Månedens spiloplevelse - April 2011

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Månedens spiloplevelse - April 2011

Post by Frouvne »

Hvad blev månedens spiloplevelse for dig i april måned 2011? :)

For mit eget vedkommende var det en rigtig fin måned. Det blev til følgende spil:

Letters from Whitechapel - 7 (antal gange spillet er spillet i denne måned)
- i mine øjne et solidt to-mandsspil (selvom to mand officielt ikke er spillets begrænsning), der takket være den korte spilletid, tema og mekanikker er et spil, der vil blive spillet mere end gennemsnittet

Mansions of Madness - 5
- helt fantastisk at jeg har spillet dette spil 5 dage i træk med min familie. Måske ikke verdens bedste genre i mine øjen men et fantastisk underholdende spil at spille.

Die Burgen von Burgund - 4
- et solidt spil - men måske i den lidt mere tørre ende. Det skal nok blive spillet i en periode, men jeg er ikke sikker på, at der er ånd og sjæl nok til at det også er noget, der bliver hevet frem om et år.

Mord im Arosa - 3
- rigtig hyggeligt familiespil. Uden den store dybde.

Yggdrasil - 3
- et fint samarbejdsspil der ikke blev særlig godt modtaget af familien - og så kan det jo være lidt svært med et samarbejdsspil.

A la carte - 2
- mest lir. Det er dog til at forstå hvorfor de små kan tiltrækkes af spillet - for det er lækkert.

The Lord of the Rings: The Card Game - 2
- det sidste spil jeg stødte ind i i april måned. Forhåbentlig et spil, der vil blive dyrket. Det har potentialet til det.

Dominant Species - 1
- fantastisk, fantastisk spil!!!

High Frontier - 1
- jeg har vist endnu ikke sovet nok gange på det endnu til at jeg er klar til at kaste mig over regelsættet. Det skal dog nok ske.

High Frontier Expansion - 1

Imperial 2030 - 1
- ikke på nogen måde nævneværdigt bedre end Imperial og da temaet her siger mig så meget mere, holder jeg mig i dette tilfælde til det klassiske eksemplar.

Mousquetaires du Roy - 1
- endnu et samarbejdsspil og endda et spil, der har overraskende meget tema; og det er overraskende fordi det umiddelbart ser super-kedeligt ud med spillets spilleplade.

Puzzle Strike - 1
- det kan såmænd sagtens overtage Dominions plads for mit vedkommende.

Runewars - 1
- overraskende godt og interessant. Det gad jeg godt at spille igen en dag.

Toppo - 1
- fungerede overhovedet ikke denne gang... :|

Villa Paletti - 1
- en fornøjelse at prøve... eller snarere genprøve.

Denne måned bød på en perlerække af gode spil. Flere af dem skal spilles nogle gange endnu før de kan vurderes. Blandt de bedste var Letters from Whitechapel, Runewars og det meget lovende The Lord of the Rings: The Card Game. For mig var den bedste oplevelse nok Mansions of Madness, der gjorde at vi i vores familie pludselig fik en helt ny genre af spil på bordet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Månedens spiloplevelse - April 2011

Post by Andrea »

Vi har spillet flere gode spil i april måned, hvor 7 Wonders gjorde det bedste førstegangsindtryk. Når folk først har sat sig ind i symbolerne på kortene, er gameplayet let og ligetil, og jeg kan godt lide, at spillet kan variere en del. Bestemt et spil der vil komme en del på bordet de næste måneder.

Jeg synes dog også, at jeg vil nævne Endeavor, som også var en fin spiloplevelse. Jeg kan dog ikke helt lure, hvor mange gange vi reelt set ville få det spillet, hvis vi ejede det, for jeg har en mistanke om, at anden halvdel, hvor der rigtig kan gå brainburner i det, bliver irriterende lang, når folk sidder og vil optimere deres træk.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - April 2011

Post by Mik »

Frouvne wrote:Mord im Arosa - 3
- rigtig hyggeligt familiespil.

Die Burgen von Burgund - 4
- et solidt spil - men måske i den lidt mere tørre ende.

Tja. Når ens familie bliver så depraveret at man *hygger* sig omkring et mord, kan jeg godt forstå at det at virker noget tørt at opbygge landskaber :wink:
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Månedens spiloplevelse - April 2011

Post by Brichs »

Vi har fået spillet en masse gode spil i April måned.

Conquest of Planet Earth: The Space Alien Game x 6
Flying Frogs nyeste er meget anderledes end deres andre, og er samtidig nok også deres bedste spil ud af pakken. Som nævnt andre steder, er dette det eneste Flying Fog spil, jeg vil anbefale til nogen, der ikke kan lide deres andre - generelt, kan man lide AToE kan man også lide LNoE og IFoS. Se eventuelt anmeldelse jeg har skrevet her [/plug]

Thunderstone x 3
Det bedste deckbuilding spil jeg har prøvet. Det er som at føle dominion feberen påny; så håber jeg bare, at spillet har større levetid hos mig, end dominion havde.

Battlestar Galactica m. Exodus & Pegasus expansions x 2
Battlestar er og bliver et af de bedste spil i vores samling; hvis ikke det bedste vi har. Jeg væver konstant i, om det er mit yndlings eller "bare" meget tæt på. Endnu en gang en måned uden at jeg "fik lov" til at være Cylon, dog...

Junta: Viva el Presidente! x 2
Jeg havde kigget meget på dette spil selv, lige siden man begyndte at høre om det ved Essen sidste år. Jeg er selv meget glad for Junta, men ikke nødvendigvis meget glad for de 6 timer det tager; her er al den sjove backstabbing og temaet fra storebror, men det tager kun en time.
Jeg havde forstået det var et terningebaseret spil, og det er det jo også - men ikke nær så meget som jeg havde forventet - ikke at det gør mig noget, men jeg mangler stadig at finde et decideret terningespil til min samling.

Aliens: This Time it's War x 1
Aliens er en af mine yndlingsfilm of all time, og dette Print & Play spil var jo en åbenlys satsning for mig - specielt da der kom endnu et tilbud fra artscow, så man kunne få printet kortene.
Spillet er nogle gange blevet sammenlignet med Space Hulk: Death Angel, hvilket er helt hen i vejret - Space Hulk er et coop spil, og Aliens: This Time It's War er et 2 personers "smadr hinanden så meget I kan" spil. Et "Take that!" spil, måske?

Call of Cthulhu: The Card Game x 1
Med de +1000 kort fra CCGet og grundspillet fra LCGet jeg har fået (altsammen gratis...blære blære), var det snart på tide det kom på bordet. Det er et ganske fornuftigt sammenbrygget spil, og jeg er overbevist om vi sagtens kan få timer til at gå med at sidde og nørde kort. Første spil var bare ikke en stor succes.

Descent: Journeys in the Dark x 1
David (glorn) og jeg har snakket om Descent i lang tid. Årevis, nok. Vi har begge været enige om, at det er et spil der bør ejes. Vi var dog samtidigt enige om at det var en stor investering, når ingen af os rent reelt har prøvet spillet. Det endte med at David vandt vores "game of chicken", og købte Descent. Det var præcis den oplevelse, jeg havde forventet. Helt sikkert et spil, der skal genbesøges.

Doom: The Boardgame x 1
Og så var det også tid til at prøve mit Doom. Doom spiller meget som Descent Light; det tager en femtedel af tiden, men til gengæld er mange af de små finesser ikke med. Jeg kan dog rigtig godt lide det.

Fury of Dracula x 1
Efter at have læst reglerne til FoD havde jeg forventet at Dracula ville vinde stort hvert eneste spil. Der lader dog til, at være den modsatte sag - ellers er jeg bare en meget ueffen Dracula spiller. Spillet er godt, ingen tvivl om det - det er lige hvad jeg havde håbet det ville være.

Lost Patrol x 1
Igen et spil, hvor jeg havde forventet at rollerne var byttet om. Det er en god filler, hvor menneskene har størst chance for at vinde. Men sjovt, det syn's jeg det er.

Those Pesky Humans! x 1
Those Pesky Humans er et sjovt, men simpelt Dungeon Crawl. Det er meget simpelt, rent regelteknisk, men sjovt - det er det i hvert fald. Vi har hygget os hver gang det har ramt bordet.


Månedens spiloplevelse? Det må helt sikkert være Junta: Viva El Presidente. De høje latterbrøl, brandtalerne, paranoian mens man prøver at overtale alle andre til at gøre, hvad man gerne vil have, mens man frygter man selv bliver til pindebrænde? Det er en fantastisk oplevelse.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - April 2011

Post by Helle »

Mik wrote:
Frouvne wrote:Mord im Arosa - 3
- rigtig hyggeligt familiespil.

Die Burgen von Burgund - 4
- et solidt spil - men måske i den lidt mere tørre ende.

Tja. Når ens familie bliver så depraveret at man *hygger* sig omkring et mord, kan jeg godt forstå at det at virker noget tørt at opbygge landskaber :wink:
Det er da hyggeligt at føle retfærdigheden skylle gennem sig, mens man fjerner ondskab fra denne verden ... og jord har nu en gang ry for at være noget tørt ....
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - April 2011

Post by Mik »

9x Die Burgen von Burgund
6x Dominion Cornucopia
6x Q-jet (Ave Caesar)
6x Pantheon (Hans Im Glück)
3x Airlines Europe
3x Pergamon (Pegasus Spiele)
2x 7 Wonders
2x Firenze
2x Fürstenfeld
2x Heckmeck
2x Saülen der Erde - Kartenspiel

11 nimmt!
7 Wonders - Leaders!
Antics
Asara
BITS

Breaking Away
Chairs
Dweebies
Egizia
High Frontier
Kaigan
Kakerlakenpoker
Key West
Loch Ness
Lübeck
Mondo
Pastiche
The Road to Canterbury

Skull & Roses
Snapshot
Speicherstadt
Spot It!
Strasbourg
Sun, Sea & Sand
Sushi Roll!
Troyes

samt 14 Prototyper:
Stinky Finger (Friedemann Friese)
Catastrophe (Ben Corliss)
Dungeon Petz (Vlaada Chwatil)
Pictomania (Vlaada Chwatil)
Last Will (Vlaada Chwatil)
Pizza Theory (3-spiller abstrakt)
Gelati (abacusspiele)
Garbage (abacusspiele)
Gears & Guilds: the Area (Scott Nicholsson)
Splash (Gordon + Fraser Lamont)


Det er svært for mig at udpege et decideret favoritspil iblandt de mange (83!) jeg fået spillet i denne måned.
Så det bliver dem der er blevet fremhævet med fed skrift.
Ny (udkomne) spil er fremhævet med rødt
Image
Post Reply