Månedens spiloplevelse - Juli 2011

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14584
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 630 times
Contact:

Månedens spiloplevelse - Juli 2011

Post by Frouvne »

Så er det blevet tid til at gøre status over juli måneds spiloplevelser. :)

For mit vedkommende kom måneden på den spilmæssige front til at se således ud:

Hanabi 14
Pokémon Trading Card Game 12
Uluru 12
Race for the Galaxy 6 (heraf 5 med Race for the Galaxy: The Gathering Storm)
Blitz 5
Dominant Species 1
Fealty 1
A Few Acres of Snow 1
K2 1
Die Macher 1
Mansions of Madness 1
PitchCar 1 (med udvidelserne: PitchCar Extension, PitchCar Extension 2, PitchCar: Stunt Race)
Summoner Wars

Denne gang månedens spiloplevelse blive til månedens spiloplevelser, da der er to stærke konkurrenter, jeg ikke kan vælge imellem. Hanabi er et lille elegant kortspil, der giver et forfriskende nyt pust til den hastigt voksende samarbejdsgenre, der trækker på en god kombination af hukommelse, deduktion, evnen til at aflæse sine medspillere og meget mere. A Few Acres of Snow giver ligeledes et forfriskende pust til en mindst ligeså hastigt voksende deckbuilding-genre... og så er det samtidig så meget mere. En af de spil man kan gå og tumle over i lang tid - og så har jeg endda (desværre) kun fået det spillet en enkelt gang.
frouvne, administrator

Image
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2011

Post by Oseali »

7 Wonders 11
Dungeons & Dragons: Castle Ravenloft Board Game 5
The Battle for Hill 218 3
Earth Reborn 2
7 Wonders: Leaders 1
Colosseum 1
Merchants & Marauders 1
The Napoleonic Wars 1
Troyes 1
Twilight Struggle 1

Svær måned, ligger et sted mellem Napoleonic wars, som vi ikke fik spillet færdig, til Earth Reborn hvor vi kom til scenarie 3 hvor vi fik skydevåben med til Troyes som dækker et område mellem Caylus og Kingsburg. Men nok det spil som jeg uden videre ville have mest lyst til at spille igen er Troyes, må det være månedens oplevelse.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2011

Post by Mik »

10 spil blev det til i alt - det kan jo gøre en totalt depressiv at se tilbage på det... :cry:

2x 7 Wonders m/ Leaders (9)
Airlines Europe (8)
Castle Ravenloft Board Game (7)
Earth Reborn (9)
Godzilla Kaiju World Wars (6*)
K2 (5**)
Gambler (8)
Thunderstone Wrath of the Elements (8)
Turfmaster (8)

Earth Reborn var helt klart månedens spiloplevelse, og jeg glæder mig til at få det på bordet igen.

*) Spillet er formentlig bedre, men kræver husregler.
**) Forfærdeligt med 5 spillere, men en 7'er med 3 spillere.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2011

Post by Larsine »

Juli betyder ferie, og ferie plejer at betyde mange spil. Turen til Kroatien betød da også et jeg har fået spillet 41 spil i løbet af juli måned. De fordeler sig på følgende:

San Juan (inkl. Treasure Chest udviddelserne): 17
Inkognito: The Card Game: 5
Bohnanza (inkl. 6-7 persones udviddelsen): 5
Super 5: 4
Sun, Sea & Sand: 3
Five Crowns: 2
Small World Underground: 2
Carcassonne: Hunters and Gatherers: 1
Carcassonne: The Castle: 1
Intrigo: 1

Månedens oplevelse må helt klart være San Juan. Jo mere jeg spiller dette spil, jo glader bliver jeg for det. I følge BGG har jeg spillet San Juan 84 gange uden udvidelsen, og 43 gange med udvidelsen. Men da jeg fik SJ længe inden jeg begyndte at registrere min spil, er sandheden nok nærmer at jeg har spillet det langt over 200 gange.

Jeg var slet ikke blevet træt af San Juan, men Treasure Chest udviddelserne har alligevel skabt nyt liv i klassikeren. Der er ikke længere kun 2 strategier, men i stedet for et utal af strategier. Helt klart en favorit blandt hele familien.

Jeg havde store forventninger til Small World Underground, men ind til videre er de ikke blevet indfriet. Måske er det bare fordi jeg kun har spillet det som 2-spiller spil.

Intrigo var også et interessant kendskab, og absolut et der skal opleves igen. Man skal dog passe på at der ikke går AP i spillet, for så kommer det til at tage alt for lang tid i forhold til hvad der er i spillet.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2011

Post by Andrea »

Det har været en rigtig dejlig brætspilsmåned for mit vedkommende. Vi fik både spillet en del og prøvet mange nye spil, så det er svært at vælge. Imperial overraskede dog positivt - havde egentlig ikke forventet den store oplevelse, men jeg tror også, at spillersammensætningen var helt rigtig den aften. Man skal i hvert fald ikke spille det med folk, der tager brætspil for alvorligt - men sådan er det jo med mange spil. Forbidden Island viste sig også at være en fin filler, og vi fik endelig prøvet 20th Century som var godt men også en anelse langt. Sidst men ikke mindst var der et dejligt gensyn med Goa.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2011

Post by Helle »

Jeg har ikke fået spillet særligt meget - men det er da blevet til Die Macher og Dominant Species og en masse Hanabi, lidt Pokemon, lidt Race for the Galaxy og et enkelt Luna.

Jeg synes, at det var et godt gensyn med Die macher og Race for the Galaxy, mens Hanabi var en positiv overraskelse - det var hurtigt og hyggeligt - og samtidig lidt sjovt.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2011

Post by Helle »

Andrea wrote:Det har været en rigtig dejlig brætspilsmåned for mit vedkommende. Vi fik både spillet en del og prøvet mange nye spil, så det er svært at vælge. Imperial overraskede dog positivt - havde egentlig ikke forventet den store oplevelse, men jeg tror også, at spillersammensætningen var helt rigtig den aften. Man skal i hvert fald ikke spille det med folk, der tager brætspil for alvorligt - men sådan er det jo med mange spil. Forbidden Island viste sig også at være en fin filler, og vi fik endelig prøvet 20th Century som var godt men også en anelse langt. Sidst men ikke mindst var der et dejligt gensyn med Goa.
Skal man nu ikke tage brætspil alvorligt længere, Andrea. Du er da et af de mennesker jeg kender, der tager det mest alvorligt :wink:
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2011

Post by Andrea »

Helle wrote: Skal man nu ikke tage brætspil alvorligt længere, Andrea. Du er da et af de mennesker jeg kender, der tager det mest alvorligt :wink:
Ja, jeg bliver jo det sureste ribs, hvis jeg taber... eller noed :P
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2011

Post by Jens_Hoppe »

Det er ikke blevet til det store i juli, og af de spil jeg har spillet er der nok flere der skuffede end imponerede.

Innovation: Echoes of the Past fik jeg dog prøvet (igen), og det var vældigt sjovt. Ligeledes fik jeg snuset til mine nye spil fra Victory Point Games: Space Hulk-klonen Forlorn: Hope viste sig at være et fint marines-mod-rummonstre spil. Om det ligefrem fungerer bedre end SH er nok et godt spørgsmål, men komponenterne er om ikke andet lidt mindre overdrevne. ;)

No Retreat 2 (2. Verdenskrig i Nordafrika) var et meget overkommeligt og på mange måder innovativt spil, som stadig er solidt forankret i hex-and-counter traditionen.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2011

Post by Helle »

Andrea wrote:
Helle wrote: Skal man nu ikke tage brætspil alvorligt længere, Andrea. Du er da et af de mennesker jeg kender, der tager det mest alvorligt :wink:
Ja, jeg bliver jo det sureste ribs, hvis jeg taber... eller noed :P
Nej, det var nu ikke lige det, jeg tænkte på .... det synes jeg ikke at have bemærket, men jeg skal da gerne gøre mit til snart at se, om det mon kan være rigtigt :wink:
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2011

Post by Brichs »

Det er ikke blevet til mange spil i Juli

HeroClix 4
Kings & Things 2
Castle 1
Dixit 1
Forbidden Island 1
Mansions of Madness 1
Pickomino 1
Runebound (Second Edition) 1
Small World Underground 1

Hvis jeg skal vælge et reelt spil, så er det Mansions of Madness, der - efter jeg havde skruet mine forentninger over på et andet leje end oprindeligt (altså, jeg skal se det som et spil om en historie - ikke et spil hvor jeg, som Keeper, skal have en god kamp) - faktisk er et suverænt spil, der 100% skal spilles mere. Meget mere.

Hvis jeg dog skal se på, hvor jeg har haft mest sjov, så er det Ascension: Chronicle of the God Slayer på iPhone. Jeg tror ikke jeg overdriver hvis jeg siger at juli har over 100 spil over iPhone mod andre spillere. Dejligt simpelt spil, der giver rigtig god mening at hygge med når man lige har 5 minutter hist og her.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Post Reply