Månedens spiloplevelse - December 2010

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Månedens spiloplevelse - December 2010

Post by Mik »

Tillad mig at komme Allan i forkøbet, men har tid ved computeren her til formiddag og jeg har i hjvert fald ikke tid til at spille mere i år, så:

I december har jeg fået spillet en hel del nye spil, og nogle få klassikere:

13x Dominion Prosperity
2x London
2x Tricky Safari
7 Wonders
Adlungland
Antics
Around the World in 80 Days
Bridgetown Races
Crows
Porto Carthago
RoboRally

og så de to som udgør mine bedste spiloplevelser denne måned:

Dakota er vildt overproduceret, og de fleste af de fine brikker dækker et yderst abstrakt spil uden mange regler. Men det var alligevel en sjov variant af det klassiske områdekontrolspil. Udover at kæmpe mod alle de andre spillere arbejder man nemlig også sammen, da man tilhører en af to sider: nybyggere mod indfødte. Dette giver en ekstra dimension til kampen om områderne: hvis man slår sig sammen med sine fæller kan man vinde over modstanderne, men den stærkeste part på vindende side vil få broderparten af resourcerne. Glæder mig til at prøve det igen!

Og en næsten lige så god spiloplevelse havde jeg med Sun, Sea & Sand, hvor man skal bygge hytter, anskaffe attraktioner, sætte skilte op, lokke turister ind, og lure rygsæksrejsende til alligevel at overnatte på ens hotel. De mange valgmuligheder kombineret med tidspres og konkurrence fra nabohotellerne giver et varieret og spændende spil. Ganske underholdene!
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse - December 2010

Post by Jens_Hoppe »

Det eneste nye jeg fik spillet i december var vist London, og selv om det var OK, var jeg ikke meget vild med det (men jeg vil ikke udelukke at yderligere spil vil ændre min opfattelse til det bedre).

Men det blev til en masse gensyn:

7 Wonders x6
The Resistance x3
Mijnlieff x3
Mr. Jack Pocket x3
LOTR: The Confrontation x2
Lexio x2
First Train to Nürnberg
Innovation
Glen More

Og de er alle rigtigt gode spil. De mange spil 7 Wonders må sikkert tage prisen som månedens spiloplevelse.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14619
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - December 2010

Post by Frouvne »

Det ville være meget, meget fristende endnu, endnu en gang at skrive at Innovation var månedens spiloplevelse. Det blev til 12 spil og jeg har bare lyst til at spille endnu flere. Arctic Scavengers nåede jeg kun at spille solo og det ser ud til at have potentiale til at være en hyggelig Dominion-klon - men nok ikke den bedste. Da man vælger blandt kort, man trækker er den i sin natur endnu mere kaotisk end forbilledet... men til et lidt mere casual spil behøver det ikke være et problem. Men endnu er det altså for tidligt at vurdere spillet for mit vedkommende. Månedens spiloplevelse for mit vedkommende bliver The Phantom League, der godt nok ikke virkede helt færdigudviklet, men som til gengæld gav en god spiloplevelse, var let tilgængeligt og som forhåbentlig vil blive udviklet færdigt og blive endnu bedre.
frouvne, administrator

Image
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: Månedens spiloplevelse - December 2010

Post by Oseali »

December har været endnu en skuffende måned mht. at spille, Konen er igang med hendes bachelor og da hun skriver alene blev jeg inddraget en del i processen, men det nærmer sig heldigvis en afslutning.

Men min bedste oplevelse var nok Sid Meier's civilization, selvom jeg også har fået Memoir 44 som er ganske fantastisk, og 7 wonders som slet ikke er blevet spillet endnu.
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Månedens spiloplevelse - December 2010

Post by Robert »

Jeg har stort set spillet online i december, og den bedste oplevelse der er helt klart In the Shadow of the Emperor på MabiWeb. Jeg har godt nok ikke nået at blive færdig med et spil (men det er tæt på), men det er super at finde et spil med et velfungerende og (formentlig) realistisk middelaldertema.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Månedens spiloplevelse - December 2010

Post by Stunke »

Jeg har nået at spille Race for the Galaxy 25 gange siden midt-december, og det er stadig godt.
Så der kan ikke herske nogen tvivl om at RftG er månedes oplevelse.

Jeg har spillet det mod kæresten alle gangene, uden at bruge advanced reglerne (altså, man smider kun ét action card hver i runden) og vi har lempet de første to udvidelser på lidt ad gangen.
De sidste 8 spil tror jeg har været med Emperium vs Rebels og det runder virkeligt spillet godt af.
Mængden af taktik der pludselig åbner sig er helt fantastisk, og det at én spiller sidder og trawler med explore kortene er ikke længere tegn på at vedkommende er ved at tabe stort.
Gennemsnitsscoren for at vinde et spil lå omkring 35+, derefter omkring 45+ og nu er vi ofte oppe på 60+ for vinderen.

RftG er virkelig et godt spil. Mængden af muligheder er helt fantastisk, og jeg er villig til at sige at det måske er et af de bedste spil i samlingen. (spilletiden er også ret vigtig i denne sammenhæng, Trine mister simpelthen tålmodigheden når jeg går fuldstændig i tænkedvale mens jeg stadig er klart foran i Caylus...).
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 132 times

Re: Månedens spiloplevelse - December 2010

Post by Andrea »

Jeg fik prøvet flere nye spil i december, hvor Witch of Salem var det, der var den mest positive oplevelse, selvom spillet var svært, og vi tabte begge gange.
Post Reply