![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Carcassonne er - som de fleste der læser dette sikkert allerede ved – et spil, som har vundet stor udbredelse og har affødt en række udvidelser og varianter. Meningen med dette fokuspunkt er at præsentere de forskellige udvidelser, og at trække frem, hvad det er de forskellige spil kan. Som spiller har man ofte elementer i spil, som man kunne tænke sig anderledes, og udvidelserne, men naturligvis især de forskellige regelvarianter forsøger at bygge videre både på de forskellige skævheder i spillet, men naturligvis også på gode ideer affødt af kreative spillere. Designsiden Klaus-Jürgen Wrede er hoveddesigneren bag Carcassonne serien. Wrede er født i 1963. Siden 1994 har Wrede undervist i religion og musik på et gymnasium i Køln. Carcassonne er Wredes store succes, men han har også designet et par andre spil: Die Fugger, Krone & Schwert og Der untergang von Pompeji. Men der har været andre meddesignere til nogle af spillene. Leo Colovini har været med til at lave Carcassonne – The Discovery og Reiner Knizia har været med til at lave Carcassonne – The Castle. Der er to af udvidelserne, som Klaus-Jürgen ikke har lavet – det er Carcassonne – The River og Carcassonne – The Cathars. De er henholdsvis lavet af Rudolf Ross og Christwart Conrad. Om udgiverne De tyske udgaver er altovervejende udgivet af Hans im Glück, mens Rio Grande Games har stået for en del af de engelsksprogede udgaver. Spillene er imidlertid oversat til flere sprog, blandt andet har det hollandske forlag 999 Games og det skandinaviske Midgaard Games udgivet flere af Carcassonne spillene på nogle af de mindre sprog i Europa. Reglerne til grundspillet kan downloades på blandt andet fransk, svensk, norsk og dansk fra den officielle Carcassonne hjemmeside. Carcassonne – selvstændige spilDer findes efterhånden en række selvstændige Carcassonne spil. De skal ikke beskrives her, men blot nævnes:
![]() Carcassonne var det første spil i serien – spillet vandt Spiel des Jahres og Deutscher SpielePreis i 2001. Dette spil er grundspillet til næsten alle de udvidelser, som findes til Carcassonne. Vi har valgt at bringe et uddrag fra beskrivelsen af Carcassonne andetsteds på siden, da grundspillet jo er nødvendigt for at forstå udvidelserne: ”I sin tur skal man trække og placere en brik. Brikken skal placeres således, at den passer til landskabet, hvor den placeres; det vil sige, at græsarealer altid skal grænse op ad græsarealer, byer op ad byer og veje op ad veje. Bordet udgør spillepladen og sætter derfor de fysiske begrænsninger for, hvor brikkerne kan placeres. Efter at have placeret en brik kan man vælge at sætte en af sine spillebrikker, der udgøres af små farvede mænd. Disse mænd må kun sættes på den brik, man lige har lagt. Man kan sætte sin mand på henholdsvis byer, veje, klostre eller marker. Man må ikke sætte en mand, så han forbindes med andre mænd. Det vil sige, at står der allerede en mand i den by, man lige har lagt en brik til, må man ikke placere en mand der og tilsvarende med de øvrige landskabstyper.
Carcassonne – UdvidelserCarcassonne – Riverexpansion (2001) Flodudvidelsen er designet af Rudolf Ross. Flodudvidelsen består af 12 brikker, som tilsammen udgør en flod. Floden lægges ned, som de første brikker. Når de 12 brikker er brugt fortsættes med spillet på almindelig vis. Der kan ikke sættes mænd på floden, så spillet er det samme som almindelig vis. Carcassonne – Inns and Cathedrals (2002) I denne udvidelse er der to væsentlige tilføjelser til grundspillet. For det første er der nye og stærke mænd, som har en værdi på 2 og ikke ligesom de almindelige mænd, der kun har en værdi på 1. Mændene fungerer ligesom de almindelige mænd, men tæller dobbelt, når dominansen i forskellige områder skal afgøres. For det andet er der tilføjet 18 nye brikker, heraf 6 med kroer og 2 med katedraler. Når der på en afsluttet vej er en kro giver den 2 points per vejstykke i stedet for 1, og tilsvarende, når der i en afsluttet by er en katedral giver byen 3 points per bystykke i stedet for 2 som normalt. Men der gives til gengæld ikke points for uafsluttede veje og byer, hvis der er henholdsvis en kro eller en katedral!
![]() I denne udvidelse tilføjes der 7 nye brikker til Carcassonne og 5 nye brikker til Carcassonne – Jægere og samlere. De 5 nye brikker til Jæger og samlere er pt den eneste udvidelse til dette spil, alle øvrige udvidelser er til Carcassonne. Til Carcassonne er der 5 nye landskabsbrikker og derudover to magtbrikker. Magtbrikkerne giver den spiller, som har fået henholdsvis den længste vej og den største by ekstra points, points for henholdsvis hver afsluttet vej og by. Brikkerne uddeles første gang, når en spiller færdiggør henholdsvis en vej og en by. Brikkerne gør videre efterhånden, som spillerne laver længere veje og større byer – begge brikker fungerer derfor ligesom kortet ”længste vej” i The Settlers of Catan. Brikkerne til Carcassonne – Jæger og samler har udelukkende specialfunktioner, der tilføjes ikke nye landskabsbrikker. De fem brikker blandes og fordeles blandt spillerne, således at spillerne får hver en brik. Der er en Shaman, en spejder, jæger på en bro, en fisker i en kano og en bondehytte. Brikkerne giver på forskellig vis mulighed for ekstra points i løbet af spillet. Læs beskrivelsen af brikkerne i den fulde beskrivelse af Carcassonne – Kings and Scouts / Carcassonne – König und Späher.
![]() Christwart Conrad er designeren bag denne udvidelse til Carcassonne. Udvidelsen fulgte med magasinet Spielbox i 2004. Denne udvidelse består af 4 brikker, som viser bystykker med ødelagte bymure. Beboerne i Carcassonne er blevet belejret af Katharerne. Hvis en by har en ødelagt bymur giver byen færre points per brik. Med et kloster i nærheden kan nogle af beboerne imidlertid slippe ud af byen – hver spiller, som har mænd i byen, kan få en mand ud. De eneste, der nyder godt af belejringen, er bønderne, fordi de leverer forsyninger til begge sider i konflikten – afsluttede byer som er belejret tæller således for 8 points! Se billeder af brikkerne i beskrivelsen af spillet andetsteds på siden. Carcassonne – The Princess and the Dragon (2005) Carcassonne – The princess and the Dragon er den sidste udgivelse i serien pt. (maj 2005). Carcassonne – The princess and the dragon indeholder to figurer – det er henholdsvis en drage og en fe af træ. Derudover indeholder spillet indeholder 30 nye brikker, som blandes sammen med de almindelige brikker. The princess and the dragon kan spilles sammen med Carcassonne og de forskellige større og mindre udvidelser kombineret på forskellig vis. Udvidelsen indeholder: Vulkaner, dragefigur, dragebrikker, fefigur, Magiske porte, Borgfruer og derudover et par nye landskabstiltag: en tunnel og et kloster inde i en by. Reglerne er stort set som i grundspillet bortset fra de særlige regler, som knytter sig til de nye figurer – for en mere detaljeret gennemgang: læs beskrivelsen. Det nye er især, at dragen kan bevæge sig rundt på brættet, og at de mænd, som dragen støder ind i bliver fjernet fra brættet. Den samme funktion kan borgfruen have. Brikken med en borgfrue kan give den aktive spiller mulighed for at fjerne en anden spillers mand fra brættet. Feen beskytter mod dragen og giver ekstra points. Den magiske port, som er et af de andre nye påfund, giver en spiller mulighed for at placere på en anden brik end den netop lagte. Beskrivelsen er udfærdiget den 25. maj 2005 Copyright 2005 GermanGames. |
![]() |
![]() |
Spilbeskrivelser:![]() Carcassonne - The Cathars ![]() Carcassonne - King and Scouts ![]() Carcassonne - Inns & Cathedrals ![]() Carcassonne - The Princess and the Dragon ![]() Carcassonne - Traders and Builders ![]() Carcassonne ![]() Carcassonne Die Burg The Count of Carcassonne |
![]() |