GermanGames Logo (21K)

Zapp Zerapp


Zapp Zerapp (15K) Zapp Zerapp er designet af Klaus Zoch og Heinz Meister. Spillet kan spilles af mellem 2 og 4 spillere og tager omkring 20-30 minutter at spille. Spillet anbefales for spillere fra ca. 7 år.

I reglerne introduceres spillet på stemningsfuld vis således:
”I ensom majestæt troner den evige stilheds magiske bjerg lydløst i den forladte dal. Ikke en lyd, ikke en stemme, end ikke vindens susen kan fornemmes. Enhver dødelig der kommer for tæt å bjerget bliver forvandlet til en stenstøtte og er dømt til for evigt at stå ubevægelig ved bjergets fod. Men de mest kraftfulde af troldmændene kan imidlertid overvinde denne trolddom, og én gang hvert 13. år bruger de bjergets kraft til at afgøre, hvem af dem der er den mest kraftfulde. Ved at ryste magiske tryllebægre kan de ophæve trolddommen i ganske få øjeblikke, hvilket er tid nok for deres lærlinge til at løbe om kap rundt om bjerget, før trolddommen endnu engang stjæler deres evne til at bevæge sig. Den troldmand, hvis lærlinge først når målet – deres hjemby ved foden af bjerget – modtager den største udmærkelse i den magiske verden, og vil i de næste 13 år være den eneste sande ”Zapp Zerapp”.

Scenariet er således et magisk bjerg med tryllebægre og troldmandslærlinge, der kæmper om at komme først rundt om bjerget.

Spillet indeholder:
1 spilleplade
12 troldmandslærlinge (fordelt på 4 farver)
13 tryllebægre (som skal fyldes med magiske sten før spillet begynder)
Ca. 100 magiske sten
2 terninger

Zapp Zerapp02 (13K) De 13 tryllebægre indeholder fra 1 til 13 af de små magiske sten. I bunden står antallet af sten i bægeret.

Spillebrættet forestiller bjerget. Rundt om bjerget går en sti, som lærlingene skal løbe på. Stien viser felter i lærlingenes farver og et par neutrale felter foruden startfelter og landsbyer i hver af lærlingenes farver.

Selve spillet:

Ved begyndelsen af spillet placerer spillerne deres lærlinge på deres startfelter. På toppen af bjerget placeres de 13 tryllebægre. De skal være blandet, så ingen af spillerne ved, hvor mange sten, der er i de enkelte bægre.

Spillet forløber i spillerunder, som består af følgende 3 faser:
1.Slå det magiske tal med terningerne (spillerne kan skiftes med er uden betydning)
2.Alle spillerne laver samtidig tryllebægermagi ved at ryste tryllebægrene og vælge et tryllebæger.
3.Spillerne flytter, og hvis nogle lærlinge skal forbandes sker det nu!

Zapp Zerapp01 (26K)

Når terningerne er slået og eksempelvis viser 8, så er 8 det magiske tal i hele denne runde. Det gælder nu om for spillerne at finde et bæger, som har et antal magiske sten, som enten er 8 eller under. Når alle spillere har valgt et bæger, vendes bægrene og tallet siges højt. Alle bægre, som har mere end 8 sten sættes tilbage, og spillerne har ikke fundet ægte magi til at flytte i denne runde. De spillere, som har et tal som er magisk (selve tallet eller under) må rykke en af deres brikker dette antal. Den spiller, som har det højeste tal rykker først, og dernæst den næsthøjeste osv.

Hvis en spiller bliver indhentet eller overhalet bliver han forbandet og skal straks flytte tilbage til deres startfelt medmindre de står på et felt i deres egen farve! Passerer man sine egne brikker forbandes disse dog ikke. Hvis to spillere i en runde begynder fra det samme felt kan de ikke forbande hinanden.

Den troldmand, som først får sine lærlinge styret rundt om bjerget fra startfeltet og ind i troldmandens egen by vinder titlen som den store Zapp Zerapp.

En avanceret version:
I den avancerede version er de neutrale felter ikke længere neutrale. Felterne kaldes for ”følg-med” felter. De grå felter er nu hellige for de to farver, som er repræsenteret ved tårne umiddelbart ved siden af feltet. En spiller er beskyttet mod forbandelse på felter, hvis der er et tårn i ens egen farve. En spiller som står på et følg-med felt i sin egen farve kan som sagt ikke forbandes, men kan bliver koblet til en forbipasserende spiller og følge med denne spiller hele vejen til spilleren er færdig med at rykke. Men .(!) det er den passerende spiller, som bestemmer om vedkommende vil have medrejsende på vejen. Spilleren kan vælge at tage 1 eller flere spillere med sig. Hvis en spiller følger med en anden spiller og undervejs passerer sin egen hjemby, må spilleren tage endnu en omgang. Det er således ikke altid godt at blive hjulpet fremad!

Men også i den avancerede version gælder det om at komme fra sit startfelt og hele vejen rundt og ind i landsbyen.

Tilbage til forside (2K)