Hvad har du spillet i dag? April 2010

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2010

Post by Mik »

Ja, jeg skal nok give nørmere beskrivelser af de spil jeg må tale om, når jeg er kommet hjem. Men min WIFI-forbindelse på hotellet er ikke så hurtig, og jeg er ikke meget for at bruge alt for megen tid på nettet, når jeg burde sove - eller spille.

Lørdag blev det til Macao, som jeg vandt med en nær margin.
To partyspil, hvoraf Ham it Up! krævede at man kastede tøjgrise på hinanden, medens det andet, som jeg har glemt navnet på,, krævede at man kunne gætte sig til spørgsmål om fremmede personer som vi udpegede i rummet. Ikke lige min stil.

Bartender er en sjov prototype som jeg spillet tidligere: man forsøger at blande cocktails, og spillet spilles med ægte miniature-spiritusflasker. Desværre må ikke drikke dem for designeren, men flot ser det ud!

As Zoo like it er en prototype på et terningspil hvor man samler dyr til en zoo. Det skifter muligvis tema til disneyfigurer, men det er sikkert kun et ønske fra designeren. Udmærket lille spil, som vi fik forbedret en del med et par nye forslag.

7 Wonders fik jeg spillet igen 3 gange. Den ene gang med 3 spillere, og virkede ikke rigtigt. Så for mig vil spillet være for 4-7 spillere. Men stadig godt, kort og sjovt!

Asteroids er et nyt spil fra Ystari. Det er et space race, som minder lidt om Roborally og Mortorsportspillet: en god kombination! Fik spillet det to gange, og var knap så hjælpeløs i anden omgang :D


Endelig fik jeg spillet Speicherstadt endnu en gang inden jeg gik i seng.
I alt 13 spil
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2010

Post by Frouvne »

Originaliteten er ikke den helt store i disse dage: I forbindelse med dagens påskefrokost var det igen The Battle for Hill 218 og The Adventurers, der kom på bordet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2010

Post by Brichs »

I forbindelse med påskefrokost blev vi enige om, at vi ikke skulle lære folk nye spil, når alkohol var involveret. Så vi tog fat i Scrabble og fik udover dette blæst et tykt lag støv at Trivial Pursuit.

Blev næsten helt ædru af Scrabble, for Jesus, hvor fik vi tæv...
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2010

Post by Mik »

Søndag blev det til 14 spil. Desværre er jeg ved at kunne mærke min fremskredne alder, så jeg kan ikke længere klare at gå i seng kl. 4 om morgenen og stå op igen kl. 8. Så nu nøjes jeg med at gå i seng kl. 2. Står dog stadig op kl. 8 - men til gengæld med en uhyre træthed i kroppen og lidt hovedpine. Desværre forhindrer adrelalinen mig fra at kunne sove, når hjernen ønsker flere 'drugs' i form at spil - SPIL - SPIL! :D

Først fik jeg spillet Rush'n'Crush, som jeg længe har luret på at anskaffe. Det viste sig heldigvis at være lige så sjovt som jeg havde håbet på, så det skal helt sikkert anskaffes. Det er Formula Dé med destruktion!!!
Efter et sjovt spil måtte jeg naturligvis mine medspillere Asteroyds fra Ystari, som helt sikkert også skal anskaffes.

Derefter fik jeg spillet The Great ire of London 1666 fra JKLM. Et fantastisk spil, som jeg simpelthen må eje. Og gerne i en udgave med miniaturehuse og små olielamper til at sprede ilden med. Det ville se fedt ud i dæmpet belysning!
Stony og andre behøver ikke at være bekymret for JKLM. Det var et af de fire selskaber i paraplyselskabet som var nødt til at dreje nøglen om, men de 3 andre har det fint og forsætter i et nyt firma for at undgå at blive trukket med ned. Markus regner med at 'London Fire' er ude til sommer, og de andre spil inden Essen.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2010

Post by Mik »

Jeg har desværre altid problemer med at skrive længere poster i dette forum. Ved ikke hvorfor, for det går fint nok i andre fora...

Det blev til 3 yderlige spil af Speicherstadt med 3 og 5 spillere. Det virker brilliant med alle antal besætninger, så det er også en klar vinder!

Cityplanner og Give and Take er to spil af min ven Alan Ernstein, som har flere udgivelser på samvittigheden. Og disse to spil skulle formentlig være klar til Essen. Det sidste var et kortspil, som jeg ikke rigtig kunne få hjernen viklet omkring, mdens det første var et interessant briklægningsspil, som dog var lidt tørt. Så det er foreløbig på 'måske'-stadiet.

Så blev det til endnu en gang Asteroyds, hvor Derk Solko fra BGG ydmygede os andre 4 ved at vinde de fire flag i 5 ture, hvor vi andre kun havde fundet et eller to...
Vi andre forsatte dog uden ham, og havde et sjovt spil hvor vi alle sluttede i samme tur.

Efter endnu et spil Great Fire of London, denne gang med 3 spillere (to af mine norske venner) benyttede vi resten af tiden efter midnat til at spille en række fysiske spil:
Flickergolf, hvor man knipser en disk på en bane af træ, hvilket giver mere eller mere mindre råt terræn. Interessant, men lidt for vanskelligt at forudse diskens dans over brættet.
Derfor viste jeg de andre Fingergolf, som et et professionelt udført spilmed et vinyltæppe på størrelse med Motorsportspillet (og også solgt i rulle) hvor man bruge en disk med kuglelejer. Det var fantatisk interessant, og ret svært. Firmaet sælger iøvrigt også versioner med Baseball, Amerikansk Fodbold og Soccer. De bliver forhåbentli prøvet de kommende dage.

Endelig sfsluttedes natten med Mind Game!, som vi misundeligt havde set andre spille under stor moro tidligere på aftenen. Dette fantastiske spil er en elektronisk maskine hvor man med et elektronisk agregat på hovedet og elektroder på ørene) forsøget at styre i let skumgummi bold svævende på en jetstrøm omkring på en forhindringsbane. Efter sigende kan man kontrollere højden på bolden ved hjælp af hjernen ved at fokusere på bolden. Jeg ved ikke hvordan det virker, for det va umådelig svært, men det er i hvert fald et faktum at bolden fladt til jorden hver gang man kom til at grine eller på anden måde blev ukoncentreret.Fantastisk legetøj af den type som Dale Yu altid har med på connen.
Alt i alt endnu en god dag!
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2010

Post by Helle »

Mik wrote:Endelig sfsluttedes natten med Mind Game!, som vi misundeligt havde set andre spille under stor moro tidligere på aftenen. Dette fantastiske spil er en elektronisk maskine hvor man med et elektronisk agregat på hovedet og elektroder på ørene) forsøget at styre i let skumgummi bold svævende på en jetstrøm omkring på en forhindringsbane. Efter sigende kan man kontrollere højden på bolden ved hjælp af hjernen ved at fokusere på bolden. Jeg ved ikke hvordan det virker, for det va umådelig svært, men det er i hvert fald et faktum at bolden fladt til jorden hver gang man kom til at grine eller på anden måde blev ukoncentreret.Fantastisk legetøj af den type som Dale Yu altid har med på connen.
Alt i alt endnu en god dag!
Det må være en videreudvikling i familie med den 'mindgame' ting, der står på Exp. Der er målet at have så lidt tanke aktivitet som muligt. Jo flere alfa eller beta bølger du har jo mere ruller bolden ned mod dig - målet er at bolden ruller i mål hos den anden spiller ... tihi
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2010

Post by Andrea »

Mik wrote: Først fik jeg spillet Rush'n'Crush, som jeg længe har luret på at anskaffe. Det viste sig heldigvis at være lige så sjovt som jeg havde håbet på, så det skal helt sikkert anskaffes. Det er Formula Dé med destruktion!!!
Det lyder som et spil efter mit hoved! :D

Jens og jeg har lige spillet tre omgange af Call of Cthulhu LCG, som vi har lånt af netsapiens. Det er en af de få typer spil, der kan gøre mig rimelig gnaven, da jeg ikke altid synes, det er særlig retfærdigt, når min modstander trækker usædvanligt gode kort i forhold til dem, jeg får op på hånden. Jeg mener - det er da ikke særlig fair, at han både har held i kærlighed og spil ;)
User avatar
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon May 01, 2006 4:12 pm
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle
Location: Århus C
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2010

Post by Helvard »

Idag blev det til et spil Twilight Struggle, det netop indkøbte Deluxe Edition. Brædtet er blevet mounted, kort og counters er i bedre kvalitet, og der er kommet nye kort. Til trods for alt dette blev det et møgspil :D

Hustruen som Sovjet bragede igennem Italien og Frankrig, smed mig ud af mellemøsten og dominerede Asien totalt - så spillede stoppede i tur 5 da hun fik 20 point :oops:

Jeg lugter revanche en af dagene :twisted:
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2010

Post by Sir William »

Har over Påsken - efter vi kom hjem fra ferie i Lalandia 8) - spillet Pandemic 10+ gange og det er kun lykkedes os at vinde EN gang.

Vores sidste spil i nat lovede godt, men så løb vi tør for kort :x

Vi kan ikke helt forstå ideen med, at vi har tabt spillet når der ikke er flere kort at trække, den sidste runde hvor vi trækker 2 kort får så slet ingen betydning eller også læser vi reglerne forkert.

Vi kan heller ikke finde ud af, hvilken rolle der er værst og bedst, vi er bare ikke enige på det punkt.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2010

Post by Frouvne »

Sir William wrote:[...] Vi kan ikke helt forstå ideen med, at vi har tabt spillet når der ikke er flere kort at trække, den sidste runde hvor vi trækker 2 kort får så slet ingen betydning eller også læser vi reglerne forkert. [...]
Så længe den sidste spiller har trukket de kort, han skal bruge, er jeg ret sikker på, at I bare fortsætter. Det er først når man skal til at trække kort og de ikke er til stede, at spillet slutter.
Sir William wrote: [...] Vi kan heller ikke finde ud af, hvilken rolle der er værst og bedst, vi er bare ikke enige på det punkt.
Jeg tror bestemt, at der er nogle roller, der er bedre end andre - men hvilke der er bedst i det konkrete spil afhænger meget af spillerantallet.
frouvne, administrator

Image
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 377
Joined: Tue Jun 30, 2009 1:20 pm
Location: Frederiksberg

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2010

Post by Caniggia »

Igår blev det til et glædeligt gensyn med War of the Ring. Jeg påtog mig den efterhånden faste opgave at spille "de gode", og det blev en lidt atypisk omgang. Spillet ville det således, at jeg gik efter at vinde via dominans, da jeg hurtigt fik opbygget en massiv hær i Rohan. Derfor solgte jeg Frodo og co og brugte alle character-slag på hære. Først og fremmest fik jeg udryddet Saruman i Orthanc (første gang det lykkedes), men kunne ikke holde den i første omgang. Jeg fik dog erobret den i anden omgang. Imellem tiden havde Sauron dog fået indtaget Gondor og taget Aragorn med i faldet. Derfor måtte jeg flytte Orthanc hæren for at beskytte Rohan, da Grey Havens og Shire også var faldet. Men via skibene (fra udvidelsen) kunne Sauron rykke ind i Orthanc igen i samme tur, som jeg fik taget Moria med elverne. Og derfor måtte jeg tage nederlaget, selvom jeg trods alt kun var en runde fra at vinde. Det var et fantastisk gensyn!

Derudover fik vi afprøvet Yspahan, som jeg fik via vores bytteleg her på siden. Spillet er dejligt hurtigt og fungerer faktisk fint. Alt i alt, er jeg godt tilfreds med mit bytte.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2010

Post by Frouvne »

Mik wrote:[...] Derefter fik jeg spillet The Great Fire of London 1666 fra JKLM. Et fantastisk spil, som jeg simpelthen må eje. Og gerne i en udgave med miniaturehuse og små olielamper til at sprede ilden med. Det ville se fedt ud i dæmpet belysning! [...]
Godt at høre, at Great Fire: London 1666 har gjort indtryk på dig. Det er et af de spil, jeg holder øje med og som jeg har høje forventninger til. Jeg tror dog, at jeg passer på din personlige udgave med miniaturehuse m.m. :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon May 01, 2006 4:12 pm
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle
Location: Århus C
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2010

Post by Helvard »

Helvard wrote:Jeg lugter revanche en af dagene :twisted:
Og det fik jeg så igår aftes, da det var min tur til at vinde i tur 5 :)
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2010

Post by Mik »

Helle wrote:Det må være en videreudvikling i familie med den 'mindgame' ting, der står på Exp. Der er målet at have så lidt tanke aktivitet som muligt. Jo flere alfa eller beta bølger du har jo mere ruller bolden ned mod dig - målet er at bolden ruller i mål hos den anden spiller ... tihi
Da, det lyder rigtig nok. I dette tilfælde er det så ikke en boldbane, men en cirkel, hvorpå man opsætte diverse forhindringer som rør, der kan puste bolden fra den ene side til anden, eller stiger som man skal over eller under´samt vindmøller som tager en med på en svingtur.
Maskinen registrerer hvor mange gange man lykkedes med de enkelte forhindringer, så den bagefter kan forælle hvor mange hits man har fået, eller evt. hvor få sekunder man brugte på en bestemt opgave.
Spillet hedder iøvrigt Mind Flex, nu når jeg har fået genset æsken.
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2010

Post by Helle »

Mik wrote:
Helle wrote:Det må være en videreudvikling i familie med den 'mindgame' ting, der står på Exp. Der er målet at have så lidt tanke aktivitet som muligt. Jo flere alfa eller beta bølger du har jo mere ruller bolden ned mod dig - målet er at bolden ruller i mål hos den anden spiller ... tihi
Da, det lyder rigtig nok. I dette tilfælde er det så ikke en boldbane, men en cirkel, hvorpå man opsætte diverse forhindringer som rør, der kan puste bolden fra den ene side til anden, eller stiger som man skal over eller under´samt vindmøller som tager en med på en svingtur.
Maskinen registrerer hvor mange gange man lykkedes med de enkelte forhindringer, så den bagefter kan forælle hvor mange hits man har fået, eller evt. hvor få sekunder man brugte på en bestemt opgave.
Spillet hedder iøvrigt Mind Flex, nu når jeg har fået genset æsken.
Fedt ... det lyder helt vildt super - men lyder også som noget dyrt legetøj ... suk!
Post Reply