CAYLUS

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Maj-Britt
Posts: 3
Joined: Wed Oct 20, 2010 9:32 am

CAYLUS

Post by Maj-Britt »

Hej
Jeg har lige købt Caylus-spillet, glæder mig til at skal i gang med at spille det, men må indrømme at jeg efter at have prøvet at gennemlæse de engelske spileregler er en smule forvirret, er der evt en som har spillet det før som vil prøve at gennemgå de vigtigst regler på dansk for mig?
Jeg har svært ved at læse hvordan man får bygningerne på pladen...

Åh jeg håbr virkelig der er en som kan hjælpe for spillet ser så godt ud....

Med venlig hlsen

Maj-Britt
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: CAYLUS

Post by Mikkel »

Hej Maj-Britt

Jeg har desværre aldrig selv haft fingerne i spillet - men prøv at se denne video igennem, det kan være den kan give nogle af de svar du har brug for

http://www.boardgamegeek.com/video/1068 ... -episode-5

Pøj-pøj med det! :)
Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: CAYLUS

Post by Stunke »

Hvilke bygninger er problemet?

Dem med pink baggrund starter altid med at være på spillepladen. De skal blandes og lægges ud i en tilfældig rækkefølge inden spillet starter. Den første bygning med lyserød baggrund skal ligge på det første ledige felt efter broen, altså på den side der er længst væk fra slottet hvis man følger vejen, de andre ligger bare i en række efter den. Du kan se på spillenpladen hvor bygninger med lyserød baggrund skal ligge, for der er tegnet et lille ikon i nederste højre hjørne af feltet hvor du kan se en lille pink brik med et gråt hus på.

For at bygge yderligere bygninger skal du have én af dine arbejde til at bygge for dig.
Det gør du ved at placere en arbejder i fase 2 på en eller flere af de felter der giver dig lov til at bygge.

Bygninger med brun baggrund kan kun tømreren bygge. Der findes både en pink brik der er tømrer og et felt der er præfabrikeret til altid at være en tømrer. Den sidstnævnte tømrer kan du se på spillepladen hvor den er til højre for feltet med det rød- og hvidstribede telt.
Bygninger med grå/gråbrun baggrund kan kun mureren bygge. Mureren skal man bygge ved først at aktivere tømreren så han kan bygge et "murerværksted" derefter bygger man stenbygninger ved at stille arbejdere på murerens brik.
For at bygge bygninger med blå baggrund skal du have en arkitekt.
Bygninger med grøn baggrund bygger advokaten, efter de regler der er angivet under hans beskrivelse.

Rent ikonografisk er alle de bygnigner/felter der giver dig tilladelse til at bygge markeret med en lille spillebrik med en krum pil over. Altså en pil der angiver at du må placere en brik med brun/grå/blå/grøn baggrund.

Man skal lige læse reglerne to gange. Den første gang for at danne sig et indtryk af hvad ting hedder og den generelle mekanik, derefter kan man læse så man har styr på det hele. Derefter er det utroligt få ting man skal slå op i reglerne igen, for man ser hurtigt at næsten alting er forklaret med sproguafhængige ikoner på spillepladen eller på spillebrikkerne selv.
Det er virkeligt et studie ud i pædagogisk spildesign det dér.
It's about playing games, not owning games.
Maj-Britt
Posts: 3
Joined: Wed Oct 20, 2010 9:32 am

Re: CAYLUS

Post by Maj-Britt »

Hej igen
Nu er vi i gang med spillet og jo det er godt og reglerne er rmelig nemme, når man først er i gang
dog har jeg nogle få spørgsmål hvor jeg er i tvivl om vi gør det rigtigt
1. Trækker man sine arbejdere tilbage når runden er slut? vi har spillet med at rykke dem rundt på brædte.

2. Hvornår bygger man husene? Vi har spillet med at bygge dem efter man har fået afkast.

3. Må der stå mere end en på hver bygning?

Jeg tror det her spil kan gå hen og blive et ynglingsspil....

Mvh

Maj-Britt
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: CAYLUS

Post by Stunke »

Maj-Britt wrote:Hej igen
Nu er vi i gang med spillet og jo det er godt og reglerne er rmelig nemme, når man først er i gang
dog har jeg nogle få spørgsmål hvor jeg er i tvivl om vi gør det rigtigt
1. Trækker man sine arbejdere tilbage når runden er slut? vi har spillet med at rykke dem rundt på brædte.

2. Hvornår bygger man husene? Vi har spillet med at bygge dem efter man har fået afkast.

3. Må der stå mere end en på hver bygning?

Jeg tror det her spil kan gå hen og blive et ynglingsspil....

Mvh

Maj-Britt
1) Du skal tage din arbejder tilbage, ellers spærrer han for din modstander i næste runde. Regelbogen under phase 5 lige over dér hvor sektion a) starter
Once a building has been activated, the player gets their worker back and the next building is activated
2) Det er forkert og en ret vigtig fejltagelse desværre :) Man aktiverer jo husene i en bestemt rækkefølge, fra borgen ned mod det allersidste felt. Man bygger med sit felt når det er feltets tur til at aktivere. Ikke når man har fået alle sine ressourcer. Man må godt sige pas når det kommer til at bygge men man må naturligvis ikke aktivere bygningen senere. Du skal have dine ressourcer klar når det er byggemandens tur til at aktivere såfremt du har tænkt dig at bygge og ikke bare optager feltet for at forhindre din modstander i at bygge noget.

3) Se regelbogen under Phase 2:
Placing a worker on a space where there aldrady is another worker is also forbidden, except in three cases...
Nej! se punkt 1. De eneste undtagelser er borgen, Kroen og staldene. Castle, The Inn og Stables. Slottet kan alle bygge på, The Inn bestemmer jo hvem der slipper for at betale overpriser for at stille arbejdere når en af spillerne har meldt pas på placeringen af arbejdere og Stables bestemmer jo turrækkefølgen i den efterfølgende så det er jo også snedigt at fifle med, hvis man har en skrøbelig plan der er afhængig af timing.
It's about playing games, not owning games.
Maj-Britt
Posts: 3
Joined: Wed Oct 20, 2010 9:32 am

Re: CAYLUS

Post by Maj-Britt »

Tusind tak for hjælpen med vores tvivlsspørgsmål.
Indtil videre har spillet været så gdt at det har kunne få to drenge væk fra computeren og world of warcraft, der skal meget til....

Så nu vil vi prøve igen i aften med med de rigtige regler, ha ha ha
User avatar
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon May 01, 2006 4:12 pm
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle
Location: Århus C
Contact:

Re: CAYLUS

Post by Helvard »

Maj-Britt wrote: 2. Hvornår bygger man husene? Vi har spillet med at bygge dem efter man har fået afkast.
Husk det er muligt at bygge en bygning ved hjælp af Favor-tracket. Dette sker for det meste i slutningen af turen når der skal bygges i slottet, men det er også muligt at bruge turneringspladsen der er tidligt på brædtet til at få en favor, og dermed bygge før de andre, hvis man altså er fremme på det bestemte track i favourskemaet (phew det var en lang sætning :) )
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
Post Reply