Hvad har du spillet i dag? December 2020

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? December 2020

Post by Frouvne »

Så nærmer sig julen og hvordan kan man bedre hygge sig end ved at få spillet nogle brætspil?! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2020

Post by Stony »

Der har de sidste måneder været lidt langt imellem snapsene for mit vedkommende. Vi har dog fået skubbet gang i en af spilgrupperne, og vi mødtes i går, og i den anledning havde jeg gennem en regelvideo forsøgt at få piftet reglerne til Nemesis op.

Det blev et enkeltstående spil med grundspillet. Jeg havde dog valgt at fokusere på den rene coop-variant, hvor elementet af en potentiel "forræder" er elimineret. Vinklen med semi-cooperative tiltaler mig ikke. Som jeg sagde til de andre, så tænker jeg at "semi-backstabbing" er omtrent lige så beskrivende, om end det lyder præcis lige så utiltalende som "semi-cooperative" virker i mit hoved. Jeg tror at jeg fremadrettet ikke kommer til at spille andet end fuld coop, når Nemesis skal på bordet. Det fungerede klart bedre for mig.

Vi var tre mand da vi startede. Det var blot en enkelt mand der slap væk efter at skibet var sat til at sprænge sig selv i luften. Så selv i fuld coop var der udfordringer nok at tage fat på. Det var en god omgang tematisk tju-bang og terninger. Et af de absolut bedste af slagsen.

Det var et godt gensyn, og nu må jeg holde fast i det mens reglerne er friske i erindring. Jeg tænker jeg indenfor overskuelig fremtid skal have fundet de forskellige udvidelser frem, og prøve de øvrige aliens af, og se hvad de hver især har at byde på. Og så kan det være jeg kaster mig over den sammenhængende kampagne. Den har fået rigtigt fine ord med på vejen.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2020

Post by Gunness »

^Jeg synes, at semi-backstabbing fungerer bedre i sådan noget som Battlestar Galactica, hvor det er en central, integreret del af gameplay'et. Jeg var heller ikke fuldstændig solgt på det i Nemesis. Men især Kickstarter har været med til at skubbe til idéen om, at alle spil skal kunne spilles kompetitivt. Og coop. Og semi-coop. Og teambaseret. Og solo (ikke mindst solo - det er tilsyneladende et must, uanset spillets mekanismer i øvrigt).

Men de par gange, jeg har fået prøvet Nemesis, har det været sjovt, mekanisk velfungerende og episk på den gode måde.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2020

Post by Stony »

Jeg fik besøg fra en af brætspildrengene fra Fyn, da han skulle overnatte på djævleøen, og fordrev så aftenen sammen med mig. Det blev til et hurtigt genbesøg af Nemesis, som han endnu ikke havde prøvet.

Jeg ved ikke om det var en mere taktisk og forsigtig bevægen fremad som gjorde, at vi ikke fik udløst ret mange aliens. Men vi havde næsten udforsket hele rumskibet før der begyndte at komme lidt action. Der blev hurtigt håndteret en enkelt larve og en enkelt adult, før i tredje forsøg BOM dronningen! Jeg stod i rummet lige ved siden af, og sluttede mig hurtigt til kampen, og med nogle lidt heldige double-hit fik vi til sammen givet hende de fornødne otte skade. Det var faktisk lidt overskudsagtigt, for mit mål var at kortlægge mindst to sårbarheder, og en af dem kan indløses ved at trække liget fra en alien ind i laboratoriet. Det var netop i laboratoriet at kampen stod, så bagefter fuldførte jeg mit missionskort ved at obducere den døde dronning. :D

Lige efter trak vi - kort efter hinanden - to breeders. Vi nakkede den ene og stak af fra den anden, da tiden var ved at løbe ud.

Vi endte med begge at stikke af i den samme escape pod, men min makker døde desværre af sine to infektionskort der begge var inficerede. Så en storslået delvis sejr.

Det er altså god underholdning.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2020

Post by Stony »

Die, bitch!
2.jpeg
2.jpeg (44.43 KiB) Viewed 6187 times
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2020

Post by Frouvne »

Jeg havde fornøjelsen af at blive introduceret til Nemesis til den ugentlige spilaften og det var solid underholdning. Reglerne var let tilgængelige og spillet dryppede af tema. Jeg syntes også spillet virkede til at have en behagelig længde. Vi støjede rimelig meget i starten, hvilket efter nogen tid gjorde det meget svært ikke at påkalde sig opmærksomhed fra de ombordværende Aliens. Vi skulle sikkert have listet mere omkring, som Stony også er inde på ovenfor, men egentlig kunne jeg godt frygte at spillet kunne blive strukket unødigt ud. I forvejen var der en (naturlig) ubalance i at vi i starten løb frit omkring og i den sidste del løb skrigende omkring i gangene. Men lad os se. Jeg har meget mod på at prøve spillet igen, da det under alle omstændigheder var en rigtig god oplevelse!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2020

Post by Andrea »

Ja, vi får ikke spillet så meget brætspil for tiden, men i går fik vi da gamet lidt med Gunness og viv på Board Game Arena. Det var to oldies but goodies, der blev fundet frem. Først Can't Stop, som i den grad fungerer bedre over net end i virkeligheden og derefter Puerto Rico, som jeg i bogstaveligste forstand ikke har spillet i 10 år! Dejligt gensyn med gamle spil og hyggeligt at få spillet lidt igen :)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2020

Post by Frouvne »

Til aften prøvede vi for første gang det lille deduktions-kortspil Fallen Angels. Vi er inde i en stime af deduktionsspil, der har det til fælles, at de imponerer både ved inkorporering af tema og originale mekanismer. Fallen Angels skuffede ikke. Man er på forbryderjagt i 1920’ernes Sydney. De kriminelle er pillet ud af datidens forbryderalbum, hvor man både får billeder af forbryderen, alder, navn og oplysninger om forbrydelsen. Så temaet er der. Mekanikken er dog kernen og den gør virkelig at man skal holde tungen lige i munden. Jeg er dybt imponeret.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2020

Post by Andrea »

I går besøgte vi det eneste vennepar, vi ser indendørs pt (jeg er ved at være lidt træt af den sætning), og her prøvede vi The Crew sammen med dem. Vi mistede lidt overblikket over antal spil, vi nåede (blandt andet fordi vi sad fast i en mission irriterende længe), men det blev nok til omkring 22 omgange. Megafedt at få spillet lidt igen (hey, det var anden gang på en uge!), og jeg var ret vild med spillet - nok fordi det på flere måder minder om Whist, som jeg brugte uanede mængder tid på i gymnasiet :D
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2020

Post by Gunness »

Det er også lidt småt med besøg her, men jeg havde en kollega forbi i går til nogle timers spil.
Vi lagde ud med Mechs vs. Minions, hvor min søn også var med. Helt som ventet startede vi godt, og så gik vores programmering komplet i koks, og det er jo en del af morskaben. Vi lykkedes lige akkurat med vores mission.

Næste punkt på dagsordenen var KS-titlen Red Outpost. Baggrundshistorien er sjov nok. En flok russere er i 1950'erne fløjet ud i rummet for at starte en ny koloni. Spillerne styrer i fællesskab den samme flok arbejdere (minearbejder, fisker, bureaukrat mm), og hver har sit eget humørniveau. Alt efter hvordan man placerer hver enkelt arbejder, ryger deres humør op eller ned, og den, der har "brugt" hver enkelt arbejder mest, får vedkommendes humørniveau som point, når runden slutter. Ideen om, at man kan "sabotere" en arbejder, som en anden kommer til at score pointene på er ganske interessant. Temaet om kommunister i rummet er ca. så tyndt, som det kan blive, og efter 2 minutter har man glemt alt om det. Hyggeligt lille WP-spil, men nok ikke noget jeg kommer til at spille mange gange.

Efter en hurtig gang Can't Stop til at rense de små grå med gik vi videre til Pax Pamir (2nd ed.). Vi lavede en række småfejl i reglerne, og strategien var mildest talt famlende. Men første indtryk var utroligt positivt. Fedt at se et moderne spil med masser af dybde, relativt strømlinede regler og et overskueligt antal komponenter. Det glæder jeg mig til at prøve igen.

Min kollega tog hjem, og jeg brugte aftenen på af spille Outlive solo. Det har samlet støv i nogle år, men det var så tilpas interessant, at jeg tog et spil mere her til morgen. Begge gange med nederlag, men dog med en vis udsigt til at vinde på et tidspunkt ;)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2020

Post by Frouvne »

Fallen Angels har været på bordet igen og jeg bliver i godt humør, når nogen kreerer et spil med så original en mekanisme.

DropMix er et nyt bekendskab, jeg har hygget mig med sammen med min datter. Vi har primært gjort brug af spillets freeplay-mode, hvilket ikke kan siges at være et spil men snarere en aktivitet. Men underholdende har det været. Jeg har puslet lidt med spillets puzzle-mode og det har da givet mig blod på tanden til at skulle prøve de øvrige muligheder af.

Crokinole har lidt en forsømt tilværelse hængende i sit væg-ophæng. I den forløbne uge kom det på bordet og det var savnet.

I dag havde jeg nyerhvervelsen Lost Ruins of Arnak på bordet. Det er det første spil købt i anledning af Spiel 2020 og det var et fornøjeligt første møde. Regler og mekanismer var meget tilgængelige men min strategi eller mangel på samme lod meget tilbage at ønske. Det virker som et solidt Euro-game, som jeg får lyst til at kigge meget nærmere på.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2020

Post by Neumann »

Så blev det alligevel jul i det lille spilforsømte hjem :D

Meget bliver det nu ikke til, for energierne er ikke til det, men vi fik prøvet Port Royal for første gang. Fin lille ressourcekonvertor med noget, der næsten er et tema og som ikke overopheder hjernen. Skal da nok få set lidt spil, når det nu ikke for tiden bliver til noget tungere.
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2020

Post by Taibi »

Jeg er også fan af Port Royal. Udvidelsen Just One More Contract er virkelig god. Den kan klart anbefales.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2020

Post by Neumann »

Taibi wrote: Sun Dec 13, 2020 9:56 pm Jeg er også fan af Port Royal. Udvidelsen Just One More Contract er virkelig god. Den kan klart anbefales.
Det var ikke pænt sagt :? Jeg har lovet mig selv ikke (længere) at købe spil hurtigere end jeg spiller dem, så jeg skal helst ikke opmuntres til det :D
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2020

Post by Frouvne »

Søndag blev det spillet Lost Ruins of Arnak. Om formiddagen havde vi et relativt langt spil. Da vi om aftenen tog det frem igen kunne man godt mærke, at tempoet var sat en del op. Turene blev dog også en del længere, da vi havde fået en bedre fornemmelse af spillets sammenhænge og dermed kunne udnytte vores ture bedre. Spillets hovedmekanismer er deckbuilding og workerplacement. Selvom man kun har to workers og spillet kun varer fem runder er der alligevel mange andre ting, man kan give sig i kast med. Workerplacement-delen er meget traditionel. Deckbuilding-delen er der et par fine twist ved: nogle kort aktiveres straks, når man køber dem mens andre lægges i bundens ens Deck og vil næsten altid dukke op inden efterfølgende runde. Efter en runde blandes alle de kort, der har været spilles og lægges i bunden af tag-stakken. Til gengæld så blander man aldrig sine discards i løbet af en runde. Alt i alt et spil jeg pt er meget begejstret for.
frouvne, administrator

Image
Post Reply