Månedens spiloplevelse januar 2020

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Månedens spiloplevelse januar 2020

Post by Frouvne »

Så fik vi taget fat på et nyt år!

Hvad var månedens spiloplevelse for dig i januar 2020? :D

---

Min måned så således ud:

Enchanted Cupcake Party Game - 3
Maquis - 3
Push It - 3
Finders keepers! - 2
Go Go Gelato! - 2
Klumpeduns - 2
Tumblin-Dice Medium - 2
CLACK! - 1
Crokinole - 1
Escape the Dark Castle - 1
Mmm! - 1
Promenade - 1
The Quest for El Dorado - 1
Qwirkle - 1
Rechen-Piraten - 1
Rory's Story Cubes - 1
Rory's Story Cubes: Actions - 1
Rory's Story Cubes: Voyages - 1
Speed Colors - 1
Tainted Grail: The Fall of Avalon - 1


Det var en fornøjelse at finde Qwirkle frem igen. Og The Quest for El Dorado var præcist så fint som jeg husker det. Det er sådan et spil, man skal huske at finde frem en hyggelig hverdagsaften. Push It overraskede positivt som en slags mikro-Crokinole. Det er på ingen måde en erstatning, men det er super-hyggeligt. Maquis er et rigtig fint solo-spil i en fin kombination af worker-placement, puzzle og push-your-luck. Det ser jeg frem til at hygge mig med i den kommende tid og det bliver også månedens spiloplevelse i januar for mig.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse januar 2020

Post by Goblen »

Det blev til 12 spil i januar. Ikke meget, men der har været meget arbejde med en del rejser, så det ødelagde det lidt. Dog har der kun været gode titler på bordet.

Fik spillet Marvel Champions: The Card Game med min ældste datter. Vi er begge super hero freaks så det var givent det skulle købes. En rigtig fed oplevelse. Fik også spillet Tainted Grail, og jeg er en af dem der godt forstår hypen - det er et super godt spil med masser af interaktion og historie. Dreamscape kom på bordet for første gang - slet ikke sidste. Det spil virker med sine simple regler og svære valg. Elsker også temaet og artworket - så et spil lige for mig. Hvilke af de tre der er den bedste oplevelse er derfor alene baseret på oplevelsen - der vinder Marvel fordi jeg fik hygget med datteren, og vi elskede at kaste om os med kort vi læste højt.

Skuffelsen bliver Dominant Species. Er klar over det er et fantastisk spil, det er det bare ikke for mig. Håber ikke jeg får trådt nogle over tæerne her. Et spil der var godt, men ikke hvor jeg håbede det var Tavers of Tiefentahl. Ved ikke hvad det er det mangler, kan dog være det skal prøves igen.

Marvel Champions: The Card Game - 3
Tainted Grail: The Fall of Avalon - 3
Dominant Species - 1
Dreamscape - 1
Great Western Trail - 1
Ishtar: Gardens of Babylon - 1
On Tour - 1
The Taverns of Tiefenthal - 1
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Månedens spiloplevelse januar 2020

Post by Gunness »

Tainted Grail: The Fall of Avalon - 4
In the Hall of the Mountain King - 2
The Quacks of Quedlinburg - 2
Roll Player - 2
Hannibal & Hamilcar - 1
Jaipur - 1
Nova Luna - 1
Treasure Island - 1

Ikke nogen prangende måned. Dog var det sjovt endelig at få prøvet Roll Player og at komme videre med Tainted Grail :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Månedens spiloplevelse januar 2020

Post by Jonezy »

En halv sløj måned, men i det mindste fik jeg spillet nogle seriøst gode brætspil. :)

Cthulhu: Death May Die x2
Gaia Project x2
Junk Art x2
Altiplano x1
Bruges x1
Maracaibo x1
Silver & Gold x1
Slide Quest x1


Cthulhu: Death May Die er bare en top undeholdende dice chucker med simple regler og forrygende gameplay. Gaia Project er blandt de få heavy euros, som jeg gider; det er bare sjovt at prøve at få det bedste ud af din race og jeg bliver ikke pinligt sidst hver gang mere. Junk Art er solid og underholdende stable klodser spil. Altiplano få lov at overleve i samlingen, da jeg faktisk hygger mig ret meget med det, når det endelig ryger på bordet, men noget mesterværk er det ikke (det er Orléans til gengæld... ;)). Bruges er en Feld-klassiker med sjovt multi-use card gameplay. Maracaibo er nok min favorit blandt Pfisters tunge spil og endnu en relativ heavy euro, som jeg godt gider; gameplayet er interessant og sjovt med fedt multi-use card system. Silver & Gold er et hurtig flip'n'write, hvor man skal have tetrisformer til at passe på små skattekort; hyggeligt og hurtigt. Slide Quest er ligesom den der 'kugle maskine' fra fritidshjemmet, hvor man kan dreje en plade horisontalt og vertikalt med en drejeknap foran og en drejeknap på siden, og så skal have en metal kugle igennem en bane uden at ryge i hullerne; her man så bare en ridder på quest og det er co-op med en flipper på hver side af pladen (google det... ;)); virkelig en god griner i en rigtige setting.

Det bedste var sgu nok at dyrke Gaia Project igen (jepper, dice chucker maistroen kan sgu stadig sætte pris på en god euro!), men det var altså også en oplevelse at drikke rødvin og spille Slide Quest med 3 kolleger til teamdag. :)
Image
User avatar
Jeppe
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 128
Joined: Tue Jun 06, 2006 1:03 pm
Location: Roskilde
Been thanked: 19 times

Re: Månedens spiloplevelse januar 2020

Post by Jeppe »

Nu har jeg i årevist nydt at læse jeres beskrivelser, så nu må det være på tide, at jeg skriver lidt om, hvad jeg spiller. Jeg spiller mest med min datter på 16, søn på 14 og så Martin K, der er…ja altså han er voksen.

Helt overordnet er jeg faktisk mest til area control spil, men det er resten af familien ikke, så i stedet er det blevet til følgende i december+januar:

Pandemic Iberia
The Mind
Qwixx (hyggeligt terningespil, hvor alle kan være med)
Halali (lad dig ikke nare af forsiden - det er også sjovt for voksne)
Spyfall
Muse
Dixit
Dominion
Junk Art
Blue Moon
Glen More
Black Friday
Gulo Gulo (med fætteren på 6 år – top spil for de små)

Min søn er egentlig meget konkurrence præget og han er mest til spil, når der er mere end mig til stede. På det sidste har han mest efterspurgt co-op games, som måske giver ham et pusterum fra hele tiden at skulle konkurrere til sport og i skolen. Vi har derfor spillet Pandemic Iberia. Lad det dog være sagt med det samme, at jeg ikke er til co-op games, men Pandemic Iberia fungerede bestemt godt og det er specielt sjovt, når virussen når op på niveau 3 i én by og derpå som en flodbølge breder sig ud over de omkringliggende byer. Det var hyggeligt at spille med ham, men jeg ser for mig, at spillene hurtigt bliver ret ens.

The Mind synes jeg virkelig er fascinerende og jeg har lyst til at lade alle få den oplevelse, som det er at spille det. Det kræver dog, at alle er nærværende og til stede og hvis der blot er én, som mister fokus ved at hente et glas vand, så falder hele korthuset. Men ellers er det som om, at alle kommer på bølgelængde og der finder en kommunikation sted, som ikke helt kan forklares. Jeg bliver ved med at gentage, at jeg slet ikke kan forstå, at vi uden at kommunikere kan lægge 18 kort i den korrekte rækkefølge.

Med min datter har jeg især spillet Muse, Dixit og Spyfall. De handler alle om at skulle udtrykke sig og Muse er det sidste skud på stammen herhjemme. Muse er bestemt en sjov variation over Dixit, men hvor man skal give et clue ud fra nogle kort, fx siger et af kortene, at man skal sige et tal som clue og et andet, at man skal lave en figur med hænderne. Det giver dels en variation i spillet, men gør det også lettere at finde på, fordi man får begrænset sine muligheder.

Junk Art bruger vi mest, når der er gæster og alle hurtigt skal være med til leg og højrøstet stemning, men børnene kan godt foreslå, at vi 3 spiller det og jeg synes, at det bare fungerer super, fordi spillet indeholder en række forskellige spil i selve selvet og det enkelte spil går let og hurtigt. Spillet kom faktisk frem om eftermiddagen juleaften.

Min datter og jeg har i flere år haft Blue Moon, som vores spil, men nu er Dominion ved at komme ind i varmen. Jeg synes stadig, at Dominion holder, men sidst vi spillede var der et tyv lignende kort og det synes vi begge var ret irriterende, fordi hvem gider så at samle guld og så er der pludselig ingen, som har råd til noget.

Endelig er der Martin og jeg, som på det sidste mest har spillet Glen More og Black Friday. Glen More er der nok mange som kender, mens Black Friday handler om at købe aktier og når man har tjent tilstrækkelig meget på det, så skal man købe sølv. Aktierne stiger en del i starten, hvorpå nogle af dem begynder at falde, hvis igen køber dem – altså ligesom i den virkelig verden. Kunsten er altså at påvirke sine egne aktier og så sælge dem i tide og få købt sølv inden kursen stiger. I modsætning til aktier, så går kursen på sølv nemlig kun én vej og det er mod 100 og når det er nået, så slutter spillet og den med mest sølv er vinderen. Det fungerer mekanisk godt, men de fleste gange glemmer jeg nogle af detaljerne i reglerne.

Nå, månedens spiloplevelse må være The Mind.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Månedens spiloplevelse januar 2020

Post by Gunness »

Fedt, at du skriver, Jeppe! :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Post Reply