Månedens spiloplevelse - Februar 2011

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Månedens spiloplevelse - Februar 2011

Post by Frouvne »

Hvad var månedens spiloplevelse for dig i februar 2011?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2011

Post by Frouvne »

Februar indeholdt måske ikke så mange men til gengæld lutter gode spiloplevelser! :D

Innovation blev spillet 22 gange heraf de 3 med beta-versionen af den kommende udvidelse: Innovation: Echoes of the Past. At et spil bliver spillet 22 gange i løbet af en måned er helt uhørt hjemme hos os og det borger for kvaliteten.

Schotten-Totten kom på bordet 3 gange. Det er en gammel klassiker for os og selvom det ikke er mig, der kæmper for at få det på bordet, kan jeg ikke komme udenom, at det er et fint spil. Der er lidt Lost Cities-automatik over spillet - men det er dog bedre end den anden Knizia-klassiker.

Dominant Species blev spillet 2 gange. Det er for tiden min absolutte favorit blandt de lidt tungere spil. Et spil der har fremtiden for sig hos mig!

Puzzle Strike kom frem 2 gange og den aggressive indfaldsvinkel gør det til et godt alternativ til de mange andre deck-building spil, der verserer for tiden.

Castle Panic fik jeg spillet 1 gang og det er blandt mine børnespilsfavoritter for tiden.

Luna blev også spillet en enkelt gang og det gav et meget overbevisende førstehåndsindtryk. Jeg tror dog, at det falder i en kategori som spil som Stone Age m.fl., som jeg respekterer meget, men som jeg alligevel ikke føler behov for at sørge for kommer på bordet igen.

Månedens spiloplevelse må endnu en gang blive Innovation, der så ofte kom på bordet i den første halvdel af måneden. Forhåbentlig bliver der pustet nyt liv i det med den nye udvidelse, men jeg vil faktisk ikke udelukke, at dets overlevelsesmuligheder hjemme hos os er størst, hvis vi igen finder tilbage til at spillet grundspillet alene.
frouvne, administrator

Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2011

Post by jondifool »

Februar så 3 nye spil.
Sun, Sea and Sand som både glædede og skuffede mig

7wonders som jo er en perfekt filler, men som jeg nok får ødelagt af at lege med på bsw

og så månedens spiloplevelse
Merchant and Maraudors som er et fantastisk medrivende spil, hvor imersionen gør at heldfaktoren er en kvalitet. 6 spil er det blevet til. Og der skal nok være en del spil i det endnu.
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2011

Post by Robert »

Jeg har brugt februar til at checke nogle ældre spil op på yucata.de

Vikings kommer ud som en klar favorit. Temaet er temmelig påklistret, men spillet fungerer rigtig godt. Og det spiller ret forskelligt med 2, 3 og 4 spillere.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2011

Post by Andrea »

Hm - vi havde et par hyggelige brætspilsaftaler, men der er ingen af spillene, der for alvor udmærkede sig i denne måned. Jeg havde håbet på at få afprøvet et kortspil, vi har haft liggende et stykke tid, men så gik der praktiske opgaver i planlægningen, og pludselig var februar ovre! :O
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2011

Post by Jens_Hoppe »

Februar var en stille måned for mit vedkommende, men det blev dog til gensyn med både Glen More, Navegador, Homesteaders og et par andre ting. Hvis jeg skal nævne ét spil som udmærkede sig, må det være Homesteaders - det var et stykke tid siden jeg sidst havde spillet det, og det var absolut et glædeligt gensyn.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2011

Post by Stunke »

Commands & Colors: Ancients

Det er et overraskende godt krigsspil. Uanset hvad man tror om små træbrikker der slås i det gamle Grækenland, så er det bedre end man forventer.
<Indsæt overdreven, gammelsmart brætspillerkommenter om hvordan man forventer totalrealisme fra et brætspil der tager 40 at spille og stille op, og hvorledes CC;A ikke lever op til de forventninger>

Af alle de krigsspil jeg har spillet gennem tiden, synes jeg virkeligt det her et af de spil hvor hver eneste regel kan bruges til at nasse med når man spiller, og det endda uden at spillet går hen og bliver komplekst.

Klart anbefalelsesværdigt.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2011

Post by Mik »

Mest spillet blev naturligvis Dominion (11x), og ellers fik jeg prøvet 5 nye spil for første gang:
Era of Inventions, Magnum Sal og Merkator var alle fine spil, men ikke nogle jeg selv bringer på bordet igen.

Firenze blev månedens bedste nye spil, medens Lübeck var månedens positive overraskelse.
men 20th Century blev et glædeligt gensyn. En sand klassiker, hvis i spørger mig!
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2011

Post by Larsine »

Februar måned blev den måned hvor jeg har spillet færrest spil siden jeg systematisk begyndte at registrere mine spil. Kun 17 spil blev det til. :(

Men månedens oplevelse må siges at være vores familietur til Lalandia, hvor jeg flere gange oplevede at vi alle 11 spillede i små grupper. :D

Jeg har fået spillet en hel del San Juan med Alea Treasure Chest udvidelsen, som jeg synes gør spillet endnu bedre, og giver flere forskellige muligheder. Jeg har registreret 101 spil San Juan og Alea Treasure Chest på BGG, men jeg vil gætte på at jeg har spillet langt over 500 spil, og alligevel kan jeg aldrig forestille mig at jeg bliver træt af spillet.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2011

Post by Gunness »

Som Allan var jeg også virkelig imponeret af Dominant Species, så jeg håber, at spillet (mod sædvane) kan nå at komme på bordet mere end én gang i vores spillegruppe ;)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2011

Post by Frouvne »

Gunness wrote:Som Allan var jeg også virkelig imponeret af Dominant Species, så jeg håber, at spillet (mod sædvane) kan nå at komme på bordet mere end én gang i vores spillegruppe ;)
Bare for god ordens skyld, så har det faktisk været på bordet mere end én gang i vores spilgruppe! Og så har jeg yderligere spillet det et par gange og er slet ikke i tvivl om, at jeg kommer til at spille det endnu mere. Dominant Species er ud fra min spilsmag noget af det allerbedste, jeg har set i de seneste par år. Og det er såmænd ikke fordi jeg ikke syntes, der er mange fine spil på markedet i forvejen - men Dominant Species tiltaler blot mig langt mere end hovedparten af disse, både når det gælder tematik og mekanikker.
frouvne, administrator

Image
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2011

Post by MesterLars »

Jeg overvejede også kraftigt at købe Dominant Species da det kom frem. Læste reglerne osv.
Valgte det fra da det lød som om det var et 5 timers spil.
Og for at det skal blive en success i min spilgruppe skal det gerne ned på 3-4 timer ... og er altid meget langsommere end den tid der står på æsken.
Så det var derfor jeg ikke købte det... måske en fejl? :)
Hvad er spilletiden for jer.. 4 player?
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2011

Post by Gunness »

Jeg har kun prøvet det en enkelt gang, så de mere erfarne må lige melde ind. Med fire mand + lidt regelforklaring (de tre andre havde prøvet det før, jeg havde ikke) tog det godt tre timer*.
Og det er bestemt nogle af de bedste timer, jeg har brugt ved et spillebord det seneste stykke tid :)

* Vi havde afkortet spillet noget ved at fjerne nogle af de kort, der fungerer som timere. Det fjerner sikkert nogle strategiske lag i spillet, men jeg synes i alt fald, at det selv i sin "amputerede" udgave fungerede overvældende godt.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2011

Post by Frouvne »

Mit umiddelbare gæt er, at fem timer i hvert tilfælde er en realistisk tid; det bør ikke blive meget længere end det. Det kan også sagtens blive kortere, men det kommer jo an på spillestilen i gruppen - der er situationen, man sagtens kunne sætte sig og analysere og bruge en masse tid på, men jeg har endnu ikke oplevet det som et stort problem. Da spillets timer er nogle kort, der tages i forbindelse med en aktion man kan vælge at tage eller lade være med at tage, er dette også en usikkerhedsfaktor. Men som oftest vil nogle være interesserede i at tage aktionen, så det har jeg heller ikke oplevet som et problem. Som Gunness siger, kan man sagtens vælge at spille med færre af de kort, der udgør spillets timer. Jeg syntes denne løsning fungerer fint og man kan dermed i nogen udstrækning selv justere hvor lang tid spillet skal tage. Så hvis spillegruppen ikke spiller destruktivt og man ikke er bange for at fjerne et par kort, kan man sagtens få spilletiden ned på 3-4 timer.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2011

Post by Mik »

Mit første spil - med 3 spillere - varede 5 timer.
Næste spil, som var med 6 spillere (heraf 5 nye) i Consim, varede 5,5 timer.

Herefter har jeg fjernet 4 kort efter designerens anvisninger, hvilket har fået spillet ned på 4 timer.

Spillet er let at lære, men har temmelig mange valgmuligheder i hver tur, hvilket gør nybegyndere usikre på det mest optimale træk. Når man har spillet nogle gange går det langt hurtigere, og erfarne spillere burde ikke bruge mere end højst 4 timer - selv med 6 spillere.

Mik
Image
Post Reply