Page 1 of 1

Hvad har du spillet i dag? September 2020

Posted: Wed Sep 02, 2020 2:10 pm
by Frouvne
September måned er kommet i gang og det må da fejres med at få spillet nogle brætspil! :D

---

Jeg har taget hul på måneden med at spille et spil, der netop er kommet ind ad døren: 5-Minute Mystery. Det er jeg sikker på, vi nok skal få nogle hyggelige stunder ud af. Jeg tænker også, at det vil få en del spilletid med den yngste, men da uden brug af timer.

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2020

Posted: Sun Sep 06, 2020 3:06 pm
by Andrea
I går spillede gemalen og jeg andet scenarie i 50 Clues-spillet, og jeg må sige, at det var lidt overraskende. Det var både meget voldsomt (absolut ikke egnet for børn) og noget sværere end første scenarie. Jeg må desværre indrømme, at jeg ikke er så begejstret for spillets historie - det har bestemt kant, men jeg vil nok foretrække mere okkultisme og mindre socialrealisme - eller helst ingen socialrealisme i det hele taget.

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2020

Posted: Sun Sep 13, 2020 9:25 pm
by Frouvne
Indtil nu er det 5-Minute Mystery, der har fået mest spilletid i denne måned. Vi hygger os gevaldigt med det og det er samtidig muligt at få ikke-brætspillende gæster til at spille med og ligeså familiens yngste. Samtidig kan man så let som ingenting regulere sværhedsgraden - så det er ikke fordi der ikke er udfordringer nok at finde i spillet.

Der har naturligvis også været nogle børnespil på bordet: Finders keepers! og Zombie Kidz Evolution. Og ikke at forglemme The Shipwreck Arcana, som jeg endelig har fået mit eget eksemplar af.

På den seneste spilaften fik vi prøvet Iwari, der er en videreudvikling af Web of Power. Hyggeligt spil. og så fik jeg endelig prøvet The Quacks of Quedlinburg. Wolfgang Warsch har godt nok været et forfriskende pust med sine kreative udgivelser de seneste år. Hatten af for det. Det er måske ikke jordens fedeste spil, men det er solid underholdning.

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2020

Posted: Wed Sep 16, 2020 3:00 pm
by Gunness
Nej, Quacks er ikke jordens bedste spil, men det er sjovt og nemt at gå til. Og selv om man taber, har man stadig fornemmelsen af at bygge noget op. Hvis noget savner jeg en catch up-mekanisme. Efter 4-5 runder er det ofte ret tydeligt, hvem der er ved at vinde.

Som Frouvne har jeg også modtaget The Shipwreck Arcana. Trods dummebøde fra tolden og en beskadiget æske pga. elendig indpakning har spillet stadig været en fornøjelse. SIden det kom i fredags har vi spillet det fire gange med hhv 2 og 3 spillere. Det er sjovt og passende udfordrende, så det er jeg glad for at have investeret i. I går blev det til et enkelt spil Endeavor: Age of Sail, hvor jeg kom bedst fra start og fik sat mig tungt på et par af de fjerne områder.

Jeg har også to gange fået spillet Now Boarding, et delvist realtime-samarbejdsspil af Tim Fowers. Her har hver spiller sit eget flyselskab og skal fragte passagerer rundt mellem lufthavne i USA. Man starter med et langsomt fly med ét sæde, der kun kan flyve på bestemte ruter. Hver runde dukker der nye passagerer op i de forskellige lufthavne, men man ved ikke på forhånd, hvor de gerne vil hen. Realtime-elementet kommer, når man vender et timeglas (15 eller 30 sekunder alt efter spillerantal). Nu afslører man, hvor passagerne skal hen, og så er det bare om at få dem smidt ombord på et fly og fragtet af sted. Når de ankommer til rette sted, får man penge, som man kan veksle til mere fart, flere sæder eller adgang til nye ruter.

Image

Desværre er ens fly altid et andet sted end der, hvor passagerne dukker op. Og i øvrigt vil de helst i hver sin retning. Hvis de ikke kommer med et fly, bliver de sure. Hvis de er blevet sure 4 gange, forsvinder de fra køerne, men i stedet klager de. Når tre passagerer har klaget, taber man. Ouch. Den gode nyhed er, at man jo samarbejder, så hvis jeg nu tager damen her med til Denver og smider hende af dér, så kan du samle hende op og tage hende med videre til Miami.

Vekslingen mellem planlægning og realtime-"Smid folk på flyet og piiis, hvorfor vil han nu den anden vej og kan du ikke lige tage den her passager med for mig?" fungerer rigtig godt. Temaet er også sjovt, selv om det ikke helt giver mening. Når bare folk er oppe i flyet, bliver de ikke længere sure, uanset hvor meget man smider dem af og på i diverse lufthavne. Nå, pyt.

Jeg kan godt lide de fleste af Fowers' spil. Det her føles lidt for meget som et regneark af planlægning til at være helt vellykket, og trods overvejelser om hvilke forbedringer, man skal købe, kan det godt blive en smule ensformigt. Der er dog nogle udvidelseskort med særlige passager med, der både er sjove - divaer, der kun vil flyve alene, fanger, der skal have en anden passager med og skrigende småbørn, der gør alle ombord sure - og nok også giver til tiltrængt variation. Dem har jeg dog ikke fået prøvet, og da spillet kun er til låns, når jeg det nok heller ikke.

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2020

Posted: Fri Sep 18, 2020 11:32 am
by Frouvne
Seneste spilaften blev en to-spillers aften. Vi lagde ud med Unmatched: Jurassic Park – InGen vs Raptors, hvor raptorerne måtte se sig besejret. De fik revanche mod ingen ringere end Bruce Lee, som de da også lykkedes med at besejre. Der er tale om god underholdning med adrenalin-niveau. Vi sluttede aftenen af med Targi, der for mig viser, at Kosmos-2-spillers serien ikke er fuldkommen forældet endnu.

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2020

Posted: Mon Sep 21, 2020 1:28 pm
by Frouvne
Tidligere havde vi ofte deduktionsspil på bordet. I en periode tror jeg, jeg har været lidt træt af dem, fordi det ofte blev for meget "arbejde" og for lidt fornøjelse. På det seneste syntes jeg, at jeg har fået fingrene i nogle deduktionsspil, der for mig har fået fornøjelsen tilbage også til denne slags spil. Den seneste uge har det således været The Shipwreck Arcana, som vi voksne har spillet og Dinosaur Tea Party, når den yngste har skullet involveres.

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2020

Posted: Sun Sep 27, 2020 9:49 pm
by Andrea
I går havde vi nevøerne på besøg. Vi prøvede Exit - den glemte ø med dem, men blev desværre overrumplede over, hvor svært det var (væsentlig sværere end det Exit, vi spillede med en ven for nylig). Ret ærgerligt, men de tog det pænt.

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2020

Posted: Wed Sep 30, 2020 8:25 am
by Frouvne
Siden jeg sidst har skrevet her har hovedattraktionen nok været to spilaftener med Xia: Legends of a Drift System på menuen. I første spil gik alt skævt for mig. Alligevel har jeg været godt underholdt begge gange. På godt og ondt er det et oplevelsesspil. Jeg tænker, at det måske ikke er nær så interessant, som jeg tidligere har bildt mig ind - til gengæld er det langt mindre intimiderende og det er faktisk rimelig let tilgængeligt. Så det er et spil, man godt kunne få på bordet lidt oftere og med et lidt bredere selskab end jeg måske lige havde tænkt.

The Shipwreck Arcana kommer jævnligt på bordet. Siden sidst har vi også fået introduceret det til mindre garvede brætspillere og så længe man holder sig væk fra udvidelseskortene fungerer det også fint på den måde. Vores datters eksemplar af Dinosaur Tea Party er også blevet luftet. I går spillede vi faktisk med en af hendes veninder og det fungerede overraskende fint. De havde begge et ok overblik, men skulle også hjælpes lidt på vej i.f.t. hvad de rent faktisk kunne udlede.

I aftes blev jeg kort introduceret for Carrom. Det kommer ikke til at vælte Crokinole af kronen for mig, men jeg kan da godt blive nysgerrig på det. Det kunne være sjovt at prøve nogle flere gange og se om man kunne opbygge lidt mere præcision, så det kunne blive lidt mere strategisk.