Spil til ikke brætspillere

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Erik Mejer Hansen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 182
Joined: Mon May 01, 2006 9:32 pm
Location: Århus N
Contact:

Spil til ikke brætspillere

Post by Erik Mejer Hansen »

To gange har min kæreset og jeg forsøgt at introducere forældre og svigerforældre for brætspillets glæder, med blandede resultater.

Vi forsøgte begge gange med Bohnanza. Den ene gang var det et hit den anden gang ikke helt et hit.
Nu skal vi så i smommer med det ene hold forældre og de har bedt os tage et par spil med.

Nu kunne jeg så godt bruge lidt gode råd.

Hvilke spil har i prøvet at præsentere til ikke brætspillere ?
Og hvordan gør i det?


Jeg havde tænkt at tage Durch die Wuste med. Jeg syntes at reglerne er til at overskue og de pastelfarvede kameler burde nedbryde enhver skepsis.
(i må meget gerne tage et kig her: http://www.mejer-hansen.dk/?page_id=20 og komme med forslag til andre gode begynder spil fra listen)

Med hensyn til at introducere spil til nybegyndere har jeg ikke ret mange erfaringer så jeg kunne virkeligt godt bruge et par fif.
Mine erfrainger er:
  • Det er vigtigt at kunne reglerne rigigt godt, det skræmmer folk hvis "eksperten" er nød til at slå op i reglerne.
  • Forklar målet med spillet. Meget banalt, men ikke altid nemt.
  • Tag special tilfælde når de opstår. Specielt hvis der er mange af dem.
www.mejer-hansen.dk
Stadig kun 18,68% færdig med at male ToI, men tilgengæld helt færdig med at "clippe" Combat Commander: Europe. Og Europe Engulfed. Og To the Last man...
User avatar
frostholm
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 83
Joined: Thu May 04, 2006 12:37 pm
Location: Birkerød, nordsjælland

Post by frostholm »

ja men jeg kan på det varmeste anbefale Ticket to ride / både standard og Europe udgaverne.

De er faldet i god jord da jeg har spillet dem med min familie som ikke er spilfreak som mig.
Michael Frostholm
Admin på TOPGAMES.DK
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Re: Spil til ikke brætspillere

Post by Jesper »

Carcasonne plejer at være et hit for ikke spillere. Det er simpelt og nemt at overskue, og det kan udvides med forskellige regler.

Jesper
Erik Mejer Hansen wrote:To gange har min kæreset og jeg forsøgt at
introducere forældre og svigerforældre for brætspillets glæder, med blandede resultater.

Vi forsøgte begge gange med Bohnanza. Den ene gang var det et hit den anden gang ikke helt et hit.
Nu skal vi så i smommer med det ene hold forældre og de har bedt os tage et par spil med.

Nu kunne jeg så godt bruge lidt gode råd.

Hvilke spil har i prøvet at præsentere til ikke brætspillere ?
Og hvordan gør i det?

Jesper Rugård Jensen
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14584
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 630 times
Contact:

Post by Frouvne »

Hej Erik,

mine erfaringer med at introducere ikke-gamere til spil er begrænsede, men jeg vil da alligevel gerne vove et par kommentarer.

En parameter jeg mener, man bør inddrage i sine overvejelser, er spilletiden. Spilletiden må endelig ikke blive for lang... og mange spil varer jo ofte længere tid, end det er markeret på æsken. Min erfaringer sig mig, at det er en god idé at starte med kortspil: åbenbart er barrieren mindre, sikkert fordi mange i forvejen har en del erfaringer med forskellige kortspil.

Blandt de spil vi med held har introduceret folk til er Knizias Money, som jeg også selv holder meget af, selvom det er så simpelt som det - eller måske netop derfor. En logisk efterfølger kunne være Modern Art... faktisk tror jeg også, at man ville kunne starte med det, hvis man var lidt modigere. Har man folk på to-mandshånd er Lost Cities næsten altid en succes. Endnu har det ikke slået fejl for mig. Og til min store overraskelse har et spil som Citadels også fænget mange, som jeg ville tro stod af, når de så kortene. Alles im Eimer / Bucket King er også en oplagt kandidat - jeg har desværre selv et lidt anstrengt forhold til spillet. 6 Nimmt! er også oftest et hit... der er mange muligheder. Eller hvad med spil, hvor man forsøger at løse den samme opgave såsom SET! og Ricochet Robots / Rasende Robotter. Men giv dem nu lige en chance for at komme med - der er potentiale til at man i disse spil kan komme til at føle sig rigtig dum.

Skal vi over i brætspilsafdelingen ville jeg også kunne finde på at overveje Carcassonne. Durch die Wüste / Through the Desert er mange blevet introduceret for hos os med overvejende gode erfaringer. Samurai kan være en rigtig brainburner - men man behøver jo ikke slagte folk første gang.

Byder lejligheden sig til et to-spillers spil, har jeg haft overvældende succes med at introducere Yinsh. Selvom det er et abstrakt spil, virker det umiddelbart æstetisk tiltalende og så viser det sig at reglerne er simple og med elementer der er kendte for de fleste. Da den førende spiller samtidig mister en del af sin kontrol, kan nybegynderen også få lov at føle, at han har kontrol i spillet - omend måske kun i en overgangsfase... :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Spil til ikke brætspillere

Post by Helle »

De overvejelser, som du gør dig angående valget af spil, er gode og giver dig sikkert en del mere succes med at introducere spil end du ellers ville have haft. Bohnanza er nogle gange en succes andre ikke afhængigt af, hvem man spiller med, så det kan jeg genkende.

Jeg kan også anbefale Through the Desert / Durch die Wüste, Samurai og Money. Spillene er generelt enkle at forklare - omend man måske lige skal overveje, hvordan man forklarer vinderkriteriet i Samurai... Det er ikke hver gang lykkes mig at få det lige godt introduceret.

Hvis man er til de mere deduktive /induktive spil, så kan spil som Sleuth og Zendo også anbefales, fordi der er ganske få regler. Nok er det svært at komme frem til resultatet, men der skal ikke meget til før man kan komme i gang. Det samme gælder for Cluedo, som kan være ganske underholdende, omend man måske skal ændre lidt på reglerne i forhold til, hvem man spiller med.
User avatar
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 267
Joined: Thu May 04, 2006 12:11 am
Location: Svendborg

Post by Danny »

Jeg har introduceret mange ikke-spillere for Kramers "Top Race", hvor regler og finesser kan forklares på ca. 10 minutter. Det er simpelt, og folk synes, at det er sjovt at rotte sig sammen i ræset og føre den og den frem, fordi man har tippet dem som vindere. Eneste problem med begyndere er, at de tit i første tip tipper på førende spiller i løbet De fleste synes, at det er sjovt med spurt/motorstop og især sådan noget som at køre andre ud i ydersporet eller spille et rød-rykker-10-felter-kort og rød så ikke kan rykke fordi vejen foran ham er blokkeret, får smilet frem på de fleste. "Citadels" har jeg også haft god erfaring med, når vi har været 4 spillere. Med 5 eller flere tager det ofte for lang tid, og ikke-spillere synes, at det er træls med ventetid. De fleste synes, at det er sjovt at myrde i blinde, røve, ødelægge, bygge op osv.

Jeg tror bestemt også på Carcassonne og Ticket to Ride. Og nu hvor vi er ved Ticket to Ride, så kan man evt. prøve China, som er lige en tand hurtigere og har et kortsystem, der minder lidt om Ticket to Rides system. Dog må man i China genforsyne sin hånd, når man har spillet kort og placeret brikker
Danny Rasmussen
User avatar
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon May 01, 2006 4:12 pm
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle
Location: Århus C
Contact:

Post by Helvard »

Hvis det er til nogle der ikke er vant til spil, kan det måske være en fordel at vælge et spil hvor man ikke skal modarbejde de andre spillere.

Through the Desert handler for det meste om at gøre det surt for ens modstander (ihvertfald når jeg har spillet dt :) ). Men kamelerne er jo pastelfarvede, så trækker bestemt opaf!

Jeg kan også anbefale Ticket to Ride, jeg har introduceret flere til vores hobby gennem dette spil.

Settlers er jo også en gammel klassiker der har lokket mange ind i fælden, især folk der er vant til at slå med terninger (ligesom det spil med at købe grunde....i ved hvilket spil jeg mener :evil: ) Efter et par spil kan de rykke op til de rigtig gode spil!
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14584
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 630 times
Contact:

Re: Spil til ikke brætspillere

Post by Frouvne »

Hej Erik,

jeg syntes, at det er nogle fornuftige overvejelser, du har gjort dig nedenfor.
Erik Mejer Hansen wrote: Med hensyn til at introducere spil til nybegyndere har jeg ikke ret mange erfaringer så jeg kunne virkeligt godt bruge et par fif.
Mine erfrainger er:
  • Det er vigtigt at kunne reglerne rigigt godt, det skræmmer folk hvis "eksperten" er nød til at slå op i reglerne.
  • Forklar målet med spillet. Meget banalt, men ikke altid nemt.
  • Tag special tilfælde når de opstår. Specielt hvis der er mange af dem.
På et senere tidspunkt kunne jeg godt tænke mig at gå lidt mere i dybden med nogle overvejelser over hvordan man introducerer folk til spil. Nedenfor et par hurtige bud indtil jeg får tænkt lidt mere over det:

- Stil bræt og brikker op inden du begynder at forklare. Overraskende mange er meget visuelle, når de skal lære at spille et brætspil.

- Forklar kort og tydeligt hvad målet med spillet er.

- Forklar og vis hvordan en typisk runde i spillet forløber. Her kan det ofte være en god idé at spille en sådan runde, så man kan se, hvordan det hele fungerer.

- I første omgang forklarer du kun reglerne - siden kan du så (evt.) forklare undtagelser og andre spidsfindigheder.

- Forklar evt. nogle af de strategiske overvejelser, man kan gøre sig, uden at gå for meget i detaljer.

- Når I begynder spillet, kan du i de første runder lede de nye spillere på vej, bl.a. ved at fortælle hvad du gør og hvorfor du vælger at gøre sådan.

Håber du kan bruge disse indledende overvejelser til noget.

Held og lykke med at inddrage dem i folden af brætspillere! 8)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Erik Mejer Hansen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 182
Joined: Mon May 01, 2006 9:32 pm
Location: Århus N
Contact:

Post by Erik Mejer Hansen »

Hvis der er nogen der skulle mangle lidt "closure", kan jeg nævne at introduktionen af Trough the Desert til mine forældre gik ekstremt godt. Så godt at de har bedt mig oversætte reglerne til dansk så de kan købe spillet. Så ret meget bedre kan det vist ikke gå (Det hjalp jo nok også at min mor vandt halvdelen af spillene).
www.mejer-hansen.dk
Stadig kun 18,68% færdig med at male ToI, men tilgengæld helt færdig med at "clippe" Combat Commander: Europe. Og Europe Engulfed. Og To the Last man...
User avatar
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 267
Joined: Thu May 04, 2006 12:11 am
Location: Svendborg

Post by Danny »

Mange vil sikkert blive glad for en dansk oversættelse til Through the Dessert/Durch die Würst (bland andet mig, der kun har tyske regler, som jeg har svært ved at tage mig sammen til at læse). Kunne det tænkes, at en dansk oversættelse også er noget andre kan få et eksemplar af, hvis man spørger pænt? Be' om?
Danny Rasmussen
User avatar
Erik Mejer Hansen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 182
Joined: Mon May 01, 2006 9:32 pm
Location: Århus N
Contact:

Post by Erik Mejer Hansen »

Hvis/når jeg får den lavet en oversættelse, skal du være velkommen til den. Jeg sender en besked når den er klar (lover ikke noget om hvornår det bliver ;) )
www.mejer-hansen.dk
Stadig kun 18,68% færdig med at male ToI, men tilgengæld helt færdig med at "clippe" Combat Commander: Europe. Og Europe Engulfed. Og To the Last man...
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hej

Jeg ved ikke om det har interesse, som hjælp til oversættelsen, men jeg har engang lavet en regeloversigt på dansk - den sender jeg dig gerne :D
(Bare send mig en e-mail - så vedhæfter jeg det i et worddok.) Oversigten virker for mig - men den er sikkert ikke fuldstændig...
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Nåh, her har jeg så forsøgt at overføre min oversigt til dette format, men det er ikke helt lykkedes mig med prikkerne nederst - men som sagt, hvis du (Erik) vil have dette som dokument at arbejde videre på, så send mig en mail, så skal jeg fluks sende det til dig... :wink:

Through the Desert

Mål med spillet
:arrow: Spillet går ud på ved hjælp af placeringen af sine kameler at få flest point.
:arrow: Hver spiller har fem karavaneryttere, som leder en karavane.

Indledningsvis:
:arrow: Ved 2 spillere lægges 10 kameler væk – ved 3 spillere lægges 5 kameler fra hver bunke tilbage i æsken.
:arrow: Ved 2 og 3 spillere bruges den mindste del af brættet – ellers det hele.
:arrow: Ved 5 spillere fravælger hver spiller en rytter.
:arrow: Palmetræerne placeres på 5 vilkårlige oaser
:arrow: Vandhullerne placeres - efter de er blandet – tilfældigt på prikkerne.


Regler for placering af kameler - Placering af markeringsrytterne (5 runder – eller 4 hvis der er 5 spillere)
:arrow: Spillerne skiftes til at sætte en karavanerytter på pladen – den yngste begynder
:arrow: I den første placeringsrunde skal der placeres forskelligt farvede kameler
:arrow: Kameler må ikke sættes på et optaget felt og ikke op ad en anden kamel.


Første spillerunde
:arrow: For ikke at de første spillere skal få for stor fordel, er der den særregel for første runde, hvor der placeres kameler fra bunken, at de to første spillere kun må placere en kamel.


Almindelige runder
:arrow: I alle efterfølgende runder placerer alle spillere hver to kameler.
:arrow: Kameler skal sættes i forlængelse af egne ensfarvede kameler.
:arrow: Man må selv vælge, hvilken farve eller farver, som placeres hver runde.
:arrow: Forskelligt farvede karavaner må gerne ligge direkte op ad hinanden, mens ensfarvede karavaner altid skal være adskilt af mindst et felt.
:arrow: Sætter man en kamel på et vandhul ”scores” vandhullet (man tager brikken)
:arrow: Man kan ikke sætte en kamel på et oasefelt – kun op til. Dette giver 5 point med det samme (men kun en gang for hver karavane ved hver af oaserne!)


Spillet slutter når:
:arrow: Spillet slutter når der ikke er flere kameler tilbage i en af de fem bunker. Således forstået at ligeså snart en farve er opbrugt, er spillet slut!


Man får points for:
:arrow: Den største karavane i hver farve (10 points) – 5 points, hvis to spillere har lige mange.
:arrow: Når en karavane forbindes med en oase (5 points)
•1 scoring per oase per karavane
:arrow: Når man indkasserer vandhulsbrikker ved at placere en kamel derpå
:arrow: Ved at indhegne dele af ørkenen (1 point per tomt felt)
•Kamelerne der indhegner området skal være samme farve
•Der må ikke være andre kameler i området
•Man får alle vandhulsbrikker i området
•Man får point for oaser, hvis der ikke er kameler ved oasen.
Last edited by Helle on Tue May 30, 2006 5:17 pm, edited 2 times in total.
User avatar
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon May 01, 2006 4:12 pm
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle
Location: Århus C
Contact:

Post by Helvard »

Helle wrote: Man får points for:
:arrow: Den længste karavane i hver farve (10 points) – 5 points, hvis to spillere har lige mange.
Læg mærke til at dette ikke er længste karavane - som længste vej i Settlers - men største karavane. Kamelerne behøver altså ikke at være opstillet på en lang række, men de 10 point præmieres til den spiller der har flest kameler i den pågældende farve på brædtet.

- Thomas
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hej Thomas

Du har ret - det må hellere rettes. i hvert fald, når intentionen er, at man skal kunne spille udfra angivelserne - stort set. Så det er hermed gjort. Andre kommentarer?
Post Reply