Hvad har du spillet i dag? April 2009

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? April 2009

Post by Frouvne »

Håber, der bliver meget at skrive om i april! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 237 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2009

Post by Taibi »

Første spilleaften (af forhåbentlig mange) i april... og med nye spil på bordet.

Vi startede med Attika, som er simpelt, men alligevel fængede rigtig godt. Det bliver helt sikkert et spil der kommer på bordet flere gange. Vivi (min bedre halvdel) vandt med en snoet linie fra Shrine til Shrine...

Dernæst kom Lost Cities på bordet - simpelt i sin opbygning, hurtigt i sin spil afvikling, men alligevel ganske fornøjeligt. Det blev til to klare sejre til mig, omend Vivi dog kom i plus i anden ombæring... :D

Endelig sluttede vi af med Mr. Jack - men her var det blevet lidt sent og vi missede flere muligheder... man skal lige lære de forskellige personer og deres evner før den sidder. Ganske fornøjeligt spil som også nok skal komme på bordet igen...

Super at starte måneden på denne måde... og så med muligheden for mange flere spil i den kommende påskeferie... skønt. :D
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2009

Post by Andrea »

I dag havde vi et vennepar på besøg, og vi fandt det nyerhvervede Thurn & Taxis frem, som vi gættede på var noget for dem - og ganske rigtig blev det til to omgange af det inden aftensmaden.

Bagefter fik vi spillet Ghost Stories, og der var lidt regelforvirring - tror vi fik spillet en regel forkert, så jeg glæder mig til at få det prøvet igen, så vi forhåbentlig får styr på alle facetter :)
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 237 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2009

Post by Taibi »

Vi startede dagen med et spil Hanging Gardens, vældig fornøjeligt og ganske underholdende, en snæver sejr til mig, da jeg fik vagten som giver 3 point for hver port man har - da jeg havde samlet 6 stk gav det bonus.

Dernæst spillede vi Pick Picknik, om fjerkræ og ræve, ikke så sjovt med kun 2 spillere, men med 2 børn, hvoraf den ene kan og den anden ikke kan... så må vi vente lidt med at inddrage dem... måske den yngste kunne hjælpe én af os voksne...

Til slut tog børnene og jeg to spil Build-a-Burger - et slags memory burger spil som er ganske underholdende, men også hurtigt bliver langt... her vandt den ældste begge gange, da han har en fænomenal hukommelse... :D
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 237 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2009

Post by Taibi »

Vi sluttede dagen af med et spil Euphrates & Tigris, rigtig spændende, men også svært at holde overblik over hvilke områder man er svag i og skal fokusere på. Det blev til en forholdsvis sikker sejr til min bedre halvde.

Siden blev det til et spil San Juan, hvor vi famlede os lidt frem... der skal nok flere spil til før vi kan kortene og deres muligheder, men netop muligheder er der i spillet... og især hvis vi kan lokke en tredje person med... :D

Vi fik også startet på Stephensons Rocket, men det fængede ikke rigtigt som 2-personers spil... :?
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2009

Post by Andrea »

Jens og jeg fik prøvet Shanghaien for første gang i dag. Et kort og simpelt topersoners terningespil, som passer fint som underholdningsmoment på hverdagsaftener - eller på ferier. Jeg var bange for, at det ville være for simpelt, men hele pointgivningsdelen er tilpas uigennemskuelig og taktisk til, at spillet har potentiale til at blive spillet en del gange. Reglerne er samtidig så enkle, at det kun tager få minutter at forklare dem.

Senere på dagen blev det også til to omgange online-Dominion.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2009

Post by Frouvne »

Så er det vist på tide, at jeg får registreret de par spiloplevelser, jeg har haft i denne måned!

Torsdag startede med et spil Kids from Catan mod tre to-årige. Det krævede stram styring fra undertegnedes side, men børnene virkede godt underholdt. Det blev jeg til gengæld ikke selv. På trods af at jeg godt kan lide ideen om at introducere børn til et rigtigt designer-spil af Klaus Teuber duer det ikke, når der er tale om så tynd en omgang the. At skrive en strategi-guide til spillet, der overstiger tre linjer, ville være en voldsom overdrivelse... og spillet er derefter! :? Senere på dagen var det så mig, der blev stramt styret, da et par syv-årige indvilgede i at introducere mig for Bakugan Battle Brawlers. Introduktionen led kraftigt over, at der var tale om radikal brug af hus-regler. Jeg tror at min konklusion så småt er, at der er tale om et hyggeligt stykke legetøj og at man nok heller ikke skal lægge meget mere í disse på mange måder fascinerende spillebrikker.

Søndag bød på en lang eftermiddag med Magic: the Gathering. Jeg fik spillet omkring 15 spil med min svoger jævnt fordelt mellem spil mellem forskellige theme decks, draft med boostere fra Conflux-serien og dyster mellem vores egne konstruerede decks. Det var yderst underholdende. Draft ser jeg store potentialer i og nød ikke mindst det faktum, at spillet stort set kørte glat uden mere end et par regelopslag.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2009

Post by Larsine »

Man skulle tro at April har været en dårlig spillemåned for mig, for jeg har je slet ikke skrevet noget, men sådan forholder det sig slet ikke.

Onsdag d. 1. Kom Eik og Carsten forbi til spil, og medens vi ventede på min svoger, snuppede vi lige tre spil No Merci. De to af dem var helt ude i skoven for mig, og Eik og Carsten vandt hver et af dem, men jeg troede at jeg styrede det tredie. Det viste sig dog, at Eik lige præcis sneg sig under mine point, og derved fravristede mig sejren.

Da Michael dukkede op spillede vi en gang Colosseum. Carsten købte som den eneste en sæsonbillet i først runde, og det betød at han vandt de to første runder, og havde langt flere penge end os andre. Michael vandt de to efterfølgende runder. Da sejren skulle trækkes i land, viste det sig dog at Carsten alligevel havde formået at opsætte det bedste show, og jeg måtte nøjes med en 2. plads.

Fredag d. 3. sendte jeg min kone til England, og havde derfor inviteret fredagsspillerne hjem til mig. Rune, Henrik og Martin dukkede op. Martin blev introduceret til Dominion, og vi fik spillet det 5 gange. 3 gange med First Game sættet, og 2 gange med Village Square. Der er ikke så meget at skrive om, for jeg formåede ikke at vinde et eneste af spillene. Men bagefter spillede vi Colosseum, og her fungerede min strategi. Jeg fik lov til at sætte mig på skibene, og måtte kæmpe med Henrik om gladiatorene. På et tidspunkt i spillet havde jeg 7 gladiatorer medens Henrik havde 6 gladiatorer. Jeg sluttede af med at lave en brag af et show, hvor jeg fik besøg af mange fornemme gæster og scorede 96 point. Martin kom lige efter med 91 point. Henrik lå på 85 point og Rune fik 79 point.

Lørdag d. 4 blev det kun til to spil Dominion med Lea og Larna. Det var tilfældig kort. Heksen var et af kortene, og selvom der også var moat med, fik jeg alt for mange forbandelser. Lea vandt begge spil, det første i overlegen stil, det andet lidt mere behersket.

Søndag d. 5 spillede Lilli, Larna og jeg et spil Zooloretto med samtlige udviddelser. Det vi sige:
Zooloretto, Tre ekstra indhegninger, Børnezoo, Tre ekstra bygninger, Byggepladser, Isbjørnen, Missioner, Zooloretto XXL, Gorillaen, Sparebogen, Aquaretto, Tog og Tre medarbejderbrikker.
Det var sjovt, men det kom til at tage lige lovlig lang tid, og det viste sig at der er nogle af kombinationerne der i hvert fald ikke passer specielt godt sammmen. Lilli kom foran på penge, og da hun fik sin første medarbejde ansatte hun ham selvfølgelig som kassedame. Dette kombineret med sparebogen, betød at hun tjente et point for hver runder der gik, idet hun altid havde penge tilovers til at sætte ind i banken. Da hun fik medarbejder nummer to blev han selvfølgelig også ansat som kassedame. Da spillet sluttede havde Lilli 36 mønter, som i alt gav hende en bonus på 72 point. I alt endte Lilli på 144 point. Jeg fik en anden plads med 105 point, og Larna blev tredie med 96 point.

Om aftenen spillede Larna og jeg Catan Card Game. det var et meget lige spil, hvor Larna dog førte det meste af spillet med et enkelt point, idet hun havde sat sig godt og grundigt på ridder- og turneringsmagten. Men til sidst fik jeg indhentet hende, og da det stod 10-10 byggede jeg kolossen og vandt dermed spillet.

I dag er det så foreløbig blevet til to gange The Reef med Larna. I det første spil lagde jeg mig foran, og vandt overlegent (5-3). I andet spil var det Larna der lagde sig foran, og hun tyvstjal alle perlerne. Men alligevel lykkedes det til sidst for mig at vinde en kneben sejr (5-4).

Senere i dag går turen til England, så mon ikke vi får spillet et enklet spil medens vi er derovre.

Lars
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 237 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2009

Post by Taibi »

Vi fortsatte den gode stime i dag og fik prøvet Trias.

Det er et spil med dinosaur... hvor kontinenterne flyder fra hinanden og hvor det gælder om at sikre sine flokke af dinosaurer overlevelse på de største kontinenter - og med flest mulige flokke. Ganske underholdende, forholdsvis tankekrævende og væsentligt sjovere med mere end 2 spillere...

Vi sluttede af med to spil Lost Cities... en klar sejr til hver. :)
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2009

Post by Andrea »

Taibi wrote:Vi fortsatte den gode stime i dag og fik prøvet Trias.
Det er et fint lille spil! Og det bliver bestemt ikke mindre sjovt af at blive spillet aggressivt! :D

Meget apropos spillede jeg med Helle, Elin og Lise i dag, hvor Lise introducerede os til Urland (som vi fik spillet to gange). Jeg har gennem laaang tid haft ønske om at prøve det, men det viste sig dog at være noget anderledes end ventet - og ikke en type spil, jeg kommer til at mestre.
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 237 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2009

Post by Taibi »

Trias var faktisk rigtig tankevækkende... lidt af en brain-burner.

I aften blev jeg slået snævert af konen i San Juan og tæsket af børnene i Pick Picknic... men dejligt at spille og så gør det knap så meget med resultatet... :D
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2009

Post by Andrea »

I dag fik jeg fornøjelsen af at crashe Runes hjem og blive introduceret til Age of Conan-brætspillet. Der var en del regler, der skulle forklares, så da vi startede spillet, fattede jeg ca. halvdelen, men det gik alligevel hurtigt med at få de sidste ting på plads.

Selve spillet tager ret lang tid (meget længere tid end de annoncerede 90 minutter på BGG!), og det betød i sidste ende, at jeg måtte gå kort tid før, at vi ville slutte anden akt i spillet (ud af tre). Inkl. regelforklaring havde vi da været i gang i fire timer! Jeg kan selvfølgelig ikke vurdere, hvordan spillet er som helhed, men det virker lovende og kan meget vel være et, jeg kan finde på at spille igen.

Tak til Rune for at turde lade os komme på besøg! :)
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2009

Post by Rune Petersen »

Det var da så lidt! :)

Ja, Age of Conan tog temmeligt lang tid. Vi endte med at afslutte efter 2. tidsalder da det var begyndt at blive sent på aftenen. Lidt beklageligt, men det skal nok komme på bordet igen.

Jeg tror spillet vinder en del i grupper, hvor man ikke er bange for at gå i krig med sine modstandere. Vi var generelt ret fredelige og gik primært efter de neutrale provinser (ellers blev der kun raslet lidt med sablerne hist og her).

Jeg regner med at det kan blive et interessant gensyn.

Tak til alle der deltog for en hyggelig aften.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2009

Post by Larsine »

Som forventet har vores tur til England betydet at vi faar spillet.

Mandag i lufthavnen spillede Larna, Lea, lilli og jeg Mamma Mia medens vi ventede paa at kunne boarde flyet. Det blev en suveraen sejr til mig.

Tirsdag var vi paa besoeg hos en soester. Da hun er frisoer stod dagen paa haarfarvning, permanent og klipning. Jeg undgik heldigvis de to foerste :D Ind i mellem blev der saa ogsaa tid til at spille. Foerst to spil Mamma Mia med Lilli, hvor jeg vandt dem begge. Herefter et spil Mamma Mia med Larna, som jeg ogsaa vandt. Saa et spil Mamma Mia med Lea, som jeg ogsa vandt. Herefter var der ikke flere der ville spille det spil. Men Citadels kom paa bordet. Foerst et spil med Larna, Lilli og mig. Det saa laenge ud til at Lilli ville vinde, saa derfor gik baade Larna og jeg efter hende, og det lykkedes os at stoppe hende, men til gengaeld stak Larna af og vandt med 22 point, jeg fik 13 og Lilli fik kun 11.

Slutteligt spillede Lilli og jeg Citadels, og her fik jeg stort set ikke en chance. Lilli styrede spillet og vandt da ogsaa med 33 point, mod mine 24 point.

Lars
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2009

Post by Frouvne »

Som allerede nævnt blev der spillet Age of Conan: The Strategy Board Game i aftes hos Rune og jeg var en af de heldige deltagere. Spiloplevelsen blev skæmmet en smule af at jeg mødte op med en forventning om at skulle spille et spil, der var normeret til 90 minutter, som kom til at tage hele aftenen - og så blev vi alligevel ikke færdige. Spillet foregår i tre epoker og vi nåede kun igennem de to første på ca. 4½ time. Dog var vi muligvis meget tæt på en samlet afslutning, da alle tre tilbageværende spillere lød til at have intention om at forsøge at trække Conan til deres hjemby, hvilket ville medføre en umiddelbare ende på spillet. Denne del er jeg sådan set lidt ked af vi ikke fik prøvet, da jeg gerne ville have afmystificeret min frygt om at den første auktion i tredje epoke derfor kan være fuldkommen afgørende. Endvidere kunne man frygte at heldet i denne afsluttende del ligeledes kan være altafgørende; bevæger Conan sig på et eventyr, der gør at jeg har mulighed for at lokke ham ind i min hjemby. Jeg syntes dog alt i alt jeg havde en god spilleoplevelse med Age of Conan: The Strategy Board Game - men dog ikke uden visse forbehold. Dog tror jeg også, at vi spillede alt for lidt aggressivt og i øvrigt foretog flere fejldispositioner, der vil være mulighed for at følge op på i kommende spil.

Til formiddag har min søn forbarmet sig over mig og spillet et enkelt spil M:tG med mig. Jeg kom godt ind i spillet og selvom vi begge nåede ned på 2 liv, inden det afsluttende angreb, var min fornemmelse fra tidligt i spillet, at jeg havde det under kontrol.
frouvne, administrator

Image
Post Reply