Kæreste-spil - en indkredsning af emnet

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14613
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Kæreste-spil - en indkredsning af emnet

Post by Frouvne »

Stony er i en anden tråd inden på kategorien kæreste-spil, hvor han anbefaler Richard Garfields Pecking Order, som et eksempel på et kæreste-spil. (Direkte link til den omtalte tråd: viewtopic.php?t=367)

Jeg tænkte, at det kunne være interessant at forsøge at indkredse kategorien lidt nærmere, da jeg har en fornemmelse af, at der må være en vis varians fra det ene kæreste-par til det andet på, hvilke spil, man vil lade falde indenfor denne kategori.

Gammeldags som jeg er i min tankegang, tænker jeg umiddelbart, at kæreste-spil er spil for to spillere. :roll: For mig - eller os må det vel snarere være - vil jeg også umiddelbart indføre et kriterium om en relativt kort spilletid - vel i nærheden af den halve time som et maksimum.

Min første tanke var endvidere, at der nok primært ville være tale om ikke-konfronterende spil... men når jeg begynder at kigge på en del af de spil, vi har spillet, er det faktisk ikke et gennemgående karakteristika. Snarere tvært imod.

Lost Cities er vel næsten indbegrebet af et spil, der foreslås i denne sammenhæng. Nogle ville måske endda gå så langt som til at sige, at det var prototypen på et kærestespil. Det er nok at gå lige langt nok, men det har helt sikkert fået sin spilletid hos os... og det skal såmænd nok komme til at ramme bordet igen.

Kosmos' to-spillers serie har også nogle oplagte kandidater: Odins Ravens, Kahuna og Balloon Cup.

Konfrontations-elementet ser man tydeligt i nogle andre af de spil, vi har spillet: Lord of the Rings - The Confrontation, Yinsh og ikke mindst Zèrtz. For tiden er det så Blue Moon, der er i spil - og her kan man vist heller ikke komme udenom et vist niveau af konfrontation.

Vi har spillet mange andre spil som kæreste-spil, men inden vi nærmer os en definition yderligere, kunne det være interessant at høre andres bud på, hvad de spiller som kæreste-spil. Bidrag til yderligere indkredsning af begrebet skal også være meget velkomne.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hive ikke at forglemme :D

Men jeg vil vel tilslutte mig, at der er forskellige mulige tolkningselementer i begrebet "kæreste-spil", som jeg lige ser det

Handler det om et andet niveau af spilkompleksitet?
Handler det om den begrænsning, der ligger i at være kun to spillere?

Allan nævner det ikke-konfronterende element, og den korte spilletid, som andre muligheder.

Interessant emne...
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Kærester er forskellige så vi opnår aldrig nogen koncensus af hvilke spil der er de bedste kærestespil. :)

Underforstået i begrebet må vel være, at ens kæreste ikke iøvrigt er brætspiller; er han/hun det, er alle spil vel potentielle kandidater.

For ikke-spillere-som-alligevel-skal-spille er det vel både lav kompleksitet, hurtig spilletid og ikke så meget konfrontation spillerne imellem, der er fællesnævnere.

Min kone, Tine, er ikke brætspiller, og vil aldrig selv foreslå at spille spil. Men nogen gange får jeg alligevel min vilje. :) Og for os har de følgende spil været det nærmeste vi kommer hits:

- Carcassonne: Hunters & Gatherers
- Expedition
- Lord of the Rings
- St. Petersburg
- Dragonland
- Royal Turf

Thurn & Taxis blev også godt modtaget i sommers. Her er problemet nok mere, at det ikke var noget jeg var synderligt imponeret af, så jeg vil hellere spille de fleste af de ovenstående spil istedet.

Kortspil, abstrakte spil og brainburners har aldrig været et hit hos Tine. Spil hvor jeg, pg.a. min større spilerfaring kan tæske hende hver gang, afskyr hun. Jeg husker stadig med gru den gang jeg forsøgte at introducere Zertz derhjemme (lige efter jeg havde læst en glimrende strategi-artikel om spillet). :)

Det er tydeligt, at det med at spille for at vinde over sine modstandere ikke siger Tine noget, så det bliver istedet de mere "bløde værdier" i spillene - at opbygge et spillebræt, leve sig ind i temaet, se en handling udspille sig foran ens øjne, osv. - som tiltrækker.

Så det er mit bidrag!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Det er lidt interessant - jeg er jo tilfældigvis af hunkøn, og kan ikke helt ryste fornemmelsen af kønsproblematikken af mig... handler det om mennesker med forskellige interesser (kønnet underordnet) eller handler det om køn - har mænd og kvinder forskellige forståelser og oplevelser af fordele ved brætspil?

Måske skulle man have et punkt, der handler om, hvilken funktion brætspil rent faktisk har ... det må der være nogle, der har tænkt over :D
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Post by Andrea »

Jeg har flere gange undret mig over begrebet "kærestespil" - muligvis fordi både kæresten og jeg er brætspillere (jævnfør Jens' kommentar om potentielle spil i så fald), muligvis fordi vi foretrækker at købe spil, der ikke kun kan spilles af to personer (har dog overvejet at købe et topersoners spil på et tidspunkt, men nu må vi se...).

Vi har bl.a. spillet Colossal Arena og Memoir '44 og har i øvrigt intet problem med konfrontation. Til gengæld er jeg ikke sikker på, at vi får kastet os over flere timers spil (Twilight Struggle ser ellers spændende ud :)). Det skal ikke være 100% strategi - der må gerne være et element af held i, uden at det dog må være for dominerende.

Men altså - begrebet "kærestespil" får mig til at tænke på spil, som
- er for to eller flere spillere
- har en kort eller mellemlang spilletid
(- evt. er hyggelige/morsomme og ikke supertunge mht. strategi)

Helle wrote:Det er lidt interessant - jeg er jo tilfældigvis af hunkøn, og kan ikke helt ryste fornemmelsen af kønsproblematikken af mig... handler det om mennesker med forskellige interesser (kønnet underordnet) eller handler det om køn - har mænd og kvinder forskellige forståelser og oplevelser af fordele ved brætspil?
Mennesker har forskellige interesser, og kønnet er underordnet - selvom der sikkert er folk, der føler sig tryggest, hvis de kan klatre over i en kasse med særlige maskuline/feminine værdier og evner :wink:
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hej Andrea

Du har naturligvis ret i, at mennesker er forskellige - det mit spørgsmål var rettet i mod at problematisere, er den fornemmelse af, at de fleste brætspillere (heldigvis med mange undtagelser) er af hankøn ....

En del af forklaringen kan måske ligge i, at der stadig er problemet med "de pæne piger" (altså det lidt ældre kønsrollemønster) som er opdraget til ikke at være selvhævdende (her ikke forstået negativt som brovtende eller lignende...) og selvfremmende, hvilket det i mange situationer kræver, når man spiller spil, hvor det gælder om at klare sig godt! Og at spil derfor ikke bliver opfattet som særligt feminint ???? Kender flere, som ikke spiller spil, netop fordi spil handler om, at der er en der skiller sig ud og bliver vinder ....

Nu kom vi vist langt væk fra kæreste spil :D

Helle
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Post by Andrea »

Ja, der ligger nok noget opdragelse i det - ikke kun ang. pænhed, men jeg har også oplevet, at en del piger slet ikke er blevet introduceret til brætspil før ("Hvad? Kan brætspil også være sådan? Det er jo noget helt andet end Matador!" 8)).
Selvsamme piger har dog intet problem med at gå efter at vinde - så længe de kan gøre det på andre måder end decideret backstabbing... og sådan har jeg det også selv (og en del fyre, jeg har mødt). Et spil som Junta undgår jeg helst - spilideen er rigtig god, men jeg bryder mig bare ikke om måden, hvorpå man skal snyde de andre spillere, og der er oftest folk, der tager det for personligt. Det er ellers ærgerligt. Der er en del spil, jeg synes ser spændende ud, men hvor der nok er for meget backstabbing i - efter min smag altså.

Og øhm... ja, der røg vi lidt off-topic ;)

Men tilbage til emnet:
Er der topersoners spil, som I ligefrem vil fraråde som kærestespil? Og hvorfor passer det i så fald ikke ind under kategorien?
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hej Andrea

Jeg er lidt pr. definition ikke rigtigt til krigsspil fordi jeg har en forventning om, at man ligesom skal gå lidt for meget "i flæsket" på hinanden, så der er jeg lidt varsom med at bevæge mig ud... Men ærligt, så har de vist ikke rigtigt fået en chance ...

Så når jeg bliver spurgt til at anbefale spil, som man kan spille med sin kæreste, så foreslår jeg ikke Hammer of the scots, Twilight struggle og lignende... Men først og fremmest kommer det vel an på spillerne, som jo netop er meget forskellige, og dermed også om kærestespil skal forstås i jeres version (hvor interessen er fælles) eller mere ovre i Jens', hvor der er et lille element af overtalelse....
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2963
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 212 times
Been thanked: 1 time

Post by Kanzler »

Jeg tror det med at definere et spil som værende et kærestespil er meget afhængigt fra par til par. Hvis ens kæreste som udgangspunkt ikke interesserer sig for brætspil, så er det mest optimiske der kan opnås formentlig spil som tidligere er blevet nævnt. Altså Lost Cities, Odin Raben osv osv.. Man kan så selvfølgelig være heldig at kæresten langsomt bliver interesseret i at prøve lidt mere komplicerede spil.
Personligt har jeg haft stor succes med at introducere War of The Ring for min kæreste. Et stort plus ved dette spil er temaet, som min kæreste er rigtig glad for, men i bund og grund kan jeg lokke hende til de fleste spil :D

Nu skal det da også siges at hun altid har været glad for at spille spil, bare primært de danske klassikere, men det tæller jo også trods alt.

Selvfølgelig har vi også prøvet mange af de kortere spil, men ved mange af dem synes jeg at interessen forsvinder når de er spillet tilpas mange gange. Men det er da sjovt så længe det varer!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14613
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Post by Frouvne »

Diskussionen om Køn og spillevaner kan fortsættes i en tråd specielt omhandlende dette emne:

viewtopic.php?t=395

God fornøjelse! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Faktisk er der også en anden vinkel på det der med kæreste-spil.

Indimellem bliver jeg spurgt om, hvorfor jeg synes at Yinsh og Zertz er gode spil - det synes jeg blandt andet, fordi det er spil, hvor man sammen bliver bedre - hvilket for mig gør det til et perfekt kæreste-spil.

Min mand (ja, det behøver jo ikke være en kæreste!) og jeg har netop haft fornøjelse af, at vi stort set begyndte at spille Yinsh samtidig, og derfor oparbejder erfaring med spillet samtidig, fordi det er et spil, hvor erfaring har meget at skulle have sagt (lidt ligesom med Set! hvor en erfaren spiller skal lægge bånd på sig selv for ikke at tromle nybegynderen...)

Derfor kunne en alternativ definition og/eller anvendelse netop gælde spil, hvor man sammen som par kunne blive bedre, og dermed kontinuerligt vedblev at udfordre hinanden...
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Post by Andrea »

Helle wrote: Derfor kunne en alternativ definition og/eller anvendelse netop gælde spil, hvor man sammen som par kunne blive bedre, og dermed kontinuerligt vedblev at udfordre hinanden...
Det er en rigtig god vinkel :)
Det er i det hele taget rigtig hyggeligt og sjovt at udforske et spil sammen og få aha-oplevelser. Min kæreste og jeg har for nylig spillet Louis XIV, hvor vi ikke vidste særlig meget om det i forvejen (anmeldelserne på BGG gav ikke et klart billede af, hvordan spillet fungerede), men der var langt mere strategi i det end ventet, og vi havde stor morskab ud af at opdage nye finesser ved spillet.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Præcis - og det vil sige, at man, hvis man har modvillige kærester skal vælge spil med en enkel overfaldestruktur, men med en mere kompliceret dybdestruktur :D
Post Reply