Mensa Select Mind Games ... Vindere 2008

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Mensa Select Mind Games ... Vindere 2008

Post by Helle »

Mensa i USA har spiltestet en række spil, og har kåret fem spil for 2008:

AmuseAmaze (HL Games, www.hlgames. com)
Eye Know (Wiggles 3D Inc, www.eyeknowgame. com)
Jumbulaya (Platypus Games, www.platypusgames. com)
Pixel (Educational Insights, www.educationalinsights.com)
Tiki Topple (Gamewright, www.gamewright. com)
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Mensa Select Mind Games ... Vindere 2008

Post by akwlinka »

jeg ser intet på den liste jeg kender eller ønsker at kende.

Det er nok fordi jeg ikke er rigtig klog.
Image
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Re: Mensa Select Mind Games ... Vindere 2008

Post by Jesper »

akwlinka wrote:jeg ser intet på den liste jeg kender eller ønsker at kende.

Det er nok fordi jeg ikke er rigtig klog.
Hver gang jeg ser mensa og lignendes valg af den slags ting (spil), så er der en eller anden form for indbygget læring i spillene. Man kan ikke bare spille for at more sig, man skal lære noget - uagtet at alle der spiller spillet er ved at falde i søvn, eller allerede er gået i koma. Lidt samme tendens visse har til at nedvurdere tegneserier/science fiction/fantasy etc fordi det ikke er rigtig kultur (altså noget uden billeder, og helst 100 år gammelt).
Jesper Rugård Jensen
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Mensa Select Mind Games ... Vindere 2008

Post by netsapiens »

Dertil skal lægges at (hvis jeg ikke husker galt) så er udvælgelsesprocessen at mensa samler en gruppe mennesker i EN dag, som spiller og vælger udfra hvad der er spillet. Og der bliver kun spillet spil, som producenterne har valgt at betale for at få med i den lille klike.

Såååååå... måske ikke den mest sigende titel man kan opnå.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Mensa Select Mind Games ... Vindere 2008

Post by akwlinka »

Jesper wrote:
Hver gang jeg ser mensa og lignendes valg af den slags ting (spil), så er der en eller anden form for indbygget læring i spillene. Man kan ikke bare spille for at more sig, man skal lære noget - uagtet at alle der spiller spillet er ved at falde i søvn, eller allerede er gået i koma. Lidt samme tendens visse har til at nedvurdere tegneserier/science fiction/fantasy etc fordi det ikke er rigtig kultur (altså noget uden billeder, og helst 100 år gammelt).
Jeg læser dit indlæg som at du heller ikke finder Mensas liste vigtig for spilverden. Er det korrekt.

Jeg lære en masse af at spille. Fra spillenes temaer lærer jeg, og fra den naturlige nysgerrighed der opstår når man bliver konfronteret med de spændende emner/temaer (også selv om de ofte er meget tynde set i forhold til spillet) som designerne/producenterne giver os.

Jeg vil gætte på at mindst 50% af den (ubrugelige :lol: ) viden jeg besidder kommer fra spil. Eks. Hvad jeg ved om tog og jernbanens betydning for samfundet i fortiden og i dag, har jeg ikke fra fine historie bøger, men fra de utallige togspil som jeg elsker at spille. Geografi lærer jeg oftest når jeg spiller. Og så alt det spiltekniske der udruster mig, til beslutnings vurdering/tagning, risikoberegning, statistiske muligheder, sandsynlighedsbregning og jeg kunne blive ved.

Mensa (og nu kan det godt være jeg tager fejl) tænker for ensporet i Logiske/matematiske baner, og det er kedelig retning.
Jeg skal være den første til at indrømme at Skak nok er verdens bedste spil, bare ikke for mig. Abstrakte spil er ikke mig.
Men heldigvis findes der så uanede mange andre muligheder som jeg synes om.
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Mensa Select Mind Games ... Vindere 2008

Post by Helle »

Jeg faldt tilfældigt over listen - og syntes, at det var ret morsomt, at der ikke var et eneste spil, som jeg nogensinde havde hørt om .... ikke at jeg følger med i spilverdenen ... men alligevel .... totalt ukendte spil.

Angående de abstrakte spil ..... Heldigvis er vi forskellige ... tihi ...Jeg har haft stor fornøjelse af spillene i Gipf-serien, hvoraf flere er på deres liste .... ikke så meget tilfældighed og udenomspjat ... det kan altså også være en fornøjelse med mellemrum ...

Men jeg må indrømme, der var heller ikke noget jeg faldt i svime over på listen - dog kunne jeg godt lide farverne på Pixel!
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Re: Mensa Select Mind Games ... Vindere 2008

Post by Jesper »

akwlinka wrote:
Jesper wrote:
Hver gang jeg ser mensa og lignendes valg af den slags ting (spil), så er der en eller anden form for indbygget læring i spillene. [snip]
Jeg læser dit indlæg som at du heller ikke finder Mensas liste vigtig for spilverden. Er det korrekt.

Jeg lære en masse af at spille. [Snip]
Mensa (og nu kan det godt være jeg tager fejl) tænker for ensporet i Logiske/matematiske baner, og det er kedelig retning.
Det jeg prøvede på at skrive er at jeg synes at spil, der som udgangspunkt er lavet for at man skal lære noget, og ikke have det sjovt, ofte ikke er værd at spilde tid på. Det er rigtigt at man kan lære en masse af at spille, det er bare ikke mit primære formål. Lige som at man ikke nødvendigvis behøver at skulle blive klogere af at se en film eller læse en bog. Spilleaktiviteten i sig selv, er egentlig grund nok til at spille.
Jesper Rugård Jensen
hylsberg
Posts: 5
Joined: Sat Jul 07, 2007 8:22 pm
Location: Slagelse

Re: Mensa Select Mind Games ... Vindere 2008

Post by hylsberg »

Når man ser på tidligere års winnere af Mensa select er der da flere kendte titler, der er meget forskellige og ikke nødvendigvis alle som spil der fokusere på indlæring.

Mensa Select

mvh
Jon
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Mensa Select Mind Games ... Vindere 2008

Post by Helle »

Jaaaa, sikke en dejlig liste .... mit yndlingsspil er på listen!!!!!!

Helle
User avatar
Greve
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 70
Joined: Tue Feb 12, 2008 11:22 pm
Location: Århus

Re: Mensa Select Mind Games ... Vindere 2008

Post by Greve »

Jesper wrote:
akwlinka wrote:
Jesper wrote:
Hver gang jeg ser mensa og lignendes valg af den slags ting (spil), så er der en eller anden form for indbygget læring i spillene. [snip]
Jeg læser dit indlæg som at du heller ikke finder Mensas liste vigtig for spilverden. Er det korrekt.

Jeg lære en masse af at spille. [Snip]
Mensa (og nu kan det godt være jeg tager fejl) tænker for ensporet i Logiske/matematiske baner, og det er kedelig retning.
Det jeg prøvede på at skrive er at jeg synes at spil, der som udgangspunkt er lavet for at man skal lære noget, og ikke have det sjovt, ofte ikke er værd at spilde tid på. Det er rigtigt at man kan lære en masse af at spille, det er bare ikke mit primære formål. Lige som at man ikke nødvendigvis behøver at skulle blive klogere af at se en film eller læse en bog. Spilleaktiviteten i sig selv, er egentlig grund nok til at spille.
De fleste spiller (forhåbentligt) for at have det sjovt, men der er meget forskel på hvad folk synes er sjovt. :D
Der er klart at nogen bare elsker "at spille" mere end andre, men selvom jeg er i den katagori, er det alligevel begrænset hvor mange 5-timers kryds og bolle sessioner jeg har deltaget i :wink:.

Nu skrev akwlinka (annemette) at hun synes skak var et godt spil, men ikke sjovt. På samme er der mange "dårlige" spil der kan være meget sjove. Et spil "Sorteper" men min dreng, eller "mejer" f.eks.
Mvh Jørgen Greve
Post Reply