Hvilke 5 spil kommer aldrig til at forlade din samling?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Hvilke 5 spil kommer aldrig til at forlade din samling?

Post by Frouvne »

Spil bliver tilføjet til ens samling. Andre forlader den. Men nogle få spil er det meget svært - ja, måske næsten umuligt - at forestille sig nogensinde vil forlade ens samling. Hvilke 5 spil er det for dit vedkommende?

Skal jeg vove forsøget at kigge på min egen samling, tror jeg at jeg må udpege følgende titler:

Diplomacy må helt sikkert være bland de fem titler - en del af årsagen er nostalgisk. Det konkrete eksemplar af spillet går helt tilbage til min gymnaise-tid og dermed før den tid, hvorfra jeg vil betegne mig som inkarneret brætspiller. Det er dels et af de spil, der har været med til at grundlægge min interesse for brætspil og dels et af de spil, jeg har haft størst fornøjelse af at spille og at overveje, analysere og læse strategi om.

Age of Steam er nok et af de bedste spil, jeg er stødt på. Jeg har spillet det alt for lidt, men er overbevist om, at jeg vil komme til at spille det mange, mange gange i fremtiden.

Torres er blandt de mest elegante spil, jeg er kommet forbi. Samtidig er Wolfgang Kramer, når han er bedst, en af mine absolutte favoritter. Så Torres forbliver helt sikkert i samlingen. Der er flere andre af hans titler, jeg har spillet flere gange og som jeg nok også vil spille oftere i fremtiden, men Torres fremstår for mig som en perle i kategorien af spil, det er let at lære men svært at mestre.

Full Métal Planète er nok det spil, jeg længst har haft i søgelyset og da spillet ser ud til at leve op til mine (høje) forventninger, kan jeg ikke forestille mig at slippe det af syne og skulle i gang med besværet med at gen-anskaffe mig det.

Dune er for mig et af de bedst tematiserede spil, jeg er stødt på og da tema og mekanikker hænger sammen i sjælden høj grad, hører det til den centrale del af min samling.

Mange andre spil i samlingen kunne have kvalificeret sig - men dette er nogle oplagte kandidater set i min optik. Hvilke spil vil du udpege fra din samling? :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvilke 5 spil kommer aldrig til at forlade din samling?

Post by Andrea »

Pyh, det var et godt spørgsmål... men jeg vil da prøve at komme med et bud:

Arkham Horror (+ udvidelser - ha, nu snyder jeg! :D). Yndlings-cooperativt spil - og der er monstre i hobetal og masser af eventkort! Need I say more?

Coloretto - fremragende filler, hvor man altid før følelsen af, at man liiiige kan nå et spil mere... og et mere... og...

Fury of Dracula - goth-versionen af Fang Tyven - bare meget bedre :) Et af de allerførste spil, vi købte i sin tid - og første gang vi købte spil via en udenlandsk forhandler. Jeg kan især godt li', at det er én spiller mod rov.

Mall of Horror - indtil videre det eneste forhandlingsspil, som jeg kan li' - til gengæld kan jeg virkelig godt li' det! Og så er spillængden og kompleksiteten i reglerne tilpas lav til, at man kan spille det med de fleste.

Louis XIV - en måske lidt overraskende placering, men det er et af de eurogames, jeg bedst kan li'. Det største problem ved spillet er dog, at det er ret kompliceret at forklare over for nye spillere.


Boblere:
Doom
Power Grid
Trias
Formula Dé
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Hvilke 5 spil kommer aldrig til at forlade din samling?

Post by Tobias »

Det er rimeligt nemt
Lord of the rings: The confrontation
Attika
Parthenon
Euphrat & Tigris
Through the ages

Men der er nu mange flere, som ikke forlader samlingen. Nogle på grund af spilværdien, andre af sentimentale årsager og andre fordi man ikke kan få dem afsat :D
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvilke 5 spil kommer aldrig til at forlade din samling?

Post by netsapiens »

Listen er for lang... jeg har det med spil som de fleste kvinder har det med sko... jeg skal have til enhver lejlighed, og jeg kan ikke have for mange :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvilke 5 spil kommer aldrig til at forlade din samling?

Post by Jens_Hoppe »

Kun fem? ;)

1. Titan
2. Hannibal: Rome vs. Carthage
3. 1830
4. SPQR
5. Lord of the Rings
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvilke 5 spil kommer aldrig til at forlade din samling?

Post by Stony »

Jeg tror ikke jeg har så mange "hellige køer" i den retning. Hvis der er nogen der kommer i nærheden af at være det, må det blive

Age of Steam. Og det kan være jeg går på kompromis, når den næste generation bliver udgivet.

Liberté. Spildesignere burde tvangsindlægges til at spille det, så man kan se hvordan tema og mekanismer kan lægges sammen og supplere hinanden. Ikke fordi man partout skal lave spil der er oser med tema, men det er absolut ingen skade til. Dertil er det et fint studie i hvordan man kan indlægge en alternativ vej til sejr, som gør at alle har noget at spille for, også selv om man er hægtet af i point-kapløbet.

Perikles. Mere af nostalgiske grunde end den egentlige spilmæssige oplevelse. Minder om min første tur til Essen, og så er mit eksemplar signeret af Martin Wallace, og jeg er indehaver af det originale cover-artwork, som skal op på væggen, så snart kæresten og jeg får købt hus, og jeg får et regulært spilleværelse.

Så min liste bliver kun på tre. For at det ikke skal blive en ren Martin Wallace liste, kan jeg egentlig også tilføje Puerto Rico. Det er en (ny-)klassiker.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Hvilke 5 spil kommer aldrig til at forlade din samling?

Post by Frouvne »

netsapiens wrote:Listen er for lang... jeg har det med spil som de fleste kvinder har det med sko... jeg skal have til enhver lejlighed, og jeg kan ikke have for mange :)

Men der er vel nogle af din kones sko, der bliver slidt op, som bliver umoderne eller lignende og som hun derfor må skaffe sig af med og ikke gen-anskaffer sig. Er det ikke også sådan med dine brætspil?
frouvne, administrator

Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Hvilke 5 spil kommer aldrig til at forlade din samling?

Post by jondifool »

Setllets of catan ! Klassiker i brug- fordi der er et godt intro spil til nye gamers, og har et fantastisk random setup,og includere en del held. Altså prefekte lightgamer spil.

Junta - Nostalgi - for mange gode minder fra en RUC tid for 16 år siden ! (kunne også vælge Clayorama her )

Axis and allies-Nederst i bunken. Fordi jeg nok aldrig får den store æske ud af kælderen igen (Bloodbowl og World og Warkraft har større chance for at komme op).Og så har jeg da et wargame. Der var noget med en point variant til WoW der skulle prøves

Caylus -Analysens glæder- Fordi det stadig er det bedste spil at være spectator til på BGG.

Race for the Galaxy øjeblikkets favorit.- fordi man ikke skal forestille sig øjeblikkets mest spillede spil forlade det gode selvskab. (hvem er det nu der har mit Puerto Rico og hvordan kan det overhovedet havde forladt stuen !
Image
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Re: Hvilke 5 spil kommer aldrig til at forlade din samling?

Post by Jesper »

Mweh, det er svært at sige. Men måske dem her lige nu (aldrig er meget længe).

Antiquity - det sparker røv hver gang jeg får spillet det (og det er alt for sjældent), og så er det for tungt at flytte.

Pitchcar - godt selskabsspil (og det er for tungt at flytte).

Puerto Rico - det er stadig sjovt (men måske ikke helt så meget efterhånden)

Carcasonne - godt til at introducere nybegyndere og morsomt puzzle-flerspiller-dræberspil

Space Beans - det fylder ikke noget, så hvorfor skulle jeg smide det ud?

Indtil videre er det vist kun Antiquity jeg er sikker på at jeg holder fast ved
Jesper Rugård Jensen
User avatar
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 439
Joined: Thu May 04, 2006 8:32 pm
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung
Location: 2400 NV

Re: Hvilke 5 spil kommer aldrig til at forlade din samling?

Post by Black Sea »

Ave Caesar - Klart den bedste filler til min "daglige" spilgruppe og et suverænt spil til Viking-Con.

World of Warcraft - Det er superflot og superhyggeligt.

RoboRally - Spillet, der for mig var intro til brætspils-verdenen. Stadig et super-spil når man kan samle en 7-8 stykker.

Bohnanza - Spillet, jeg købte helt tilfældigt og som viste sig at gemme en perle. Med udvidelsen er det et suverænt spil, der har sørget for utallige timers underholdning blandt min spilgruppe.

Magic the Gathering - Har stadig min samling og spiller af og til med kæresten. Det står stadig for mig som det bedste spil nogensinde - så længe man begrænser miljøet. Uden sammenligning det spil, jeg har brugt mest tid (og flest penge) på.
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2956
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 212 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvilke 5 spil kommer aldrig til at forlade din samling?

Post by Kanzler »

Settlers : Det var spillet som fik mig ind i denne brætspilsverden, og så synes jeg i øvrigt at det er et rigtig sjovt spil. ( Desuden er mit Settles så slidt, at det aldrig vil kunne blive afsat under alle omstændigheder :wink: )

War of the Ring : Fabelagtigt spil! Kæresten elsker det, og vi brugte en masse tid på at male figurerne for nogle sommerferier siden :)

Lord of the Rings - The Confrontation
Mit absolutte favoritspil i kategorien "hurtige 2-mands-spil". Et meget stort spil i en meget lille æske, som nemt kan tages med på farten. Havde mit spil med da kæresten og jeg var 2 mdr. i Indien for nogle år siden, og det blev spillet talrige gange på den tur

Age of Napoleon : Ved ikke helt hvad det er med mig og det her spil. Er meget interesseret i Napoleonskrigene og spillets komponenter og kort er eminent! Tror jeg har læst regler, og FAQ's utallige gange før jeg fangede reglerne. Ikke at de er så komplicerede, men der var alligevel nogle uklarheder. Det er stadigvæk for lidt jeg har fået spillet det her spil, men jeg håber stadigvæk. Solgt bliver det i hvert fald ikke.

Puerto Rico - Super spil. Ganske enkelt!
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvilke 5 spil kommer aldrig til at forlade din samling?

Post by Larsine »

Kun 5... du må da være ravende gal...

Nå men hvis det skal begrænses:

Das Motorsportspiel. Hvis man ser på det som et rent spil, er der ingen strategi, og taktikken kan man kun bestemme fra runde til runde. Alligevel vil dette spil altid stå øverst på min liste. Det er simpelthen et drengerøvsspil, hvor man blive fysisk udmattet. Hvad der gør spillet værd at spille, er stress faktoren, og det skal spilles med en G8 timer, og helst med sekunderne nede hvor det gør ondt at tøve.

Kahuna. Mit ynglings to spiller spil fra Kosmos. På trods af at jeg rigtigt godt kan lide mange af deres to spiller spil, så har Kahuna altid stået som noget specielt. Måske fordi jeg vinder dette spil flere gange end mange af de andre. Man skal dog spille med de avancerede regler for at det skal være helt godt IMO.

San Juan. Kortspilsversion af Puerto Rico har altid tiltalt mig meget mere end brætspilsversionen. Jeg kan godt lide PR, men vil til en hver tid hellere spille SJ. At kortene både skal bruges som bygninger, betaling, produktion og point gør det til et fænomenalt spil. Og så fungere det godt både for 2, 3 og 4 spillere.

Diplomacy. Et af mine første "rigtige" spil. Jeg var en tur i London i 1986 og faldt over dette spil i en Gibson udgave, men lyserøde brikker for England. Hvordan kan man leve uden dette? Jeg har dog ikke brugt spillet i rigtig mange år, og sidst jeg spillede foregik det over nettet, så hvem har egentligt brug for spillet?

Wabbit Wampage. Ren nostalgi. Jeg har for nylig spillet det igen, og det var ikke ligefrem en succes, men alligevel skal det med. Kaniner med motorsave, en gal bjørn med haglgevær eller chipmunks på rulleskøjter. Det er ren cartoon madness. Hvordan kan man leve uden dette?

...og så alle de andre jeg kan få smuglet med i min almindelige oppakning.

Lars
Post Reply