Månedens spiloplevelse - September 2010

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Månedens spiloplevelse - September 2010

Post by Frouvne »

Hvilken spiloplevelse var månedens spiloplevelse for dig i september 2010? :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse - September 2010

Post by Jens_Hoppe »

Tja, i september blev det dels til gensyn med nogle gamle travere, Princes of Florence, Amun-Re og Chicago Express, og jeg fik også prøvet et nyt krigsspil i den lette ende (Storm over Stalingrad, som vi dog stadig ikke kunne nå at spille færdigt på en aften).

Måneden blev dog stadig domineret af sensommerens hits (for mit vedkommende), Glen More, Innovation og Age of Industry.

Age of Industry er sjovt, men efter nogle spil synes jeg måske at der begynder at være nogle sprækker i designet: Senest er det gået op for mig at alle mine spil har været meget, meget tætte, samt at vinderen af et spil som oftest ikke har nogen anelse om hvorfor han vandt, eller føler at han spillede specielt snedigt. Jeg tror designet er indrettet således, at effekten af ens handlinger har det med at blive dæmpet over tid, snarere end forstærket, og det gør det svært at skille sig ud fra mængden, hvad enten det er positivt eller negativt. Eller sagt med andre ord, måske er der ikke nogen rigtigt gode eller rigtigt dårlige aktioner i spillet, men højst nogle der er lidt bedre eller dårligere end gennemsnittet, og den spiller der i det lange løb kan vælge de lidt bedre, ender med en ... lidt bedre slutscore. :) Det kan måske være OK, men specielt dramatisk er det ikke - jeg tror nok jeg foretrækker spil som man kan vinde ved brilliant spil eller tabe på gulvet hvis man laver en kæmpefejl.

Et spil der derimod stadig imponerer er Innovation. Jeg er oppe på over 10 spil (hvilket i sig selv er bemærkelsesværdigt ;) ) og endnu er kurven bare opadgående, så spillet må (igen) blive månedens spil for mig.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - September 2010

Post by Mik »

Med 11 spil må det vel blive Ascension: Cronicle of the Godslayer, men nogen stor oplevelse vil jeg nu ikke kalde det. På den anden side har jeg heller ikke været specielt imponeneret af de andre nye spil jeg har spillet, så...

11 spil:
Ascension: Cronicle of the Godslayer
5 spil:
Dominion
2 spil:
Heroes of Graxia
Innovation
Die Minen von Zavandor
1 spil:
Amazonas
Catan - Byer og Riddere
Constantinopolis
Fresko
Gosu
Settlers of America - Trails to Rails
Steam
Transeuropa m/ Vexation
Workshop of the World
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - September 2010

Post by Frouvne »

Denne måned fik jeg spillet:

For Sale - 3
Defenders of the Realm - 2
Dominion med Dominion: Alchemy - 2
Founding Fathers - 2
Hey! That's My Fish! - 2
Yu-Gi-Oh! Trading Card Game - 2
The Battle for Hill 218 - 1
Heroes of Graxia - 1
Monopoly - 1
Nuns on the Run - 1
Pandemic med Pandemic: On the Brink - 1
Phoenicia - 1
Railways of the World: The Card Game - 1
The Speicherstadt - 1
Tulipmania 1637 - 1

Det var en fornøjelse igen at få prøvet For Sale og Tulipmania 1637.

Defenders of the Realm, Founding Fathers og Heroes of Graxia gav nogle fine men ikke entydigt lovende oplevelser.

Måneden bød ikke på en entydig suveræn oplevelse men gennemspilningen af Founding Fathers i Valby gav mig nye forhåbninger om, at der er potentiale i spillet, så det vinder titlen i denne måned.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Månedens spiloplevelse - September 2010

Post by Andrea »

Det må næsten være Defenders of the Realm. Fint spil, som måske er en anelse dyrt i forhold til, hvad det er (nu er jeg også rimelig nærig på visse områder), men absolut en god oplevelse. Helt bestemt et spil, jeg gerne vil spille igen.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - September 2010

Post by Frouvne »

Andrea wrote:Det må næsten være Defenders of the Realm. Fint spil, som måske er en anelse dyrt i forhold til, hvad det er (nu er jeg også rimelig nærig på visse områder), men absolut en god oplevelse. Helt bestemt et spil, jeg gerne vil spille igen.
Jeg overvejede også nøje, om jeg skulle gøre det til månedens spiloplevelse for mit vedkommende, men da dem jeg har spillet med ikke har virket ovenud begejstrede, måtte det vige pladsen på min liste.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Månedens spiloplevelse - September 2010

Post by Brichs »

Stone Age 8
Claustrophobia 6
Unpublished Prototype 3
Conhex 2
Dungeons & Dragons: The Fantasy Adventure Board Game 2
Einauge sei wachsam! 2
Finca 2
Hey! That's My Fish! 2
Saint Petersburg 2
Thurn and Taxis 2
Carcassonne: Hunters and Gatherers 1
Caylus 1
Dominion 1
The Downfall of Pompeii 1
Forbidden Island 1
Hacienda 1
Infernal Contraption 1
Maori 1
Rail Baron 1
Six 1
Small World 1
Vikings 1
Yahtzee 1


Månedens spiloplevelse må være mit gensyn med Small World, hvor jeg gik fra at virkelig ikke bryde mig om det, til at synes det faktisk er et ganske underholdende spil.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Post Reply