Helle og Allan, og som nu er på 'dem vil jeg gerne købe på et tidspunkt'-listen :)
Så lidt godt bragte den lange tur til Hellerup med sig :wink:
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - August 2011

Post by ozimek »

Jens_Hoppe wrote:...
Jeg ser det egentligt ikke som et stereotypt, hyggeligt "konespil": Et spil tager måske en times tid hvis begge spillere ved hvad de laver, men potentielt meget længere hvis man mimrer rundt. Det er også uden tvivl et krigsspil - man kan godt bruge sine aktioner i spillet på fredelig empire-building bag egne linjer, men man vinder nok ikke på det alene, hvis ens modstander er anderledes aggressiv.
Mange tak for den glimerende analyse :) Det var nok lidt det, jeg forventede at høre, og det var heller ikke fordi jeg håbede at spillet var så random, at man kunne spille lige op uanset erfaring. Umiddelbart er det nok ikke lige det næste spil, jeg skal spille med Konen :)

************************

Og for lige at vende tilbage til det, som tråden handler om, så var månedens spiloplevelse uden tvivl endeligt at få The Napoleonic Wars 2e fra GMT prøvet et par gange. Disse to første spil var lidt træge pga. regler, og jeg havde nok haft gavn af at spille eksemplet i regelbogen igennem i stedet for bare at læse det et par gange.
Post Reply