Gode to-spillers spil når man har god tid

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Gode to-spillers spil når man har god tid

Post by Frouvne »

Står aftenen på spil for to personer og der ikke er nogen presserende tidsmæssig begrænsning, åbner det op for nogle muligheder, der udnyttes! :D

For mit vedkommende har det på det sidste været Hammer of the Scots, der i disse tilfælde har ramt spillebordet. I den kommende tid regner jeg med at forsøge mig med War of the Ring og Twilight Struggle.

Hvilke spil hiver du frem i en lignende anledning?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon May 01, 2006 4:12 pm
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle
Location: Århus C
Contact:

Post by Helvard »

Memoir '44 er jo næsten allerede en klassiker når man er 2 spillere. Har man masser af tid, bør man bytte side efter hvert scenarie, da mange af dem favoriserer den ene side. Sammen med udvidelserne (især Eastern Front) er Memoir et safe bet.

War of the Ring
er et fantasktisk spil. Det kan varmt anbefales til alle grader af LotR fans. Spillet er utroligt flot og selvom det tager hele aftenen (og lidt til nogle gange) er det en fornøjelse at spille. Nu er udvidelsen jo også på trapperne (som jeg har været med til at playteste) og der er virkelig noget at glæde sig til!

Jeg har netop selv købt Twilight Struggle og selvom jeg kun har spillet 1½ spil, er jeg virkelig imponeret. Der er simple regler men rigtig mange overvejelser og forskellige strategier. Da turen er kortbaseret, er spillene meget varieret. Koldkrigs temaer er meget tydeligt og man lever sig virkelig ind i rollen som supermagt der skal kvæle enhver form for tegn på kommunismens klamme hånd(jeg gjorde ihvertfald :) )

En (gammel) klassikker som Eufrat og Tigris er også udemærket for 2 personer.

Efter at ha spillet det 2 personer på BSW, kan jeg også anbefale Caylus, det er ikke ligeså benhårdt som når man er 5 spillere, men stadig et godt spil
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Hæ, som gammel krigsspiller passer 2/3 af hvad der står på mine hylder ind i denne kategori! :)

Her er nogle krigsspil som jeg enten har spillet i nyere tid, eller håber at komme til at prøve snart:

- War of the Ring (ja, det er godt, og nu vil jeg have udvidelsen! :) )
- Crusader Rex
- EastFront
- Rommel in the Desert
- Hitler's War *
- Squad Leader *

*: Har jeg netop generhvervet efter at have solgt dem for adskillige år siden... :roll:

Og meget, meget andet, naturligvis...
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Post by Frouvne »

Krigsspillene måtte jo dukke op! Jeg har ikke selv gjort mig i denne kategori, men har da hede drømme om en dag at gøre det... det kan måske blive når knægten en gang er stor nok til at jeg har en veluddannet spilmakker ved min side, som jeg kan pålægge stuearrast, når far vil spille! :cry: :lol: Lidt almen dannelse skal der jo til!

P.t. er min fornemmelse at vejen dertil må gå over nogle blockgames og i øvrigt kortdrevne spil - det ser umiddelbart ud som den mest humane introduktion. (Ret mig endelig, hvis nogle har andre erfaringer!)

Memoir '44 har jeg selv et lunkent forhold til. Det er et meget godt spil, men ikke noget jeg har haft lyst til at skrive hjem om... Havde det så været med Battle Cry's tema, kunne det måske have kompenceret lidt, da det siger mig mere. Men efter først at have spillet Memoir '44 var Battle Cry alligevel et tilbageskridt på så mange andre punkter, at også det skuffede en smule. Måske var det der skuffede mig ved Memoir '44 i virkeligheden, at jeg havde skruet forventningerne op og at jeg så som noget af det allerførste spillede et Overlord Scenarie. Spillet var interessant nok, men på en del af fronten var der meget lidt aktivitet, hvilket gjorde at et par spillere havde meget lidt at lave. Og som den der introducerede spillet, følte jeg mig vel ansvarlig for at alle fik en god oplevelse, hvilket nok ikke afspejlede sig i virkeligheden... :?

Eufrat & Tigris lærte jeg som et to-spillers spil og holdt meget af det som sådan. Mine bedste spiloplevelser med Eufrat & Tigris har jeg stadig haft med det som sådan. Jeg er slet ikke i tvivl om, at det er bedre med flere spillere, men jeg har bare aldrig fået spillet det intenst nok til at nå så meget videre i min udvikling i spil-forståelsen, at det har afspejlet sig i spil-oplevelserne, når der har været flere end to spillere! :oops:

Twilight Struggle må jeg snarest prøve. En ting er, at det ud fra reglerne ser rigtig lovende ud, uden at kompleksiteten er synderlig høj. En anden er, at temaet er den internationale politiske stemning, der eksisterede i hele min barndom og ungdom. Temaet i det spil anser jeg som en lille geni-streg. Et så holdbart tema skal man lede længe efter, når man i øvrigt har præference for tyske spil!!! :lol:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Post by Frouvne »

War of the Ring er et fantasktisk spil. Det kan varmt anbefales til alle grader af LotR fans. Spillet er utroligt flot og selvom det tager hele aftenen (og lidt til nogle gange) er det en fornøjelse at spille. Nu er udvidelsen jo også på trapperne (som jeg har været med til at playteste) og der er virkelig noget at glæde sig til!
Det lyder virkelig interessant, at du har været med til at playteste udvidelsen, Helvard. Kan vi ikke høre lidt mere om det? Det kunne være spændende både at høre noget om, hvordan du er kommet i den position, at du har fået lov at playteste det og endvidere at høre hvad du mener, udvidelsen tilføjer til grundspillet. Det kunne også være interessant at høre lidt om, hvor meget arbejde der egentlig ligger i at få playtestet og justeret et spil; man oplever jo såvel eksempler på spil, hvor man føler at det forarbejde er gjort som det modsatte... Undskyld min nysgerrighed - men nu serverede du jo selv maddingen!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon May 01, 2006 4:12 pm
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle
Location: Århus C
Contact:

Battles of the Third Age

Post by Helvard »

Jeg så et opslag på BGG fra en af designerne af War of the Ring, Roberto Di Meglio tror jeg det var, at de ledte efter playtestere til en udvidelse. Da det jo er de fleste boardgamere's drøm at blive playtestere, sendte jeg straks en mail afsted. Dagen efter fik jeg svar tilbage og en mailingliste for playtestere blev oprettet.

Efter at ha faxet en non-disclosure agreement (der sikrer at man ikke sladrer :) ) fik jeg tilsendt filer med nye regler og kort. Jeg brugte figurer fra bl.a. Doom (Balrog'en) og Pirates of the Spanish Main (Corsair Ships) til de nye enheder og så var det bare derudaf.

Udvidelsen består af to dele, en Strategy Expansion og en Tactical Expansion. Jeg kan klart anbefale at læse de previews der allerede eksisterer på nettet på:

http://fantasyflightgames.com/lotr_support.html

http://home.rixtele.com/%7Echarmtroll/w ... /index.htm

På grund af tidsmangel var det kun muligt for mig at teste de nye enheder til WotR. De bringer en masse ekstra elementer ind i spillet der før var repræsenteret som kort. Det er rigtig fedt at ku raide med pirater fra syd, brænde Isengard ned med enterne eller bruge siege engines til de vigtige siege battles.

Der foregår rigtig meget kommunikation intern i playtest gruppen, og det kræver næsten et fuldtids engagement at playteste et spil i denne størrelsesorden. Men så kan man også vise sine medspillers ens navn bag på regelbogen (selvom jeg ikke har playtestet det hele, har Roberto lovet mig at jeg kommer med...men lad os nu se :)

En anden sjov lille anekdote:

Under en ferie i Venedig sidste sommer, fandt min kæreste og jeg den spilforretning to af designerne af WotR, Francesco Nepitello og Marco Maggi, ejer. Det er en hyggelig lille butik, der også har mange slags børnespil og -legetøj. Den er MEGET svær at finde - primært på grund af Venedigs snørklede gader, der er meget trænge i højsæsonen. Jeg snakkede lidt med Marco og han blev helt vild da han hørte jeg havde playtestet udvidelsen til WotR. Jeg fik en prototype på en siege engine, samt et par signerede spil med hjem. Så hvis man er i Venedig, kan jeg klart anbefale at tage tid til at finde Lanterna Magica på Calle delle Bande!
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Post by Frouvne »

Tak for det oplysende svar, Helvard. Jeg snart få spillet grundspillet - selvom jeg i øvrigt slet ikke er til dette fantasy univers. Og tak for den fine krølle på historien... endnu et godt argument for at komme til Venedig!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Helvard - fed historie fra Venedig! Jeg glæder mig meget til at prøve udvidelsen til WOTR.

Allan - WOTR er et suverænt brætspil (siger jeg, og jeg er ellers kritisk nok over for de spil jeg spiller!), men jeg har et stort "men": Jeg har spillet WOTR med en del forskellige folk, men ALDRIG med nogen der ikke kendte til og syntes om LOTR universet. Så jeg kan faktisk ikke sige noget om, i hvor høj grad man skal kunne lide temaet for at kunne lide spillet.

Hvad jeg kan sige er, at spillets mekanismer er meget solide og at helheden er et rigtigt flot stykke design. (Og jeg ville være den første til at hakke på spillet hvis jeg syntes det var sløset designet, hvad enten det drejede sig om uelegante spilmekanismer eller dårlig balance).
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:WOTR er et suverænt brætspil (siger jeg, og jeg er ellers kritisk nok over for de spil jeg spiller!), men jeg har et stort "men": Jeg har spillet WOTR med en del forskellige folk, men ALDRIG med nogen der ikke kendte til og syntes om LOTR universet. Så jeg kan faktisk ikke sige noget om, i hvor høj grad man skal kunne lide temaet for at kunne lide spillet.
Efter et enkelt introduktionsspil er jeg nok ikke meget klogere end dig. Universet har aldrig sagt mig noget specielt; bøgerne kunne jeg simpelthen ikke få mig selv til at tygge mig igennem, hvor imod alene meddelelsen om at Peter Jackson skulle filmatisere dem, fik mine tænder til at løbe i vand...

Min umiddelbare dom er, at jeg ikke er i tvivl om, at der gemmer sig et solidt spil, man kan få mange timer til at gå med. Spørgsmålet er, om jeg er klar til at investere alle de timer, jeg tror der skal til for at nå frem til dette mål - og det ved jeg ærlig talt ikke, om jeg er...

Nu har jeg i første omgang fundet DVD'erne ned fra hylden - så man kan da om ikke andet konkludere, at spillet kan skærpe interessen for universet... og så er der måske håb om, at de gensidigt kan virke positivt ind på hinanden. :wink:

Min fornemmelse var, at det godt kan tage lidt tid, at få et rimeligt flow i spillet. Reglerne er ikke specielt komplekse - omend væsentlig mere omfattende end for gennemsnittet af tyske spil - men også de mange forskellige kort tager det sin tid, før man lærer at kende. Og i den periode er man så nødt til at læse en tekst, der på de mest tekstrige kort er skrevet med en font-størrelse, der gør dem tæt på ulæselige, da det samtidig er skrevet på en farvet baggrund! :evil:

Den kommende tid vil vise, om jeg får et nærmere bekendtskab med spillet eller om det bliver et engangsbekendtskab. Under alle omstændigheder var det interessant at prøve. :)
frouvne, administrator

Image
Toke
Posts: 7
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:02 pm
Location: Toftlund
Contact:

Post by Toke »

Personligt finder jeg, at WOTR med sine muligheder (endnu flere med udvidelsen, som jeg forhåbentligt snart får fingrene i) er et spil, der kan spilles om og om igen!
Vedrørende hvorvidt viden om universet spiller ind, kan jeg kun sige, at jeg altid har været en stor LOTR-fan, og det - tror jeg - har gjort min glæde for spillet endnu større...i hvert fald er der mulighed for mange "hvad-nu-hvis"-episoder, som er guf for fans af LOTR (i hvert fald mig selv :roll:)
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Post by Marcussen »

Synes også at WotR er et super fedt spil. Meget underholdende, og til tider meget nervepirende! :)

Memoir44 synes jeg også er et rigtig godt 2-player spil. Har dog aldrig prøvet Battlecry så det hjælper måske på det :)

Anyway, de to er nok de fedeste 2 player spil jeg har prøvet. Glæder mig til at prøv Twillight Struggle på et tidspunkt.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:[...] Her er nogle krigsspil som jeg enten har spillet i nyere tid, eller håber at komme til at prøve snart:

- War of the Ring (ja, det er godt, og nu vil jeg have udvidelsen! :) )
- Crusader Rex [...]
Nogle kommentarer til Crusader Rex vil være meget velkomne. Jeg har et eksemplar stående, jeg egentlig gerne vil have gang i, men skal lige skubbes i gang. I starten lød det som om, der var nogle styrkemæssige problemer med reglerne. Nu er reglerne jo så blevet ændret nogle gange og de værste børnesygdomme overstået... eller er de?!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Post by Andrea »

Nu hvor tråden er hentet frem igen, så vil jeg lige tilføje Doom på listen. Desværre er der nok først tid til at spille det igen mellem jul og nytår, for det tager altså væsentlig længere tid at spille end de 90 minutter, som producenten har angivet på æsken :shock:

... med mindre man selvfølgelig laver sine egne scenarier, men så langt er vi ikke kommet endnu...
Post Reply