Hvad har du spillet i dag? Februar 2007

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Forleden blev det så langt om længe til et spil Dune! :D Langt om længe i den forstand, at det er et spil, jeg har haft i kikkerten i lang tid. I virkeligheden gik det overraskende hurtigt at få det på bordet efter at det var blevet anskaffet. Ikke mindst fordi det var en forudsætning dels at have god tid (det kom til at tage os omkring 7 timer inklusive regelforklaring) og dels fordi der gerne skal være fuldt hus (= 6 spillere). Men folk her på forum var hurtige til at træde til. Tak for det! :D

Til morgen kom Mr. Jack efter en del tids fravær igen på bordet. Vi var begge lidt rustne i reglerne... måske var det en del af årsagen til at det lykkedes Jack at trække tiden og dermed vinde spillet...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

I går havde vi vores gamebuddies på besøg. Efter lidt frokost introducerede vi dem til Formula De, og jeg kan bekræfte, at ja - det giver noget mere kaos på banen med flere biler! (dog blev de relativt hurtigt spredt ud på banen, så der ikke var nær så stor chance for sammenstød mm., men de første sving var lidt tætte! :)).

Derpå kastede vi os over The Curse of the Pharaoh-udvidelsen til Arkham Horror. Vi kørte det som 'enkeltscenarie', så vi for alvor kunne opleve de nye kort i spillet, og jeg blev positivt overrasket. Jeg havde ellers 'snuset' lidt til udvidelsen i efteråret, da jeg besøgte et par jyske venner, der just havde fået den, og der var jeg ikke så imponeret over de kort, jeg nåede at se. Men det er især rart, at der er kommet flere kort til lokationerne.

Lørdagen stod i det hele taget i Arkhams tegn, for efter første spil blandede vi Pharaoh-kortene ind i basisspillet og tog derpå Dunwich Horror-udvidelsen frem! Det krævede lige lidt omrokering på spillebordet, for Dunwich har et ekstra spilbræt med, som man lægger til det originale, og med alle de kort og tokens man har i forvejen... ja, Arkham fylder altså en del på spillebordet!
Dunwich er en meget solid udvidelse - udover et ekstra spilbræt er der ekstra kort, karakterer, monstre og Great Ones. Et par af kortene samt enkelte reglændringer fikser et par fejl/huller i det oprindelige spil, og Dunwich gør på mange måder originalspillet bedre. Der er endnu flere kort, så man får ikke følelsen af at fedte rundt i de samme syv i hvert spil, og der er også flere forskellige ting at lave nu - der er nemlig kommet Tasks og Missions med. Derudover er der også mulighed for, at ens rolle får diverse 'fysiske og psykiske skader', og det gør spillet mere nuanceret - og helt i Chtulhu-ånd!

Vi nåede 2 x Dunwich, inden natten var faldet så meget på, at vi hellere måtte stoppe :)
User avatar
PandaGamer
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 23
Joined: Wed Aug 09, 2006 4:00 pm
Location: Hillerød

Post by PandaGamer »

For et par måneder siden introducerede min bror et par venner for Ticket To Ride Europe og det var de ret begejstrede for. Derfor var der i går lagt op til en brætspilsdag, hvor de kunne prøve lidt forskelligt og se, hvad der fandtes. Da de begge er ingeniører, startede vi med et spil RoboRally, og det var en oplevelse uden lige. Den ene havde lidt koordineringsproblemer og havde tendens til at lægge sine flyttekort i (næsten) vilkårlig rækkefølge. Det resulterede i, at han skubbede den anden newbie i et hul, hvorefter han med næste kort valgte selv at køre i samme hul (og her var han omkring 3 felter fra sit første flag...).
Derefter viste vi de forskellige spil, vi havde medbragt (Carcassonne, Betrayal at House on the Hill, Puerto Rico, Axis & Allies og Civilization), og lod dem vælge. De var begge meget interesseret i Betrayal, så vi snuppede det først, efterfulgt af Carcassonne. Efterfølgende havde vi tid til et enkelt semi-kort spil, så der faldt valget klart på Betrayal. De ville egentlig gerne have prøvet Axis & Allies, men det var for langt et spil til den aften.
Civilization og Axis & Allies havde vi faktisk kun taget med for at missionere lidt for, så vi kunne samle større flokke til at spille dem næste gang. Det blev dog aftalt, at en Axis & Allies aften skal organiseres inden længe, samt at vi skulle love at sige til, når der bev lagt an til Civilization.

Langsomt får vi udarbejdet kredsen af folk, der er interesseret i at spille. Vi har før haft svært ved at samle folk og det er umuligt at samlet mere end 4 (vi har dog haft to 5-mands A&A-spil), så nu får vi endelig mulighed for at spille Civilization med ca. 6 spillere.
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Post by Jesper »

Jeg har tilbragt weekendn med et sygt barn og et der bare er underholdningssygt. Så jeg har fået lov til at spille med dem. Det har så til gengæld været de tunge? spil vi har hevet frem (sådan da).
Et meget langt trafikspil med den yngste sygeste har vi nået.

Så to spil Space Crusade - som jeg fik købt gennem den blå avis (sammen med scotland yard, trafik spillet og et landmandsspil - rimelig god handel). Der er godt nok mange små finesser i Space Crusade som ikke er dækket af de nedskrevne danske regler.

I dag tog vi så hul på det Doom jeg købte i december. Det har ligget og ventet på at jeg havde god tid. Den ældste søn - der spiller Descent i klubben - fik lov til at være Overlord - og det var han lidt for god til. Magnus og jeg tøffede rundt i gangene stærkt forfulgt at kæmpemonstre og med mindre og mindre ammunition. Vi nåede aldrig længere end til det femte ud ud af otte? rum før vi endeligt måtte give op. Og overlorden blev ved med at sige ting, nu kunne jeg være rigtig ond ved jer, men jeg nøjes med at spille de her fem edderkopper og en hund...

En rimelig god oplevelse alt i alt - nu trænger jeg bare til at spille noget lidt mindre opslagstungt - som f.eks. Carcasonne eller lignende.
Jesper Rugård Jensen
User avatar
Erik Mejer Hansen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 182
Joined: Mon May 01, 2006 9:32 pm
Location: Århus N
Contact:

Superbowl sunday

Post by Erik Mejer Hansen »

Superbowl sunday blev markeret med et besøg af min gode ven Michael og så skulle der brætspilles!
Først fik endeligt prøvet Tigris & Euphrates som har ligget uprøvet siden julen. Det virker som et rigtigt godt spil, som nok lige skal spilles et par gange før man rigtigt fanger det.

Så blev det til et spil Carcassonne efterfulgt af et spil Railroad Tycoon (som jeg vandt, efter kun at have udstedt 2 aktier).

Egentligt skulle vi have spillet Blodbowl som opvarmning til kampen, men det blev i stedet til to spil Metro og to spil Kahuna.

Og så var der lige tid til at se "Mystery science theater 3000 - the movie" op til kampstart. Fantastisk sjov film!

Alt i alt en rigtig god dag og nat.
www.mejer-hansen.dk
Stadig kun 18,68% færdig med at male ToI, men tilgengæld helt færdig med at "clippe" Combat Commander: Europe. Og Europe Engulfed. Og To the Last man...
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Dagen bød på en række spil kryds-og-bolle med min søn... Han har åbenbart været i dårligt selskab i week-enden... :wink: Til gengæld hev vi også Cosmic Encounter frem og udviklede vores egen lille area majority-variant.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Frouvne wrote:Dagen bød på en række spil kryds-og-bolle med min søn... Han har åbenbart været i dårligt selskab i week-enden... :wink:
:shock: Mit yndlingshadespil - hvor kunne du Allan! Det stakkels uskyldige barn :P

Nå, aftenen bød for mit vedkommende på en omgang Emerald. Har én gang tidligere prøvet det online sammen med Helle og Stony, og der var et par regler, der var lidt forvirrende, men her i andet forsøg, hvor det var med et rigtigt brætspil, gav det lidt mere mening. Det er et hyggeligt lille spil, der trods sit nuttede layout også indeholder en vis mængde strategi.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Kryds-og-bolle er til gengæld et godt spil til på simpel vis at illustrere vigtigheden af ikke kun at holde øje med egne træk, men også modstanderens muligheder. Hermed en lille forsvarstale for spillet i en læringsmæssig sammenhæng! :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Frouvne wrote:Kryds-og-bolle er til gengæld et godt spil til på simpel vis at illustrere vigtigheden af ikke kun at holde øje med egne træk, men også modstanderens muligheder. Hermed en lille forsvarstale for spillet i en læringsmæssig sammenhæng! :wink:
Hrm.... ;)

Jeg fik faktisk spillet et spil mere i går. Snakken i denne tråd fik mig til at tilføje Stony og qute på min GoogleTalk i går, og Stony påtog sig straks opgaven med at lære os andre det nifty lille spil, Heckmeck, på BSW.
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Andrea wrote:Snakken i denne tråd fik mig til at tilføje Stony og qute på min GoogleTalk i går, og Stony påtog sig straks opgaven med at lære os andre det nifty lille spil, Heckmeck, på BSW.
Ha ha, ja det var sjovt. Især pga. de hønse lyde :D
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Det blev til et lille Reiner Knizia børnespil: Many Animals / Viele Tiere. Endnu en memory-variant. Og en fin nok af slagsen. Skal jeg spille en af Knizias memory-varianter for børn foretrække jeg nu stadig Schatz der Drachen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

I aftes kom Blue Moon igen på bordet. Denne gang var det The Hoax, der tørnede sammen med The Pillar. The Pillar havde sin debut hos os og vandt en spinkel sejr uden nogensinde at være presset.

Til morgen spillede sønnen og jeg Junior Labyrinth.

... og vi har mere i ærmet til resten af dagen ... :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Jeg har i dag for første gang prøvet Doom.

Interessant oplevelse! For det første fordi min søn, hver gang min mand begyndte at forklare regler afbrød og forklarede noget, for det andet fordi min 4-årige søn gjorde alt hvad han kunne for at overbevise os om, at han skulle have en BFG til at begynde med (heldigvis ved han endnu ikke, hvad det betyder) for det tredje fordi det slet ikke er min type spil og derfor var højst mærkværdigt at kaste sig rundt og forsøge at skyde monstre ned :? .... men nu er det prøvet - jeg tror, at det skal prøves igen, men der er helt klart andre spil, som jeg hellere vil spille.

Men det er faktisk hyggeligt med et spil, der kan samle hele familien :wink:
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Post by Jesper Amstrup »

Frouvne wrote:Kryds-og-bolle er til gengæld et godt spil til på simpel vis at illustrere vigtigheden af ikke kun at holde øje med egne træk, men også modstanderens muligheder. Hermed en lille forsvarstale for spillet i en læringsmæssig sammenhæng! :wink:
Kryds og Bolle er broken!
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Jesper Amstrup wrote: Kryds og Bolle er broken!
Enig! :P

Tidligere i dag fik vi afprøvet et par spil, der ikke var testet før - dvs. det ene spil var såmænd en gang Formula De, men med en af de nye baner: Buenos-Aires. Fin bane, og der blev kørt virkelig råddent! :lol:

Derudover fik vi afprøvet Alhambra - dog med 'dummy-spiller', da vi kun var to til at spille det. Det var et fint lille spil med rimelig simple regler. Kæresten kommenterede, at han syntes, det mindede om Carcassonne, men noget mere interessant. Det er ok som spil til to personer, men jeg har på fornemmelsen, at jeg foretrækker det med flere spillere. Som kærestespil var det dog formidabelt - da vi endte med at få lige mange points ;)
Post Reply