Månedens spiloplevelse - Januar 2010

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Månedens spiloplevelse - Januar 2010

Post by Frouvne »

Så er det blevet tid til at evaluere årets første måneds spiloplevelser! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Carsten
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 139
Joined: Sun Nov 30, 2008 4:32 pm
Favoritspil: Puerto Rico, Hannibal: Rome vs. Carthage, Colosseum, Android, Perikles, Caylus, Struggle of Empires, Power Grid, Shadows over Camelot
Location: Sorø

Re: Månedens spiloplevelse - Januar 2010

Post by Carsten »

Jamen så vil jeg da lægge ud.

Min måneds største spiloplevelse har været at prøve Siena for første gang. Jeg havde bestemt ikke ventet mig ret meget af dette pudsige spil, men blev positivt overrasket over de mange snedige detaljer i spillet. Særligt det at man undervejs i spillet får og må give afkald på specielle egenskaber, der tilhører de enkelte udviklingstrin, gør spillet til noget, der kræver god planlægning og et gennemgribende overblik (måske derfor jeg tabte?!). Ydermere kan jeg også godt lide den grafiske del.

Det hæsblæsende spil Colosseum fra i går kommer ind på en stærk andenplads
Senest spillet:

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Månedens spiloplevelse - Januar 2010

Post by Andrea »

Nu er det rimelig behersket, hvad vi har nået at spille i denne måned, men kortudgaven af Keltis overraskede ganske positivt, da jeg prøvede det hos Helle for nylig :)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Januar 2010

Post by Frouvne »

Andrea wrote:Nu er det rimelig behersket, hvad vi har nået at spille i denne måned, men kortudgaven af Keltis overraskede ganske positivt, da jeg prøvede det hos Helle for nylig :)
Så kan jeg da lige, for god ordens skyld, tilføje, at det var kortspilsudgaven, der var på bordet ved den pågældende lejlighed: Keltis: Das Kartenspiel.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Månedens spiloplevelse - Januar 2010

Post by Andrea »

Frouvne wrote:
Andrea wrote:Nu er det rimelig behersket, hvad vi har nået at spille i denne måned, men kortudgaven af Keltis overraskede ganske positivt, da jeg prøvede det hos Helle for nylig :)
Så kan jeg da lige, for god ordens skyld, tilføje, at det var kortspilsudgaven, der var på bordet ved den pågældende lejlighed: Keltis: Das Kartenspiel.
Det var da også det, jeg skrev ;)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Januar 2010

Post by Frouvne »

Andrea wrote:
Frouvne wrote:
Andrea wrote:Nu er det rimelig behersket, hvad vi har nået at spille i denne måned, men kortudgaven af Keltis overraskede ganske positivt, da jeg prøvede det hos Helle for nylig :)
Så kan jeg da lige, for god ordens skyld, tilføje, at det var kortspilsudgaven, der var på bordet ved den pågældende lejlighed: Keltis: Das Kartenspiel.
Det var da også det, jeg skrev ;)
O.K. Det var åbenbart over min sengetid... :oops:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse - Januar 2010

Post by Jens_Hoppe »

Nogle gange orker man kun at læse det der står med fed skrift... ;)

For mit vedkommende bød januar på to gode, nye spiloplevelser: Blokspillet Richard III, og Dominion-klonspillet Thunderstone. Begge var langt mere underholdende end jeg havde turdet håbe på.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Januar 2010

Post by Frouvne »

Selvom vi er midt i en større ombygning viste januar sig at blive en overordentlig aktiv spilmåned. Dog har det primært været spil i den lettere genre, der har været i brug:

Bakugan Battle Brawlers - 57
Keltis: Das Kartenspiel - 7
Coloretto - 5
Pyramid - 5
San Juan med de nye udvidelser fra Alea Treasure Chest - 4
Hive - 3
Lost Cities - 3
Das Motorsportspiel - 3
Pandemic med udvidelser fra Pandemic: On the Brink - 3
Schotten-Totten - 3
Mr. Jack in New York - 2
At the Gates of Loyang - 1
Dominion med Dominion: Seaside - 1
Dschungel - 1
Endeavor - 1
Ingenious: Travel Edition - 1
Klondike - 1
Pickomino - 1
Red November - 1
Risk Express - 1
Vasco da Gama - 1

Det var forfriskende at prøve Keltis: Das Kartenspiel , der udgør et fuldgyldigt alternativ til Schotten-Totten og at se, at der endnu er liv i Coloretto. Nyt liv er blevet tilført San Juan med de nye udvidelser fra Alea Treasure Chest og endelig har Mr. Jack in New York vist sig at være et fint alternativ til originalen.

Månedens spiloplevelse må dog siges at være Bakugan Battle Brawlers, der har budt på en perlerække af fornøjelige stunder med min søn på trods af, at jeg syntes at spillet i sig selv er en tynd kop the.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Johan
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 62
Joined: Tue Nov 03, 2009 9:46 pm

Re: Månedens spiloplevelse - Januar 2010

Post by Johan »

Månedens spiloplevelse må være et af de syv spil Hannibal: Rome vs. Carthage det er blevet til. Selvom jeg har tabt fem ud af syv spil, er det stadig sjovt at spille. Det er samtidig også det første lange spil jeg har prøvet (selvom jeg godt ved at mange herinde vil mene at 4 timer er det rene ingenting :wink:). Før jeg prøvede dette spil fattede jeg ikke rigtig ideen i spil der tager 3-4 timer at spille, hvis nu man kan nå tre forskellige spil på ét spils tid lyder det da som et let valg :). Jeg tror dog jeg har indset, at man får et noget mere spændende spil hvis det ikke lige er overstået på en time, selvom det går dårlig til at starte med kan man sagtens nå at vende bøtten. :-)
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Januar 2010

Post by Helle »

Min måneds spiloplevelse må have været Endeavor, som jeg ser frem til at prøve igen ....
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - Januar 2010

Post by jondifool »

Månedens spiloplevelse:
(bortset fra curling)
hermagor der overraskede ved at være et fint lille spil.
Image
Zaphoddk
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 127
Joined: Sun May 25, 2008 3:18 pm
Location: Kjellerup
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - Januar 2010

Post by Zaphoddk »

Jeg var heldig og fik en del spil i jule- og fødselsdagsgave. Af dem har jeg fået prøvet Tomb og Power Grid der hver især levede op til mine forventninger, på hver deres måde.
Tomb er en hyggelig dungeoncrawl som jeg havde håbet, dog kan jeg frygte at det måske bliver trivielt i længden. Jeg har kun prøvet det med 2 spillere, og jeg tror at flere spillere vil forbedre oplevelsen.
Power Grid havde jeg ønsket mig, så jeg havde et spil, der er til at gå til, for de af mine venner og familie der ikke spiller så meget brætspil. Det fungerer virkeligt godt, og det indtryk jeg havde, af at reglerne var svære og uforståelige, er blevet gjort til skamme (heldigvis).
Endeligt fik jeg spillet Arkham Horror sammen med min kone og et vennepar, der trods mængden af regler og kort, gerne vil prøve det igen.
Så når det kommer til brætspil, har det været en god måned.
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Månedens spiloplevelse - Januar 2010

Post by Brichs »

Hmm...har prøvet mange rigtig gode spil i denne måned.

Sejren må næsten gå til Agricola, jeg endelig(!) har fået mulighed for at prøve, sammen med udvidelsen Farmers of the Moor (mener jeg den hed...?). Kan virkelig godt forstå, at spillet ligger så højt på BGG. Selvom reglerne tog lang tid at forklare, er spillet så simpelt og giver så fantastisk mening hele vejen igennem (selvom man aldrig har nok ture - i bedste Harvest Moon stil).
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - Januar 2010

Post by Larsine »

Min oplevelse i Januar måned, må helt sikkert være mine mange spil Small World, og så mit gensyn med Battlestar Galactica. To spil som jeg fortsat vil glæde mig til at spille.

Lars
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Januar 2010

Post by Mik »

Når jeg ser tilbage på min spilleliste er de tre bedste oplevelser:
Image Det go'e gamle racerspil PS fra Hans Im Glück, som det efter 10 års søgen endelig er lykkedes mig at få fat på. Nu er jeg endelig fri for kun at spille det i udlandet!

Image "Café Imperial" - eller hvad den nye udgave (som formentlig bliver præsenteret på Nürnberg messen i dag) kommer til at hedde. Har endnu ikke haft tid til at prøve de endelige regler for profi-spillet, men basisspillet er i alt fald rigtig godt.

Image Nu har jeg haft Aleas Skattekiste i over et halvt år, men det er først nu at vi har fundet tid (og lyst) til at spille med de nye kort til Notre Dame, og det viste sig at være en stor fejl. De laver godt nok ikke revolutionerende om på spillet, men bare det faktum at man ser ikke de samme kort i hvert eneste spil, har øget spændingen betydeligt. Kan absolut anbefales!
Image
Post Reply