Nej,
Quacks er ikke jordens bedste spil, men det er sjovt og nemt at gå til. Og selv om man taber, har man stadig fornemmelsen af at bygge noget op. Hvis noget savner jeg en catch up-mekanisme. Efter 4-5 runder er det ofte ret tydeligt, hvem der er ved at vinde.
Som Frouvne har jeg også modtaget
The Shipwreck Arcana. Trods dummebøde fra tolden og en beskadiget æske pga. elendig indpakning har spillet stadig været en fornøjelse. SIden det kom i fredags har vi spillet det fire gange med hhv 2 og 3 spillere. Det er sjovt og passende udfordrende, så det er jeg glad for at have investeret i. I går blev det til et enkelt spil
Endeavor: Age of Sail, hvor jeg kom bedst fra start og fik sat mig tungt på et par af de fjerne områder.
Jeg har også to gange fået spillet
Now Boarding, et delvist realtime-samarbejdsspil af Tim Fowers. Her har hver spiller sit eget flyselskab og skal fragte passagerer rundt mellem lufthavne i USA. Man starter med et langsomt fly med ét sæde, der kun kan flyve på bestemte ruter. Hver runde dukker der nye passagerer op i de forskellige lufthavne, men man ved ikke på forhånd, hvor de gerne vil hen. Realtime-elementet kommer, når man vender et timeglas (15 eller 30 sekunder alt efter spillerantal). Nu afslører man, hvor passagerne skal hen, og så er det bare om at få dem smidt ombord på et fly og fragtet af sted. Når de ankommer til rette sted, får man penge, som man kan veksle til mere fart, flere sæder eller adgang til nye ruter.
Desværre er ens fly altid et andet sted end der, hvor passagerne dukker op. Og i øvrigt vil de helst i hver sin retning. Hvis de ikke kommer med et fly, bliver de sure. Hvis de er blevet sure 4 gange, forsvinder de fra køerne, men i stedet klager de. Når tre passagerer har klaget, taber man. Ouch. Den gode nyhed er, at man jo samarbejder, så hvis jeg nu tager damen her med til Denver og smider hende af dér, så kan du samle hende op og tage hende med videre til Miami.
Vekslingen mellem planlægning og realtime-"Smid folk på flyet og piiis, hvorfor vil han nu den anden vej og kan du ikke lige tage den her passager med for mig?" fungerer rigtig godt. Temaet er også sjovt, selv om det ikke helt giver mening. Når bare folk er oppe i flyet, bliver de ikke længere sure, uanset hvor meget man smider dem af og på i diverse lufthavne. Nå, pyt.
Jeg kan godt lide de fleste af Fowers' spil. Det her føles lidt for meget som et regneark af planlægning til at være helt vellykket, og trods overvejelser om hvilke forbedringer, man skal købe, kan det godt blive en smule ensformigt. Der er dog nogle udvidelseskort med særlige passager med, der både er sjove - divaer, der kun vil flyve alene, fanger, der skal have en anden passager med og skrigende småbørn, der gør alle ombord sure - og nok også giver til tiltrængt variation. Dem har jeg dog ikke fået prøvet, og da spillet kun er til låns, når jeg det nok heller ikke.