Samarbejdsspil - parvis?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 132 times

Samarbejdsspil - parvis?

Post by Andrea »

Nu har jeg flere gange kigget interesseret på Inkognito, og i den forbindelse kom jeg til at tænke på, at jeg da egentlig gerne vil have nogle flere spil, hvor man er 4-6 spillere, men samarbejder parvis. Da jeg derefter søgte under "Partnerships" på BGG, undrede jeg mig over, at der var så relativt få (seriøse/gode) spil, der havde dette element i sig.

Der er en del, hvor alle samarbejder (for at vinde over spillet), og der er også ret mange, hvor man samarbejder undervejs, men hvor det gælder om at vinde enkeltvis (evt. ved at forråde partneren). Jeg synes blot ikke rigtig, at der var så mange, hvor man fra start samarbejder med en anden mod det/de konkurrerende team(s).

Ergo: hvis du kender et eller flere spil, hvor man kan dette, så skriv det endelig her :)
Last edited by Andrea on Fri Oct 06, 2006 10:05 am, edited 1 time in total.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14620
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Interessant spørgsmål! Jeg havde faktisk håbet, at nogle andre ville byde ind med et svar, da jeg ikke selv har meget fornuftigt at sige herom... men lad mig nu alligevel sige lidt og håbe, at andre har noget at tilføje. Det skal også erkendes, at jeg er famlende overfor hvad man helt præcis skal lægger i et partnership-spil... men min besvarelse kan måske også være anledning til at præcisering heraf.

I min besvarelse vil jeg se bort fra diverse Quiz-spil som Trivial Pursuit, der jo åbner for denne mulighed... men jeg går ud fra, at det er andre værdier du leder efter.

Det med at samarbejde parvis er vel primært noget, man kender fra forskellige kortspil. Tichu er et af de spil, der værdsættes af mange og hvor det er et element. Selv har jeg ikke været imponeret over spillet... men det er nok bare fordi det er for traditionelt kortspils-agtigt for mig. F.eks. kan Lost Cities også spilles i en fire-spillers variant, hvor man parvis spiller sammen - det forudsætter dog to eksemplarer af spillet.

Så er der nogle spil, hvor det ser ud som om partnership-delen er en løsning fordi man ikke lige kunne finde andre måder at øge spillerantallet på. Carolus Magnus kunne være et eksempel herpå. Jeg skal straks erkende, at jeg aldrig har spillet det med fire spillere... og måske er det ok.

Såvidt jeg har forstået kan man i et spil som Doom The Boardgame spille i teams med udvidelsen: Doom: The Boardgame Expansion Set. Her åbnes der op for muligheden for at spille Capture the Flag. Muligvis kan det spilles således uden udvidelsen... er du interesseret kan du jo downloade reglerne: http://www.fantasyflightgames.com/PDF/doomxprules.pdf

Endelig er der spil, jeg tror kunne vinde ved at blive spillet i teams. Et eksempel herpå er: Sherlock Holmes Consulting Detective. Det er i forvejen et rigtig godt spil. At spille det kooperativt kan jeg godt finde lidt tamt, men på den anden side er det også sjovt at lave analysen i fællesskab. Her kunne en partnership-løsning være ideel.

Jeg håber, at nogen har mere at byde ind med og venter selv i spænding!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 132 times

Post by Andrea »

Frouvne wrote: I min besvarelse vil jeg se bort fra diverse Quiz-spil som Trivial Pursuit, der jo åbner for denne mulighed... men jeg går ud fra, at det er andre værdier du leder efter.
Jep! Quizspil interesserer mig ikke så meget :)
Så er der nogle spil, hvor det ser ud som om partnership-delen er en løsning fordi man ikke lige kunne finde andre måder at øge spillerantallet på. Carolus Magnus kunne være et eksempel herpå. Jeg skal straks erkende, at jeg aldrig har spillet det med fire spillere... og måske er det ok.
Er det noget, som producenterne har 'påduttet' spillet, så de har kunnet udvide det fra to til fire spillere? Eller rettere: virker det sådan?
Såvidt jeg har forstået kan man i et spil som Doom The Boardgame spille i teams med udvidelsen: Doom: The Boardgame Expansion Set. Her åbnes der op for muligheden for at spille Capture the Flag. Muligvis kan det spilles således uden udvidelsen... er du interesseret kan du jo downloade reglerne: http://www.fantasyflightgames.com/PDF/doomxprules.pdf
Ok! Doom er i forvejen på listen over spil, jeg overvejer at erhverve mig, såeh... :)
Det må jeg lige kigge på igen...
Endelig er der spil, jeg tror kunne vinde ved at blive spillet i teams. Et eksempel herpå er: Sherlock Holmes Consulting Detective. Det er i forvejen et rigtig godt spil. At spille det kooperativt kan jeg godt finde lidt tamt, men på den anden side er det også sjovt at lave analysen i fællesskab. Her kunne en partnership-løsning være ideel.
Hvad er det for et spil? Jeg synes ikke, jeg kunne finde det på BGG?

Men tusind tak for svarene :)
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 132 times

Post by Andrea »

Tak for det!
Jeg var selvfølgelig doven og havde i første omgang blot søgt på Sherlock Holmes, men der dukkede den ikke op. Mystisk... :shock:
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Hvad der er mystisk er, at spillet faktisk dukker op på listen, men kun under navnet "Sherlock Holmes". Klikker man på det, står den fulde titel som overskrift på spilsiden... :?:
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 132 times

Post by Andrea »

Selvfølgelig skal netop et Sherlock Holmes-spil opføre sig mystisk på BGG! :P

Nå, nok pjat fra mig - tilbage til topic :)
User avatar
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 267
Joined: Thu May 04, 2006 12:11 am
Location: Svendborg

Post by Danny »

Partners er et ludoagtigt spil for 4, hvor man spiller sammen to mod to. Det er nok et af de mest oversete spil, hvis man spørger mig: http://boardgamegeek.com/game/15110
Danny Rasmussen
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 132 times

Post by Andrea »

Ok! Kan du uddybe, hvad der gør dette spil særlig interessant? :)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14620
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Bruno Faidutti skriver en smule om team games, hvoraf nogle er mulige at spille parvis.

http://www.faidutti.com/index.php?Module=listes&id=43
[...] partnership in games allow for some specific twists which can’t work when playing every man for himself. In partnership card games, such as bridge or, among modern games, Korsar or Iliade, each player tries to guess what his partner cards and plans are, without unveiling too much to the rival team. In party games like Telepathy or Compatibility, teammates must try to think as one, of the same words or the same pictures. In other party games, such as Taboo, Time’s Up or Visionary, they must be good at explaining to their partner. In some very tricky games, such as Inkognito or the outstanding Troy scenario for Settlers of Catan, players don’t know when the game starts who their partner is. [...]
Han skelner imellem rivaliserende teams og asymmetriske teams i hans anbefalinger.

Gad vidst hvor meget man kan strække begrebet uden at det helt mister betydning? F.eks. er der jo behov for en vis del af samarbejde i et spil som Republic of Rome - men at kalde det et partnership-spil ville nok være at strække begrebet meget langt...?!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Som minimum skal team-begrebet vel også dække sejr i spillet, dvs. medlemmerne i et team vinder/taber samlet, snarere end hver for sig...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Fairy Tale kan spilles som et partnership-spil, kan det ikke?
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14620
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:Som minimum skal team-begrebet vel også dække sejr i spillet, dvs. medlemmerne i et team vinder/taber samlet, snarere end hver for sig...
Enig! Jeg ved godt, at jeg var ude på dybt vand...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 132 times

Post by Andrea »

Jens_Hoppe wrote:Fairy Tale kan spilles som et partnership-spil, kan det ikke?
Det ville i så fald ikke være dårligt - det spil har jeg nemlig allerede lidt i kikkerten ;)

Hvad er dine erfaringer med spillet?
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Andrea wrote:Det ville i så fald ikke være dårligt - det spil har jeg nemlig allerede lidt i kikkerten ;)

Hvad er dine erfaringer med spillet?
Det er et OK spil. Hvis man har spillet Magic, er det meget bekendt, idet det centrale i spillet er en draft* om hvilke kort man har hver hånd.

(*: Man får nogle kort, tager et fra til sig selv og giver resten videre til sine sidemand, osv., indtil alle er fordelt.)

Efter draften spilles så et lille spil-kortene-på-bordet spil, hvorefter der tælles points.

Skal man ikke sammenligne Fairy Tale med noget, er det faktisk er ganske godt lille spil, som jeg tror man kan få meget ud af. Som gammel Magic-spiller kan jeg dog ikke undgå at synes at det står lidt i skyggen af Magic. Som en på BGG udtrykte det, "men i Magic spiller man det rigtige spil efter draften", hvorimod FT stort set kun er draften.

Jeg tror derfor at gamle Magic-nørder nemt kan synes FT er lidt tyndt, men for de fleste andre er det et helt fint spil.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply