The Settlers of Catan![]() Antal spillere: 3-4 spillere (med udvidelsen kan man spille op til 6 spillere) Spilletid: 90 minutter Udgivelsesår: 1995 Spiltype: Handels- og byggespil. Andre spil af Teuber: Anno 1503, Barbarossa, Domaine, Entdecker og Kids from Catan. Herudover er der kommet flere Settlers udvidelser og varianter blandt andet: Søfarer, Historiske scenarier samt Riddere og byer. Settlers går ud på at bygge huse, byer og veje ved at høste råstofudbytte. Bestemte kombinationer af råstoffer (der er mursten, træ, uld, korn og malm) giver spillerne mulighed for at købe det de vil bygge. Spillerne behøver imidlertid ikke vente på selv at høste de råstoffer de skal bruge, da spillet i høj grad går ud på at handle med de andre spillere. Den spiller, som først når 10 point har vundet. I begyndelsen af spillet opbygges spillepladen. De 6-kantede landskabsbrikker i spillet blandes og lægges med forsiden nedad, så der dannes en 6-kant med tre brikker på hver af siderne. Dernæst vendes brikkerne om og øen Catan er skabt. Dernæst lægges de 18 talbrikker i alfabetisk rækkefølge ud på felterne begyndende i et vilkårligt hjørnefelt. Når brikkerne er lagt ud vendes de også med forsiden opad. På hvert af landfelterne ligger nu en talbrik, som viser, hvornår der udbetales udbytte for dette landskabsfelt. ![]() Hver spiller repræsenterer en farve. Hver spiller skal nu sætte to huse og to veje (skal sættes ved siden af husene) på spillebrættet. Husene sættes i krydset mellem tre landskabsbrikker og vejene lægges mellem to landskabsbrikker. Først sætter spillerne hver et hus og en vej i urets retning og når den sidste spiller har sat, går turen den modsatte vej tilbage. Den første spiller sætter således både det første og det sidste hus. Spillerne må nu tage råstofkort fra bunken svarende til de landskabsfelter, som deres sidstplacerede hus støder op til. Dernæst begynder selve spillet. ![]() Hvis en spiller slår 7 kommer røveren i aktion. Spilleren flytter røveren hen på et landskabsfelt og trækker et kort fra en af de spillere, som har huse eller byer, der grænser op til dette felt. Der høstes således ikke råstofudbytte, når der slås 7. Endvidere udbetales det råstof, som røveren står på ikke før røveren flyttes. Spillere kan også købe udviklingskort. Udviklingskort må spilles i spillerens tur (dog ikke i den tur, hvori det er købt). Udviklingskortene trækkes fra en bunke. Der er tre typer af udviklingskort: Sejrpoint (1 sejrspoint) Fremskridt (giver mulighed for ekstra råstoffer, bygning af vej eller indkrævning af andres råstoffer ved indførelsen af monopol…) Riddere Når en spiller lægger en ridder på bordet må spilleren flytte røveren hen på et andet felt og trække et kort fra en af de spillere, som har huse op ad dette felt. En spiller vinder, når vedkommende når 10 point. I løbet af spillet holdes der øje med hvem der har den længste vej og den største riddermagt. Den spiller, som har den længste vej får ”længste vej kortet” foran sig. Dette kort er 2 point værd. Der er et tilsvarende kort til den spiller, som har spillet flest riddere ned, og dermed har den største riddermagt. Dette kort er også 2 point værd. Derudover giver hvert hus giver 1 point og hver by giver 2 point. En spiller kan desuden have nogle sejrspoint, som er trukket fra bunken med udviklingskort. Spillet slutter umiddelbart, når en spiller har nået 10 point. ![]() Belønnet med Spiel des Jahres 1995. ![]() Vinder af Deutscher SpielePreis 1995 ![]() Links: Engelske regler |