Månedens spiloplevelse - Maj 2008

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Månedens spiloplevelse - Maj 2008

Post by Frouvne »

Jeg vil hermed forsøge mig med noget, der kunne gå hen og blive et fast månedligt indslag; en tråd hvori man opfordres til at se tilbage på månedens spiloplevelser med særligt henblik på at finde den eller de største spilmæssige oplevelser i den forgangne måned.

Jeg vil straks lægge for og kigge på nogle af mine egne spilmæssige oplevelser fra maj 2008. :D

Ofte får jeg kun spillet spil en enkelt eller et par gange og derfor var det glædeligt med et gensyn med nogle spil, som jeg holder meget af og som jeg godt nok får spillet alt for sjældent men som alligevel er nogle af dem, der er blevet spillet gentagne gange: PitchCar, El Grande, Modern Art, Taluva, Mykerinos og Hacienda. Hvor Hacienda i øvrigt primært har været spillet online, hvilket ikke gør glæden ved at spille det live mindre. Det er alle spil, der leverer varen - men til gengæld er det jo så heller ingen overraskelse, at de gjorde det.

Glædeligt var det også at nogle af de nyere spil, der er dukket op på min spil-arena: Beowulf: The Legend, King of Siam og Pandemic igen blev luftet og stadig ser ud til at rumme mange gode oplevelser.

Første møde med Alhambra gav et uklart indtryk. Spillet skal sikkert prøves igen men skæbnen for spillet i vores samling er uklar. Die Codeknacker skuffede endnu en gang fælt og da det fik en hård medfart af min søn, vil det nok forsvinde fra spilsamlingen ved lejlighed. Endnu - endnu et gensyn med Carcassonne får mig endnu en gang til at undre mig over dets succes og hvorfor det befinder sig på vores hylder. Også Tzaar rykkede tættere på kulden - men det kan sagtens være, at det blot var min manglende koncentration om spillet, der gav et dårligt indtryk.

Tilbage på sporet! De tre kandidater til at være månedens spiloplevelse for mig er: Wabash Cannonball, GiftTRAP og Glory to Rome. Wabash Cannonball er stadig alt, alt for dårlig til... jeg tror dog, at jeg begynder at kunne forstå samspillet mellem nogle af mekanismerne og har stor lyst til at dyrke det meget mere. GiftTRAP var en stor overraskelse og selvom det jo i sig selv ikke er et interessant spil, så er det et spil, jeg ser have en plads i vores spilsamling for at kunne spille det med nogle af de folk, der ellers vil rynke på næsen af vores hobby. Et introduktionsspil af Glory to Rome overbeviste mig om, at der er et spil, der absolut hører hjemme i vores samling og at der er tale om et spil, der formentlig med lethed kan vippe San Juan af pinden og som af en eller anden grund appellerer meget mere til mig end Race for the Galaxy. Kan fremtidige gennemspilninger leve op til dette, vil der være mange timers underholdning for os i det spil. Så alt i alt vil jeg udpege Tobias' introduktionsspil af Glory to Rome som månedens spiloplevelse for mit vedkommende! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2008

Post by Jens_Hoppe »

Jeg spillede nogle spændende spil i maj. Det blev både til gensyn med Tribune og Princes of Florence, og jeg fik prøvet en række nye spil; Im Reich der Wüstensöhne, Jamaica, Beowulf: The Legend, Mykerinos: The Nile, El Capitán, og Stone Age.

Tribune imponerede stadig, så det er afgjort en kandidat til månedens oplevelse. Af de nye spil var der ingen direkte hits, men både Beowulf og især Stone Age virkede som om de havde potentiale, og begge er spil jeg gerne vil spille igen.

Endelig fik jeg introduceret min datter til Ave Caesar, og da det dels var en succes hos hende, og dels er noget af det første jeg har kunnet spille med hende, som ikke er dræbende kedsommeligt for voksne, var det et stort hit (som vi givetvis kommer til at spille mange gange mere).

Så mens både Tribune og Stone Age var fine spil, var det i virkeligheden nok mine familie-Ave Caesar spil der var den mest banebrydende oplevelse i maj måned...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2008

Post by akwlinka »

Nu blev det ikke til mange spilopleverlser i maj, hvorfor det er ret enkelt at udskilde både den bedste og også den dårligste.

Jeg fik mulighed for at spille Stone Age igen. Dette gik så godt at jeg straks fik afsat de to ekstra spil jeg havde købt hjem. Men det var nu ikke det der får mig til at synes at dette er et godt spil.

Spillet er simpelt at spille, og regelforklaringen er ret simpel, så det er ikke mange misforståelser der skal luses væk i løbet af spillet, og alligevel er spillet så interessant, med mange forskellige muligheder for at score point, og retninger man kan gå.
På den korte bane kommer dette spil nok en del gange på bordet, så må vi ses hvordan det holder på den lange bane. Jeg tror f.eks. ikke det bliver en klassiker der også spilles om 10 år.

Den dårligste spiloplevelse var Toledo. Jeg har et meget ambivalent forhold til Martin Wallaces spil. To af hans spil ligger på min top 10 liste, men resten har det svært hos mig. Jeg havde forventninger til Toledo og ved gennemlæsning af reglerne synes jeg da også det lød lovende.
Desværre havde jeg en dårlig oplevelse da først vi kom igang. Efter ca. 10 minutter begyndte jeg at kede mig, og det blev ikke bedre da det lakkede mod enden. Min umiddelbare holdning er at jeg manglede noget opbygning, for det var jo bare det samme man sad og lavede hele spillet.
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2008

Post by netsapiens »

Arkham Horror!

Tungt tema, sjove hændelser, masser af grin og coop med en god ven. Så sjovt at jeg nok næste måned linker til denne post :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2008

Post by Andrea »

Der var jo en del spændende spiloplevelser i maj måned, men de bedste må være:

GiftTRAP - et partygame, jeg var rimelig betaget af, da Scott lavede et review af det i sin tid. Jeg har bare ikke rigtig set så mange steder, man kan købe det, men konceptet lød ret sjovt - og da vi så prøvede det sammen med Allan, Helle og Steen, så levede det fint op til mine fordomme! :D
Et spil, jeg godt kan finde på at købe på et tidspunkt - enten til eget brug eller som gave.

Neuroshima Hex - viste sig at være sjovere end først 'frygtet'. Spilbrættet er ekstremt lille, men der var rimelig gang i den, og det var faktisk ganske underholdende - også selvom jeg knurrede lidt af Jens i slutningen af spillet, fordi han whinede for meget ;)

Red Dragon Inn og Kakerlakensalat gav også begge et fint førstehåndsindtryk, mens Rook viste sig at være bedre end de ratings, det har fået (men ok - jeg elsker jo også Whist, som det minder en del om :)).
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2008

Post by Jens_Hoppe »

Andrea wrote:også selvom jeg knurrede lidt af Jens i slutningen af spillet, fordi han whinede for meget ;)
Han har sikkert haft gode grunde. ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2008

Post by Andrea »

Jens_Hoppe wrote:Han har sikkert haft gode grunde. ;)
Ja - at han ikke stod til at vinde før til sidst ;)
User avatar
krasch
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 180
Joined: Sun Apr 30, 2006 9:53 pm
Location: København N

Re: Månedens spiloplevelse - Maj 2008

Post by krasch »

Også Tzaar rykkede tættere på kulden - men det kan sagtens være, at det blot var min manglende koncentration om spillet, der gav et dårligt indtryk.
..Hvis det skulle blive aktuelt, så må det gerne rykke ind i varmen hos mig (hvis det skal sælges).
Image
Post Reply