Er der nogen, der har spillet Battlestations?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Er der nogen, der har spillet Battlestations?

Post by Frouvne »

Er der nogen, der har spillet Jeff Siadeks spil Battlestations? Titlen drager mig lidt - men endnu har jeg ikke gjort det store for at sætte mig ind i det.

Spillet er øjensynligt en hybrib mellem et brætspil og et rollespil. Rollespil er ikke lige min genre, men hvis det endelig skal være, så lyder det som et univers, jeg kan have med at gøre. Og så lyder det lidt som om, at det er en slags dungeon crawl (hvordan man nu lige vil oversætte det til dansk).

Desværre er reglerne ikke tilgængelige online - øjensynligt er argumentet, at de (nærmest) ér spillet og så er det jo meget forståeligt. Det gør det dog også vanskeligt at gøre sit "hjemmearbejde", hvis man gerne vil sætte sig ind i spillet. Så hvis nogen kan gøre mig klogere på forholdet mellem rollespil og brætspil, spilletid, graden af spiller-interaktion, vil jeg meget gerne høre mere herom.

Jeg vil selvfølgelig også meget gerne høre om erfaringer med den første udgivelse Battlestations: Galactic Civil War og hvis nogen allerede har gjort sig overvejelser om den kommende udvidelse Battlestations: Pax Galacticum.

På forhånd tak!

Spillet har i øvrigt en officiel hjemmeside, der kunne have interesse:

http://www.battlestations.info/
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Post by Andrea »

Jeg har prøvet Battlestations et par gange for nylig, og det er et glimrende spil. Mht. rollespilsdelen så er det op til én selv, hvor højt man vil vægte det. Jeg synes dog, at det gjorde det sjovere (men jeg spiller også rollespil normalt, såeh... ;)).

Jeg havde forventet flere nærkampe i spillet, men i de to scenarier, vi prøvede, foregik al kamp rumskibene imellem. Da jeg også kun har prøvet det to gange, kan jeg ikke give en supernuanceret anmeldelse af det, men her er et par få ord om det:

- rollespilsdelen er et plus. Man bestemmer selv, hvor meget man lever sig ind i det, men man kan til gengæld få temmelig meget sjov ud af dette element. Desuden er der mulighed for at stige i levels - og det er jo altid godt ;)

- man kan spille forskellige racer i spillet. Og det er faktisk ganske interessant at spille 6-armet søstjerne!

- kan man ikke lide hexkort, bør man overveje at holde sig fra spillet. Spilpladen består først og fremmest af hex-stjernekort, hvilket gør styringen af rumskibet lidt mere kompliceret.

- missionerne er enkle - men ikke nødvendigvis lette. Planlægning af i hvilken rækkefølge, folk tager deres ture, er ret vigtigt i spillet.

- der er fire forskellige jobfunktioner på rumskibet (pilot, soldat, ingeniør/mekaniker og læge/forsker). Ens handlemuligheder kan dog godt være lidt for låst på disse job, selvom man har mulighed for at hjælpe andre i spillet - det er blot så svært at få til at lykkes, at det næsten er lige meget. Derudover oplevede vi, at den ene af jobfunktionerne vær nærmest overflødig i det ene scenarie, vi prøvede, så man skal være forberedt på, at scenarierne ikke nødvendigvis er helt afbalancerede.

- der er mange terningeslag (og dermed også en del heldfaktor i spillet). Man kan dog styrke sine evner ved at optjene erfaring gennem flere scenarier, ligesom man også har en pulje af heldpoints i hvert scenarie, som man kan bruge til at tage terningeslag om.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Tak for det fine svar, Andrea. Det har bestemt været med til at øge min interesse... Har gennemspilningerne givet nogle ideer om, hvad der er det ideelle spillerantal? Og kan du (eller andre) løfte en smule af sløret for, hvad missionerne kan gå ud på - naturligvis uden at afsløre for meget! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Post by Andrea »

I de to scenarier, vi pt. har prøvet, var vi hhv. en gamemaster + fem spillere og en gamemaster + tre spillere. I sidstnævnte tog vi en robot med på rumskibet, så de fire essentielle jobfunktioner var dækket (se mit foregående indlæg :)). Fra spillets side er der nemlig lagt op til, at de fire helst skal være dækket ind - også selvom man kan risikere, at en af funktionerne er mere eller mindre overflødig i et scenarie. Det viste sig i øvrigt, at det var ret heldigt, at det var en robot, der tog sig af denne jobfunktion i vores andet scenarie, for der var ikke meget at lave for vedkommende.

Jeg tror, jeg vil prøve spillet et par gange mere, før jeg kan udtale mig om det rette spillerantal - det afhænger nok en del af, hvor afbalancerede og forskellige resten af scenarierne er.

I det første scenarie, vi spillede, var vi ude ved et forladt rumskib, der kredsede om en planet, og downloade en række programmer, inden vi trak den længere væk fra planeten.

I det andet blev vi sendt ud for at destruere en rumstation, hvor der blev opbevaret smuglervarer.


Jeg har som sagt ikke spillet nærkampe endnu, men det ser jeg frem til at prøve på et tidspunkt - jeg forestiller mig, at det giver mere drive i spillet, hvor man omvendt godt kan have flere tilbagelænede perioder, når man udelukkende manøvrerer rundt i rumskibet.
Post Reply