Månedens spiloplevelse - August 2009

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Månedens spiloplevelse - August 2009

Post by Frouvne »

Endnu en måned er omme og det er tid til at gøre status! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - August 2009

Post by Frouvne »

August blev en måned med mange spiloplevelser for mit vedkommende. Her skal jeg derfor blot fremhæve nogle få. Langt om længe fik jeg prøvet Space Alert. Jeg tvivler på at det vil blive en favorit, men kunne man i en periode bruge det som åbningsspil med den samme gruppe, tror jeg, det kunne være solid underholdning. Tulipmania 1637 viste gode takter med en simpel og stram struktur, der alligevel fører til interessante valg og det med en overmåde acceptabel spilletid. Chicago Express gav for mig en lige så god spiloplevelse som forlæget og Automobile viste sig måske at indeholde lidt mere end jeg lige havde vurderet i første omgang. Fluch der Mumie fungerede som et godt børnespil skal og formåede at tryllebinde fem børn. Ra: The Dice Game gav en række gode oplevelser i den lette ende og vil af den grund hyppigt finde frem til bordet i en periode. Das Motorsportspiel var nok månedens højdepunkt rent underholdningsmæssigt og vil formentlig blive spillet jævnligt og med stor fornøjelse i årene fremover. Rent spilmæssigt var det dog nok India Rails der bød på den mest interessante oplevelse og er et spil, jeg ser frem til at kigge nærmere på.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Månedens spiloplevelse - August 2009

Post by Robert »

Jeg får ikke spillet så meget som jeg gerne ville, men i august var det Commands and Colors: Ancients der stod i fokus. Jeg havde tre aftener med Bugge. Vi tænkte at det nok var lidt som Memoir, og brugte de første to aftener på at diskutere regler og finde ud af at det langt fra var så simpelt. Den tredje dag spillede vi det så efter reglerne, men selv da havde vi en regeldiskussion.

Det er et rigtig godt spil, hvor man er nødt til at tage hensyn til styrker og svagheder ved de forskellige enheder i forhold til hinanden for at vinde. De kort man får betyder en del, men uden god taktik går det ikke i længden.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse - August 2009

Post by Jens_Hoppe »

For mig bød august ikke rigtigt på det helt store i form af nye spil. Dominion: Intrigue blev spillet et par gange og var sjovt nok, og jeg fik prøvet Monastery for første gang i lang tid. Ellers stod den på lidt ældre spil; Amun-Re, Ra, Race for the Galaxy, Stone Age, den slags...

Tager vi børnespil med, var månedens helt store hit Fluch der Mumie, og jeg må give det, at det er godt skruet sammen.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Månedens spiloplevelse - August 2009

Post by Andrea »

Hm... hm... vi fik bl.a. prøvet Unspeakable Words, som var et vældigt (u)hyggeligt og light spil og som er let at gå til. Vi fik også spillet Snow Tails, som jeg har en virkelig god fornemmelse af, når jeg spiller - og så går det alligevel galt til sidst! Det provokerer selvfølgelig bare, så jeg bliver nødt til at spille det noget mere ;)

Ra: The Dice Game viste sig at være et glimrende lille spil, men jeg synes nu ikke, det har så meget med det originale spil at gøre. Det fungerer dog fint som filler.

Og sidst men ikke mindst fik jeg endelig prøvet Saint Petersburg, og det levede meget godt op til mine forventninger mht. kompleksitet og underholdningsværdi. Det er dog et af de famøse spil, der kun går op til fire spillere, og den type spil har vi en del af, så det er ikke relevant at købe.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - August 2009

Post by Mik »

Månedens spiloplevelse var naturligvis Rubicon hvor den bl.a. stod på Steam, Puerto Rico m/ Nobles
samt ikke mindst Automobile, som blev mit mest spillede spil denne måned - hvis der ses bort fra Memoir '44 og Dominion Intrigue.
Endelig var en stor tilfredsstillelse endelig at få Through the Ages på bordet igen - og det endda hele to gange!
Image
DavidP
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 44
Joined: Tue Oct 23, 2007 7:44 pm
Location: København
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - August 2009

Post by DavidP »

Jeg har ikke fået spillet meget - det blev dog til et par spil The World Cup Game, hhv. 1958 (Sverige) og 1962 (Chile). Jeg er meget glad for TWCG - på trods af relativt lav production value - selvom heldet godt nok kan have en forholdsvis stor faktor. (I sidste spil var jeg så heldig at sidde med alle tre 3 goal kort da gruppespillet sluttede - så var det ikke helt så svært at køre Tjekkoslovakiet til en sikker 4-0 sejr i finalen).

Dernæst har vi - endelig - spillet en (halv) omgang Twilight Imperium III i min gruppe. Det blev vidst til en små 5 ture. Hvor jeg tidligere har været rigtig, rigtig glad for spillet, er jeg ikke helt så solgt længere. Måske er det også fordi det ikke fungerer rigtig godt med 4, hvor alle strategy kort bliver taget. Derudover synes jeg at Trade-delen fungerer temmelig skidt. Og så kan der også være en del downtime. Når det er sagt, så er det trods alt et sjovt spil, med mange facetter. Hvis vi dog bare kunne færdiggøre et spil engang...
Post Reply