GermanGames Logo (21K)

Cluedo


Cluedo (19K) Cluedo er designet af Anthony E. Pratt og er fra 1946. Cluedo er et deduktionsspil, hvor det via de oplysninger, som spillerne hver især samler undervejs gælder om at være den første til at løse gåden. Spillet har været udgivet i mange forskellige udgaver og i mange lande. Spillet kan spilles af mellem 3 og 6 spillere og anbefales til børn og voksne fra 8 år.

Historien
Doktor Sort er blevet myrdet! Dunkelborg Gods har været rammen for en uhyggelig forbrydelse, og det er din opgave at finde ud af hvem, der har myrdet Doktor Sort, hvor han er blevet myrdet, og hvordan han er blevet myrdet.

Spillet indeholder 1 spillebræt, 6 personbrikker og 6 mordvåben. Derudover er der terninger, en blok med ark til notering og et sæt kort.

Spillebrættet forestiller de 9 værelser på Dunkelborg Gods (Balsal, køkken, billiardværelse, forhal, opholdsstue, bibliotek, arbejdsværelse, vinterhave og spisestue). I forskellige rum findes de 6 mordvåben (reb, kniv, revolver, lysestage, jernrør og skruenøgle). Til stede i huset på mordtidspunktet var følgende personer, som derfor er mistænkt for mordet:

- Oberst Sennepsgul
- Professor Blomme
- Pastor Grøn
- Fru Påfugleblå
- Frøken Purpurrød
- Fru Hviid

Du er en af de 6 personer – måske har du selv begået mordet!
De 21 kort repræsenterer de 9 rum mordet kan være begået i, de 6 mordvåben og de 6 mistænkte.

Selve spillet
Ved begyndelsen af spillet blandes de tre forskellige slags kort (mistænkte, rum og våben) hver for sig. Derefter lægges et af hvert kort ned i den medfølgende kuvert. Dernæst blandes alle kortene grundigt sammen. Dernæst deles disse kort ud til spillerne indtil der ikke er flere kort tilbage.

Cluedo 01 (47K) Personbrikkerne placeres på deres startfelter.

Spillerne har tur på skift. Spilleren slår med terningerne, der viser, hvor langt spilleren må bevæge sig. Normalt går man via døre og korridorer, men der er også et par hemmelige gange mellem rummene som er placeret i hjørnerne. Man skal bevæge sig i hver tur, man må ikke blive stående og vente i et rum.

Når en spiller enten via en hemmelig gang eller via de almindelige korridorer er gået ind i et rum, må spilleren fremsætte en formodning om hvor, hvem og med hvad mordet er begået.

For at fremsætte en formodning skal man stå i et rum, og formodningen kan kun omhandle det rum man står i. Derudover skal formodningen nævne en mistænkt og et mordvåben. Det våben og den person, som man nævner, flytter man hen i det rum, hvor man står (og som formodningen skal handle om).

Eksempelvis flyttes Fru Hviid og kniven hen i spisestuen og følgende formodning kan fremsættes:

”Jeg tror, at Fru Hviid har begået mordet i spisestuen med kniven.”

Når en spiller (A) har fremsat en anklage skal det afgøres om anklagen er sand eller falsk. Det er dine medspillere som skal modbevise din påstand. Det er spilleren (B) til venstre for dig, som først får muligheden for at bevise, at det, du siger, ikke passer. Hvis spilleren har ET kort, som viser enten Fru Hviid, spisestuen eller kniven får du lov til at se kortet. Hvis spilleren ikke kan modbevise din påstand, så er det den næste spiller (C) i rækken mod venstre, som får muligheden for at modbevise det du siger.

Hvis bare en spiller kan vise et kort, så er din samlede påstand er nu modbevist og det er den næste spillers tur. Spillerne noterer hver især på deres notes ark, hvad de har fundet ud af. Eksempelvis kan spilleren som har set kortet strege enten Fru Hviid, spisestuen eller kniven, mens de øvrige spillere afhængige af deres egne kort får forskellige oplysninger. Hvis spiller C eksempelvis har både Fru Hviid og spisestuen på hånden ved han nu, at spiller B har kniven og kan udelukke kniven. Spiller D derimod ved mindre end både A, B og C i dette tilfælde. De oplysninger, som spillerne får af de enkelte formodninger gennem spillet er således forskellige. Det gælder naturligvis om at fremsætte formodninger, hvor man selv får flest mulige oplysninger ud af svaret.

Hvis en spiller forsøger at udelukke for eksempel et bestemt våben kan det være en fordel at nævne en person og et rum i sin formodning, hvor spilleren selv har kortene på hånden. Nu vil spilleren med sikkerhed se våbenkortet, hvis en af spillerne har det. Hvis det ikke bliver vist i runden er det sikkert, at det er mordvåbenet.

Når en spiller tror at han kender svaret på alle tre oplysninger, så må han fremsætte en anklage. Når man fremsætter en anklage behøver man ikke stå i det rum, som man tror, at forbrydelsen er sket i. Det betyder, at de andre spillere ikke kan flytte ens brik væk fra det formodede mordværelse blot for at forhindre en spiller i at gætte gåden.

Når du har fremsat en anklage må DU som den eneste kigge i kuverten. Hvis alle tre kort var rigtigt gættet har du vundet spillet. Hvis blot et kort er forkert er du ude, og de øvrige spillere spiller videre indtil en vinder er fundet.


Tilbage til forside (2K)